Barnet uden navn, Torkildstrup sogn, 1767.

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 22 Feb 2011 - 17:03

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Maribo amt, Falster Nørre herred, Torkildstrup sogn, fødte 1767, ops. nr. 94, venstre side, tredie fra oven:
Mÿs Hanen boelsmand på nr. 8 i Taarup og Kirsten Larsdatter. ...........baaren til daaben af Else Hallings .. Rasmus Andersen, Hans Mortensen, Jon Hansen, Anna ...datte, Hans Spillemand alle af Taarup.

Så hvidt jeg kan se, har barnet intet navn ???

Med venlig hilsen

Jess.

Niels Bjøreng

Fadderen hedder Anne Peders Datter

Se opslag 143, hvor Mys Hansens datter Margrethe begraves 21/3-1773, 5 år gammel.

Det må være hende.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng   9400

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej

Det er ikke Margrethe, hun blev døbt 1768 (se opslag 95)

mvh Ingelise Jacobsen

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Til Niels og Ingelise.

Ja, Margrethe blev døbt 1768, jvf.opslag 95, faderen var Mys Hansen og moderen Kirsten Larsdatter, Mys's anden kone.  Margrethe dør 1773, opslag 143.  Så barnet, uden navn, fra 1767, opslag 94 er ikke Margrethe.  Mys Hansen og Kirsten Larsdatter får også en datter i 1770, ops. 96, Cecilie ? I 1777, ops. 103, Maren, i 1772, ops. 98 Anders, 1765, ops. 93, Lars.  I sit første ægteskab med Kirsten Jensdatter får Mys i 1753, ops. 74, Jens, i 1755, ops. 79, Karen og i 1758, ops. 84 Malene. 
Så denne Mys har haft travlt.

Niels, tak for faddernavnet.

Med venlig hilsen

Jess.


Niels Bjøreng

ØV. Jeg syntes ellers, jeg var så god ;)

Så er det godt, at Ingelise og du kan rive mig ud af vildfarelsen.

Hilsen  Niels

Thestrup-Bjørn

Lige kort.

Mon ikke det er Cecilie (= Sidsel), der ses FT1787 i Taarup, Torkilstrup

Sidsel Mysdatter 17  Ugift Tienestefolk [(hos) Lars Andersen og Karen Jensdatter]

FamilySearch kalder hende også for Sidsel, men navnene Cecilie og Sidsel brugtes i flæng.


Er der konfirmationer i Torkilstrup kirkebog, kan du måske finde barnet uden navn der.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Til Thestrup -Bjørn.

Tak for dit svar.  Jo, det passer med alderen , 17 år, på Cecilie i folketællingen fra 1787, ops. 09, nederst, så mon ikke der er hende.
Med hensyn til "barnet uden navn", er der konfirmationer i Torkildstrup sogn, 1781, eller der omkring, hvor barnet skulle være 14 år, men jeg har intet fundet om en Mysdatter eller Myssen.
Måske fordi et par sider, for mig, er lidt svære at læse.

Med venlig hilsen

Jess.