slægten Sand i Sjørslev/Demstrup, Lysgaard herred

Startet af gerda jensen, 13 Jan 2015 - 15:01

Forrige emne - Næste emne

gerda jensen

Niels Pedersen Sand og Karen Lauritsdatter gift 1740 i Sjørslev (Viborg, Lysgaard, Sjørslev 1739-1754 opslag 6). Deres fødsel kendes ikke. Hvor døde de? - Kan nogen mon hjælpe?
gerda

Torben Bundgaard

Hej

Har du ledt i efter dem i kirkebøgerne fra Demstrup og Sjørslev?
Hvor meget kender du til fødsel af børn?

Mvh. Torben Bundgaard
Mvh. Torben Bundgaard

Torben Bundgaard

 (Viborg, Lysgaard, Sjørslev 1739-1754 opslag 12 gl, udg.)
13. Søndag efter Trinitatis blev
Niels Sands Barn a Siørslev
Døbt kaldet Peder, baaren af
Maren Duelund, Faderen Peder
Rask osv.

Er dette den rigtige Niels Sand?
og det rigtigt, at hans far hedder Peder Rask?

Mvh. Torben
Mvh. Torben Bundgaard

Arne Feldborg

Jeg læser det som:
13. Søndag efter Trinitatis blev
Niels Sands Barn a Siørslev
Døbt kaldet Peder, baaren af
Maren Duelund, Fadere Peder
Rask, Christen Hvam, Anders
Sand, Maren Thøgersdatter.

Præsten her skiver konsekvent Fadere med eet 'd'.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

gerda jensen

svar til Torben og Arne: jeg har hele slægten bortset fra nævnte personer, der er tip-6, hvorfor det ville være spændende at følge linien så langt tilbage som muligt. Har set, at flere andre arbejder med denne slægt, bl.a. også Thorbjørn B., og det kunne jo så være, at en "heldig" forsker havde fundet det sidst mulige. - Nej, Sand og Rask er to forskellige slægter. - Ja, det er den rigtige Sand. Og barnet Peder er min tip-5.  - Men tak for jeres bidrag.
mvh gerda

Arne Feldborg

#5
Der er jo også en Anders Sand og vist også en Christen Sand. Det er vel tænkeligt, at de er brødre.

Jeg har et gammelt notat liggende der siger at en Peder Christensen Sand begraves 1742 i Sjørslev. Han skulle angiveligt bla. være far til Anders Sand (1724-1784). Måske lidt at arbejde videre med.?

Jeg fandt lige lidt mere:
12 apr 1711 ses Peder Sand som fadder hos Christen Pedersen i Ungstrup i Thorning.

Anders Pedersen Sand død 1784 i Skræ i Thorning.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

gerda jensen