Sorterup, Slagelse, dåb 1726 - hvilken gård?

Startet af Anne Messmann, 08 Jan 2015 - 16:04

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Hej,
Vil en venlig sjæl hjælpe med et par ord? - især gården!

Sorterup, Slagelse, Sorø 1720-1775 ny udg. opslag 10 th., næstøverst:

1726
13 Jan: Mons. Mathias Aarøs barn i Marslund. Kaldet
Erich. Frembaarn af Kirsten Bertel Skov-Riders Kindertofte.
Fadderne vare: Hans Ditzel af Holbek, Peder Bertelsen
paa Yidbye-gaard? (= Udbygård?), Hendrich Vibe? fra Borup, Eva Peder ?
gaards ?


Venlig hilsen
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Peter Grishauge

#1
Mit bud:

1726
13 Jan: Mons. Mathias Aarøs barn i Marslund. Kaldet
Erich. Frembaarn af Kirsten Bertel Skov-Riders Kiereste.
Fadderne vare: Hans Ditzel af Holbek, Peder Bertelsen
paa Vidbye-gaard (= Vedbygård), Hendrich Vibe fra Lorup, Eva Peder Hu-
..gaards hustru

se Vedbygård som ikke ligger så langt derfra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vedbyg%C3%A5rd

mvh Peter

Anne Messmann

Mange tak for tydning og din tid, Peter :)
Det var nu også Vedbygaard, jeg havde haft kig på. Godt at få bekræftet, at det ER den! - Han står jo ikke som ejer.

Venlig hilsen og tak,
Anne

PS: Der står faktisk: 'Kindertofte' efter Bertel Skov-Riders (det var der bedsteforældrene, skovrider Bertel Pedersen (Rosengaard) og han kone Kirsten Jensdatter Møller boede).
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Peter Michaelsen

Hej Anne og Peter,

Denne tråd interesserer mig, da jeg nedstammer fra Bertel Pedersen Rosengaard og Kirsten Jensdatter Møller gennem deres datter Anne Margrethe Bertelsdatter Rosengaard (ca.1704-6.12.1779) og hendes mand, Jørgen Eriksen Holm, købmand i Holbæk.

Jeg går ud fra, I kender skiftet efter Ahrene Pedersdatter i Gyrstinge, Sorø Akademis Godsskifteprotokol 13.6.1743/3.7.1743 med oplysninger om hendes søskendebørn, som muligvis alle er børn af ovennævnte.

Om skovrider Bertel Rosengaard har jeg i Trap Danmark fundet, at han i 1691 købte hovedgården Frederikslund i Kindertofte sogn af den tidligere ejer, Povl Nielsen Rosenpalms enke.

Var hans hustru Kirsten mor til Anne Margrethe, må hun være død senest ca.1704.

Om de 6 søskendbørn, nævnt i skiftet, har jeg noteret mig følgende:

Peder Bertelsen Rosengaard, ved skiftet i 1743 bosat i København, boede åbenbart på Vedbygaard, Ruds Vedby, i 1726.

Niels Bertelsen Rosengaard, som iflg. skiftet boede i "Ølsemorehuset", optræder i Nygaards sedler, hvor han benævnes kgl. skovrider. Iflg. Nygaard havde han i 1758 været skovrider i Antvorskov amt i 30 år. Her benævnes huset "Ulvsmosehuset", og jeg spekulerer på, om det mon ikke kunne være identisk med "Ølsmosehuset" på Tjæreby mark i Tårnborg sogn ved Korsør.

Karen Bertelsdatter Rosengaard må være mor til den Erich, som blev døbt i Sorterup 13.1.1726.
Om hende har jeg noteret, at hun blev begravet 24.3.1745 i Sorterup, og at hun blev gift 1.gang efter 1710 med Matz Jørgensen, født 10.6.1666 i Ottestrup, død 18.12.1719 i Sorterup. Han var søn af Jørgen Madsen Aarby (1628-11.9.1685), sognepræst i Sorterup-Ottestrup 1667-85, og Anne Thomasdatter Morsing (død 1681), og gift 1.gang med Mette, død 14.6.1710. Gift 2.gang efter 1719 med birkeskriver Mathias Aarøe (1694-juni 1732), som boede i Marslund, Sorterup sogn. Han var søn af Niels Iversen Christensen Aarøe (31.12.1657-august 1726), sognepræst i Tolstrup-Stenum 1680-1726, og Anne Pedersdatter Brøndlund (21.2.1654-juni 1696). Gift 3.gang 21.8.1735 med skovfoged Philip Christensen Dahl, Marslund (1707-6.3.1750).

Ellen Bertelsdatter Rosengaard, hvis mand Hans Ditzel var fadder ved Erichs dåb, var født i okt.1702, og blev begravet 14.5.1754 i Holbæk (Skt.Nikolaj). Hendes mand, begravet 17.9.1760 samme sted, var købmand i Holbæk og rådmand fra 1736.

Marie Bertelsdatter Rosengaard må være død mellem 1727, da hun blev mor til en pige, og 1743. Hun var gift med Johannes Hørberg i Vordingborg.

Anne Margrethe Rosengaard var som nævnt gift med købmand Jørgen Eriksen Holm i Holbæk, og de fik 6 børn, hvoraf kun 4 blev voksne.

I  er meget velkomne til at korrigere de nævnte oplysninger og evt. supplere dem.

Venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Anne Messmann

Hej Peter,
Tak for din reaktion:) (det var en ordentlig mundfuld!).

Skovrider Peder Bertelsen Rosengaard & Kirsten Jensdatter Møller er mine 6xtip, og jeg har både aner og rigtig mange efterkommere, så jeg tror, jeg vi skal tage den pr. mail. Forhåbentligt kan vi begge få glæde af det.

Her vil jeg blot korrigere et par ting.


Ahrene Pedersdatters skifte fra 1743 kender jeg.

Ja, Kirsten (Jensdatter Møller) var mor til Anne Margrethe Bertelsdatter Rosengaard (1704-1779) - men Kirsten J.M. døde først 1745 i Kindertofte.

Ulvsmosehuset optræder med mange stavemåder. Jeg mener, det ligger tæt på St. Frederikslund i Kindertofte. Jeg vedhft. et kort.

Karen Bertelsdatter Rosengaard er rigtig nok mor til Erich Aarøe. Hun var gift 3 gange, havde 5 børn med Birkeskriver Mathias Aarøe. MEN Mathias Aarøe er tilsyneladende IKKE søn af Niels Iversen Christensen Aarøe & Anne Pedersdatter Brøndlund (jeg har desværre stadig ikke fundet hans aner) - se mit indlæg, og svaret, her i Forum: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=44330.0

Marie Bertelsdatter Rosengaard er begravet 22.7.1731 Vordingborg, Bårse, Præstø.

Peder Bertelsen Rosengaard (ca.1703-efter 1756) arbejder jeg pt. med. Han blev gift 2 gange i København og ejede et hus i Gothersgade 1756. Der er et 20 sider langt skifte efter Kirsten Jensdatters bror Peder Jensen Møller i Bromme Mølle, hvor der står en del om Peder Bertelsen Rosengaard. Jørgen Eriksen Holm er også med. Men desværre har jeg vanskeligt ved at tyde de mange sider samt forvirrende årstal, der går langt tilbage... Se http://aurelia-clemons.dk/soro-ac.htm: Peder Jensen Moller i Bromme Molle 10 Aug/8 Oct 1737 pg 153.
Hele skiftet her:  http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=14977334#132393,20627318

Bedste hilsner,
Anne 


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Peter Michaelsen

Hej Anne,

Skovrider Bertel Pedersen Rosengaard & Kirsten Jensdatter Møller er også mine 6 x tipoldeforældre.
Tak for det vedhæftede kort og de korrigerende og supplerende oplysninger!

Jeg kan lige nævne, at jeg nu har læst Otto Vilh. Sommers artikel: "Karen Sophie Rosengaard - brødrene Mynsters mormor", Personalhist. Tidsskrift 1998:2, s.252ff.

Af denne artikel fremgår det, at skovriderfamilien Rosengaard kom til Ulvsmosehuset i Kindertofte sogn i 1685, og at familien lige som Karen Sophie Rosengaards familie - som den muligvis er fjernt beslægtet med - havde sit udgangspunkt i Kværkeby sogn ved Ringsted, hvor sognets største gård, Kværkebygaard, fra 1685 officielt benævntes Rosengaard.
Bertel Pedersen Rosengaard levede åbenbart fra 1663 til 1737.

Kirsten Jensdatter Møllers far, Jens Nielsen Møllers mølle, Nysø Mølle, lå åbenbart ved Slagelse, vel i nærheden af Antvorskov, hvor man har planer om at genetablere den tidligere sø.

Men lad os fortsætte korrespondencen pr.mail.

Venlig hilsen,
Peter

Anne Messmann

Hej Peter,
Spændende, så har vi vel mange fælles aner! Ja, jeg skriver snart pr. mail.

Mine oplysninger og korrektioner - og andet/nyt om slægten - hører jeg naturligvis gerne også reaktioner på fra andre her i Forum!

Otto Vilh. Sommers artikel har jeg også - og er faktisk i 'slægt' med Oluf Olufsen Rosengaard (1672-1719, der var Ane Kathrine Hansdatters, Bromme Mølle, 1. mand. Hun giftede sig derefter med  Kirsten Jensdatter Møllers bror, Peder Jensen Møller.

Nysø Mølle (også kaldet Ny Mølle el. Nymølle) lå i Sørbymagle. Slægten - og mange andre - kan man læse om i: "Levnedsløb i Sørbymagle og Kirkerup kirkebøger 1646-1721 bind 1-2" (biblioteket).

Mange hilsner,
Anne





Med venlig hilsen
Anne Messmann