Den almindelige enkekasse

Startet af Ole Carstensen, 07 Jan 2015 - 20:51

Forrige emne - Næste emne

Ole Carstensen

Jeg skulle bruge nogle oplysninger om Theodore Cathrine Holm og fandt så disse oplysninger på fogsgaard.org om den almindelige enkekasse.

17844
Jürgen Fridrich Carstensen Kirkesanger og Skolelærer paa Fæstningen Christiansøe

Født: 02-11-1805 Tondern   Stempelmærke: Slesvig

Død: 10-02-1856

Notat: Dåbsattest i RA.


Hustru:
Policenummer:  17844
Pensionspolice oprettet:     11-08-1837
Årlig Pension:     70     Indbetalt:  0    Afdragsordning:  311

Theodore Cathrine Holm

Født: 11-06-1813 Møgeltønder   Stempelmærke: Danmark

Død: 17-04-1877

Notat: Dåbsattest i RA.

Det var Theodores dåbsattest jeg af forskellige årsager var interesseret i og håbede så via enkekassen at kunne få en kopi af den. Fandt materialet på Rigsarkivet, men ingen oplysninger om nogen dåbsattest. Jeg spurgte så en venlig dame på Rigsarkivet om hun kunne fortælle mig noget når der nu står: "Notat: Dåbsattest i RA" ud for dem begge. Det kunne hun så desværre ikke og havde ingen ideer om hvor den findes. Hvorfor der så står den skulle findes i RA er så lidt af en gåde (for mig ihvertfald!) - er der nogen der kan fortælle mig hvorfor og måske give et bud på hvor den så findes så ville jeg være meget taknemmelig.

Ole Carstensen

Inger Buchard

Har du set i de relevante kirkebøger?
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Toudal


http://www.fogsgaard.org/index.php/2013-11-01-14-49-57/datamaterialet

"Kilden og dermed datamaterialet for nærværende database er primært en egen transskription og klassificering af data for indskyderne og disses hustruer i Den almindelige Enkekasse. Kilderne for disse data befinder sig i Rigsarkivet og omfatter:

Reskripter og kongelige resolutioner 1741 - 1848.
Inskriptionsprotokoller 1774 - 1845.
Bilag til indskudssager (korrespondance, indbetalinger, gældsbreve,
sundhedsattester, dåbsattester mm.) 1774 - 1845.

Der foreligger dåbsattester for 71% af indskyderne og 74% af hustruerne i sagsakterne i Rigsarkivet. Der er i hvert enkelt tilfælde noteret, om en dåbsattest findes i sagmappen."

Men hvor i arkivalierne:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=den+almindelige+enkekasse&b=&c=&d=1&e=2015&f=&g=&h=&ngid=141560&ngnid=141563&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Indskudssager?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Carstensen

Tak for svarene.
Kirkebøgerne for Theodore Cathrine Holm giver ikke noget som helst desværre. Har selv forsøgt selvfølgelig, har spurgt andre om de kunne finde noget - men nej.

Må prøve Rigsarkivet igen for at finde den dåbsattest hvis den altså findes - jeg må jo prøve mig frem.
Ole Carstensen