Hvad indebar det at være kautionist for en værnepligtig?

Startet af Torben Schæfer, 07 Jan 2015 - 17:05

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

I lægdsrullen (hovedrullen) fra 1795 for Ribe Amt, lægd 41, Tjæreborg Sogn

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17834,916874

ses under nyt løbenr. 21, Lauge Silladsen, at (broderen) Hans Silladsen i Tjæreborg er kautionist. Det skyldes, at Lauge Silladsen har amtspas til at tjene på Før.

Hvilken forpligtelse indebar det at være kautionist?

Kunne Hans Silladsen risikere at skulle betale en bøde eller evt. at skulle stille som soldat i stedet for Lauge Silladsen, hvis Lauge Silladsen ikke overholdt betingelserne i sit amtspas?

Kan nogen hjælpe med et svar?

Med venlig hilsen
Torben Schæfer

Aase Madsen



† Amts-pas, et. "den skriftlige Tilladelse, Amtmanden giver een i hans Amts Lægdsrulle staaende Reserve, til at (han) maae forlade Amtet." Baden. JurO.I.23.

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Torben Schæfer

Tak til Aase for svaret. Definitionen på et amtspas var dog ikke ny for mig. Mit spørgsmål går på, hvad en kautionist var og var forpligtet til i relation til udstedelse af et amtspas.

M.v.h.
Torben

Aase Madsen

Hej Torben.

Jeg opfatter en cautionist, som en person, der skal stille i stedet for den oprindelige person i lægdsrullen.

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Torben

Her udsnit fra Forordning Om Stavnsbaandets Løsning fra Godserne for Bondestandens Mandkiøn i Danmark af 20. juni 1788:

Citat§6

Alt Mandskab, som ikke er heftet til Godserne indtil Aaret 1800, bør, saalænge det staaer enten i Reserve-Rullen eller i virkeligt Num­mer, forblive i det Amt, hvorunder det hører, og de, som uden Tilladelse begive dem derfra, førend de af Sessionen have faaet Afskeeds eller Friheds-Passer, skulle ansees og straffes som Rømningsmænd. Naar fleere Amter forestaaes af een Amtmand, da skal Districtet for Mandskabets Opholdssteder strække sig til saa mange af bemeldte Amter, som grændse tilsammen. I øvrigt maa Amtmændene, naar der ikke er Mangel paa Tienestefolk i Amtet, give de Indrullerede, fornemmelig dem, som ere Huusmænd, Pas til at begive dem til et andet District for at søge Næring, imod at bestille en boesiddende Mands Borgen [= garanti] for at komme tilstede, enten til en vis bestemt Tiid, eller naar det fordres og Cautionisten derom advares. Undviger den Indrullerede, da skaffe Forloveren paa sin Bekostning en ligesaa dyg­tig Person i hans Sted.

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/forordning-om-stavnsbaandets-ophaevelse-20-juni-1788/

Som jeg forstår det ovenstående, så forpligter kautionisten sig til at finde en ny mand hvis Lauge Silladsen skulle undvige værnepligten. Det er mig lidt uklart om kautionisten i udgangspunktet selv skal stille (altså om "Cautionisten" og den "boesiddende Mand" er samme person).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Torben Schæfer

Tusind tak til Aase og Mikkel for svarene. Mikkels citat giver næsten svaret på mit spørgsmål. I lighed med Mikkel er jeg dog i tvivl om, hvordan citatet skal tolkes. Jeg forstår det umiddelbart således, at kautionisten er forpligtet til at stille med en anden person, hvis den værnepligtige med amtspasset undviger, men at det ikke behøver at være kautionisten selv, der møder op. Jeg er dog ikke helt sikker, så andres tolkning er meget velkommen.

M.v.h.
Torben

Gorm Jakobsen

Interessant.
For øvrigt blev det skæbnesvangert for Hans Silladsen, da han blev såret i i Slaget ved Isted 25/7 1850, og døde kort efter. Han er begravet i Flensborg.
I samme slægt var en Hans Sillas Nielsen, som blev skudt af Tyskerne i 1945, mon det ligger til navnet?

Torben Schæfer

Tak til Gorm for bidraget. Det kan dog ikke være den samme Hans Silladsen, der er tale om. "Min" Hans Silladsen/Sillesen blev døbt 28. november 1745 (Tjæreborg Sogn) og blev begravet 12. juli 1812 (Tjæreborg Sogn).

Med venlig hilsen
Torben