søgninhg i lægdsruller i Randers amt.

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 07 Jan 2015 - 10:54

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil gerne have lidt hjælp til at komme i gang med lægdsrullerne.  Jeg har fundet ud af, at jeg skal søge i 4. udskrivningskreds, og sognet Marie Magdalene har lægds nr. 311.

Personen jeg søger, er født den 1.3.1865, og skal således - så vidt jeg har forstået det - indskrives i lægdsrullen i 1881.  Hvordan finder jeg frem til ham - via lægdsrullerne, der nu er lagt på nettet ?  Jeg har gjort et forsøg, men jeg kan ikke komme videre.  Jeg vil gerne have et lille skub til at komme i gang.

Jeg hjåber på hjælp og takker på forhånd.

Dagny Salomonsen

Verner Bentsen

Her er forsiden af bogen:
Der nævnes år 1865 (fødselsår) og år 1883 (indskrivningsår)
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480943#19637,1533734

Han skal så findes her i 1883 lægd 311:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480943#19637,1534031

mvh Verner

dagny elisabeth salomonsen

Hej Verner.

På grund af helt uforudsete begivenheder fik jeg ikke set dit svar i går og derfor heller ikke svaret dig.

Jeg siger dig mange tak for hjælpen.  Jeg har nu fundet den pågældende person, og jeg troede næsten ikke, det var rigtigt - jeg har hørt meget om, hvor vanskeligt det er at arbejde med lægdsruller.

Derfor - mange tak for hjælpen.  Nu er jeg godt på vej.

Dagny

Bjarne Andersen

Hej Verner
Jeg har de samme problemer med Lægsruller. Jeg fatter ikke rigtig systemet  ???
Jeg har min bedstefar født 1895 i Sønderborg Amt. Kan så forstå at jeg skal kigge i 3. udskrivningskreds indtil 1930, så hedder den vist 7
Da han er født i Ullerup sogn tror jeg det er 3.udskrivningskreds og ud for Ullerup står der så Lægd# 269
Nu kan jeg læse at Dagne skal lede i indskrivning 1881 ?? Hvorfor dette ??
Skal jeg lede efter lægsruller det år han er født ??

Med venlig hilsen
Bjarne
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Verner Bentsen

Hej Bjarne.

Du skal finde ud af hvor vedkommende opholder sig 1913; det år han skal indskrives.

mvh Verner

Bjarne Andersen

Hej Verner

Ja så er jeg på den med ham. Men hvad nu hvis vi tager hans far som er født i 1853 i Åbenrå og blev konfimeret i 1869 i sognet Ullerup - kan man så finde ham ???

Mvh. Bjarne
Venlig hilsen

Bjarne Andersen