”Integritetsproblem” ved overførsel af Legacy-GED-fil (via FTB) til MyHeritage

Startet af Keld Molin, 05 Jan 2015 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Keld Molin

Jeg har længe registreret mine slægtsoplysninger i Legacy 7 (DeLuxe).  Til at præsentere slægts-informationerne på Internettet samt finde nye familiemedlemmer har jeg gennem årene anvendt FTB (vers. 7) og MyHeritage (PremiumPlus). Med måneders mellemrum laver jeg derfor i Legacy en GEDCOM-fil, som jeg indlæser i FTB, hvor alle mine portrætfotos følger automatisk med. Herefter bliver de uploadet til MyHeritage som et nyt slægtstræ – med opdaterede informationer og portrætfotos. Dette har fungeret til min store tilfredshed.

Denne metode giver mig nu problemer. Over de sidste måneder har jeg føjet en række nye familiemedlemmer til min Legacy slægtsfil. Når jeg indlæser den aktuelle fil i FTB kommer programmet til sidst med en information/advarsel om "et integritetsproblem skabt af ens data", og at filen derfor ikke kan synkroniseres/uploades til MyHeritage (hvilket jo netop er hele formålet med øvelsen).

Herefter har jeg prøvet at rydde op i min Legacy-fil, flette og anvendt fil-reparationsværktøjer, komprimering m.m. adskillige gange – men hver gang får jeg den samme fejlmeddelelse, når jeg indlæser GED-filen. Så mit spørgsmål er: Hvordan kommer jeg videre?

Alternativt har jeg forsøgt at indlæse Legacy-filen (fdb-format) i FTB. Her får jeg ikke førnævnte fejlmeddelelse, men selv om jeg undervejs vælger dansk sprog, kan FTB ikke længere vise danske bogstaver, lige som det også er et problem, at portrætterne ikke flytter med.

Jeg har også forsøgt at importere GED-filen direkte fra MyHeritage. Her får jeg heller ikke fejlmeddelelse, og danske bogstaver fremtræder som de skal, men portrætterne følger ikke automatisk med. De overføres vist som en stor billed-fil, hvor de enkelte portrætter (igen) kan føjes til de enkelte personer; men det er ligesom ikke dét, som er meningen, da jeg jo har gjort det en gang før i Legacy.

I øvrigt har jeg også lige opgraderet Legacy 7 til Legacy 8, men det har ikke ændret på ovennævnte problemstillinger.

Håber på at få et godt bud på en løsning!  :)

Ole Kaare

Vær du glad for, at det er gået så godt så længe med at overføre data fra Legacy til Family Tree Builder. Der er altid en stor risiko for opståede kompatibilitetsproblemer, når man arbejder med to forskellige softwareprogrammer. At finde årsagen til fejlen og få den rettet kan være næsten umulig. Jeg ved godt, at denne oplysning ikke hjælper dig i din aktuelle situation, men anbefaler dig helt at droppe Legacy til registrering af slægtsdata. De funktioner, du udfører der, kan du ligeså godt klare ved brug af Family Tree Builder. Held og lykke fremover.