Mathias Falkenberg i Jelling - nogen der forsker i ham og hans?

Startet af John Thomsen, 31 Dec 2014 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Mathias Nielsen eller Nissen Falkenberg, levede sidst i 1800-tallet i Jelling som forstander for et seminarium eller lignende. Han var gift, og fik vistnok mange børn, hvoraf i hvert fald én søn vides udvandret til Australien.
Han skulle selv være født omkring 1804 et sted i Sønderjylland.
Mathias efterlod sig åbenbart et spor af gravide piger hen over Fyn; mindst tre er fundet med ham som "udlagt", heriblandt min tip-tip.

En lignende (men dog ikke så udførlig) efterlysning for 20 år siden, førte efter nogle år til et svar fra Canada, hvor afsenderen var veninde eller bekendt med en kvindelig udvandrer i Australien. Det var datidens net-oplevelse!

Hvis nogen i dag forsker i denne personage, hører jeg gerne om det.

Venligst - og Godt Nytår
John

Thestrup-Bjørn

#1
Tilsyneladende har du ikke denne - du nævner den i hvert fald ikke



Vejle, Tørrild, Jelling, Jelling Skoledistrikt, Jelling By, Et Hus, 26, FT-1860, D6407

Mathias Nissen Falkenberg 56 Gift Husfader. Plantør  Hjerndrup Sogn, Haderslev Amt  
Marie Christine Jørgensen 35 Gift Hans Kone  Erritsø Sogn, Vejle Amt  
Birgitte Falkenberg 13 Ugift Deres Barn  Erritsø Sogn, Vejle Amt  
Maren Falkenberg 10 Ugift Deres Barn  Erritsø Sogn, Vejle Amt  
Helga Dorthea Falkenberg 9 Ugift Deres Barn  Fredericia  
Jakob Mathiasen Falkenberg 6 Ugift Deres Barn  Jelling Sogn, Vejle Amt  
Ane Elisabeth Falkenberg 3 Ugift Deres Barn  Jelling Sogn, Vejle Amt  



Sandsynligvis er han død FØR FT1880


Vejle, Tørrild, Jelling, Jelling By, et Hus, 5, FT-1880, c5346

...m.fl....
Marie Kirstine Gyes 54 Enke Husmoder. Husejer. Vaskekone  Erritsø. Vejle Amt 
Frederik Falkenberg 14 Ugift Hendes Søn  Her i Sognet 
...m.fl....
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gitte Johansen

Han er opsynsmand ved Jelling Seminarium.

Dør i


Jelling, 1872-1891, ny, opslag 5.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Her er forstanderne ved Jelling.

http://da.wikipedia.org/wiki/Jelling_Statsseminarium

Fra 1959 karakteriseres seminariers ledere som rektorer.

1841-1848 Peter Frederik Nielsen (1802-1876)
1849-1855 Carl Emil Kemp (1810-1855)
1856-1872 Hans Jørgen Marius Svendsen (1816-1872)
1873-1883 Jens Kristian Madsen (1839-1883)
1884-1899 Hans Sophus Sørensen (1856-1936)
1899-1903 N.A. Larsen (1860-1946)
1903-1920 Hemming Skat Rørdam (1872-1925)
1920-1941 Christian Peter Lindhansen Hasselbalch (1873-1960)
1942-1953 Jens Futtrup (1887-1961)
1953-1979 Johannes Brix (1909- )
1979- Marius Nørregaard (1924- )
Ole Breinholdt
Ole Grangaard Olesen
Jørgen Juul (leder af læreruddannelsen fra 2002 til 2011
Jan Michael Laursen
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Er det ham her?

Title
Falkenberg, Jacob Mathieson - naturalisation
Contents date range
1897 - 1897
Series number
A712
Click to see which government agency or person created this item.
Control symbol
1897/F7414
Item barcode
1820476
Location
Canberra
Access status
Open
Date of decision
23 Apr 1987
Physical format
PAPER FILES AND DOCUMENTS (allocated at series level)
Visibility and availability indicators
28. Refer to Preservation Services for advice
Alternative series and control symbol
A712, 1897/07414
Date registered
02 Aug 1996
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Lund

Hvor langt er du tilbage i Falkenbergslægten?

Min tipoldemor hed Birgitte Kirstine Falkenberg, men hun er født i 1827 i Skive.

Der er mange sammenfald i navnene, idet hun også havde en broder, der hed Mathias og en søster, der hed Jakobine.

Din anes far hed jo Jakob.

Noget sammenhæng skal der nok være med de navne.

Din Mathias har jeg dog ikke truffet på, men han skal nok være i en gren af min slægt.

I så fald kan jeg måske hjælpe lidt.

Vh Gitte




Inger Toudal

#6

Matthias Nissen Falkenberg f. 25/2-1804 (Hjerndrup, Sønder Tyrstrup, Haderslev 1786-1842, opslag 43, nederst).

Hans forældre ses her:

Haderslev, Sønder Tyrstrup, Hjerndrup, Hierndrup, , 29, FT-1803, B8693
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jacob Falkenberg    25    Gift    Hausvater    Häuerling und Schneider    
Birgitte Falkenberg    22    Gift    dessen Frau
      
Anna Maria Falkenberg    1    Ugift    ihre Tochter

Matthias:

Svendborg, Vindinge, Avnslev, Juelsberg Hovedgaard, , 1, FT-1834, c0439
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Knud Frederik Juel    66    Gift       general major p. p. Stamhuset    
Frederikke Knuth    51    Gift       hans kone    
- - - - -   
Mathias Falkenberg    30    Ugift       tjener
- - - - -

Svendborg, Vindinge, Avnslev, Aunslev, Juelsberg Hovedgaard, 1, FT-1840, B5786
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       :
Knud Frederik Juel    74    Gift       Generalleutnant.Generaladjudant og Storkors af Dannebroge. ... !!    
Frederikke Juel. født Comtesse Knuht    63    Gift       hans Kone    
- - - - -    
Mathias Falkenberg    36    Ugift       Tjener
- - - - -

Svendborg, Vindinge, Avnslev, Korkendrup Udflyttere, Juelsberg, 104, FT-1845, B7110
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Knud Frederik Juel    79    Gift       Generalleutnant, Storkors af Dannebrog og Dannebrogsmand, herre til Juelsberg    Her i sognet [Aunslev]
Frederikke Juel fød Knuth    68    Gift       Hans kone    Sandager sogn, Odense Amt
- - - - -
Mathias Falkenberg    41    Ugift       livretjener    Hjerndrup, Haderslev Amt
- - - - -

Vejle, Elbo, Erritsø, Erritsøe Bye, En Gaard, Damgaard, 27, FT-1850, C7331
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
C. von Ahlefeldt    38    Gift       Hofjægermester, lever af Fid.?? i Commis    Fredericia
Sophie von Ahlefeldt født Buchvald    31    Gift       Hans Kone    Schlesvig
- - - - -
Mathias Nissen Falkenberg    37*    Gift       Tjener    Haderslev   [*tastefejl?]
- - - - -

Hustruen og to døtre ses her:

Vejle, Elbo, Erritsø, Erritsøe Bye, Et Huus, 97, FT-1850, C7331
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jørgen Gyes    66    Gift       Fisker, Husfader    Veilbye Sogn, Odense Amt
Maren Jørgensdatter    68    Gift       Hans Kone    Veilbye Sogn, Odense Amt
Marie Kirstine Jørgensen    25    Gift       Deres Datter    Her i Sognet
Birgitte Mathiesen Falkenberg    3    Ugift       Hendes Børn    Her i Sognet
et udøbt pigebarn    1    Ugift       Hendes Børn    Her i Sognet


Men hvem er så denne Mathias?

Haderslev, Sønder Tyrstrup, Christiansfeld Flække, Christiansfeld, -, 1 F2, FT-1835, D2162
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Adolph Friedr. Hein    69    Verheir.       Generalkriegscommisair, leben von Renten    
Christina Friedr Hein    58    Verheir.       seine Ehefrau, leben von Renten    
Mathias Falkenberg    31    Unverheir.       Dienstbote    
Maria Skow    22    Unverheir.       Dienstbote    
Ingeborg Christians    22    Unverheir.       Dienstbote

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Det må den samme Mathias.

Mathias Nielsen Falkenberg afgår fra Avnslev nov. 1834 og kommer tilbage fra Christiansfeld nov. 1835
(Avnslev, Vindinge Svendborg (ny udg.) 1827-1842, opslag 121 og 107).

Mathias Falkenberg afgår til Hjemmet ved Christiansfeld maj 1846 (Avnslev (ny) 1843-1853, opslag 111).

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Thomsen

Tak til alle bidragsydere; jeg er virkelig imponeret over Jeres "fund".

Måske særligt til Gitte Lund vil jeg sige, at jeg engang (for jeg har søgt dette emne i flere år), fik en besked fra en Hans Chr. Grue om at "min" Mathias måske - også! - var far til en Hans Mathiasen Falkenberg, født 1833 i Jels og siden far til Martin Mathiasen Falkenberg, født 12/5-1872, som er Hans Chr.s ane.

Så måske har Mathias' også sat sine spor fra Jels og ude mod vest og op nordover...  ?

Men nu går de nærmeste dage nok med at "fordøje" fangsterne. Tak igen.

Venligst
John

Inger Toudal


Her har du lidt mere:

Hans Mathiesen Falkenberg f. 14/9-1834 i Jels (Jels, Gram, Haderslev 1812-1850, opslag 48).
Der ses ingen HMF født 1833 i Jels.

Her med forældre og søskende:

Haderslev, Gram, Jels, Dorf Jels, Kathengebäude, 36, FT-1835, D2914
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Samuel Christiansen    39    Verheir.       Käthner    
Margretha Rhode    29    Verheir.       dessen Ehefrau    
Christian Falkenberg    9    Unverheir.       ihr Kind    
Jørgen Falkenberg    5    Unverheir.       ihr Kind    
Hans Falkenberg    1    Unverheir.       ihr Kind

Haderslev, Gram, Jels, Norder Udflytter, Landb:, 54, FT-1845, C1452
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Samuel Grundet    47    Gift       Huusfader    Jels
Anne Mag: Rhode    43    Gift       hans Hustrue    Oxenvad
Jørgen Falkenberg    16          Børn    Oxenvad
Hans Falkenberg    11          Børn

Haderslev, Gram, Jels, Troldkær, Et Kaadsnersted, 61, FT-1860, D7055
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Samuel Grundet    63    Gift    Husfader. besidder af et Kaadsnersted       Jels Sogn, Haderslev Amt
Margrethe. f. Rode    55    Gift    Hans Kone       Stursbøl, Oksenvad Sogn, Haderslev Amt
Hans Mathisen Falkenberg    26    Ugift    Deres Søn       Jels Sogn, Haderslev Amt

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Mikkelsen

Hej John

Hans Mathiesen Falkenberg f. 14-9-1834 i Jels Overskov
Var søn af Samuel (Christiansen) Grundet (Falkenberg) (1798-1861 listet som født i Jels og Udflytter til Troldkær, Jels i 1834), ifølge forskellige indslag på MyHeritage og ifølge kirkebogen for dåben. Men der er også forskellige udgaver af hvor Falkenberg navnet kommer fra.
Med mindre om du kan finde en forbindelse til Samuel som en yngre broder, så er denne ikke den rigtige, hvilket jeg ikke selv har fundet, men så langt er der ikke fra Hjerndrup til Jels, så de kunne være fættere istedetfor.

Her er Samuel i FT 1803 for Jels:
Haderslev, Gram, Jels, Jels, , 53, FT-1803, C0090
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Willatsen   30   Gift   Hausvater   Käthner   
Marie Catrine   36   Gift   Dessen Frau      
Samuel Grunne   5   -   Ihre Kinder      
Anne Catrine   2   -   Ihre Kinder      

igen er Falkenberg ikke nævnt, men nogle mener dette var Samuel moders navn - så en eventuel morbroder kunne måske være en forbindelse!

Denne Hans M Falkenberg, blev gift 2 gange og havde efter sidste optælling 15 børn. Mange af disse drenge fik mellemnavne, såsom: Matthiesen (en af dem Martin, nævnt tilligere), Sørensen, Christiansen, Jørgensen og Jepsen - hvorimod reglen lyder til, at det skulle havde været Hansen Falkenberg.
Jeg har mange gange set at disse mellemnavne bliver tilsat uden tilsyneladende at have en forbindelse til faderens navn - især her i Sønderjylland.
Da hans egen fader hedder Samuel, så skulle han hedde Samuelsen Falkenberg.
Hans datter, Thyra bliver senere gift ind i min Moders familie.

Jeg håber at mine foreslag kunne hjælpe til lidt :)

MVH
Gitte Mikkelsen

John Thomsen

Tak også Gitte for dine oplysninger.

Jeg mener at huske, at der var en Grunnet eller Grundet blandt fadderne til "mine".

Da jeg startede (for mere end 25 år siden) med at lede efter Mathias Falkenberg, som da (1840) var livrétjener på Juelsberg på Fyn, og havde gjort min tip-tip gravid, troede jeg først, at navnet havde sin oprindelse i den svenske by.

Så da gik jeg ud på en nylig oprettet Nyhedsgruppe på UseNet (som jeg selv havde været med til at få oprettet) og spurgte efter Falkenberg. Da var det, jeg fik kontakt fra en dame i Canada, som havde en veninde i Australien, som var efterkommer til Mathias' søn, Jacob.

Du skriver om forskellige udgaver af navnets oprindelse; jeg hører gerne om dem...  ;-)

Det var iøvrigt en Hans Chr. Grue, som dengang udkastede teorien om Hans som en mulig efterkommer til Mathias. Ved ikke, om Hans Chr. lever endnu.

Venligst
John

Gitte Mikkelsen

Jeg mener at huske, at der var en Grunnet eller Grundet blandt fadderne til "mine".

Hvis det var i Kolding trekants området, så er der ligeledes en størrer familie der hedder Grunnet - led efter Niels Nielsen Grunnet.

Du skriver om forskellige udgaver af navnets oprindelse; jeg hører gerne om dem...  ;-)

Jeg har nu været igennem Jels Kirkebøger 1764-1826 og kan kun kommenter at Hans Mathiesen Falkenberg's far Samuel Grundet - er døbt således på side 64 - på ingen tidspunkt bliver Falkenberg nævnt iblandt efternavnene på hans familie eller faddere. Dog bliver alle hans søskende døbt som Falkenberg, men igen ingen andre er nævnt som Falkenberg. Hans Mor dør i 1815 (1812-1850 side 117) hendes efterlevende mand bliver stadigvæk ikke listet som Falkenberg!
Jeg har fundet hans Far, Christian Willadsen's giftemål og her lader der som om at han bliver kaldt Falk (side121) og jeg har endelig fundet dennes Morfar som en Christian Falk - jeg kan dog ikke læse dette som Falkenberg. Hans søster dør som en Falkenberg i 1822 men hans Far: Willads Michelsen står ikke nævnt som Falkenberg nogen steds heller.
Så hvad jeg mente med navnets oprindelse, var det med hensyn til denne mærkelige måde at navngive på (også de forskellige mellemnavne siden hen), så jeg kan desværre ikke hjælpe med hvor navnet ellers kommer fra.
Men når du kigger på forskellige slægtstræer på nettet så får du forskellige oplysninger om hvem af disse personer (som ikke står som Falkenberg i kirkebøgerne)  hedder Falkenberg ifølge deres oplysninger. Så skifte-protokoller er nok nødvendige at bestemme det?
Hvis du søger på ddd.dda.dk for falkenberg, så kan du se at det er et rimligt almindeligt efternavn

MVH
Gitte