Ang. størrelsen på huse i det 14. århundre

Startet af Finn Hansen, 21 Feb 2011 - 00:05

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej alle

Jeg har et lidt kringlet spørgsmål omkring størrelsen på huse.

Jeg har nogle huse fra ca. 1550 frem til 1600:

21 m2
25 m2
43 m2
66 m2
74 m2

Hvor mange mennesker, ud over et evt. ægtepar må man formode, boede i sådanne huse - Det drejer sig om fiskere, med får (spise), grise + svin, 1 ko og lidt fjerkræ

Jeg spørger, fordi jeg er noget i tvivl om, om man kan/kunne bo 3-5 i et hus på 21 m2 !!!

Nogle af jer, der beskæftiger jeg med fiskere fra gammel tid, der har nogle indput?

Venligst
Finn Hansen

Karen Graabæk Møller

Hej Finn

Hvis jeg skal bedømme efter hvad jeg har fået at vide var det oprindelige hus en af mine aner boede i (dog nok lidt senere end 1600), skulle 21m2 kunne være temmelig meget. Husk at køkken og stue og spisestue var ét "stort" rum - og at man tit sov i samme seng.....evt på loftet!

Jeg tror dog at husdyrene måske havde en tilbygget stald - men det kan være min hjerne der ikke lige kan få plads til både søer, køer og får inden for samme størrelse! Uanset hvad, gik de jo nok ude det meste af året!

Kommer til at tænke på "Det lille hus på prærien" - og det var jo nok egentlig større end man ville have bygget.....

Hilsen
Karen G. Møller

Hans Poulsen



Hej Finn

"..Jeg spørger, fordi jeg er noget i tvivl om, om man kan/kunne bo 3-5 i et hus på 21 m2 !!!.."

Det kunne man i hvert fald fx i anden og tredje baggård på de københavnske brokvarterer og i Adelgade-kvarteret i gamle dage, det vil sige fra ca. 1870 og flere årtier frem - tit på en fjerdesal  og med gammeldags lokum i gården, fælles for hele opgangen.

Kig bare på dagens tv-nyhedsudsendelser og se, at det er tilfældet for millioner af mennesker på alle kontinenter år 2011.

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Sørensen

God morgen Finn!

Nogle af husene på Mols var også meget små, jeg er i besiddelse af en afskrift

af en lejekontrakt fra 1860 på et stykke jord  som min oldefar oprettede hos sin stedfar.

Grunden er af størrelse 24 alen på den ene led og 21 alen på den anden står der,

grunden måtte min min oldefar anvende til hus og have.


Hvis du har mulighed, kan jeg anbefale dig at besøge Glud museum i Bjerre herred.

Der er opstillet et gammelt fiskerhus fra Juelsminde, det er et besøg værd.


http://www.gludmuseum.dk/


Mvh.

Egon Sørensen



Judith Olsen

Hej Finn

Du spørger blandt andet om fiskere - fiskerhuse.

Min søster er ejer af en lille fiskerhus i Rønne på Bornholm. Jeg har lige tjekket BBR-ejermeddelelsen for dette, og her er arealet 28 kv.m. i stueplan - og så er der udnyttet tagetage, som også er angivet til 28 kv.m. - men det er jo, som det er nu.

Huset indeholder i stueplan et meget lille køkken, entre, badeværelse og en stue og på 1.sal et stort rum.

Jeg er sikker på, at der i tidligere tider, har boet en familie med indtil en hel del børn i dette hus, som er anført opført i 1919.

Bare for sammenligningens skyld  :)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Finn Hansen

Hej Alle

Rigtig mange tak for jeres indput, som på flere giver en vis hjælp.

Mit specielle problem ér, at vi befinder os mellem 1550 og 1600 altså 200 til 250 år før.

Det jeg bla. tænker på, ér, folk må havde været en del mindre, dvs. lavere, end vi ér i dag, hvor gennemsnits højden er omkring 1.70 m., mine tanker peger i retning af, at de dengang var ca. 1.58 eller deromkring og at de var mere robuste, dvs. fyldte lidt mere i omkreds (fiskere!), end vi gør i dag, uden at min teori er, at de er fede.

Det mindste hus jeg har i listen er på 21 m2 til beboelse hvoraf noget går til ildstedet (arnen) og noget må gå til diverse møbler og ikke mindst til indgangen - der var givetvis loft.

Der er virkelig ikke meget plads til mennesker på ca. 20 m2.

Det næste på 25 m2 er ét stort rum uden ruminddeling og med både ildsted (arne) i den ene ende og kakkelovn (med flotte kakler) i den anden ende ved hjørnet.

Her er der 25 m2 og derefter minus ildsted og kakkelovn, samt hoved indgangen, hvilket er den eneste indgang. Jeg antager, at der var loft, og de der opbevarede ting og sager.

Men selv hvis jeg ser på et rum af samme dimension som de to huse, altså mit eget soveværelse, så ser jeg næsten med fortvivlelse på størrelsen - hvordan kunne et ægtepar med evt. 2 eller 3 måske flere børn bo der, hvordan skulle der blive plads til dem?

Årsagen til at  jeg spørger, er at jeg er ved at færdiggøre mit arbejde, som de af jer, der har lysten og interesse både historisk og i slægtsforsknings øjemed, vil få mulighed for at forske videre i.

Måske er løsningen, at kontakte dem der styrer den gamle by i Århus - de må nogenlunde kunne svarer på spørgsmålet, hvis jeg da ikke får et godt overblik via jer, der jo også har indsamlet gevaldig meget erfaring via jeres egne projekter.

Når jeg lige får styr på og forståelse for dette, vil jeg kunne færdiggøre projektet og publicerer det.


Venligst
Finn Hansen

Karen Graabæk Møller

Hej Finn

Jeg forstår din skepsis, men jeg tror godt det kan passe. I alle fald var møblerne nok ikke så mangfoldige, og blev nok tit brugt til flere formål. Som jeg husker fra besøg på diverse museer - Hjerl Hede, Den Gamle By og Gl. Estrup - ville spisebordet fx også være dér hvor husmoderen lavede det meste mad. Ikke at hun skulle bruge nær den bordplads vi bruger i dag, meget mad blev nok kokkeret over ildstedet direkte i gryden. Og til at ælte dej havde hun jo et dejfad. Og det var jo ikke sådan at de gik hen til sofaen for at se tv dengang. Nej, snarere blev man siddende ved spisebordet og tællelyset og talte og nørklede med det man nu kunne.

Og jeg har da hørt om at man dengang sov i samme seng - privatliv var ikke noget man kendte til. Man kan måske endda forstå hvorfor børnene blev sendt ud og tjene når de nåede konfirmationsalderen - så fyldte de da ikke derhjemme!  ;)

Men jeg kan i hvert fald tilslutte mig at en kontakt til en eller flere af de ovennævnte museer nok kunne give dig vished - mit bedste bud er Gl. Estrup http://www.gl-estrup.dk/

Hilsen
Karen

Egon Hansen

Børn ud at tjene når de nåede konfirmationsaldren ! Er du gal, nej fra otte- ti år hvis de var heldige at kunne blive hjemme så længe!
Mvh Egon

Karen Graabæk Møller

Hej Egon

I stand corrected  ;)

Men man forstår det jo stadigvæk godt!

Karen