Fødselsstiftelsen - Valdemar Andreas Høgg

Startet af Birgitte Fristrup, 21 Dec 2014 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Inger Toudal

#60
Godt fundet, Gitte!

Valdemar Andreas må være blevet skrevet på pleje-/adoptivfaderens blad i 1912, da han fyldte 10.

Andreas Valdemar Høegh 29/4 02 læser jeg på bladet.

Her i FT-1906: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=15039#15039,540101
- Andreas, f. 24/4-1902.

FT-1916, København, Nyhavn, opslag 286-288.
- korrekt fødselsdato for Andreas.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal


Knud Erik Balle

Hej Birgitte og I andre dygtige slægtsforskere

Tillykke med fundet af plejeforældrene.

Jeg har været på jagt efter den forkerte Johansen. Nemlig murermester Vilhelm Laurits Johansen i Rungsted, på grund af dette fund:
FT 1921 – Sorø, Ringsted, Haslev, opslag 333
Bregnetved gartnerbolig hos herregårdsgartner Walter Prior. Lensgreve Moltke på Bregnetved.
Valdemar Andreas Høegh Johansen, 29/4 1902, København, fra Rungsted 1920, pensionær, gartnerelev.

I øvrigt havde boligen matrikel nr. 7g i Troelstrup (Søndermarken), Haslev sogn, som Valdemar Andreas Høgg boede i FT 1925 og FT 1930, tidligere været ejet af hans svigerforældre.

Valdemar Andreas Høgg boede der stadig i 1965 i følge KTAS telefonbogen.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Inger Toudal

#63

Ved konfirmationen står der Valdemar Andreas Huggo Johansen (Holmen 1914-1927, opslag 31)  ???

Navnet Huggo er en fejl, men hvad med efternavnet Johansen? Der står jo, at han er Plejesøn
af Boghandler Johansen og Hustru Marie f. Jensen
, og desuden at han går i Vestervoldgades Skole.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Fristrup

Lige hjemkommet fra arbejde - og hvad ser jeg  :D :D :)
Stikord til jer og så finder I Valdemar Andreas Høgg som barn, ung og konfirmation. Tak Tak.
Jeg vil straks give Høgg-oldebarnet et praj, så hun kan se de nyeste "fund" - og så senere se nærmere på links og opslag.

Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

#65
Den arbejdsomme vej...!!!! Som så mange gange før.
Tænk hvis vi havde disse lister for Saltum sogn  ;) - http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2

November 1912 Christiansberg Alle 27 - Så er Valdemar Andreas Høgg kommet til hr. og fru Johansen!!! - som 10 årig. Han er der ikke i maj 1912.

Maj 1915 Nyhavn 22 her findes han også.


Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Gitte Johansen

Han er da allerede ved familien i 1906!!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birgitte Fristrup

Nåh - jeg gik igennem mandtalslisterne - og der burde jeg jo have husket at børn under 10 år ikke er med. Derfor kan jeg først se ham der i november 1912.
Undskyld derude!!

Og i fandt ham jo før i folketællingerne langt tidligere - nu kører det rundt for mig!!!
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Citat fra: Birgitte Fristrup [12270] Dato 29 Dec 2014 - 19:33
Den arbejdsomme vej...!!!! Som så mange gange før.
Tænk hvis vi havde disse lister for Saltum sogn  ;) - http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2

November 1912 Christiansberg Alle 27 - Så er Valdemar Andreas Høgg kommet til hr. og fru Johansen!!! - som 10 årig. Han er der ikke i maj 1912.

Maj 1915 Nyhavn 22 her findes han også.

Dette er en fejl fra min side - Hilsen Birgitte

Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Inger Toudal


I konfirmationsindførslen er der, så vidt jeg kan se, et spørgsmålstegn mellem Huggo og Johansen.

Ved den borgerlige vielse står der Valdemar Andreas Høgg, så det er vel hans officielle navn. Der
er da heller ikke nogen tilføjelse om adoption i dåbsindførslen i Fødselsstiftelsens kirkebog.


Børn blev først noteret på faderens eller moderens registerblad, når de fyldte 10 år:
http://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/ressourcer/politiets-registerblade

Plejebørn under 14 års alder burde være registreret i Politiets mandtaller (på en særskilt side), men det er de tilsyneladende ikke altid. Se f.eks. vejledningen på http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=772070

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Fristrup

Kære Knud Erik, Karin, Gitte og Inger
Tusind tak for jeres uvurderlige hjælp i denne søgen. Familien har nu fået viden om deres anes tidlige opvækst hos plejeforældre og hvem der var hans biologiske mor og med stor sandsynlighed også hans far - og hvor deres efternavn stammer fra.
Jeg skal fortælle, at Valdemar Andreas Høgg døde i Haslev, mere end 90 år gammel.

Men tænk hvis vi også kunne få opklaret
- Hvornår og hvor Hulda Elise Hægg døde.
- Blev hun gift med Oluf Valdemar Ludvig Olsen, som hun boede sammen med i mange år?
- Blev hun skilt?
- Sandsynligheden for, at Hulda har fulgt Valdemar Andreas Høgg efter hun har afgivet ham - geografisk sandsynlighed!!
- Kan vi fra DK finde Huldas fødsel i Onslunda i svenske arkivalier?

Knud Erik - Jeg har forsøgt at gå på KTAS telefonbøger, men links fungerer ikke for mig lige nu. Vil det være muligt at finde Lyøvej 10 fra 1930 og på den måde se, hvorlænge parret bor der efter 1930?

Huldas forældre er baptister, men Hulda finder jeg ikke er baptist, menkan hun være i enkirkebog for baptister (jeg har ikke søgt, men får lige nu tanken). Jeg ved ikke nok om baptister!!!

I ønskes et godt og lykkebringende nytår.

Hilsen Birgitte

Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Knud Erik Balle

Hej Birgitte

Valdemar Andreas Høgg fik tilsyneladende først telefon i 1952. I hele perioden 1952-1965 boede han på Søndermarken i Haslev.

Du og alle på tråden ønskes et godt nytår.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Birgitte Fristrup

Jeg tænkte på om Hulda Elise Høgg eller nærmere Oluf Valdemar Ludvig Olsen kunne findes på Lyøvej 10 i Kbh i KTAS telefonbog?
Men sjov oplysning, at Valdemar Andreas Høgg tilsyneladende fik telefon i 1952. Jeg ved at de boede på adressen i Haslev i rigtig mange år, men jeg ved ikke hvor længe.
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Karin Heise

Hej Birgitte

Min nysgerrighed vedr. Hulda Elise Hæggs videre skæbne fik mig i dag til at tage ud på Frederiksberg Stadsarkiv.

Her så jeg et folkeregisterkort, der oplyste, at
Hulda Elise Hægg og Oluf Valdemar Ludvig Olsen blev gift 11. juli 1919.

se KB Godthåb 1909-1922 vielser opsl. 212 nr. 74, hvor det oplyses, at vielsen er borgerlig på Københavns Rådhus.  Disse vielsesprotokoller findes ikke på nettet endnu, men kan ses på Københavns Stadsarkiv.

Oluf V.L. Olsen flytter fra Lyøvej 10, 1.  den 1. juni 1931, men Hulda Elise Hægg bliver boende indtil sin død. Hendes to sønner  Karl August Hægg (der bliver sporvejskonduktør) og Niels Christian Nielsen (han bliver uddannet til elektriker)  bor sammen med hende i flere år.

Hulda Elise Hægg døde 20. juni 1957 på Frederiksberg Hospital og blev begravet på Solbjerg Kirkegård 24. juni 1957. Hendes dødsfald er meldt til Frederiksberg Skifteret 22. juni 1957.
KB Godthåb 1951-1957 døde opslag 283 nr. 91

Jeg så Begravelsesprotokollen og bemærkede, at regningen for begravelsen skulle sendes til hendes søn, elektriker Niels Nielsen, Lyøvej 10, 1.  Frederiksberg

Venlig hilsen
Karin


Birgitte Fristrup

Hej Karin
Tusind tusind tak - det runder historien langt bedre af. Fantastisk at du er gået på Frederiksberg Stadsarkiv for at undersøge sagen  :) Endnu et - tak.
Hendes barnebarn (Valdemar Andreas Høggs søn) er begravet på Solbjerg kirkegård i Aalborg Amt, men det er vel en Solbjerg Kirkegård i Københavnsområdet, som Hulda begraves på??
Mon jeg kan finde mere om sønnerne. Det skal prøves!
Hilsen
Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Karin Heise

hej igen

Solbjerg Kirkegård ligger ved af Frederiksberg Have.

venlig hilsen
Karin

Birgitte Fristrup

Skulle lige se om gravstedet er bevaret, men det er det ikke - så vidt jeg kan se!
Ærgerligt  :-\
Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Er det muligt at se Hulda Elisas sag fra Frederiksberg Skifteret 22. juni 1957?

Kan der mon i det stå noget om hendes bortadopterede / bortgivne søn Valdemar Andreas Høgg?

Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Inger Toudal

Hej Birgitte

Så skal du på Rigsarkivet. Tilgængelighedsfristen for skifter er 75 år:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

"Det må du se
Skifteprotokoller indeholder oplysninger om rent private forhold. De er omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.
Skiftearkivalier, der er mellem 50 og 75 år, kan benyttes efter speciel tilladelse. Denne tilladelse kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme.
Du kan også søge om tilladelse til at benytte skiftearkivalier der er mindre end 50 år gamle. Ansøgningen skal være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev. Du får skriftligt svar senest 15 dage efter, at ansøgningen er modtaget."

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?c=&a=frederiksberg&b=skifte&d=1955&e=1959

Du skal vel starte med dødsanmeldelsen i Skiftesaglisten, hvor der, så vidt jeg har forstået, vil være en henvisning til Skifteprotokollen:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=frederiksberg&b=skifte&c=&d=1955&e=1959&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=1799577&henid=9308474&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed= (Original, Papir m.m.)

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Fristrup

Tak
Det sker ikke lige indenfor den nærmeste tid. En enkelt negativ ting ved at bo i Nordjylland  ;)
Men jeg eller Valdemar Andreas efterkommer kan jo slå op her og prøve om jeg / vi kan finde ud af det, hvis det bliver aktuelt senere.
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland