Fødselsstiftelsen - Valdemar Andreas Høgg

Startet af Birgitte Fristrup, 21 Dec 2014 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Fristrup

God oplysning af børn under 10 ikke er med i mandtal - så giver det mening, for tidligere har vi set FT for 1906, hvor der er børn i lejligheden - http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=15115#15115,546629
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland


Birgitte Fristrup

Her er familien i FT 1906 med Axel Frederik Petersen Hægg i Rønne, Bornholm:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=15336#15336,561764

Og samme sted i FT 1911 - Bornholm, Rønne, Købstad, Smallesund - opslag 9.
Morforældrene alene sammen med Axel.
Her står at mormoderen er baptist.

Huldas mor Kjersti Hægg dør 1. februar 1911 i Rønne, Bornholm (opslag 360). 59 år. Hun er af baptist samfundet. Hun er født i Onslunda i Svirrig. Hendes forældre er skomager Ola Håkonsson og hustruen Hanna. 

I 1916 bor Hægg´erne ikke længere på adressen i Smallesund.

Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Så vil jeg runde dagen af med Hulda Elisa Hæggs fars død i Rønne, Bornholm:
01.12.1929: Anders Hægg. Forhenværende murer af Almegade 14 i Rønne. Forældre / navne vides ikke. Født i Onslunda i Sverige. Født 26.10.1846. I adventist samfundet (opslag 57).

I FT 1925 er han logerende på Almegade 14 (opslag 84).

Nå - der dukkede ingen Hulda Elise Hægg eller Valdemar Andreas Høgg op i min søgen i Rønne på Bornholm!

Og nu godnat!
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Karin Heise

En mulig kandidat som far til Axel Frederik Petersen Hægg kunne være

Valdemar Holger Dannemand Høyer Petersen
f. 24/3 1870 Stae, Aalborg Amt - student- lærer

Jeg kan desværre ikke indsætte links - men søg ham i Politiets Registerbalde. Hvis du kigger på hans blad og Hulda Elises ene blad, kan du se, at de begge har bevæget sig i Nørregade.

venlig hilsen
karin

Birgitte Fristrup

Lige for at runde Axel Frederik Petersen Hæggs eventuelle far af.
Det ser ud til at være en mulighed, at Valdemar Holger Danmand Höyer-Petersen (som hans navn lyder efter bevilling af 1906) er faren. Han er født i Stae, Vester Hassing sogn, Aalborg amt (opslag 44) - mit amt!!  :)

Glædelig jul til jer.
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Jeg har søgt og søgt på Family search efter alle Hægg- og Høgg erne
-for at finde en ledetråd til Huldas fortsatte liv eller hendes fødsel
-for at finde Valdemar Andreas Høgg som barn
men forgæves.

Derimod fandt jeg, at..
Kersti Hægg (Olesdatter / Olesen) føder 19.4.1892 TRILLINGE-drenge. Opslag 9, Rønne, Bornholm.
Den 1. er dødfødt.
Den anden døbes Gustav Adolf Hægg. Han dør 13.2.1893 i Rønne (opslag 183).
Den 3. døbes Axel Frederik Hægg. Han dør 29.9.1892 (opslag 179).
Inden der er gået 1 år har de altså mistet alle 3 drenge!

Huldas første barn blev altså opkaldt efter denne sidste tvilling.
Hvor sjældent var det at få trillinger på det tidspunkt?

Hilsen Birgitte



Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Julens søgen har endelig båret frugt:

Her er Hulda Elise i 1925 med sin søn Niels Christian Nielsen, en søn Carl August Olsen og ægtefælle Oluf Vad Ludvig Olsen - -

København, København (Staden), Lyøvej, , -, 3, FT-1925, D6290
Oluf Vald Ludvig Olsen 6/8 1877 G Husfader Bryggeriarbejder ""Stjernen"" København 
Hulda Elise Olsen 10/10 1876 G Husmoder  Rønne 
Carl August Olsen 23/8 1906 U Søn ?? København 
Niels Christian Nielsen 20/9 1903 U Søn Montør Kemp & Lauridsen Nørrevold København

Og jeg har fundet hendes søster med datteren Edith Elfrida Hægg i 1921 - søsteren er nu gift med Julius Charles Frederik Kempf  http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=683417

Nu er der måske håb om hjælp til at finde Hulda Elise Hæggs vielse og død???
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Og parret bor også på Lyøvej i 1930 - opslag 265.
Her står de som viede i 1918.
Her hedder sønnen Carl August ikke Olsen, men Hægg.
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Inger Toudal

Hej Birgitte

Hulda Elises ægtefælle Oluf Valdemar Ludvig Olsen:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2121114&searchname=polit_adv

Hulda Elises søster Anna Marie døde i 1912:
www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3336594&searchname=polit_adv

Måske er Julius Charles Frederik Kempf far til Edith Alfrida, siden hun står på hans registerblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3350333&searchname=polit_adv

Hans kone Anna hedder Larsen til efternavn og er født i København 11/9-1880:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1559815&backside=1&searchname=polit_adv&isbrowsing=&browsetype=

Edith Alfrida:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1653311&searchname=polit_adv

I FT-1916 står Edith Alfrida som Kempfs plejedatter: København, Baggesensgade, opslag 38-40.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Fristrup

Tak Inger.
Det mindede mig så om ikke at tage noget for givet. Der skal kontrolleres.

Her er Oluf Valdemar Ludvig Olsen død. Her er en efterlevelse ægtefælle, men det er ikke Hulda Elise.
http://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn565/churchlisting1426/opslag1001966
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Karin Heise

karl August er født 23. februar 1906 på Fødselsstiften  KB 1905-1906 opsl. 115

Igen er Hulda Elise hemmelig fødende.  Drengen bliver døbt 20. marts 1906 på Fødselsstiftelsen.

Måske kan man se mere i udsætterprotokollen.

venlig hilsen
Karin

Karin Heise

Hej igen

Familien bor også i 1921 på Lyøvej  FT 1921 Lyøvej opslag 53

Karl August Hægg er konfirmeret i Godthaabskirken  11. april 1920 - ingen forældre nævnt, kun moderens nr. på Fødselsstiftelsen  se KB Godthaab 1910-1921 opsl. 137

Måske Hulda Elise Hægg er gift i Godthaabskirken - et forsøg værd

Karin

ps hvordan fandt du fremt til, at Hulda Elise Hægg var blevet gift??

Birgitte Fristrup

Jeg fandt hende gift ved en søgning i FT for København, hvor jeg skrev Hulda Elise og så var der heldigvis en digitaliseret FT for 1925. Undrer mig over, at jeg ikke tidligere har fået den tanke!!!
En borgerlig vielse er nok mest sandsynlig.

Da hendes mand Oluf Valdemar Ludvig Olsen er gift med en anden, da han dør - må Hulda Elise være død mellem 1930 og 1943 - eller de er blevet skilt.

Nå .... Jeg har lidt praktiske gøremål - før søgningen fortsætter  :-\
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Inger Toudal

#45

Hovedprotokollen giver kun oplysning om, at Karl August er udgået fra Fødselsstiftelsen med moderen 5/3-1906,
så han kan ikke findes i Udsætterprotokollen:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415216#55,40687

Hans erhverv ved FT-1925 (opslag 55) er i øvrigt Skotøisarbejder Dansk Slippersfabrik Nørrebro??.

Hulda Elise og Oluf Valdemar Ludvig Olsen bor også sammen ved FT-1916: København, Lyøvej, opslag 122-124.
De oplyser allerede på det tidspunkt, at de er gift. Der er en datter f. 1907.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Fristrup

Ih tak.

Jeg har faktisk tænkt, at de måske ikke var gift. Især da jeg så, at Oluf Valdemar Ludvig Olsen havde en anden ægtefælle, da han døde i 1943 - og helt uden at Huldas navn nævnes.
Jeg har her i det jyske oplevet at tidligere ægtefælle også er nævnt ved dødsfald.

Jeg har ledt efter barnet Niels Kristian Nielsens konfirmation i Godthåbskirken (og så også lige et kig efter Valdemar Andreas Høggs konfirmation) men ikke fundet dem.

Jeg begyndte også at lede efter Hulda Elises død mellem 1930 og 1943 i Godthåbskirken, men det opgav jeg, da det føltedes for stort og usikkert.

Nu kunne jeg godt bruge en folketælling i 1940!  ;)
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Hvilke kirker ville man, når man bor på Tværvej, typisk være tilknyttet i 1910-, 1920- og 1930erne?
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Karin Heise

Der findes en god hjemmeside med oplysninger om gader i København og Frederiksberg. Den medtager gadenavne indtil 1923 og har blandt andet oplysninger om tilknytning til kirker

www.fogsgaard.org

Karin

Karin Heise

Når man ser på Oluf Valdemar Ludvig Olsens politi-registerblad er han i maj 1906 gift med Ellen Marie

I Politiets mandtalslister findes Oluf V.L. Olsen på følgende adresser

1/11 1905  Istedgade 81  bor alene her

1/5 1906  Revalsgade 5, 1.  er han gift med Ellen Marie f. Andersen i St. Tårnby, Præstø Stift

1/11 1906  Saxogade 12, 3. bor han stadig sammen med Ellen Marie

1/5 1907  Saxogade 12, 3. stadig sammen med Ellen Marie

1/11 1907  bor han ikke længere på adresse


Hvis han er far til Hulda Elise Hæggs datter - Christine Marie f. 30/ 1907, er han måske blev skilt omkring dette tidspunkt.  I FT 1916 har de to børn Karl Gustav og Christine Marie hans efternavn, og parret står som gift. - Er de i virkeligheden gift i 1908 og ikke i 1918??

Karin

Birgitte Fristrup

Jeg har søgt Christiane Marie Olsen og finder en af det navn på Den Kongelige Fødselsstiftelse - 1905 - 1906 opslag 389 nederst. Samme dato, men i 1906 (ikke i 1907). Jeg har ikke fundet en af den navn i 1907!
Men det harmonerer jo ikke med Carl August Hægg, som er født 23.2.1906. Hulda Elise Høgg kan ikke have født Christiane Marie Olsen (hvis det er den rigtige jeg har fundet).
?????
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Karin Heise

Hej Birgitte

Christiane Marie Olsen født 30/7 1906 er født af en ugift fødende på 19 år, så hende mener jeg godt, at du kan udelade.

Lyøvej ligger på Frederiksberg. Måske kunne det være en god idé at henvende dig til Frederiksberg Stadsarkiv, som har meget store samlinger. Prøv at kigge på deres hjemmeside under slægtsforskning, her oplyses, at man  bl. a. har folkeregisterkort fra 1923.
Det kunne være en vej til at finde nogle flere oplysninger om Hulda Elise Hægg.

venlig hilsen
Karin


Birgitte Fristrup

Vedr. Christiane Marie ved jeg art det ikke er Huldas datter - er det mon Oluf Valdemar Ludvig Olsens datter?

Jeg har lige "pløjet" døde kvinder igennem fra 1930 til og med 1941 og fandt ikke Hulda Elise Hægg / Olsen.

Tak for tippet, men alt er nødt til at foregå pr. langdistance, da jeg bor i Nordjylland. Håber at det kan klares pr. mail. Jeg prøver.
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Inger Toudal


Christiane Marie er datter af ugift Ellen Marie Andersen, f. 9/12-1886:

Hovedprotokol: http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415203#48,38505

Udsætterprotokol: http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415220#39,33993

Hun tager til Saxogade 12, 3 S Forh hos Olsen med Barn, så Oluf Valdemar Ludvig er nok far til pigen.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Fristrup

Ugift Ellen Marie Andersen - så passer det altså ikke det parret (Oluf Valdemar) opgiver til FT og mandtalslisterne.
Mon Hulda Elise var gift med Oluf Valdemar Ludvig Olsen??
Oluf Valdemar havde vel den opgivne ægtefælle ved sin død - eller kan der også her gives forkerte oplysninger???
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Karin Heise

På Oluf Valdemar Ludvig Olsens politiregisterblad står der, at han er gift med Ellen Marie f. 9/12 1886

I mandtalslisten 1/5 1906 Revalsgade 5, 1.  står han sammen med Ellen Marie - om de er gift eller
                                                                     eller blot lever sammen, husker jeg ikke

I mandtallisten 1/11 1906  Saxogade 12, 3. stadig Oluf og Ellen Marie
I mandtalslisten 1/5 1907  Saxogade 12, 3. stadig Oluf og Ellen Marie
I mandtalslisten 1/11 1907  flyttet

se også mit indlæg fra i går

Jeg er sikker på, at Oluf Valdemar Ludvig Olsen er far til Christiane Marie Olsen f. 30/7 1906. Den ugifte fødende på 19 år var altså Ellen Marie Andersen

Men er Ellen Marie død, siden han bliver gift med Hulda Elise Hægg?  Hun er måske kommet som husbestyrinde i første omgang eller opgiver de at være gift, fordi det er "det nemmeste" ?

Ved sin død i 1943 er Oluf Valdemar Ludvig Olsen gift med Ebba Amalie f. Smedman iflg kirkebogen

venlig hilsen
Karin

Birgitte Fristrup

I udsætterprotokollen står moderen (Ellen Marie) som ugift, da hun føder Christiane Marie. (Så vidt jeg kan se).
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415220#39,33993

Jeg har problemer med at bevare det præcise overblik over alle de gode data i hjælper mig med - bær over med mig!
Mit dokument med samling af data er nu blevet stort, rodet og uoverskuelig. Der må ryddes op.

Ihhh - hvor kunne det være godt at finde flere data omkring Hulda Elise Hægg, som fx vielse og hendes død, men det er som at finde en nål i en høstak!!!

Under alle omstændigheder glæder det mig, at hun har levet i et stabilt parforhold i det mindste i ca. 15 år - gift eller ugift!!!

Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Inger Toudal

#57

Politiets mandtaller oplyser ikke ægteskabelig stilling direkte, men der kan f.eks. stå Hustru eller Enke(mand) under Stilling.

Ægteskabelig stilling i folketællinger og Politiets mandtaller og registerblade er hvad personen/personerne selv har oplyst. Det er ikke altid i overensstemmelse med de virkelige forhold.

Oplysningerne i kirkebøgerne er derimod baseret på attester eller tidligere indførsler i samme sogn (hvilket ikke betyder, at der ingen fejl i kirkebøgerne).

Mon ikke vi har Ellen Marie her, selvom fødselsåret på registerbladet er 1887:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1976203&searchname=polit_adv

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Birgitte Fristrup

Jeg tager lige et lille spring tilbage til Valdemar Andreas Høgg - da jeg nu har fået nye informationer.
Han kom i pleje / blev adopteret af en antikvitetshandler Johansen i Københavnsområdet. Den præcise stavemåde af Johansen er ikke sikker. Han barnebarn har oplevet sine (pleje)bedsteforældre, så kontakten blev varig og tæt.

Findes der registre over virksomheder / butikker i den tids Københavns-område?
Det kunne være rart geografisk at have indkredset det mere præcist, men desværre!
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com