Brug af DanishFamilySearch.dk kontra ddd.dda.dk

Startet af Dan Nicolaysen, 18 Dec 2014 - 00:46

Forrige emne - Næste emne

Lars J. Helbo

Men DDA sender alle nye indtastninger videre til DFS?

John Nielsen

Hej Lars

Det har jeg ingen anelse om, det må du spørge DDA eller Dan om.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

OK, dvs. du gætter også bare? Men det var jo det, jeg gerne ville lidt ud over. Du siger, at indholdet de to steder er det samme? Men det forudsætter jo, at der sker en udveksling. Du siger, at DDA er langsom med at lægge indtastninger på nettet, som de har fået fra DFS? Hvis de nu også er langsomme med at sende nye indtastninger videre til DFS, så kan DFS vel ikke lægge dem op og dermed bliver der forskelle i indholdet på de to sider.

Men måske er der andre, der ved noget?

John Nielsen

Hej Lars

Du skal regne med at DFS er væsentligt bedre kørende EDB mæssigt end DDA.
Så at slutte at DDA's langsommelighed også har virkning på DFS er for langt at gå.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Ikke forstået? DFS kan vel ikke lægge noget på nettet, før DDA har sendt det til dem - eller ....???

John Nielsen

Hej Lars

Jeg er bruger og ser tingene udefra, så nu bliver du mere detaljeret end jeg kan klare.
Som jeg har forstået det så henter DDA selv hos DFS.
Jeg går ud fra at det samme gælder den anden vej, forskellen er at DFS kan finde ud af det.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Det er netop som bruger - og vejleder for brugere - at jeg gerne vil vide ordentlig besked. For hvis denne udveksling af data ikke fungerer, så kan der være forskelle i, hvad der kan søges i, og det er da netop en væsentlig oplysning for en bruger.

Så lad os håbe, at der er nogen, der rent faktisk ved noget og kan oplyse, hvordan det foregår.

John Nielsen

Hej Lars

Du kan jo prøve at spørge DDA, de må er jo en slags eksperter fra København.

Godnat John Nielsen

Lars J. Helbo

Ja, det kunne jeg vel, men nu spørger jeg altså her. Jeg kan jo se, at Dan Nicolaysen også skriver her, og han er vel ögså en slags ekspert?

Lars J. Helbo

#39
Men så har jeg et andet spørgsmål i forbindelse med min sammenligning. Det handler om FT-1901. Som eksempel har jeg taget en tilfældig person fra Tiset sogn - Anders Iversen. Billedet viser de oplysninger, der vises på de to sider. Jeg undrer mig over, hvorfor DFS ikke viser alle oplysninger?

Som man kan se mangler fødselsdato (der er kun anført år), samt årstal for gift og flyttet til kommunen. Oplysningerne findes åbenbart i den originale indtastning og DFS har lavet felter til dem; men felterne er tomme? Jeg synes det er ærgerligt, for netop i FT-1901 er de to oplysninger om gift og tilflyttet rigtigt gode (i mangel af til- og afgangslister). Fødselsdatoen er også væsentlig. Problemet er jo, at fødeåret i FT fra begyndelsen af 1900-tallet ofte er forkerte. Så skal man tit gennemsøge 4-5 årgange i kirkebogen, og der er fødselsdatoen en stor hjælp, fordi den tit er rigtig.

(beklager, at billedet er for bredt til forum her, men feltet "Flyttet til kommunen" er altså tomt - ligesom alle andre felter i højre spalte).

Til gengæld har DFS tilføjet en alder. Den er jo nok maskinelt beregnet. Problemet er bare, at den er forkert. Der står, at han skulle være 43 år; men han er altså født den 16. september 1858 og folketællingen var den 1. februar 1901.

Er der et højere formål med noget af det her?

[vedhæfting slettet af admin]

Stegemüller

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Michael Hedeman

#41
Hej Lars, glemmer du så husker jeg  ;)
Yderst interessant at du genopliver en gammel tråd, hvilket kun kan forklares med påbegyndende mangel i korttids hukommelsen. For vi jo begge 2 at det ikke er mere end ca 2 måneder siden at du blev bedt om af Dis Danmarks formand at holde lav profil i forhold til DFS.

At det også er en kendt sag at det kræver et godt langt kendskab over tid, til at afkode dit manipulation forsøg på igen og igen og 25 gange igen at afkode din vendata imod DFS, denne gang dækket ind under nogle "kursister" er noget der går forbi den almindelige læser i dette forum, som ikke kender til baggrundsviden.

At du så også starter med at gengive en fiktiv manipuleret ophavsret, der blev konstrueret af DIS (her under dig) DDD og KIP (her under også dig) til at få indtaster til folketællinger til 1990erne.
Du ved en løgn kan blive fortalt så mange gange at man sidst selv tror på det.
Det vil aldrig holde i byretten, da der ikke kan kræves ophavsret på grunddate af noget der aldrig i oprindelig stand kan ophæves til selvstændig værk.
Ophavsret til data struktur og layout er noget andet.
Dertil kommer også at de tidligste udgaver af cd fra DDD allerede nu kan bruges frit af alle.

Hvor ville det være ønskværdig at nogle snart anmelder dig for injurier, og får rettens ord for at der ikke kan kræves ophavsret i den form du udlægger. Desværre Lars er du klog nok til aldrig at sige noget om at Danskeaner også bearbejder folketællinger, eller sætte danskeaner i dårligt lys som du prøver med DFS
For du ved, med vores 15 årig kendskab til hinanden, at det første jeg gør at at anmelde det, og du vil jo nødig kaste DIS-Danmark ud i en krise med mulig medlemsflugt, da meget i kraft af dig er opbygget på alternative omskrivninger og forståelse af dansk ophavsret. Ved i sin tid at bilde medlemmer lægn ind for at få billig frivillig arbejdskraft.

Det ville også være klædeligt af dig at have startet med at fortælle os andre, hvad du vil forklare dine fiktive kursister hvordan de skal forholde sig til DDD mange fejl og manglende evne eller langsommelighed til at rette fejl ( vi snakker år her ).
Vi ved jo begge at der har siddet nogle personer i DDD og i div styrre grupper herunder KIP som ikke har haft de største evner i forståelse af bearbejdnings proces af data. Her tænker jeg på data lagt i forkerte felter ved konvertering samt folks besvær med at få rettet åbenlyse tastefejl set i forhold til original folketælling.

Kan kun sige til slut at jeg er glad for at ikke at skulle undervises af dig, det ville jo ende med at jeg ville begynde at tro jorden er flad, og komme i tvil om hvad der er virkelighed og hvad der er konstrueret virkelighed  ???

Jeg siger ikke at DFS er fejlfri, ingen er det. Men det ville dog være klædeligt af Lars selv at tage ansvar for alt det rod han har været med til at lave tidligere som ansvarlig for KIP og Dis Danmark.


Venligst
Michael Hedeman
www.danskeaner.dk



Stegemüller

Michael Hedeman

Jeg tror slet ikke, du mener "venligst" i din afslutning.

Her er en god artikel om ophavsret. Den er skrevet af en af mine tidligere kolleger i Patent- og Varemærkestyrelsen, så Mette ved, hvad hun taler om: http://www.slaegt.brobergweb.dk/ophavsret.htm i øvrigt har artiklen for et par år siden været bragt i Slægt og data.

Dit indlæg her er stærkt injurierende, men det ved du jo sikkert også alt om.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Michael Hedeman

#43
Hanne virkelighedsopfattelse er altid forskellig

Til forskel fra dig har jeg været med i en dialog med DIS formand og formand for de 2 andre foreninger sammen med Lars ( ja både Lars og Jeg var indkaldt) om der skulle ligges låg på konflikt iforhold til DFS
Efter Lars store dybt krænkede udfald imod DFS i debat på Politiken

Hvilket noget Lars tydeligvis ikke respektere.

Nogle gange skal der ses meget mere nuanceret på tingende, selvfølgelig kan alle ikke vide hvad der sker i kulisen. Men fakta er at DIS formand har bedt Lars om at stoppe sit udfald mod DFS !!!!

Hvis sandheden tolkes til at være "stærkt injurierende" ja så er mit indlæg injurierende.


Venligst
Michael Hedeman
www.danskeaner.dk

Lars J. Helbo

Kære Michael!

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du blander dig, hvis du ikke kan bidrage med noget til sagen? Ved du, hvordan udvekslingen af data mellem DDD og DFS foregår, hhv. om der er forskelle på indholdet i de to databaser? Ved du, hvorfor DFS har fjernet væsentlige data fra FT-1901?

Det er rigtigt at der kan være mange meninger om ophavsretten, og det bliver sikkert ikke endeligt afklaret før der føres en retssag. Men det er i dette tilfælde helt uinteressant. Det ser man, når man læser den allerførste mail, som Dan Nicolaysen sendte til DDA den 9. maj 2013. Her fremgår det nemlig klart, at han anerkender ophavsretten og at han ikke ønsker at overtræde nogen love. Det var jo netop derfor han rettede henvendelse til DDA, for at høre om og under hvilke betingelser han evt. kunne få lov til at bruge data fra DDD i sit system.

På det punkt er der altså fuld enighed mellem alle implicerede parter. Det kan godt være, at du har en anden mening; men det er jo sagen uvedkommende.


Ruby

#45
Hej Lars-

Jeg vil tro, at der ganske enkelt er tale om en fejl, som Dan og Marianne formodentlig er glade for at få at vide eksisterer, så den kan rettes. Jeg vil tro, at de ikke ligefrem har fjernet data, men måske har der indsneget sig en fejl i måden data vises på (eller lignende).

Lars J. Helbo

Jamen jeg kan også gætte på mange ting. Men er der nogen der ved noget.

Ruby

Jo, men nu er det jo sådan, at Dan og Marianne vel ikke er tvangsindlagt til at læse med i trådene på Slægt & Data, når det passer dig. De svarer sikkert, hvis de har lyst og tid og iøvrigt har læst dit spørgsmål.

Lars J. Helbo

Ja, og det er også helt i orden; men nu er der i løbet af denne tråd efterhånden kommet temmelig mange ting, der ikke har noget med sagen at gøre eller som er rene gætterier. Det er ikke særlig konstruktivt.

Jeg har konstateret, at der tilsyneladende er nogle væsentlige forskelle mellem de to databaser. Jeg prøver at finde ud af, om det er rigtigt (jeg kan jo have set forkert), og hvis det er rigtigt, om der så er en god grund til det. Det er væsentligt, når man skal finde ud af, hvilken database, man med fordel kan bruge til hvilket formål.

Men vi kommer jo ikke sagen nærmere ved at udveksle gætterier om, hvordan vi allesammen tror, at det måske kunne være.


Ruby

#49
Lars, hvis ikke du ønsker kommentarer eller bud fra folk, der ikke har den eksakte viden, der er nødvendig for at kunne give dig klare og utvetydige svar, vil det måske være mere konstruktivt, om du henvender dig direkte til Danish Family Search. Så kan det jo være, at du kan få et svar direkte fra "hestens mund", selvom du har svinet dem til her og der og alle vegne. Det kan jo så også være, at de har opgivet at kommunikere med dig, men det er måske et forsøg værd...

Lars J. Helbo

Jeg prøver lige en gang til. Er der nogen der ved, hvordan overførslen af data mellem DDD og DFS foregår (i begge retninger)? Hvad betyder det for "synkroniseringen", kan man regne med, at de to databaser indeholder de samme indtastninger?

For det andet har jeg konstateret, at de nyere FT (efter 1900) på DFS mangler oplysninger om fødselsdato, ankomst til sognet og år for ægteskab, og at de indeholder en aldersangivelse, der ofte er forkert. Er der nogen, der ved noget om årsagen til det?

Ruby

Lars, hvorfor vil du egentlig gerne vide, hvordan dataudvekslingen sker?

Lars J. Helbo

Som jeg faktisk skrev herover: Spørgsmålet er, om de to databaser indeholder de samme data. John Nielsen forklarede jo, at DDA er meget langsom til at indlægge data fra DFS. Hvis de nu er lige så langsomme til at sende data, så vil det vel give en forskel? Er det virkelig såsvært at forstå?

Ruby

Lad nu være med at være så nedladende Lars.

Hvis spørgsmålet er, om de to baser indeholder det samme, kan du da blot spørge om netop det. Et eller andet sted er det vel en sag mellem RA og DFS, hvordan data i praksis udveksles.

Lars J. Helbo

Jeg prøver lige en gang til. Er der nogen der ved, hvordan overførslen af data mellem DDD og DFS foregår (i begge retninger)? Hvad betyder det for "synkroniseringen", kan man regne med, at de to databaser indeholder de samme indtastninger?

For det andet har jeg konstateret, at de nyere FT (efter 1900) på DFS mangler oplysninger om fødselsdato, ankomst til sognet og år for ægteskab, og at de indeholder en aldersangivelse, der ofte er forkert. Er der nogen, der ved noget om årsagen til det?

Ruby

Ja, Lars, der er nogen, der ved det - bl.a. RA og DFS - og hvis du vil kende svaret, kan du jo prøve at rette henvendelse til dem. Der kender man det korrekte svar - men der er jo ingen garanti for, at de synes, at det kommer andre ved.

Lars J. Helbo

Og derfor er det helt naturligt, at stille spørgsmålet i denne tråd, der netop handler om ligheder og forskelle mellem de to databaser og som er startet af Dan Nicolaysen. Jeg forstår bare ikke, hvorfor det er så vigtigt for dig at skrive om din egen uvidenhed? Jeg kan sagtens finde ud af, hvor jeg skal spørge om hvad. Nu spørger jeg her, og ser om der er nogen der ved noget, og som ønsker at svare her. Hvis der ikke er det, så finder jeg nok et andet sted at spørge. Det skal du slet ikke være bekymret for. Iøvrigt har jeg stor forståelse for, hvis Dan lige nu har andet at lave, da hans side åbenbart er gået i sort. Altså:

Jeg prøver lige en gang til. Er der nogen der ved, hvordan overførslen af data mellem DDD og DFS foregår (i begge retninger)? Hvad betyder det for "synkroniseringen", kan man regne med, at de to databaser indeholder de samme indtastninger?

For det andet har jeg konstateret, at de nyere FT (efter 1900) på DFS mangler oplysninger om fødselsdato, ankomst til sognet og år for ægteskab, og at de indeholder en aldersangivelse, der ofte er forkert. Er der nogen, der ved noget om årsagen til det?

Ruby

#57
Dan har bevidst lige lukket for sitet en stund. Og jeg er ikke bekymret. Hverken for dette eller for, om du kan få stillet dine spørgsmål her og der. Jeg forsøgte faktisk blot at gøre dig opmærksom på, at du formodentlig vil få klarere svar på den måde, jeg anbefalede dig. Og dybest set kunne jeg ikke være mere ligeglad med, om du anser mig for at være uvidende. Jeg kunne jo så også udbrede mig om, hvad jeg anser dig for at være, men altså.......det tjener jo ikke noget andet formål end at nedgøre dig, og jeg ser ingen grund til at synke helt ned på det niveau.

Sandheden kunne så være, at jeg kender svaret, men ikke synes, at det kommer dig ved. Det er måske relevant, om databaserne indeholder det samme, men ikke hvordan overførslerne sker. I mine øjne.

Nu vil jeg overlade dig til selv at lede efter nogen, der ved, hvordan overførslerne sker, og som vil give dig svaret (det ser ikke ud til, at folk ligefrem står i kø). Det er du sikkert taknemmelig for, og så er alt jo godt.

Lars J. Helbo

Det kan du trygt gøre, jeg skal nok finde svaret   :P

Ruby