"velopdragen cmputer"

Startet af Egon Hansen, 10 Dec 2014 - 21:28

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Når jeg sidder hjemme ved min egen computer, fungerer "historikken!" (eller hvad det nu er man kalder det). Jeg slår bare et par bogstaver, så åbner det det hvor jeg vil søge, også hvis det er steder som kræver "log-ind" eller kode.
når jeg så er ved en fremmed commputer, kan jeg ikke logge ind, for det er måske flere måneder siden jeg har haft brug for koden, hjemme finder computeren selv ud af det!
Hvad gør jeg? f.eks. forum her.?
Mvh Egon

Claus Nissen

Hej Egon

Der er sesværre kun et svar på dit spørgsmål

Du er nødt til at huske din logins og dine Koder (passwords).

De findes jo ikke på de fremmede computere du kommer til, og hvis de gjorde kunne andre
jo benytte dine koder til at komme steder hen hvor de ikke burde have adgang til.

mvh

Claus


Egon Hansen

Jeg tænktenu også mest på om jeg på een eller anden måde kunne "genkalde" mine koder på min egen computer i klar tekst, så jeg kunne "læse op på - inden jeg tog hjemme fra
Mvh Egon

Arne Feldborg

Hvis du bruger Firefox eller Chrome er det ret simpelt at gøre det du nævner. I IE er det såvidt jeg ved ikke muligt på en nem måde.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kay-Verner Christiansen

Hvis du bruger chrome

chrome://settings/passwords - i adresselinjen

mvh

Kay-Verner

H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk


Anne Marie Holck

Hvis du har en iPhone eller en Android, så kan du også købe et lille program, der hedder mSecure. Deri kan du gemme alle dine forskellige brugernavne og passwords. Det er naturligvis beskyttet med password (og der kan laves automatisk backup), så ingen umiddelbart kan få adgang, og det fungerer supergodt, og så har du altid dine forskellige koder ved hånden... og skal kun huske et password.

Egon Hansen

Tak for de mange mails og gode råd.Jeg har prøvet nogen af dem, men er ikke kommet nærmere.
Men ! Alle de log-inds som min computer husker for mig -- og som jeg måske har brugt gennem flere år-
står de et eller andet sted på computeren - i klar tekst!- for alle de gode råd om hvordan jeg kan tage mine log in s med mig, er altså ikke nogen som jeg har haft brug for i mange år (de kom jo bare når jeg åbnede for de enkelte steder hvor de skulle bruges) er altså ikke "bare" noget jeg kan skrive på en liste og tage med mig, hverken på papir eller "hvad det nu er for noget nymodens noget" som jeg altså ikke har!
Mvh Egon.
Hvis jeg nu kommer til at trykke på "Log Ud" kan jeg heller ikke mere skrive her i Forum !
men så er I jo også fri for mig!
Mvh Egon

Ole Laursen-W.

Hej Egon,

Hvilken browser bruger du? (Internet Explorer, Google Chrome, Firefox eller ?)
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Arne Feldborg

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 12 Dec 2014 - 21:37
Hvis jeg nu kommer til at trykke på "Log Ud" kan jeg heller ikke mere skrive her i Forum !
Det er sådan set det mindste problem. Du kan få dannet et nyt kodeord her til forum på et par minutter. Der kan være andre af dine adgangskoder der er vigtigere at have styr på.

Uanset hvad, og uanset om du får det aktuelle problem løst, så skal du jo have dine vigtigste brugernavne og kodeord skrevet op, og gemt et sikkert sted. Ellers er du jo prisgivet hvis din computer står af, eller du af een eller anden grund får det hele nulstillet.

Men som jeg skrev tidligere. I Chrome og Firefox er det nemt nok at få fat på disse ting. Hvis du bruger IE er det mere problematisk.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Ole og Arne.
Jeg bruger Firefox, og når jeg åbner med sl og portal-registretion får jeg en side hvor der står at ny adgangskode  er mislykket, og at jeg skal skrive "brugernavn" om mailadresse, ikke mit eget navn!
men i rubrikken øverst til højre står der Egon Hansen, og klikker jeg på dette får jeg mit medlemsnummer og min mailadresse, og jeg får da også altid en mail, når der er svar fra een af de mange tråde jeg i ridens løb har haft et indlæg i, enten det er mine egne tråde, eller een, hvor jeg tror at min mere end 50 års erfaring vil kunne være til hjælp.
Så hvad skal jeg tro? Foreløbig må jeg prøve at holde fingrene fra "log-ud" !
Mvh Egon

Ole Laursen-W.

Hej Egon,

Du kan se alle dine adgangskoder med tilhørende brugernavne. Prøv følgende:

Åbn Firefox.
Tryk på "alt"-knappen (IKKE "alt gr"-knappen").
Vælg i menuen Funktioner -> Indstillinger -> Sikkerhed -> Gemte adgangskoder -> Vis adgangskoder.
Nu får du en fuld liste over de brugernavne og tilhørende adgangskoder Firefox husker.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Anette Grønlund Møller

Jeg bruger Norton internetsecurity.
Her kan man bruge Identity safe, som man åbner med et password. Herefter tilbyder Norton at gemme din password.
Jeg bruger den dog ikke til helt personlige ting, dem holder jeg herhjemme. 
Den er en stor hjælp for mig, især de steder hvor jeg skal oplyse e-mail.  Har også  fået den printet ud med synlige password.

VH
Anette

Egon Hansen

Hej Ole.
Så har jeg prøvet at åbne gemte passwords!  Hold da op for en liste, jeg anede ikke at jeg havde gemt så mange! 
Jeg ville prøve at printe listen ud, for at tage dem med og prøve nogle af dem næste gang jeg kommer på biblioteket, men det kan ikke lade sig gøre (eller er der noget andet jeg skal foretage mig end som at klikke "kontrol p", når printeren er tændt ?).
Det er for resten nogle temmeligt intetsigende forkortelser der står, og mange af de log-ind koder der skal bruges, f eks til min mail kan jeg ikke finde på listen, men de virker fint på min computer (men jeg har godt nok ikke prøvet dem i byen endnu, og brugernavn til hammerum-herred, og slaegtogdata står der også, selv om sl på forsiden siger at de er mislykkedede!
Men mange tak for hjælpen, det er da det nærmeste jeg er kommet endnu.
Mvh Egon

Arne Feldborg

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 14 Dec 2014 - 19:59
Jeg ville prøve at printe listen ud, for at tage dem med og prøve nogle af dem næste gang jeg kommer på biblioteket, men det kan ikke lade sig gøre (eller er der noget andet jeg skal foretage mig end som at klikke "kontrol p", når printeren er tændt ?).
Du kan ikke direkte printe listen ud. Du kan evt. trykke "ALT"+"PrtScr", så gemmer du et billede af vinduet i hukommelsen. Derefter går du ind i et billedbehandlingsprogram og vælger "Indsæt som nyt billede", det billede kan du så printe ud.

NB. Der kan være forskel på hvad menupunktet "Indsæt som nyt billede" heder i de forskellige programmer. Og du får kun de koder med du aktuelt kan se på skærmen, så du skal nok gøre det flere gange hvis du vil have det hele med.

Øverst til højre, lige over rullebjælken og under luppen er der en lille rul-ned menu hvor du kan vælge hvilke ting du vil have med på listen

Citatnok ikke prøvet dem i byen endnu, og brugernavn til hammerum-herred, og slaegtogdata står der også, selv om sl på forsiden siger at de er mislykkedede!
Det er nu ikke helt rigtig. Det er ikke forsiden der fortæller dig det. Den side du har været inde på er der hvor man kan danne et nyt kodeord. Den er af een eller anden grund fejlet, måske fordi tidsfristen for det link du bruger er udløbet, eller måske fordi linket er blevet linjedelt.

Men du skal jo ikke have et nyt kodeord, du er jo allerede logget ind. Det står der også på forsiden, hvis du går direkte til den:
https://www.slaegtogdata.dk/
Hvis der står dit navn oppe øverst til højre, så er du logget ind. Ellers ville du heller ikke kunne skrive her i forum.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Egon Hansen

problemet var jo også bare hvis jeg blev "logget ud", eller jeg, som for nylig skulle vise en ven hvordan jrg brugte forum, og jeg så ikke kunne logge ind på en fremmed computer, det var faktisk flovt. Men den brugernavn og kodeord, (som jeg altså nu har set under gemte koder) har jeg ikke set siden jeg for mange år siden begyndte at skrive i det gamle Dis-forum, og det havde jeg faktisk glemt!
og så detder stod om "mislykket" !.Jeg spekulerede faktisk på om jeg kunne logge ind igen hvis jeg gik ud.
Nå, jeg må prøve at overføre listen till  Word, den kan jeg skrive ud fra,ved jeg
Mvh Egon. (alias: Oldefar)

Egon Hansen

Av. den med Word gik ikke, jeg måfinde et andet sted
Mvh Egon

Arne Feldborg

Med den metode jeg beskrev skulle du fint kunne sætte det ind i Word.

Først:
Når du har listen på skærmen, tryk "ALT"+"PrtScr". Så gemmer du et billede af vinduet i hukommelsen.

Derefter:
Gå ind i Word, åbn et nyt dokument, klik ind i dokumentet og tryk "Ctrl" + "v". Så skulle billedet gerne komme frem i dokumentet og du kan printe det ud.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Ole og Arne
Så lykkedes det at få lavet kopier!
Men ved gennemlæsning( der blev i alt 63 linier på 5 dokumenter) ser det ud til at der er nogle gentagelser.
jeg må have godkendt at computeren skulle gemme kodeordet, selv om det allerede var gemt!. hvad værre er at webstederne er totalt uigenkendelige (www. d ) og kan brugernavn læses er koden tril gengæld i en forkortelse som jeg vel nok kunne genkende fo de nyeres vedkommende - - - eller ville en fremmed computer kunne nøjes med  (Moz,,,,)?
Eller er det opsætningen af min computer der er noget galt med?
Mvh  Egon