Søren Marinus Sørensen, druknet Feldballe sogn 1893 (f.30/11-1868)

Startet af Bent Fuglsbjerg, 14 Dec 2014 - 01:32

Forrige emne - Næste emne

Bent Fuglsbjerg

Jeg søger hjælp med at finde oplysninger om en ane, som blev fundet druknet i Langsøen i Feldballe sogn, Djurs Sønder i 1893. Jeg ved ikke helt om det kommer under en ane-efterlysning eller om det mere handler om metode, så tilgiv mig hvis jeg rammer forkert.

Jeg har en ane: Søren Marinus Sørensen
http://www.fuglsbjerg.com/ppl/5/7/c4e39ed2fcf6260e975.html
født 30/11-1868 i Feldballe sogn, som den yngste af tre drenge
af forældrene Jensine Marie Johansen og Jens Peter Sørensen (hendes andet ægteskab)

Jeg kan se ham i FT1870 og FT1880 hvor familien bor i Ulstrup, Feldballe sogn.

I 1893 dør Søren Marinus imidlertid kun 24år gammel, og jeg kan se i ministerialbogen, at han blev fundet druknet i Langsøen med hænderne bundet sammen.
Feldballe sogn, Djurs Sønder herred, Randers amt, 1892-1904 opslag178 p297 (23/11-1893)

Jeg har forsøgt at finde yderligere oplysninger om dødsfaldet - om han blev dræbt eller begik selvmord? Jeg har kigget igennem Randers Amtsavis og Jyllandsposten, som så vidt jeg kan gennemskue må være de aviser, som i 1893 dækkede Djursland (?), og jeg har læst om hvad der rørte sig den måned i 1893: at en stor storm slog mere end 50 fiskere ihjel på en nat ud for Harboør, at der var ministerkrise i Frankrig og Italien, at et godstog torpederede et passagertog i Milano, at indbyggertallet i Herning voksede fra 3000 til godt 4000 på et år, at en teenagedreng i Randers mistede begge fødder da han ved en ulykke blev ramt af en løbsk aksel og meget andet... men jeg har ikke fundet noget om en ulykke på Djursland.

Er der mon en, der kan give et tip til hvor jeg kan finde oplysninger om Søren Marinus død? Jeg ved ikke helt hvor jeg skal lede, men måske en her i forumet kan sende mig i den rigtige retning. På forhånd tak for hjælpen!
Mvh
Bent H.S.D. Fuglsbjerg
www.fuglsbjerg.com

thorkild kanstrup jensen

Der må være optaget en politirapport, Da det er politiet der giver tilladelse til at han kan begraves.

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Hans Chr. Baagøe

Hej

Der er en henvisning til tilladelsen fra den 27. november 1893.

Århus Stiftstidende har formodentlig også dækket området den gang. Dagbladet Djursland blev netop senere sammenlagt med denne avis.

Lokalarkivet for Midtdjursland har en artikel omkring et mord i Nødager:

http://www.lokalarkivmidtdjursland.dk/page4.html
ET MORDDRAMA I NØDAGER SOGN

Langsø ligger i et skovområde, men derfor behøver der dog ikke at være en sammenhæng med Søren Marinus Sørensens død og krybskytten.

Hvis du ser på bemærkningerne omkring dødsfaldet den 19. juni 1893, så skete det på Troldhus Mark, som ligger ved Langsø.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Bent Fuglsbjerg

Tak for jeres indspark. Jeg synes det var en skøn beretning om de tre banditter fra Djursland. Og man ved jo aldrig om der måske er en sammenhæng. Jeg prøver at tjekke Stiften næste gang jeg skal på biblioteket.

Hvis jeg skal finde en politiraport fra 1893, hvor mon jeg så skal lede? Er det sognefogeden eller en protokol i Ebeltoft eller Randers?
Mvh
Bent H.S.D. Fuglsbjerg
www.fuglsbjerg.com

Hans Chr. Baagøe

Noten ved Sørens dødsindførsel antyder at det blev betragtet som et selvmord, idet de sammenbundne hænder skulle gøre det besværligt at fortryde. Hvis det havde været betragtet som et mord, ville der nok have stået "ham" i stedet for "sig".

Det må være under Ebeltoft byfoged- og Sdr. Dyrs- Mols herredsfogedembede, du skal finde noget omkring sagen. Hvis det blev betragtet som selvmord, står der nok ikke noget i aviserne.

Hvad skulle han i nærheden af forældrene en torsdag, når hans arbejde var i nærheden af Hornslet? Den gang var arbejdsdagene noget længere end i dag, og transportmidler for tjenestefolk var for det meste vist deres egne ben.

Har du kontrolleret lægdsrullen for eventuelle andre oplysninger?

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Bent Fuglsbjerg

Kære Baagøe,
Ja jeg studsede nemlig også over at han døde tæt på sit hjem og langt fra det sted han tjente. Faktisk så døde han jo en uge før sin 24års fødselsdag, og jeg har funderet over at han jo også var gammel i.f.t. at han var ugift. Forældrene var ikke specielt velhavende og boede i halvdelen af en lille bitte dobbelt-gård lige op ad vandmøllen i Ulstrup. Som den yngste af tre drenge havde han nok ikke udsigt til nogen arv af gården. Jeg har endnu ikke tjekket lægdsrullen.... er ikke så skrap til at finde rundt i dem endnu, men jeg må se at få det lært!
Med venlig hilsen
Bent
Mvh
Bent H.S.D. Fuglsbjerg
www.fuglsbjerg.com

Hans Chr. Baagøe

Hej

På det tidspunkt skal du vide, hvor han var, da han var 18 år gammel. Alternativt er at finde ham, da han flyttede til Tendrup.

Du finder ham her (opslag 77):
4. udskrivningskreds, lægd 346: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=19650#19650,1538467

Og er (opslag 525):
4. udskrivningskreds, lægd 298: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=19650#19650,1538467

Desværre står der kun at han er død i 4. lægd 346.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe