"Skifter fra hele landent" nævnt i DIS-Nyt??

Startet af Marc Jensen, 29 Nov 2014 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Marc Jensen

Hej -- har lige modtaget og læst November udgaven af DIS-Nyt. 

I 3. del (Nyt fra Rigsarkivet) står der: "...Derudover er næsten 1,6 mio. billedfiler med skifter fra hele landet tilgængelig, primært fra 1800-talet til begyndelsen af 1900-tallet."

Hvordan findes disse?

Tusind tak,

-Marc-


Else Salling

Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Marc Jensen


Tak for det.  Jeg havde allerede været inde på arkivalieronline.dk, men der kan man stadig ikke søge efter skifter fra de jyske amter.  Så det er jo ikke "skifter fra hele landet".  :-)

Og nyhedsartiklen fra www.sa.dk virker selvmodsigende, synes jeg.  Der skrives først at:

"Vi har digitaliseret skiftearkivalier fra Sjælland, Fyn, Nørrejylland og Sønderjylland."

Men lidt senere:

"Den digitale tilgængeliggørelse af skiftemateriale fra København og fra Sjælland, Lolland-Falster, Møn og Bornholm er hermed afsluttet. Inden udgangen af 2014 afslutter vi også udlægningen af skifteprotokoller for Fyn og Nørrejylland. "

Betyder det at de jyske skifter *er* blevet indscannet, men at man bare ikke kan se dem endnu?

Eller misforstår jeg noget?

-Marc-

Lis Petersen

#4
Hej Marc.

Her er skifter o.a. hos Familysearch:
https://familysearch.org/search/image/index#uri=https%3A%2F%2Ffamilysearch.org%2Frecapi%2Fsord%2Fcollection%2F2015318%2Fwaypoints

Husk at "trække i rullegardinet"  ;)

Vh Lis
Lis Petersen - 3000

Peter Bøjesen Jensen

#5
Citat fra: Marc Jensen [18505] Dato 29 Nov 2014 - 17:37
"Den digitale tilgængeliggørelse af skiftemateriale fra København og fra Sjælland, Lolland-Falster, Møn og Bornholm er hermed afsluttet. Inden udgangen af 2014 afslutter vi også udlægningen af skifteprotokoller for Fyn og Nørrejylland. "

Betyder det at de jyske skifter *er* blevet indscannet, men at man bare ikke kan se dem endnu?

Eller misforstår jeg noget?

-Marc-


Det betyder som jeg læser det, at alt skiftemateriale fra København mm er scannet.
For Fyn og Nørrejylland er de begyndt at lægge materialet ud og resten for dette område skulle være tilgængeligt inden udgangen af 2014.
Med hensyn til resten af Jylland, så kommer det vel i løbet af 2015

PS. de nye scanninger kommer ikke til at ligge på Arkivalier-online. Der begyndte man at lægge de scannede arkivaler fra Sjælland ind, men man gik hurtigt over til at de skulle findes via Daisy i stedet for.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Palle Buch Carlsen

Hej

Som der også står tidligere i tråden skal de fleste skifter IKKE findes på AO men på www.sa.dk
Her søger man fra forsiden ved hjælp af "Daisy" (den gule boks nær toppen)
Her skriver man f. eks. "Hjøring byfoged" og klikker på søg.
Så får man et resultat som dette:

Der blev fundet 1  poster.
Heraf: 1 arkivskaber(e) og 0 arkivserie(r).
Side 1 af 1.

Fra vis infotekst   Til   Arkivskaber vis infotekst      Arkivserie vis infotekst
1629   1919   Hjørring Byfoged      vis arkivserier

Når man så klikker på "vis arkivserier" får man vist en lang liste over hvad der findes af arkivalier fra Hjørring Byfoged. Scroll ned og klik på "Skifteprotokol"
I det skærmbillede der så kommer frem klikker man på

Dele af arkivserien er scannet og kan læses her.
Se vedhæftede eksempel

Så fremkommer en liste over de scannede protokoller og man klikker på den der indeholder det relevante årstal som så bliver vist i billedviseren. Herfra bladres der bare frem/tilbage til man finder det man har brug for.

For at finde skifter skal man altså først vide hvilken byfoged / herrredsfoged / etc. det man søger hører under.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Jørgen Pedersen


Jeg har med interesse fulgt tråden her og har i den forbindelse et spørgsmål, som måske rettelig burde sendes til Sa, men nu prøver jeg her.

Sa skriver, som nævnt i tråden, at den digitale tilgængeliggørelse for bl.a. Sjælland nu er afsluttet.

Betyder det, at der ikke kommer mere sjællandsk skiftemateriale i digital form, altså at de sjællandske skifter, som Sa af en eller anden grund har sprunget over, stadig skal bestilles og læses på arkiv ?

Jeg spørger, fordi jeg mangler et skifte fra Holbæk byfoged juli 1799 – og netop den periode er ikke digitaliseret, se Holbæk byfoged: Skifteprotokol
https://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=holb%C3%A6k+byfoged&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=784816&ngnid=784820&heid=1805436&henid=1805436&epid=1805436&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Skiftet eksisterer, idet Aurelia Simmons har det: se http://aurelia-clemons.dk/holbk-bx.htm (Henning Hviid 19. juli 1799).

Er det mig, der har misforstået noget, eller har Sa glemt noget?

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Peter Bøjesen Jensen

#8
Ja, du har ret i, at der er nogle huller. Hvis man slå op på daisy, så ser det ud til, at nedenviste intevaller endnu ikke er tilgængelige i scannet form.

8            1785    1796    Gå til bestilling
9 - 9,1    1796    1828    Gå til bestilling
9 - 9,1    1824    1843         Gå til bestilling

Jeg ville måske prøve at forhøre mig hos SA, da de jo ellers påstår, at det hele skulle være tilgængeligt
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Jette Nielsen

Hej

Mange tak til Palle Buch Carlsen for den fine vejledning til Daisy,
det var lige hvad jeg havde brug for  :)

Jeg kan se at Villestrup gods er med 1791-1821.
Men desværre ser det ud til at den først starter 1804, ligesom i FS,

Kan så håbe på at det bliver lagt ud senere, jeg ville meget gerne se den ældste del fra 1763.

Mvh
Jette Nielsen 

Anne Messmann

Jeg har et stykke tid haft stor glæde af de indskannede skifter samt andre arkivalier, der nu er tilgængelige direkte fra Daisy :)

Vil man følge med i, hvad der sker på SA, er det en god idé at tilmelde sig Nyhedsbrevet. Se linket her: http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/fa_nyt_fra_arkivet_-_tilmeld_dig_her

Vh, Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Marc Jensen


Er det muligt at få Daisy til at "filtrere" resultaterne, så der kun vises de ting, der er indskannede og kan ses på nettet?  Eller er det virkeligt nødvendigt at vælge hver enkelt arkivserie, gå ind i detaljerne og så håbe man er så heldig at se, "dele ar arkivserien er skannet" ?

Jeg indrømmer at jeg aldrig rigtigt har "fundet ud af" Daisy -- det virker for mig som et system, der måske er glimrende til at vise dokumenter hvis brugeren allerede ved nøjagtigt, hvilket dokument der skal findes, hvor det kom fra, og hvem der skrev det.  Men næsten ubrugeligt til reelt at lede efter ting, som man ikke på forhånd ved, hvor findes.

Venlig hilsen,

-Marc-

John Nielsen

Hej Marc

Det du efterspørger er lister istedet for databaser.
Jeg plejer at sige at ting der er anbragt i en database finder man aldrig igen.

Du kan se lister udtrukket fra Daisy her: Arkivalier Onlines nye viewer
Du skal være klar over at sådan en liste, generet udefra, aldrig vil være komplet og fuldt opdateret.
Det er dog et nemt sted at starte, og selvom man ikke finder det eksakte man søger så kan man ofte se hvad man skal søge efter i Daisy. F. eks. at Hjørring skal staves som Hjøring og tilsvarende.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Jørgen

Udtalelser om at alt er udlagt skal du ikke tage alt for bogstaveligt.
Det er længe siden at AO erklærede at alle markbøger nu var online.
Siden er der kommet nogle hundrede til, men der mangler stadig en del.

Hilsen John Nielsen

Jørgen Pedersen

Hej John

Tak for oplysningen; jeg havde såmænd selv tænkt det samme.

Jeg skrev 30. nov. til Sa om de manglende materialer i Holbæk byfoged, og Sa videresendte straks min forespørgsel til Arkivalieronline. Det skulle vel være ret enkelt at svare på, om de manglende arkivalier kommer på nettet eller ej. Arkivalieronline har endnu ikke reageret.

Jeg håber da, at der kommer et svar, men man ved jo ikke engang om forespørgslen er blevet læst.

Mvh
Jørgen