Hjælp til opslag i Århus Stiftamt

Startet af Nathalie Lechstin Schnoor, 09 Dec 2014 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Nathalie Lechstin Schnoor

Jeg sidder ganske alvorligt fast.

I et nyligt opslag I den Horsens Kloster Sogns kirkebog for 1920-1924, opslag 21. finder jeg min bortgåede morfar Jørgen Naldahl Lechstin Schultz (født d. 28 Jan 1921)

Under anmærkninger er det beskrevet (hvad jeg kan tyde mig frem til):
Meddelelse fra Aarhus Stiftamt Journal (d.?) 1921 0 5 24 har barnet ikke fødehjemmet I nogen kommune her I landet.

Jeg er desværre selv bosat I hovedstaden og har derfor ikke mulighed for at slå op I disse værker, og optegnelsen på Statens Arkiver giver ikke meget mening I forhold til journalnumre. Dog er jeg meget interesseret I enhver information der matte stå I journalen, da særligt faderens side er meget ukendt for mig (og efter sigende russisk).

Derfor; er der nogle der kan hjælpe med et opslag, eller evt være behjælpelige til at finde ud af hvilket dokument der vil give mig yderligere oplysninger I sagen?

Desuden skulle Jørgen efter sigende have fået et barn i Ølgod uden for ægteskab som muligvis blev bortadopteret. Findes der opslagsværker for denne slags begivenheder?

På forhånd tak for hjælpen!


Anne Mortensen

finder jeg min bortgåede morfar Jørgen   ?

Du finder oplysning ved fødslen hvor forældrene er viet.

Skanderborg
Horsens Kloster Sogn 1905-1919
opslag 240
28.10.1917

med oplysning om faderen og hans forældre.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Nathalie Lechstin Schnoor

Mange tak, Anne. med bortgået menes afdød  :)

Jeg har tidligere set på denne, men eftersom familien herfra er russisk, ender sporet mere eller mindre.. Og så var jeg lidt nysgerrig på hvad den omtalte journal måtte indeholde af oplysninger jeg ikke kender til.

Kender du desuden noget opslagsværkerne for bortadopterede?

Venlig hilsen,
Nathalie

Anne Mortensen

Syntes egentlig også det var lidt tidligt at "rende hjemmefra"  ;)

Læs her om
Meddelelse fra Aarhus Stiftamt Journal (d.?) 1921 0 5 24 har barnet ikke fødehjemmet I nogen kommune her I landet.

http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Fors%C3%B8rgelsesretforordning_af_1844

især nr. 2. passer på din morfar.

Uden at vide det tror jeg ikke du får nogle nye oplysninger i dette dokument som du ikke får ved vielsen.


Som regel kan der ved et barns fødsel og som bliver bortadopteret være noteret noget om denne adoption - adoptivforældre - men så må du have nogle oplysninger  om hvor og hvornår.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inger Toudal

#4

Iflg. Medd. fra Aarhus Stiftamt Journal No 1921 0 5 24 har Barnet ikke Fødehjemsret* i nogen Kommune her i Landet.

* = Fødehjemstedsret

Se § 21, § 23 og § 27 i http://mhenriksen.dis-danmark.dk/Fattigv/Fattiglov_1891.pdf

Ved FT-1921 er faderen ikke hjemme:

www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger
- 1921, Købstad, Horsens, Sønderbrogade, opslag 116, nederst.

Vedr. adoptioner: http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/adoption_-_en_vejledning

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal