Inger Christiansdatter Dreyer - hvor blev hun født?

Startet af Susanne Poulsen, 20 Nov 2014 - 18:26

Forrige emne - Næste emne

Susanne Poulsen

Jeg vil være glad for hjælp med denne forfader:
Inger Christiansdatter Dreyer blev viet til Niels Gregoriusen i Holmens sogn, 19 nov. 1736, opslag 33 (ny udgave)
Jeg kan ikke finde hendes dåb  ???


Susanne

Anna N Rasmussen

Hej Susanne,

Du er nok nødt til at "hjælpe hjælperne" en lille smule mere, hvis vi skal kunne træde til  :). 1700-tallets København er godt nok mit "speciale", men med så sparsomme oplysninger, kan jeg ikke stille meget andet op end at trawle kirkebøger fra en ende af – og det kan du jo lige så godt selv gøre. Hvis vi skal finde nålen i høstakken, må vi systematisk til værks, og så må du slippe lidt mere information. Så:

Hvor og hvordan har du ledt?

Fra hvilke kilder kender du Inger?

Ved du hvornår hun ca er født?

Hvad ved du om Inger og Niels i øvrigt? Hvornår døde de? Hvad hed deres børn? Hvem var faddere? Hvilket miljø/socialt lag befinder vi os i?

Slægsforskning er et puslespil med mange brikker. Nogle af dem viser sig ikke at kunne bruges alligevel, men det store billede lader sig bedst samle, hvis man undervejs kan se så mange brikker som muligt – også selv om man endnu ikke ved hvordan de skal lægges.

NB, Inger er ikke nødvendigvis døbt (indskrevet i kirkebogen) med navnet Dreyer (Dreier, Drejer). Muligvis er hendes far end ikke blevet noteret som Dreyer ved hendes dåb. Men han har højst sandsynligt heddet Christen/Christian til fornavn.

Familysearch har ingen oplagte forslag til Ingers dåb. Men den henviser til dåbene af to døtre, som hun og Niels får, begge piger, begge i Nikolaj Kbh, og begge får navnet Louise (den første er formodentlig død). Har du disse? Genkender du nogle af fadderne?

Eerhvervsmæssigt betegnes Niels som (silke)væversvend, hvilket stemmer overens med oplysningerne ved vielsen.

Name:      Lovise Nielsen
Christening Date:   14 Feb 1745 (1735-1746 opslag 245)
Christening Place:   NIKOLAJ KIRKE, KOBENHAVN,
Father's Name:   Niels Gregorius
Mother's Name:   Inger Drejer

Name:      Lovise Nielsen
Christening Date:   13 Mar 1753  (1746-1765 opslag 109)
Christening Place:   NIKOLAJ KIRKE, KOBENHAVN,
Father's Name:   Niels Gregorius
Mother's Name:   Inger Dreyer

Det ser ikke umiddelbart ud til, at Inger og Niels har været i live (i Kbh) ved OE-1771 eller FT-1787.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Susanne Poulsen

Hej Anna

Det kan jeg godt se, ingen grund til dobbeltarbejde.
København er ikke et område jeg er vant til at arbejde, derfor er det lidt svært for mig at vurdere det sociale lag, ligesom kirkebøgerne er store.

Jeg har følgende oplysninger:
Ingers mand, Niels Gregoriusen (kaldet Plys, ved det første barns dåb) blev døbt d. 7 jan. 1717 i Holmens.
Hans far var skibstømmermand Gregorius Sivardtsen og moderen, Anna Maria Nielsdatter

Inger og Niels blev gift. d. 19 nov. 1736 i Holmens, men fik allerede en datter:

Anna Dorethe Plys           19 dec. 1735, opslag 353 i Holmens (alle opslag i ny udgave)
Efter vielsen:
Maria Elisabeth Nielsdatter, 8 april 1739, opslag  95 i Holmens
Christian Nielsen,            19 april 1740, opslag 154 i Holmens
Niels Bendix Nielsen,       27 sept. 1741, opslag 169 i skt. Nikolajs
Axel Nielsen,                  13 jan.  1743, opslag 204 i skt. Nikolajs
Lovise Nielsdatter,           14. feb. 1745, opslag 249 i Skt. Nikolajs
Lovise Nielsdatter,           17. dec. 1747, opslag  26 i Skt. Nikolajs
Lovise Nielsdatter,             3. feb. 1749, opslag  47 i Skt. Nikolajs
Lovise Nielsdatter,           13. mar 1753, opslag 110 i Skt. Nikolajs

Det ser ikke ud til, at de helt har fulgt den sædvanlige skik med bedsteforældrenes navne til børnene, da der ingen Gregorius og Anna Maria er.

Fadderne ser ud til at være håndværkere, skippere, kaptajner, nogle af kvinderne kaldes Madame og Jomfru.

Eks. fra den første Lovises dåb:
Sekretær Christian Fleischer
Captain Schumacher
Madam Wiums, Cancelieforvalter Henric Wiums hustrue
Jomfru Winniche.

Jeg har brugt familysearch på alle tænkelige måde, uden at finde nogen Inger, hverken født eller begravet i København. Heller ingen Niels Gregoriusen begravet.
Jeg har gennemset Holmens KB fra 1700 til 1720 efter Ingers fødsel, (Første barn 1735 - sidste 1753)
Desuden Skt. Nikolajs.
Kirkebøgerne for Skt. Nikolajs starter først fra 1767 (døde) og angiver som reglen ikke alder ved død.

Skifter på nettet, fra skt. Nikolaj sogns område fra den tid - findes de ?

Tusind tak for din interesse og tid - jeg forsætter med de mindre sandsynlige kirkebøger, og vil være meget taknemmelig for flere forslag til jagten på nålen i høstakken :-)


Susanne












Anna N Rasmussen

Hej igen,

Ja, københavn er en slægtsforskermæssig udfordring! Københavnerne bevægede sig meget rundt, så det holder ikke altid stik med samme praksis som i landsognene, hvor man ofte finder kvinder døbt i det sogn hvor hun bliver viet.  Jeg tænker at det jo ikke engang er sikkert at Inger var indfødt københavner.

Men jo, hun må vel være født et sted mellem 1700 og 1720, når hun får børn mellem 1735-53. Men det ville være godt at få sat en mere præcis alder på hende, for at kunne indsnævre perioden hvor du skal lede efter dåben.

Når du bruger Familysearch så husk dels at den prioriterer dåb og til dels vielser højst, og at begravelser er meget sparsom. Og dels, også mht dåb, at mange kirkebøger slet ikke er indekserede endnu, fx er Frelser sogn på Christianshavn dårligt repræsenteret.

Et tip mht at bruge faddere som spor, så husk at kvinderne ofte nævnes ved deres mands navn, så det kan være en idé at undersøge hvad deres eget navn var, for at kunne se om der bag et mystisk navn gemmer sig en søster til den person som man arbejder med.

Når det ikke har givet pote at finde Inger døbt de umiddelbart sandsynlige steder, vil mit forslag være at vende sagen på hovedet, og starte med at finde ud af hvornår Inger og Niels døde, før du kaster dig over byens øvrige kirkebøger efter hendes dåb. Ved hendes død kan du nemlig håbe på aldersangivelse og evt andre brugbare oplysninger, især hvis der er et skifte. Som nævnt synes jeg det ser ud til at de begge er døde før 1771 (Oeders FT).

En anden genvej kunne være at lede efter børnenes konfirmationer, for at se hvad der står om Niels og Inger der.

Københavnere skiftede (uanset hvilket sogn de boede i) frem til 1771 under Bytinget (Rådstuen, Magistraten). Der er så vidt jeg kan se endnu ikke lagt københavnske skifter før 1771 online, så du må en tur omkring Stadsarkivet eller Rigsarkivet, eller bede om opslag her på forum. Læsesalene har gode navneregistre, så faktisk kan skifteindex bruges som en slags begravelsesprotokol, hvor man kan søge døde i alle byens sogne på én gang.

Her er nogle links vedr københavnske skifter:

Om skiftevæsen, Stadsarkivet: http://www.kbharkiv.dk/wiki/Skifter
Skifteprotokoller i Stadsarkivet database Starbas: http://www.starbas.net/arkiv.php?arkiv_id=1653

Rigsarkivet, Forseglingsprotokoller 1709-1772
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=k%C3%B8benhavns&b=forseglingsprotokol&c=&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2164648&henid=2164648&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Og register til forseglingsprotokollerne:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=k%C3%B8benhavns&b=forseglingsprotokol&c=&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=16187450&henid=16187450&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/skifter.htm

Statens Arkivers vejledning om københavnske skifter:
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning/skifter_pa_rigsarkivet

Med venlig hilsen  :)
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Susanne Poulsen

Hej Anna

Tusind tak for de mange råd og links. Nu har jeg en ide om hvordan jeg kommer lidt videre  :)

København er en stor mundfuld og selvom jeg ikke er helt nybegynder, når det gælder landsogne og provinsen, er København en helt anden størrelse. Alene mængden af mennesker, deres bevægelighed og det faktum, at man skal til læsesalene, når vi kommer ud over kirkebøgerne, giver jo en noget større udfordring !

Mange hilsener
Susanne