Siegfried Zedler Rosenhaen i Slesvig i starten af 1900-tallet

Startet af Søren Tafdrup, 02 Jul 2016 - 18:36

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

En god bekendt – Anita Zedler – har bedt mig om at gøre et forsøg på at finde oplysninger om oprindelsen til hendes efternavn her via FORUM. Navnet fik Anitas svigermor – Maria Zedler – efter sin far, da hun blev født udenfor ægteskab 27. september 1924.

Der foreligger en "Geburtsurkunde" fra Langenhorn, som ligger 10-12 km syd for Niebüll i Slesvig. Det fremgår heraf – så vidt vi kan læse det – at stuepige Rasmine Nielsine Olsson, som boede i Eftnebüll (?) i huset hos Sethlef (eller Dethlef) Sönnichsen, den 27. september 1924 fødte en pige, som fik navnet Maria Zedler.

Dokumentet omtaler ikke farens navn, men det var kendt for Maria, at hendes far var Siegfried Zedler Rosenhaen – og at hun i øvrigt havde en lillesøster (halvsøster) ved navn Franke Zedler Rosenhaen. Der findes et billede af Siegfried i matrostøj, så han var – måske! – sømand (måske i den tyske marine).

Marias mor – Rasmine Nielsine Olsson – tog efter fødslen barnet under armen og flyttede nordpå til Sønderjylland.

Spørgsmålet er, om nogen her kan hjælpe med at finde Siegfried Zedler Rosenhaen – antagelig i Slesvig – i starten af 1900-tallet, som første skridt i at spore navnets oprindelse.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Cay-Erik Geipel

Er du sikker på stavemåden. 1925 vies en Siegfried Karl Rosenhahn i Flensborg.
Kunne du scanne fødselsattesten ind og sende den. Jeg vil gerne - uden at love noget - kigge på den.
Stedet hedder vistnok Efkebüll. Lillesøsteren hedder nok Frauke, et kendt pigefornavn her.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Søren Tafdrup

Hej Cay-Erik, - jeg sender den direkte til din mail. Den fylder vist for meget til at blive sendt her. Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Cay-Erik Geipel

Ser lige at du har en .com mailadresse. Kan du maile fra en anden ? Jeg har lukket for .com p.g. af overordentlic mange spam mail derfra.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de