Adresse: Søgade 410 i år 1834

Startet af Erik Schwartz, 14 Nov 2014 - 15:45

Forrige emne - Næste emne

Erik Schwartz

Sølvgade 410 i København i år 1834,  hvad nummer er det i dag, og mon bygningen ligger der i dag.

Venlig hilsen Erik Schwartz ;)

John Thomsen

Gode Erik

Man skal altid være skeptisk med husnumre på tre cifre, for så mange er der ikke mange af.

Men Sølvgade ligger der og lå der, også i 1834, men ingen husnumre så høje.
Dog er det den "rigtige" side af gaden (fra dit synspunkt), da gaden løber inde fra Borgergade og ud til Søerne.
Og på den ulige side optages meget af pladsen af hhv. Kongens Have og Fredensborg.

Hvor har du din kildeoplysning fra?

Venligst
John

Gitte Johansen

http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/matrikel/skta_vester.html

Matrikulære husnumre
1689 Adelgade 270/Dronningensgade 270*
1756 Sølvgade 452
1806 Sølvgade 410
Husnumre
1859 Sølvgade 5
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Schwartz

Tusind tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Erik Schwartz  ;)

Peter Kristiansen

Dine forfædres hus findes ikke mere. Huset blev revet ned i forbindelse med den store sanering af Adelgade/ Borgergadekvarteret. Nuværende ejendom er fra o. 1955-60.
M.v.h. Peter Kristiansen

John Thomsen

Det seneste svar giver mig anledning til et lille tip, som på sigt muligvis kan komme andre til gode.

Som barn boede jeg fra sommeren 1947 og omkring 2½ år frem på adressen Vester Fælledvej 84-86.

Ejendommen, som allerede dengang var kondemneringsemne, blev senere overtaget af Carlsberg, som lavede cykelparkering på stedet og senere (vistnok sidst i 1970erne) rev den ned for at give plads til deres store plads med sortering af ølkasser.

Som voksen - og slægtsforsker - ville jeg gerne have denne ejendom (som jeg stadig kan huske en masse om) med i mine optegnelser, og henvendte mig derfor til bl.a. Københavns Bymuseum. Men de kunne ikke hjælpe med noget.

Så fik jeg den vanvittige idé at skrive til Carlsberg. Og dér viste det sig, at man i mange år har haft den faste tradition at fotografere de ejendomme, man har været nødt til at rive ned. Så jeg fik et nydeligt svar og hele fire gode fotos af mit første barndomshjem, optaget en gang i 70erne.

Min "engel" hos Carlsberg hed forresten Ulla Nymand.....  ;-)

Venligst
John