Søger hjælp med opslag i Odense-vejvisere i 1930erne og 40erne

Startet af John Thomsen, 20 Nov 2014 - 20:41

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Er der mon nogle som ligger inde med Odense Telefonbogen i 1930erne og 40erne, eller ved, hvor de muligvis kan findes?

Jeg har specifikt kun brug for nogle få sider, oftest omtalt som "Autokørsel", da dette med hyrevognskørsel var spredt ud på mange enkeltpersoner og små-firmaer.

Hvis nogle ligger inde med disse bøger, forestiller jeg mig, at det kunne være relevant at scanne de pågældende sider og sende diigitalt, vedhæftet en e-mail.

Venligst
John Drage Thomsen
sir_john@vip.cybercity.dk


John Thomsen

Tak Gustav

Men hvad havde du lige tænkt dig, jeg skulle få ud af de anbefalede sider?

De handler om TAXA, og KUN taxa, og interesserer sig ikke for alle de små, måske enkeltmandsfirmaer, som muligvis senere blev optaget i TAXA.

De lokale telefonbøger i 30erne og 40erne har imidlertid mange - næsten 3-4 sider - med annoncer på vognmænd med deres hjemmenumre, hvorfra de ville kunne bestilles.

Jeg har forlængst prøvet at skrive til Odense Taxa for at få nogle svar på mine spørgsmål; de glimrede ved aldrig at svare!

Jeg har skrevet med Historiens Hus i Odense, og er dér blevet anbefalet bogen om Odense Taxa (1997), som jeg fandt antikvarisk og købte. Og jeg har i samme hus forsøgt at få dialog med den ene forfatter, som arbejder dér som frivillig. Men heller ikke han synes indstillet på samtale.

Humlen er, at min bedstefar i 30erne begyndte at køre for en vognmand Helms, vistnok tilknyttet Klostergaragerne. Senere overtog min bedstefar sin vogn fra ham, og senere igen (?) tilsluttede han sig Odense Taxa, for hvem han endog sad i bestyrelsen omkring 1948--.

Det er alt dette, jeg søger at få klarhed på.

Venligst
John

John Thomsen

Skal måske lige for fuldstændighedens skyld tilføje, at bedstefar hed Frits Marius Thomsen og boede på Fælledvej 9 i Odense. Med et telefonnummer som - måske efter ændring - lød på 110.825.

Jeg kan "høre ham" endnu, med sin milde fynske accent sige "er-hundrede-ti-tusind-otte-hundrede-fem-og-tyve"....

Så det kan godt have været anderledes før ændringen.

Venligst
John