Kan man bruge ipad eller android tablets, hvis man vil bruge AO

Startet af Ulla Kristensen, 12 Nov 2014 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

Ulla Kristensen

Jeg står overfor at investere i en tablet.

I den anledning overvejer jeg, om man kan slå op i Kirkebøger mv. på Ao. Man kan jo ikke køre java i de 2 styresystemer.

Hvis der findes en metode til at slå op på AO, er der så begrænsninger, eller kan man se alt.
Ændres der ved funktionaliteten, er nogle muligheder, der forandres eller forsvinder?

Hvilket styresystem skal jeg vælge, når jeg forestiller mig at bruge tabletten til slægtsforskning, herunder diverse opslag på AO (kirkebøger, folketællinger, lægsruler, skifter mv.)

Jeg håber, at der er nogen med teknisk viden, der kan hjælpe.

mvh

Ulla
Venlig hilsen
Ulla Kristensen

Winnie Mortensen

Hej Ulla,

Jeg anvender også min Ipad til slægtsforskning af og til, omend jeg foretrækker den bærbare.

Jeg kan ikke komme ind i AO fra Ipaden. Det er en stor ulempe.
I stedet kan jeg uden problemer komme ind på danishfamilysearch.dk, hvor jeg kan se kirkebøger, folketællinger m.m. i original version uanset styresystem.

Der er heller ingen problemer med at gå ind i familysearch.org.



Med venlig hilsen
Winnie




Anne Marie Holck

Når du nu spørger, så er mit svar, at du ikke skal investere i en tablet for at slægtsforske. Det er noget bøvl efter min mening. En tablet kan bruges til mange andre ting (jeg svarer dig her fra min iPad), men den er alt for 'uhandy' til slægtsforskning. Jeg har programmet Families på min iPad, men jeg overfører data til det fra min PC, og bruger det kun til præsentation af min forskning.

Opslag på AO er ofte i en ikke helt god kvalitet og så skal man sidde og forstørre siden med fingertouch osv. Nej tak til tablet til slægtsforskning...

Ulla Kristensen

Baggrunden for at jeg er interesseret i en tablet er, at jeg forventer, at jeg så med det samme kan forstørre, det jeg ikke kan læse/se på samme måde, som jeg gør på min telefon.

Nu må jeg ind og gemme siden og derefter bruge et billedbehandlingsprogram for at forstørre et opslag, så jeg kan se detaljerne. Det er ret irriterende at blive afbrudt på denne måde i min arbejdsprocces. Det drejer sig i høj grad om lægsrullerne, selv om de vises i det nye billedprogram.

Jeg har også en forventning om at mine skuldre og arme kan blive aflastet ved at skifte mellem en tablet og en bærbar.

Men måske er jeg for optimistisk når jeg ser på mulighederne.

Endelig er der jo også muligheden for at købe en tablet med Windows på.

Når jeg ser på jeres kommentarer, kan jeg se, at jeg bør overveje det nøje, inden jeg evt. køber en tablet.

vh
Ulla
Venlig hilsen
Ulla Kristensen

Winnie Mortensen

Jeg er helt enig med Anne Marie, tablets er ikke specielt velegnede til slægtsforskning. Jeg bruger også kun min til dette, når jeg er på farten og pludselig får lyst til at forfølge et spor.

mvh Winnie

Ole Hingebjerg

Hej Ulla Kristensen

Tænk meget nøje over hvad Anne Marie og Wnnie Mortensen skriver. De har ret i deres udsagn. Det vil da være ærgeligt at købe en tablets, som så viser sig, at den ikke rigtig kan bruges til dit ønske. Bare et lille pip fra Horsens.

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg

PS: denne besked er sendt fra min iPad
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Winnie Mortensen

Hej igen Ulla,

Har lige læst tråden igennem, og tænkte at vores svar måske var noget negative, så det er nok på sin plads at komme med noget, der hælder den anden vej.

Når du tænker på eventuelt at investere i en tablet, vil jeg bestemt ikke fraråde dig at gøre dette. Jeg har selv ufattelig meget glæde af min Ipad og ville nødig undvære den. Jeg bruger den til stort set alt og har den næsten altid med mig.

Men hvis du står og skal investere i en tablet primært med henblik på slægtsforskning, så er sagen en helt anden, som det allerede er nævnt. Og det selvom det er rigtig nemt at forstørre en tekst, som er det du efterlyser.

mvh
Winnie


Arne Feldborg

Man kan faktisk efterhånden se ganske meget på Arkivalier Online uden at bruge java.

Desuden findes der også metoder til at vise programmer der kræver Java både til iPad og Android. Den det er ikke nogen ubetinget god løsning, men er altså  muligt.

Se også:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,87490.msg462355.html#msg462355

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.