Foto fra H. Tönnies, Aalborg

Startet af Marianne N Hansen, 09 Nov 2014 - 16:37

Forrige emne - Næste emne

Marianne N Hansen

Hej

Jeg har i min mors gemmer fundet et gammelt billede fra H. Tönnies, Fotografisk, Etablissement, Aalborg, Aalborg, Nytorv 8, Telefon 951.

Hvordan er det nu, jeg gør, for at få nærmere oplysninger om billedet?

Billedet har nr. 156876, det er en ung mørkhåret kvinde i en meget fin hvid kjole og fine hvide sko. Hun står lænet op ad en stol. Det kunne måske være et konfirmationsfoto, selvom hun umiddelbart ser lidt ældre ud end en konfirmand eller måske en brud, der er dog ikke noget slør.

Mit gæt er, at efternavnet kan være enten Nielsen eller Christensen.

Jeg har vedhæftet en kopi af billedet.

Håber en eller anden kan hjælpe - på forhånd tak forhjælpen.

Venlig hilsen
Marianne N. Hansen
Odense

[vedhæfting slettet af admin]

Mikkel Eide Eriksen

Hej Marianne

Du kan slå Tönnies op her i Ochsners fotografer i og fra Danmark:
http://www.bornholmphoto.dk/bo1920/index.html

For at se nærmere om hvem billedet forestiller skal man så vidt jeg ved have fat i hans ordrebøger, de kan måske findes på Aalborg stadsarkiv eller en lokalhistorisk forening/museum?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

#2
Ifølge denne side har det engang været muligt at søge nummeret på Aalborg kommunes hjemmeside men linket virker ikke for mig: "Fotograf Tönnies i Aalborg er en af de sjældne undtagelser. Hans fotos kan søges på nettet: www.aalborgkommune.dk/tonnies. Ved at indtaste bestillingsnummeret kan man se, hvem der har bestilt fotografiet (men ikke, hvem, der er afbildet)."

Det er nok værd at kontakte kommunen og høre nærmere.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Marianne N Hansen

Hej Mikkel

Jeg kan heller ikke komme længere end til Aalborg Kommune - linket er åbenbart flyttet eller dødt - øv.

Men tak for hjælpen.

Vh
Marianne

Inge Olesen

På Aalborg Stadsarkiv har man valgt at lægge Tønnies protokollerne sammen med det øvrige materiale, og billederne skal nu findes ved hjælp af søgefunktionen: søg i samlingen.

http://www.aalborgstadsarkiv.dk/AalborgStadsarkiv.asp?Menu=Forside&Menu2=Forside_Nyheder

Her kan man under fritekst indtaste nummeret, i dette tilfælde 156876 og får så en oversigt over arkivalier. Klik på det lille billede og man får adgang til de oplysninger, der ligger om billedet i den oprindelige protokol.
Hvis billedet er blevet digitaliseret vil der ligge en kopi af billedet, men det er ikketilfældet her.

Et direkte link til billedets oplysninger:

http://www.aalborgstadsarkiv.dk/AalborgStadsarkiv.asp?Link=851-01BHTN156876

Jeg kunne absolut bedre bruge den gamle udgave af Tønnies-basen, men der har jo nok været gode grunde til at lægge den sammen med det øvrige arkivmateriale?

mvh Inge Olesen

Venlig hilsen
Inge Olesen

Mogens Fabritius

Undskyld jeg blander mig i tråden.... Men er der ikke en venlig sjæl der kan klippe det ud i pap hvordan man/jeg kommer frem til det sted hvor jeg kan indtaste "Tønnies" fotografi nummer, således jeg kan se bestilleren....  /venlig hilsen Mogens Fabritius...


Mogens Fabritius

Ja tak... der har jeg været... og hvad så.... jeg er dog kommet frem til utallige arkivalier i div. arkiver, men noget der minder om det gl. link, finder jeg ikke...
/Mogens Fabritius...

Else Salling

Ovre til venstre står: Søg i samlingen. - Derunder står Fritekst, og der indtaster du billednummer.
Da fremkommer en oversigt over arkivalier. Klik på det lille billede og får adgang til de oplysninger, der ligger om billedet i den oprindelige protokol.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Mogens Fabritius

Jameen... der ske ikke noget... kun at det ikke findes... Skal der ikke "vinkes" noget af eller sættes "årstal" ind...?
Jeg har en del "loppefund" her er et uddrag: 82949, 85971, 90482, 82991, 78489, 5477, 72328, 103820, 7947, 96844...
/Mogens Fabritius...

Else Salling

Nederst i rubrikken kan du slette de øvrige arkivalier, så der kun står billeder tilbage, så virkede det for mig.

Jeg har lige prøvet med dit første nummer, og der kom 2 muligheder frem.

Mvh. Else
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Gitte Johansen

#11
Har du flueben på?

Eller har du flueben ved kun digitaliseret materiale?

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mogens Fabritius

Det ser ud til at virke nu... dog synes jeg det er noget rod, at der kommer et ciffer ind og tilbyder nyere billeder... Af de jeg prøvede var jeg kun sikker på et af billederne, ud fra beskrivelsen.. Der var fra nul til 30 hit på samme nummer, så der er noget at vælge imellem...
Trods alt et fremskridt... / Mogens Fabritius...