Hjemmedøbte ?

Startet af marie olsen, 04 Nov 2014 - 16:15

Forrige emne - Næste emne

marie olsen

Jeg leder efter et par aner  hvor der står de er hjemmedøbte under deres konfirmation - skal de så ikke skrives ind i kirkebogen under dåb ? jeg mangle nemlig faddere til børnene.
jeg har lidt på fornemmelsen at dåben er foretaget af en Tysk præst i Haderslev.
Mvh
Marie Olsen

Else Skovbo Jensen

Er de søgte personer stadig i live ? Hvis ikke, synes jeg du skal komme med navne og kirkebog med opslagsnumre over det du ved .
Jeg har netop i dag fundet et lignende eksempel fra 1908-09. Barnet er født og hjemmedøbt i et odenseansk sogn og der er så en bemærkning om, at familien er flyttet til et andet sogn 3 år efter dåben. Fadderne står der ikke . Normalt står fadderne anført uanset om der er tale om hjemmedåb.

med venlig hilsen
Else

Bjørn Marcher

Hej Marie,

Normalt står der også hjemmedøbt ved dåbsindførslen i kirkebogen, og så er dåben bekræftet i kirken et par uger eller måneder senere.... og normalt også med faddere....

Bemærk at der kan være en tysk menighed med eget sogn og kirkebøger.... så er det der man skal lede. Nogle få er ikke lagt på AO såvidt jeg ved, men måske Familysearch har dem?

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

marie olsen

Hej Else.

Jeg tror de lever endnu, men er ikke sikker  - den ene født i 1936 og den anden i 1939 så de kan muligvis være i live, jeg har ingen kontakt til dem

Mvh
Marie Olsen

Bjørn Marcher

Hej Marie,

Det kan være at de har levet efter 1967, hvor CPR numrene kom. I så fald kan du spørge mod betaling i det lokale Borgerservice, hvis du har fuldt navn, fødselsdato og fødested..... Det koster vist 60 kr per person. Så skulle du få sidst kendte adresse eller en dødsdato, hvis jeg har forstået systemet ret.

Kender du siden afdøde.dk med forholdsvis nye dødsfald fra dødsannoncer?....

mvh
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg har også søgt og fra kirken hvor vedkommende blev konfirmeret modtaget et snip omkring en hjemmedåb, (et børnehjem) eller hvor mon "hjemme" når man er født på en privat fødeklinik i Gentofte, præstens navn fremgår men ingen faddere oplyst) (hvad sagde lovgivningen omkring dette  dengang i 1930?) barnet blev derefter anbragt på børnehjem indtil familien tog barnet hjem og det så er "hjemmedøbt"  -
selv om jeg bad om yderligere oplysninger omkring faddere, fik jeg ingen oplyst.

Vil det sige jeg (kan håbe på mere info) og skal forsøge at få oplysningerne igen ? Det drejer sig om min mor, der døde i 1956 !


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Aase Madsen


https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=62056.0;wap2

Jeg fandt min mands slægt i personregistre for området hvor de boede, sikkert fordi familien ikke ville have en tysksindet præst til at døbe børnene.

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

marie olsen

Hej alle

Tusind tak for jeres gode svar, rart med lidt hjælp når man er kørt fast.
Jeg vil lede videre.

Mvh
Marie Olsen

Inger Buchard

Kort til Aase
Jeg fandt min mands slægt i personregistre for området hvor de boede, sikkert fordi familien ikke ville have en tysksindet præst til at døbe børnene.
Nej, årsagen til, at fødslen nævnes i personregistrene er, at det skulle alle fødsler (vielser til 1925 og dødsfald). I Sønderjylland var præsten ikke personregisterfører (som i Kongeriget), og sådan er det faktisk stadigvæk

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Thestrup-Bjørn

Hej Marie!

Du skriver noget om, at dåben evt. er i Haderslev

- har du søgt i kirkebøgerne for både Haderslev by og for Gl. Haderslev?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

marie olsen

Tak til jer alle.
Jeg vil se hvad jeg kan finde ud af.

Hilsen Marie

marie olsen

Hej Testrup

Ja det har jeg.

Hilsen Marie

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

marie olsen

Hej Aase

Tak for den fantastiske link  :)

Hilsen Marie