Folketællinger?

Startet af Runa Betina Elizabeth Ravn Pedersen, 18 Feb 2011 - 12:44

Forrige emne - Næste emne

Hejsa
hvad er der galt når jeg søger på 1880 kommer 1890 og når jeg søger på 1850 kommer der 1855 og på 1860 er der ikke en folketælling for det år og det kan jo ikke rigtig passe  det er roskilde amt og har prøvet præstø amt det er det samme her hos mig det er lidt kedeligt man ikke kan søge på de år  :(

Mvh Betina.

Anne Mortensen

Det er når du søger på ddd.dda ?

Nedenunder Omfatter og Alle år står  der Ny.
Ja, det virker lidt "kringlet"
Du skal trykke  på Omfatter og derefter på tegnet = og derefter på hvilket år du ønsker.
Så skulle du kun få det år du ønsker.
Som du ser er der flere muligheder, men disse kan jeg ikke forklare - men prøv dig frem.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Vagn Altmann

En lille forklaring på funktionen af tegnene, som jeg opfatter dem.

Vælg for eksempel FT 1880 i årstalsfeltet. Det giver følgende muligheder for at begrænse antallet af søgeresultaterne:

Omfatter             Viser hit fra alle tilgængelige år inklusive 1880
=                        Viser kun hit fra 1880 
>                        Viser kun hit fra årgange større end 1880
<                        Viser kun hit fra årgange mindre end 1880
>=                      Viser kun hit fra årgang 1880 og derover
<=                      Viser kun hit fra årgang 1880 og derunder
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Arne Feldborg

#3
Efter at have checket en gang ekstra, holder jeg fast ved det oprindelige indlæg.:

Humlen i det og det der giver anledning til misforståelser er at "Omfatter" på den konkrete side hos DDA i praksis betyder "Større end".  Hvis man kigger i kildeteksten, vil man se at det er et '>' der bliver sendt afsted.

Dvs. hvis man vælger et årstal i det andet felt, og lader "Omfatter" stå i det første felt, så får man reelt ikke det valgte år med!

Eller sagt på en anden måde: Hvis man vælger et årstal i det andet felt, så skal man også selv vælge noget i det første felt. Hvilket iøvrigt også, omend lidt kryptisk, fremgår af teksten på siden.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Vagn Altmann

Tak for korrektionen Arne, jeg havde ikke set på kildekoden.

For at gøre forvirringen total.  Hvis man vælger: "Omfatter" og "1834", så viser overskriften på søgeresultatet årstallet 1834, men alle resultater er nyere, helt i overensstemmelse med din beskrivelse af funktionen.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Jørgen Sørensen

Skal man søge hele basen, forstår jeg det således, vælg >=1769
Venligst Jørgen - 2300

Steen Møller Pedersen

Hvis du vil se en bestemt folketælling, skal du vælge =
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family