Tvivl om min 4xtip er Hendrich Nielsen i Kyndby

Startet af Anne Messmann, 11 Nov 2014 - 11:39

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Er gået i stå med at finde faderen til min 3xtip: Karen Henriksdtr. (Henriksd./Hendrichsd.), f. ca.1751.

Ved hendes 1.vielse i 1776 står: "Niels Sørensen, Ungkarl af Venslev og Karen Henrichs Datter, Pige i Kyndbye trolovede." (AO Kyndby, Horns, Frederiksborg 1735-1806, ny udg. opslag 15 tv.: 23 past Trinit = 2.11.1776 Niels Sørensen, Ungkarl af Venslev og Karen Henrichs Datter, Pige i Kyndbye trolovede. ? ? ? Jens Henrichsen, Huusmand i Kyndbye *) og Ole Sørensen, Gaardmans i Venslev. Ægteviede 2. Juuledag = 26.12.1776

Hun gifter sig 2. og 3. gang i Krogstrup. Ingen Karen H. fundet i Krogstrup.

Spørgsmål 1)
Kan man regne med, at Karen Henrichsdatter er født i Kyndby? Eller kan hun blot være f.eks. tjenestepige i Kyndby?

Spørgsmål 2)
Der er kun 1 Karen født i Kyndby omk. 1750 med fars fornavn Henrich, nemlig: Henrich Nielsen, gårdmand i Kyndby. Denne Karen er f. 1752.

Spørgsmål 3)
I skiftet efter Hen(d)rich Nielsen, er en Karen Henrichsdtr., (f. 1754, men ingen Karen H. f. 1754 i kirkebogen). -*) samt Jens Henrichsen f.1647, forlover ved 1. vielse.
Skiftet er dateret 30.Apr. 1763 - se link her: http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=17021294#130104,20264894

NB: I kirkebogen er kun 1 Henrich Nielsen fundet død 1761-1763, MEN med datoen dom 4. past Trinit, hvilket jeg får til 26.6. Og skiftet kan jo ikke være fra FØR, han var død! Kan det evt. være en datofejl i kirkebogen? Eller læser jeg Bauers Kalender forkert? (AO 1735-1806 Kyndby, Horns Frederiksborg ny udg. opslag 89tv.: Dom 4. past Trinit = 26.6.1763 blev Gaardmand Hendrich Nielsen begravet 65 Aar gl.).

Kan en venlig sjæl hjælpe med lidt opklaring vedr. datoer og fødested?
Venligst,
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jette Nielsen

Hej

Det ser da ud til at det er de rigtige personer du har fundet.
alderen kan godt variere fra den ene kilde til den anden, hvad siger hendes dødsindførsel?

Her er skiftet fra Aurelia Clemon, her er hun 9 år -svarer ca. til 1752.
Skiftedato er også en anden, her er anmeldelsen af skiftet, den du har sat i,
er selve skiftets afholdelse (bo-opgørelsen)

Henrich Nielsen gmd i Kyndby          30 Apr 1763    pg 276
WIFE:    Sidse Balsersdr
CH:      Niels Henrichsen gmd i Kyndbye
         Mette Henrichsdtr        = Jacob Sorensen i Dalbye
         Sidse Henrichsdtr        18
         Jens Henrichsen  16
         Maren Henrichsdtr        12
         Karen Henrichsdtr        9         
          Jorgen Henrichsen        6
         Maren Henrichsdtr        4
wgd: handes faestemand Hans Christensen (? married the widow?)
[Svanholm skiftepr, Bk 1 1738-91; film 41363]

Der er ingen garanti for at de er født samme sted, hvor de opholder sig.

Håber det her kan hjælpe lidt.

Mvh
Jette Nielsen

Jette Nielsen

Hej igen

Rettelse: Jeg ser nu at du også har datoen 30 april 1763 for skiftet.

Har kigget i Kyndby kirkebog ang. dødstidspunktet for Henrik Nielsen.
Det kan tænkes, at indførslerne blev skrevet ind senere og ikke helt aktuelt.
Nogen år er der kun få meget få indførsler, så man kunne få mistanke om at der mangler noget.

Mvh
Jette

Anne Messmann

Hej Jette,
Tak for svar og kigget i begravelsen. Ja, datoen kan naturligvis være en fejl.
Jeg har ikke fundet Karen Hendrichsdatters død. Men kirkebog Kyngby 1801-1814 mangler (hun er død efter 1801, hvor hun ses i FT.).

Jeg må grave videre...
Tak igen og hilsen,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann