Jens Mouritzen, Jebjerg Sogn, Viborg Amt 1787

Startet af Anders Mehlsen Andersen, 25 Nov 2014 - 10:29

Forrige emne - Næste emne

Anders Mehlsen Andersen

I FT for Jebjerg 1787 findes Bonde og Gaardbeboer Jens Mouritzen 42 år gammel, altså født i 1745. Han har muligvis overtaget en fæstegård efter hans kone, Karen Andersdatters afdøde mand. Hun er med i FT 1787, 52 år gammel og med tre børn, Anders Jensen på 15, Else Maria Jensdatter på 24 og Johanna Jensdatter på 12 år.
Alle tre står som Madmoderens børn.
Else Maria på 24 år er næppe Jens Mouritzens barn, og det er de øvrige to måske heller ikke.
Ved FT 1801 for Jebjerg kan jeg ikke finde familien, og jeg ser heller ikke nogen af dem begravede i kirkebogen frem til 1801.
Navnet Jens Mousten dukker op ved begravelsen af Anne Andersdatter i nabosognet Lyby i 1836, opslag 189 i kirkebog 1813-1839. Her anføres, at hun er enke efter Jens Mousten.
Er de to Jens'er her nævnt identiske? Og hvad skete med familien efter 1787?

Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Anders

Du har ret i at Else Marie ikke er datter af Jens Mouritsen - Hun blev født 16 August 1762 - og forældrene Jens Nielsen og Kanen Andersdatter bar copuleret den 25 Maj 1762

Hilsen Elizabeth i Vermont USA

Anders Mehlsen Andersen

Hej Elizabeth
Jeg tror, du har helt ret i, at vi her både har forældrenes vielse og Else Marias dåb.
Og dermed hed altså Karen Andersdatters første mand Jens Nielsen og boede i Jebjerg Sogn i 1762.
So far so good, men jeg ser ikke sønnen Anders døbt omkring 1772 og ej heller datteren Johanna omkring 1775, så måske har familien ikke boet i Jebjerg Sogn i den periode.
Jeg ser heller ikke nogen Jens Nielsen begravet eller Karen Andersdatter viet med Jens Mouritzen.
Men tusind tak for hjælpen Elizabeth.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com