Windows kan ikke åbne filer fra kirkebøger

Startet af Gitte Hovedskov, 26 Okt 2014 - 08:12

Forrige emne - Næste emne

Gitte Hovedskov

God søndag til alle  :)

Morgenfrisk ville jeg i gang med lidt slægtsforskning, men pludselig kan jeg ikke få lov at åbne kirkebogsfilerne på arkivalieronline. Jeg får besked om, at Windows ikke kan åbne filerne og får mulighed for at vælge enten 1. at lade Windows lede efter det rette program eller 2. selv at vælge at åbne filerne vha. et program, der er installeret på min pc.

Jeg har prøvet det første uden held, og det andet aner jeg ikke, hvad er. Så vidt jeg ved, har jeg aldrig installeret noget program for at kunne åbne kirkebogsfilerne.

Nu har jeg en mistanke om, at dette evt. kan være endnu et Java-relateret problem (havde lidt bøvl tidligere på ugen, da opdateringen til Java 8 v. 25 skabte ravage for et andet program, der var afhængigt af en tidligere version).

Er der nogen, der har et godt bud på, hvordan jeg kan løse problemet?

På forhånd mange tak

Gitte    :D

P.S. Jeg har Windows 7.

Hans Peter Christiansen

Hej Gitte.

Prøv at afinstallere Java helt, og derefter installere en "frisk" Java.

Selv god søndag.
Mvh HP

Gitte Hovedskov

Hej Hans Peter

Mange tak for dit hurtige svar.   :)

Uha, jeg måtte have en ekstern supporter på for at rette op på problemet med at have to versioner af Java kørende på samme tid, så jeg vil helst undgå at afinstallere Java igen, med mindre du er sikker på, at denne løsning vil virke?

Men jeg har altså ret, at det lyder som et Java-relateret problem?

Gitte

Peter Bøjesen Jensen

Hej Gitte
Jeg havde samme problem i går. Havde både en version 7 og 8 af Java liggende. Det hjalp da jeg fik fjernet version 7.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Hans Peter Christiansen

Hej Gitte.

Nu er der ikke ret meget i verden der er sikkert  ;) specielt ikke med PC'er.

Hvis du er usikker skal du måske vente på noget bistand.  :)
Mvh HP

Gitte Hovedskov

Hej Peter

Ja, det anede mig, at det ville give problemer med andre applikationer, at jeg er nødt til at have Java 6 v 26 liggende for at kunne bruge et program, der er nødvendigt i mit daglige arbejde. Alle andre applikationer vil jo hellere have den seneste version af Java.

Dybt suk     :'(

Hans Peter - Du har selvfølgelig ret, der er ingen garantier ... Jeg venter lige og ser tiden lidt an. Måske må jeg bare bide i det sure æble og opdatere det program, jeg bruger i mit oversættelsesarbejde, til den nyeste version, der ikke er afhængig af Java.

Tak for jeres input, de herrer   :D

Gitte

Gitte Hovedskov

I fald det skulle blive relevant for andre:

Løsningen på problemet har vist sig at være at sætte flueben ved 'Enable Java content in the browser' i Javas sikkerhedsmenu (noget jeg havde slået fra af hensyn til en anden applikation, der ikke kører via browseren, men stadig benytter Java).