skibet " Valkyrien og dens togter "

Startet af Bente Olsen, 22 Okt 2014 - 20:01

Forrige emne - Næste emne

Bente Olsen

er der nogen som ved noget om eller hvor man kan få oplysninger og skibet Valkyrien og dens togter.

og besætningen om bord.

jeg har lidt oplysninger : Rasmus Marius Jensen han tog ud og sejle med valkyrien på togt til Østen i 1900 - 1901

det kunne være sjovt og finde nogle oplysninger om dette .


Bente


Bent Vifert Larsen

Hej.
det bliver da svært at finde noget om, med de meget sparsomme oplysninger du har.
mange skibe har gennem tiderne båret navnet Valkyrien, jeg kender til i hvert fald 10 skibe med det navn, men ved at udelukke dem der er solgt eller forlist før år 1900, er der 2 tilbage, som sejlede omkring den tid.

Valkyrien, bygget på Øxenbjerg værft år 1900, reder Jørgen Nielsen, Troense, forlist 1919 v. Reykjavik.

et andet Valkyrien er ligeledes bygget på Øxenbjerg, men i 1902, men det er jo efter den tid du omtaler.

hvorfra har du dine information om årstal og navne?

jeg kan foreslå dig at besøge Søfartsmuseet i Helsingør, det er ikke sikkert, du får svar på dit spørgsmål, men du får garanteret en god oplevelse.

Bent Vifert


Jakob Ramlau

Jeg tænker nu umiddelbart paa Krydseren Valkyrien, der med Prins Valdemar som Skibschef sejlede til Det fjerne Østen 1899 - 1900.
Du kan selv arbejde dig igennem www.navalhistory.dk og finde Skibet med Billede og Data.
Togtet havde klare økonomiske Muligheder og er veldokumenteret i Litteraturen. Prøv Valkyrien som Søgeord i www.bibliotek.dk
Saa skal du i Krig med Daisy og finde Bemandingslisterne og ultimativt hans Stambog/Blad.





















Jakob Ramlau

Jeg ser nu at Niels Ole Dahl har givet dig et dybere Link ind i navalhist. Hvis du vil se en Model af Skibet, kan du gaa paa Orlogsmuseet eller faa en Forsmag paa www.orlogsbasen.dk. Du kan selv lege lidt med den for at faa Billedet af Dørges flotte, men maaske lidt vel blanke, Model.
Museum for Søfart i Helsingør, www.mfs.dk, har i deres Billedarkiv et betydeligt Antal Billeder af Krydserkorvetten Valkyrien, dog mestendels i Vestindien. Men Skibet har næppe ændret sig meget siden  1899-1901.
Bemærk, baade paa Orlogsbasen og paa Billederne, den spidse Vædderstævn under Vandlinien. I en Periode ansaas det for et relevant Vaaben, at vædre sin Modstander. Drabeligt ser det ud.

Henrik Krohn

Jeg ved at der ihvertfald findes en bog der skriver om Valkyrien, og måske to.
Den ene er "Siam som handelsland" og den anden er "Bao Luang, Ti aar i Siam" skrevet af H.A.Andersen.

Lise Østerberg Bahr

Hej.

August Henning Østerberg Bistrup - kartograf og 1. styrmand på Grønlandsekspeditionen 1908, var bl.a. med "Valkyrien" - der findes en privat hjemmeside, med billeder omkring disse fartøjer - vil forsøge at komme i tanker om hvad den hedder og hvem der har den.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Bente Olsen

tusind tak for alt hjælpen ,jeg vil kigge på disse ting .ang navne og datoer har jeg fra en ane,

bente

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Bente, har du så fundet ud af noget omkring skibsværftet Øxenbjerg (har du kendskab til Bahr el. Østerberg slægten i den forbindelse ?) har en forbindelse til dette ) (Bahr Sørensen). (min Bahr slægt stammer fra Flensburg - hvor der jo også lå skibsværft og stor handelsby, og hvor skibene ofte fik kobberbehandlet skibene). tror det hedder under kølen.

Tak.
Mvh
Lise Østerberg Bahr

Lisbeth Balslev Pallesgaard

"Valkyrien" skulle være det sidste danske orlogsskib, der forlod De Vestindiske Øer ved overdragelsen /salget - i følge min morfar, som sejlede med den som værnepligtig marinesoldat.

Venlig hilsen
Lisbeth Pallesgaard

Gunnar Lorentsen

Valkyriens togter er også beskrevet i datidens aviser, som regelmæssigt modtog underretning fra skibet, når det anløb forskellige havne eller pladser.

Jeg prøvede i mediestream ( http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis ) med søgeordene "valkyrien" og "Valdemar". Jeg valgte perioden 1895 til 1905. Der var flere hits.

med venlig hilsen/Gunnar

Niels Andersen

Hej, har også forsket i slagkrydseren Valkyrien og lånte bemandingslister fra et marinearkiv på Kastellet som også har læsesal.

mvh Niels Andersen


Jacob Teglgaard

Hej.

Min oldemors tvillingebror rejste med Valkyrien på Østen togtet. Jeg har her 20 siders dagbog og rejsebeskrivelse som jeg gerne vil dele med dem som har interesse. I kan kontakte mig på mail Jacob.teglgaard@gmail.com

Jeg har både den originale dagbog og desuden dagbogen indskrevet på computer så det også er læseligt.

Med venlig hilsen Jacob

tommy Lundgren Chunprawat

Orlogsskibet Valkyrien var det sted Kronprins Frederik ( senere Kong Frederik den 9. ) fik en stor del af sin maritime uddannelse, han sejlede sammen med min morfar som han var " blods broder med ".
Min Morfar blev efter en tid på søen uddannet urmager og kong Frederik den 9. kom ofte i min morfars hjem og fik repareret og efterset sine ure og et par pilsnere.  ;) ;)

Kurt Arne Empacher

Hej
du kan prøve at søge i Marcussens skibsliste ,der er som skrevet mange med navnet" Valkyrien "
mvh
kurt a
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Bente
Når du nu får hjælp så er det kutyme lige at takke
Vh
Kurt. A
Hilsen
Kurt A Empacher

Peter Borg

Krydserkorvetten Valkyrien var på togt til Østen fra oktober 1899 til d. 21 juli 1900, Chef var prins Valdemar. Skibet anløb Bangkok, Saigon, Hongkong, Foochow, Shanghai, Yokohama, Kobe, Nagasaki, Hongkong, Batavia, Colombo, Perim, Kreta, Piræus, Gibraltar, Le Havre og Gravesend.
Vh Peter Borg

Gunnar Lorentsen

Valkyriens togter er beskrevet i litteraturen. Problemet er ofte , at man ikke ved hvor, der skal søges.
Siden mit sidste indlæg her, har jeg fundet en bog: "Vore orlogsskibe fra halvfemserne til nu". Bogen er udgivet på Nyt Nordisk forlag & Arnold Busck i 1932 - så "nu" må være 1932.
Valkyriens togter er beskrevet i bogen fra side 169 til side 174.
Forfatteren hedder: Kay Larsen.

Jeg er ikke helt overlegen i al moderne teknologi, men jeg har forsøgt at vedhæfte alle de seks relevante sider som jpg-filer. Desværre er der tilsyneladende restriktion med hensyn til antallet af filer, der kan vedhæftes. I dette indlæg har jeg sendt bogens side 170.
Jeg vil gerne vide, om det er tilladt at sende de øvrige sider i 5 særskilte indlæg?

Med venlig hilsen/Gunnar.

Gunnar Lorentsen

Nå ja, jeg skrev jo, at jeg ikke er helt på toppen med hensyn til al moderne teknologi.

Men her forsøger jeg nu at sende side 170.

med venlig hilsen/Gunnar.

Gunnar Lorentsen


Gunnar Lorentsen


Gunnar Lorentsen


Gunnar Lorentsen

og endelig side 174.

Bogen, som fortæller om Valkyriens togter, indeholder også tilsvarende om end ikke altid så omfangsrige beskrivelse af de fleste af den danske flådes betydende skibe fra ca. 1864 og indtil ca.1932.
Skibene er nævnt i alfabetisk rækkefølge startende med panserskonnerten "Absalon 1" og sluttende med briggen "Ørnen".

med venlig hilsen/Gunnar

Jytte Pedersen

Hej Gunnar
Tak for at du lagde disse sider op, jeg har netop downloadet dem.
Venlig hilsen
Jytte Pedersen