Niels Peter Andersen,født i Sejrup 1878

Startet af Ruth Bjerre Olsen, 22 Okt 2014 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Ruth Bjerre Olsen

Min morfar N.P Andersen født 9-2-1878 i Sejrup,Thyregod Sogn. Jeg har har fødsel komfiamation vielse.

Han mistede sin mor 3 jan 1883 og så kan jeg finde ham igen da han blir gift med min mormor 11-11-1908.

Mon der er nogen der kan hjælpe mig, vil jeg være taknemlig.

Ruth
Ny email adresse
rb.olsen@youmail.com

thorkild kanstrup jensen

Måske du skulle uddybe lidt nærmere hvad det er du skal have hjælp til ???
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Henning Grøndahl Andersen

Hej Ruth.

Har lige kigget i Vester og Thyregod kb. samt et par folketællinger.

Niels Peter Andersen f. 09.-02.-1878 i Sejrup, Thyregod sogn er s. a. Husmand Anders Andersen og hust. Juliane Christensen i Sejrup, Thyregod sogn.

Folketællingen 1880 opsl. 79 afslører at Anders Andersen var født i Uldum sogn og Juliane Christensen var født i Vester sogn og at de i 1880 havde 7 børn, alle født i Thyregod sogn.

Juliane Christensen var f. 05.-03.- 1843, som d. a. Christen Christensen og hust. Kirsten Pedersdatter i Lindet, Vester sogn.
De var gift 14.-12.-1833 i Vester sogn (AO.opsl. 45)Christen Christensen var enkemand (g. 1. Ane Pedersdatter af Lindet, Vester sogn) og f. ca. 1795, Kirsten Pedersdatter var f. ca. 1812.

Christen Christensen viste sig at være f. 1796 i Vester sogn (opsl.21)- S.a. Christen Christensen og hust. Ane Kirstine Nielsdatter. - Der skulle nok kunne findes en til to generationer yderligere.

Kirsten Pedersdatters fødesogn afsløres i ft. Vester sogn 1845, opsl.11. Hun var født i Jelling sogn

Håber dette hjælper lidt til at komme videre!
Venlig hilsen
Henning

Ruth Bjerre Olsen

Tak for svar til Henning og Thorkild.

Jeg arbejder videre,det jeg har ledt efter er hvor min  morfar er kommet hen efter hans mor Juliane Christensen døde i 1883.
Hans far Anders Andersen Sejrup giftede sig igen 1885 med Rasmine Andersen og jeg har fundet dem i folketælling 1890 Skanderborg Linnerup Sogn, men uden de børn han har har fået med Juliane hans afdøde kone.
Så det jeg har ledt efter i lang tid er hvor han kom hen derefter.

Ruth   
Ny email adresse
rb.olsen@youmail.com

Mette R Francke

Hei

Hvor er han konfirmert og hvor er han viet ?

Mette
Mette R Francke

Ruth Bjerre Olsen

Begge dele Vejle amt Thyregod Sogn 24 april 1892  komf.og vielse 11-11-1908
I hans komfimation står der han er hos Johan Henrik Rasmussen Nr Kollemorten, der har jeg kigget i folketællingen, der er han heller ikke.
Ny email adresse
rb.olsen@youmail.com

Christian Tirsgaard

Lidt om forældrene:
Efter vielsen havde de et husmandssted i Oksenbjerge, Øster Nykirke Sogn. Der blev sønnen Christen født i 1863.
fra 1865 - 1870 havde de matr. nr. 5c Sejrup. Han havde lånt 325 Rdl. til købet, sikkert mere end ejendommen kunne forrente.
Så allerede i 1870 overtog de et lille sølle sted matr. nr. 4b Sejrup, nu tilplantet og en del af skoven "Sejrup Krat"
Efter vielsen med Rasmine fik han skøde på hendes ejendom, matr. nr. 5b Sejrup, Kollemortenvej 60, Give. Den solgte de i 1890 og flyttede nok derfra til Linnerup.
Han døde i Linnerup 1. juli 1918, der angivet som invalid efter 1864. Jeg har undersøgt både Linnerup og Sejrup, men det ser ikke ud til at han har ansøgt om medalje.

Niels Peter Andersen boede efter sin vielse på Vonge Mark, Øster Nykirke, der fik de datteren Signe Augusta den 20. nov. 1912

En del af familien deriblandt 2 af Niels Peters brødre udvandrede til USA.

Kilde: Thyregod Gårdhistorier.

Venlig hilsen
Christian