Aner til skovfoged Jørgen Rasmussen, Røgen, Skanderborg amt

Startet af Flemming Storgaard Jensen, 17 Feb 2011 - 11:00

Forrige emne - Næste emne

Jan B. Hansson

#30
Hej på tråden

Så fik jeg udvidet resume af informationerne på denne tråd med kilde oplysninger (mangler fæstebrevene)

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/skovfoged-i-roegen-joergen-rasmussen

Omkring sønnen Christian er jeg nået til følgende antagelse:

Sønnen Christian Jørgensen født 1781 i Røgen By og døbt 23 Mar. 1781 i Røgen Kirke. Christian optræder ikke hos nærmeste familie i FT-1787 og findes ikke konfirmeret i Røgen. Derfor antages Christian at være  død mellem 1781 og 1787.

Derimod mener jeg der stadigvæk er håb om at finde mere om Rasmus:

Sønnen Rasmus Jørgensen optræder i FT-1787 hos hos Jørgens svigerforældre i Herskind, Skivholme og
Rasmus Jørgensen blev konfirmeret 27 apr 1794 i Røgen Kirke - derefter er hans livsforløb ikke fundet, men konfirmationen var meget tit tidspunktet, hvor forventningen var at den unge forlod familien og kom ud at tjene også i andre sogne. En mulighed er Herskin, Skivholme hvor han havde taget ophold 6 år før konfirmationen (11 år gammel). Problemet er Skivholmes brændte kirkebog op til 1814
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bent Jørgensen

Hej alle
Nedenstående oplysning fra Jan om de 2 sønners konfirmation er ny for mig.
Jeg havde også hidtil antaget Rasmus som død ved morforældrene i Herskind og er enig i Jans konklusion.
Jeg vedlægger kildeangivelsen.
Jeg har hidtil forgæves forsøgt at finde et skifte efter Jørgen, da det ville bringe klarhed om sagen.
Det undrer mig at det ikke findes, da de findes for hans naboer og samtidige-- kan der evt. være tale om en anden jurisdiktion?
Det ville måske være en ide at se alle den nære families faddere i gennem.
Med venlig hilsen
Bent

*
skanderborg, Gjern, Røgen-Sporup KB, opslag 106, folio 267
konfirmerede
27 april 1794
"Jørgen Rasmussens Sønner     Rasmus og Søren"
*

Jan B. Hansson

#32
Hej på tråden

Dejligt at der fortsat arbejdes på at fravriste flere informationer fra glemslens mørke.

Bent - med hensyn til skifte, så skal vi fortsat lede efter skifter, efter Maren Sørensdatter i 1818 og Jørgen Rasmussen i 1821. Men som Kathrine Tobiasen skrev i Slægt & Data Nr. 1 2013:
Citatat skifte kun var påkrævet, hvis afdøde efterlod sig umyndige arvinger. Hvis anerne har levet så længe, at de er gået på aftægt, er der normalt ingen grund til at lede efter et skifte
.
Der er dog undtagelser fra "normalt" - det bedste skifte jeg har haft til virkelig at tegne en hel ane familie med grene, var efter en barnløs, for så fik jeg alle forældrenes søskende og deres efterkommere. Så det er bedre at checke end gætte.

Med hensyn til sønnen Rasmus, hvor det sidste vi kender er konfirmation i 1794 i en alder af 17 år og 8 mdr., kom jeg til at tænke militær tjeneste som en anden mulighed. Muligvis kan lægdsrulle være en mulighed for at komme videre. Her har jeg ingen erfaring i at søge - er der en der kan hjælpe med opslag i  lægdsruller efter sønnen Rasmus Jørgensen ? se:
https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/skovfoged-i-roegen-joergen-rasmussen

Bent - havde du ikke engang en oplysning om at faderen Jørgen Rasmussen var tilknyttet Reserve Styrken, der viser noget om de forpligtigelser der kunne være pålagt dengang ?


vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Flemming Hougaard Nielsen

Hej Alle.

"Fætter" Jan B. Hansson stillede spørgsmålet:
"Lyngholm slægten har jeg bakset en del med, da de ofte hed Peder Pedersen Lyngholm.
Findes der en beskrivelse af stedet/gaarden Lyngholm som er gået igen i flere generationer?"

Det ved jeg faktisk ikke, men da nogle af mine aner jo kommer fra den eller de gårde er jeg da også interesseret om der gør, der er et kort fra 1776 før udskiftningen der viser at der er 2 gårde med navnet Lyngholm i landsbyen Farre i Sporup sogn, dette har jeg vedhæftet.
Kortet er fra den lokalhistoriske bog:
Landsbykongen af Edward Egeberg 
Historisk roman om mordet på gårdejer Laurids Fog fra Farre i 1667 .
Roman . Udgave med lokalhistorisk tillæg af Jørgen Helbo.

Bogen kan bl.a. lånes på Silkeborg bibliotek.

For øvrigt er navnet på den gård hvor Peder Christian Sørensen (1838-1930) er født Damgård og
jeg har noteret følgende om gården:
"Jørgen Sørensen overtager gården matrikel nr. 23a efter sine forældre Søren Jørgensen og Mette Pedersdatter Lyngholm i 1863. Denne gårds navn er Damgaard og gården bliver overtaget i 1907 af sønnen Søren Jørgen Sørensen, som ejer den til 1937. Den bliver herefter overtaget – forpagtet - af Thomas Grejsen Thomsen (1908 – 1995) og gårdens areal er da på 43 tdr. land. Den næste ejer er fra 1943 – 1946 Chr. V. Larsen. Fra 1946 ejet af Svend Larsen."

Noget af Damgårds historie før den tid kan findes i denne bog: "Slægten fra Røddikgaarden (Sporup sogn), om Christen Nielsen, født 1805, og hustru deres forfædre og efterkommere. Nordisk Slægtsforskning ApS, Skals, 1994."
Gårdens historie er omtalt fra fæsteren Jens Jørgensen født ca. 1728, død 1768 og hustru Anne Sørensdatter Fisker (ca. 1720/22-1801).

Dette blot et svar på det stillede spørgsmål vedrørende nogle af de indgifte i skovfoged Jørgen Rasmussens efterslægt.

Med venlig hilsen
Flemming Hougaard Nielsen

[vedhæfting slettet af admin]

Jan B. Hansson

Flemming Hougaard Nielsen

Tusind tak for din gave. Det er ufatteligt hvor meget mere slægts information man kan indsamle ved at samabejde med andre end ved at arbejde alene. Måske det kan blive til en web side om Lyngholm familien. Hvis jeg beslutter mig for det vil jeg åbne en ny tråd der fokuserer på Lyngholm og der vil jeg gerne benytte dit materiale.


Bent Jørgensen

Tidligere i tråden havde du et skifte der gav et øjebliksbillede af Jørgen Rasmussens familie relationer i 1777 Århus, Skivholme og Søby. Har du en opklaring af om hans moder hed Mette eller Anne ?
_________________________________________________________________________
2342 Else Madsdatter i Århus. 4.2.1777, fol.864.
E: Niels Elmose, slagter. A:
1) søster Anne Madsdatter g.m. Morten Nielsen i Skivholme, begge døde. 1B:
a Anne 27 i Århus
2) halvsøster Mette, død, var g.m. Rasmus Jørgensen i Mølgårde på Søbygård gods. 2B:
a Jens Rasmussen, væver i Skivholme på Frijsenborg gods
b Jørgen Rasmussen i Røgen på Søbygård gods.
FM: Frederik Flemming, parykmager i Århus.
_________________________________________________________________________
2469 Niels Elmose, slagter i Århus. 6.7.1779, fol.215.
E: Gertrud Pedersdatter. LV: Niels Hørning, Frederik Flemming, parykmager.
B: Niels 5 uger den 10.9.1779. FM: Peder Gullev, skoleholder i Århus.
Desuden nævnes afdødes far Søren Nielsen i Elmose i Malling sogn på Vilhelmsborg gods.
[Første ægteskab med Else Madsdatter, skifte 4.2.1777 lbnr.2342].
_________________________________________________________________________

På det første skifte er broderen Jens Rasmussen listet først, så hvornår var han født - et godt bud:

Aarhus, Framlev, Skivholme, Skivholme, Husfolk og Inderste, , 19, FT-1787, A7629
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Rasmussen   52   gift         
Karen Jørgensdatter   34   gift   Hustru      
Else Jensdatter   11   -   Barn      
Jørgen Jensen   8   -   Barn
Kommentarer:   "Hyrde og fattig"
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bent Jørgensen

Hej alle
ang Anne/Mette
Fuld klarhed kan måske opnås ved at nærlæse skiftet i Aarhus.

Med venlig hilsen
Bent

notat
Det antages at "halvsøster Mette" er en fejl i skiftet eller i transskriberingen.
alle øvrige detaljer passer
********************************
21 sep 1704 Gjern opslag 21  f. Anne

2 sep 1727  Gjern opslag 93 næsten nederst
Dca (Dominica = Søndag) 16 p Trinit: d:12 Sept: hafde Rasmus Jørgens: af Mølgaard og
Anne Jensdatter tienende i Søebyvads Kroe Trolovelse

1733 Jens

1737 Jørgen

død?

Jan B. Hansson

Ang Anne/Mette mener jeg noget af svaret kan findes på denne hjemmeside:

http://www.toveogflemming.dk/tove/per03733.htm#0

Rasmus Jørgensens svigermor blev efter Jens Pedersen Paris død i 1706, tilsyneladende (hvis det samme Anne Rasmusdatter) gift igen med Mads Pedersen 12 jan 1710 og blandt de 8 børn er Anne -, Mette -, Else Madsdatter, så i skiftet af 1777 efter Else, burde det være helsøstrene Anne og Mette og så tilføjet halvsøster Anne

Men så er der også skiftet ved svigermors død 1727 eller er det 1728:

CitatNoter : Skanderborg Rytter:
1335 Anne Rasmusdatter i Gjern. 2.6.1728, fol.131.
E: Mads Pedersen. B: Anne 16, Mette 11, Jens 10, Else 7.

Her ville jeg have forventet at finde Anne Jensdatter Paris 24 år.

Det er lige før jeg fornemmer at der er tale om 2 Anne Rasmusdatter som er blandet sammen.

Jeg prøver at skrive til Tove og Flemming for at høre om de kan hjælpe med at afklare dette.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej på tråden

svar fra Tove

CitatHej Jan

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig mere end hvad der står i min database. Jeg fandt hurtigt ud af at det ikke var min familie, så jeg måtte søge nye veje, men det jeg har fundet frem står jo stadig i min database, som du gerne må bruge det. Det er jo tosset at slette personer man har brugt megen tid på at finde, hvis man på et senere tidspunkt skal bruge dem igen.

Mange hilsener og god arbejdslyst.

Tove Brix, slægtsforsker

Så arbejdstøjet må på og svar findes
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej på tråden

Første problem afklaret med dette skifte fra Voldby sogn:

http://www.niels-sorensen.dk/?Skifteuddrag:Frijsenborg_Gods:Voldby_sogn
G 341-379 9/17
278, 12 maj 1749, Voldby
Mette Madsdatter, død
Jens Nielsen Smed, enkemand
Arvingerne var henes søskende:
Anne Madsdatter ~ Morten Nielsen i Skivholme
Else Madsdatter, fraværende og i Kalundborg

når det sammenholdes med problem skiftet:

2342 Else Madsdatter i Århus. 4.2.1777, fol.864.
E: Niels Elmose, slagter. A:
1) søster Anne Madsdatter g.m. Morten Nielsen i Skivholme, begge døde. 1B:
a Anne 27 i Århus
2) halvsøster Mette, død, var g.m. Rasmus Jørgensen i Mølgårde på Søbygård gods. 2B:
a Jens Rasmussen, væver i Skivholme på Frijsenborg gods
b Jørgen Rasmussen i Røgen på Søbygård gods.
FM: Frederik Flemming, parykmager i Århus.

så er det tydeligt de samme 3 søstre der "går igen" i de 2 skifter

søster Mette Madsdatter g.m. Jens Nielsen Smed i Voldby
søster Anne Madsdatter g.m. Morten Nielsen i Skivholme
søster Else Madsdatter g.m. Niels Sørensen Elmose Slagter i Århus
halvsøster Anne Jensdatter Paris g.m. Rasmus Jørgensen i Mølgårde på Søbygård gods

og i det sidste skifte er det gået galt og halvsøsteren er blandet rundt. Kun få er fuldkommen og måske vi skal tilgive skifte skriveren for jeg har optalt 5 piger der hed Anne i familien Mads Pedersen g.m. Anne Rasmusdatter Paris - nå ja, 6 incl moderen.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej på tråden

Andet problem om hvilken er den rette Anne, er afklaret med dette skifte:

CitatSkanderborg Rytter:
1862 Anne Jensdatter i Mølgårde. 25.7.1740, fol.110.
E: Rasmus Jørgensen. B: Jens 7, Jørgen 3. FM: morbror lille Jens Paris i Gjern.

sammen med trolovelsen tidligere angivet af Bent Jørgensen og at parret blev gift

CitatDen 17.oktober 1728:
Viet Rasmus Jørgensen af Mølgaard og Anne Jensdatter af Gjern.

et sidespring: i skiftet kaldes morbror lille Jens Paris - forklaring findes i næste skifte (store Jens Paris døde 1776 90 år gammel)

CitatSkanderborg Rytter:
1872 Kirsten Jensdatter i Gjern. 3.11.1740, fol.128.
E: lille Jens [Rasmussen] Paris. B: Niels 16. FM: morbror Niels Jensen sst. Enkemandens første ægteskab med [Maren Svendsdatter], skifte 15.5.1725 lbnr.1198. B: 2 drenge. FM: farbror store Jens [Rasmussen] Paris.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og så til noget helt andet - fandt dette fæstebrev mellem Maren Sørensdatters far og bror, der også tyder på, at Maren havde en søster Zidsel som må være død mellem fæstebrevet 1783 og FT-1787:

http://www.kkermit.dk/frisenborg-3.htm

Frisenborg Gods fæstebreve

3die del: år 1775 - 1807:
1142 Fol 407
Poul Sørensen, Herskind - født sst, som er for liden til Soldat - en gaard faderen Søren Poulsen (i text: P. S og S. P.) godwillig afstaar. Hkorn 4-3-3-2/9 alb. Lg 10 rd 2 mk 10 sk. Lewerer aarlig til forældrene  deres liwstiid 3 td Rug 3 td Byg 1 skp hweede Gryn et feed Swiin eller Penge 2 rd 2 feede Giæs og et fc Hørfrøe Saaed en Koe og 2de faar paa frie fader og Græs samt frie huuswærelse og til Ildebrand 12 Læs Tørw som fæsteren besørger skiæren og hiemkørt, ligeledes leweres dem og til brug fornøden Boehauge og naar den eene af dem wed døden afgaar nyder den efterlewende kuns af underholdningen, huuswærelse, Ildebrand og enten Koe eller faarene undtagen, som wed begge deres døed gaar tilbage igien i Gaarden som et laan imod han da lader dem skikkelig begrawe. Fæsteren har lowet at giwe sine 3de Sødskende til een kiendelse af Gaarden Nemlig Jens Sørensen 20 rd og Kirsten Sørensdatter 20 rd hwilke leweres dem Broderens naar hand opnaar sine myndige aar efter Lowen, og Søsterens naar hun engang wed giftermaal maatte bliwe forsynet Zidsel Sørensdatter som er meget swagelig nyder efter forældrenes død hendes liwstiid frie  huuswærelse i Gaarden 4 skp Rug 4 skp Byg samt 6 læs Tørw. Indf 10 rd. 18 Febr 1783.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Erik Brejl

#40
Jeg genså skiftet Århus 2342 på landsarkivet i Viborg i dag.
Skiftet begynder, som jeg anførte i skifteuddraget
http://www.brejl.dk/indled.jpg
Jeg plejer at påstå, at jeg skimmer hele skiftet for at få senere opfattelser med,
men det må være glippet i dette tilfælde, for længere fremme i skiftet står der sådan her:
http://www.brejl.dk/endelig.jpg
Det vil sige, at skifteuddraget nu ser sådan ud:

2342   Else Madsdatter i Århus. 4.2.1777, fol.864.
E: Niels Elmose, slagter. A:
1)  søster Anne Madsdatter g.m. Morten Nielsen i Skivholme, begge døde. 1B:
a  Anne Mortensdatter 27 i Århus
FM: Frederik Flemming, parykmager i Århus.
2)  halvsøster Anne Jensdatter, død, var g.m. Rasmus Jørgensen i Mølgårde på Søbygård gods. 2B:
a  Jens Rasmussen 42, væver i Skivholme på Frijsenborg gods
b  Jørgen Rasmussen 40, i Røgen på Søbygård gods.

og at navnet Mette ikke figurerer.

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Bent Jørgensen

Hej Erik
Tak for din interesse i vores skovfoged.
Det har fjernet en grim knast i noget der ellers hang pænt sammen.
Samtidig vil jeg også sige tak for hvad du i øvrigt har beriget vores interesse med. Det har været og er en stor hjælp for dem der forsker i disse områder.
Med venlig hilsen
Bent

Bjørn Sommer

RASMUS ANDERSEN i Mølgårde, Søby Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt.  – I 1688 var han gårdfæster på 1688-Matr. nr. 1 af Mølgårde (Htk.: 2-4-1-0-). – Han efterfulgtes som fæster her af sønnerne Anders Rasmussen og Jørgen Rasmussen. – På Matr. nr. 2 af Mølgårde boede Niels Andersen (Htk.: 2-3-2-0-)  og på Matr. nr. 3 af Mølgårde Christen Sørensen Møller (Htk.: 2-3-1-2-), der samtidig drev Rampes Mølle. I 1778 var Matr. 3 fæstet til Peder Andersen i Rampes Mølle. –  Gift med

849 (278. F. 512/338) ? N. N. JØRGENSDATTER af Vadsted, Søby Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt. – Hendes halvsøster Ellen Jørgensdatter (ca. 1670-1757, begr. 7/7 1757 i Galten) blev 21/7 1696 i Galten Kirke gift med Jens Lauridsen fra Hemstok (ca. 1668-1736, begr. 7/8 i Galten).  -

a) ANDERS RASMUSSEN i Matr. nr. 1 af Mølgårde, Søby Sogn. –

b) JØRGEN RASMUSSEN i Matr. nr. 2 af Mølgårde, Søby Sogn. – Hans Jørgensen, Mølgaarde fæster 1/5 1721 hans gamle fader Jørgen Rasmussens gaard, som han grundet alderdom og svaghed har overladt ham. Hkorn 2 td 3 skp 2 fc hvoraf indf er 3 Rdr. Bestaar af 21 fag nogenlunde hus og 3 b 2 k 2 ungn 4 faar vogn etc.  -

ba) HANS JØRGENSEN i Matr. nr. 2 af Mølgårde (Htk.: 2-3-2-0-). Fra 10/3 1728 i Vadsted, Søby Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt. - Hans Jørgensen, Mølgårde, fæstede 1/5 1721 af Skanderborg Ryttergods "hans gamle fader Jørgen Rasmussens gård, som han grundet alder og svaghed har overladt ham.Indf. 3 rdl."- Hans Jørgensen kom vist fra Mølgårde til Vadsted i Søby Sogn. Thi samme dato, som broderen overtager gården i Mølgårde, nemlig 10/3 1728, fæstede Hans Jørgensen, Vadsted, af Skanderborg Ryttergods "Jesper Rasmussens for ham afstandne halve gaard, da han ikke selv kan klare hele gaardens drift. Hkorn 3-1-1-1 1/2 alb hvoraf han til indf betaler 4 Rdr. Bygningen er 36 fag hus og Besætningen udgør 3 b 2 k 2 ungnød og 3 faar vogn etc."  – Det var den halve gård af 1688-Matr. nr. 1 af Vadsted, Hans Jørgensen kom til. -11/11 1740 modtog Peder Andersen i Vadsted fra Skanderborg Rytterdistrikt fæstebrev (fol. 180, nr. 42) på "Hans Jørgensens forladte halvgaard. Skylder af Hartkorn  3-1-1-1½ Alb hvoraf ingen Indfæstning. Bygninger er 26 fag og Udfordrende Besætning 4 Bæster, 4 Køer, 4 Ungnød, 8 Faar, Vogn etc." -

bb) RASMUS JØRGENSEN i Matr. nr. 2 af Mølgårde (ca. 1700-1743. – Skifte 3/10 1749 Skanderborg Rytterdistrikt, fol. 50. – Erik Brejl, nr. 2057). - Rasmus Jørgensen, Mølgaarde fæstede 10/3 1728 af Skanderborg Ryttergods "hans broder Hans Jørgensens for hannem afstandne halve Gaard, med Condition at hans gamle forældre nyder deres Livs ophold paa stedet. Hkorn 2-3-2 fc hvoraf han til indf betaler 3 Rdr. Bygningen er 34 Fag hus og besætning 2 b 2 k 2 ungn 3 faar vogn etc."   – Gift første gang 17/10 1728 i Gjern Kirke med Anne Jensdatter Paris (ca. 1704-1740. – Halvsøster til Else Madsdatter i Århus (Skifte 4/2 1777 Århus Købstad, fol. 864), der var gift med Slagter i Århus Niels Sørensen Elmose. – Gift anden gang med Kirsten Simonsdatter, som anden gang ægtede efterfølgeren i gården, Jens Andersen, som 16/3 1743 fæstede af Skanderborg Rytterdistrikt Rasmus Jørgensens fradøde halve gaard i Mølgårde, ægtede Enken Kirsten Simonsdatter. Hkorn 2-3-2 fc hvoraf indf er 3 rdr. Bygningen 36 fag og besætning 4 b 3 k 3 ungn og 6 faar etc. -

bba) JENS RASMUSSEN (f. ca. 1735, død 1792 i Herskind, Skivholme Sogn. – Skifte 3/4 1792, fol. 17 og 30 B ). – 1777 Væver i Skivholme på Frisenborg Gods. 1792 Hyrde i Herskind.  – Gift med Karen Jørgensdatter (begr. 9/10 1792 i Skivholme). -

bbb) JØRGEN RASMUSSEN (f. ca. 1737).  – 1785-1802 Skovfoged i Røgen, Lyngby, Oustrup og Klintrup Skove på Søbygård Gods. – Gift med Maren Sørensdatter. -
Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Bjørn Sommer

 ANDERS RASMUSSEN i Mølgårde, Søby Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt. – Gårdfæster på 1688-Matr. nr. 1 af Mølgårde (Htk.: 2-4-1-0-) efter sin far. – 27/6 1714 (Framlev-Gjern Herreds Tingbog, 494): " Hans Andersen ridefoged på Søbygård på herskabets vegne stævnede hr Søren Sørensen, hr Søren Ottesens søn i Røgen, angående Anders Rasmussen og Jørgen Rasmussen i Mølgård deres hyrdedreng Niels Andersen, som han med hug og slag skal have bortjaget fra kvæget på marken, som han vogtede, hvorefter Anne Pedersdatter, der tjener Anders Rasmussen i Mølgård og er søster til hans hustru vidnede, at hun med Christen Møller i Rampes mølle hans søn Peder Christensen vogtede deres fæ, og da kom hr Søren Sørensen af Røgen og slog hyrdedrengen og frapantede dem 4 stude og drengens kjole og hat, som han kastede i en rugager. de øvrige indstævnede vidnede det samme, og synsmænd afhjemlede deres syn på drengens skader. på hr Søren Ottesens spørgsmål svarede mændene, at de ikke havde befalet deres drenge at drive på Sporup mark men nok i bækken, som altid har været fælles fædrift mellem Mølgårds mark og Sporup mark, og tilstod, at bækken er ret skel, og provsten beklagede, hvad hans søn havde gjort i hastighed, men det var ikke første gang, Mølgård hjord volddriver Sporup mark."  – 16/3 1743 fæstede Rasmus Andersen, Mølgårde, af Skanderborg Rytterdistrikt, "hans Fader Anders Rasmussens grundet Alder og Skrøbelighed afstandne halve gård, Htk.: 2-4-1-0-; Indfæstning 5 rdr. Bygningen er 31 fag. Besætningen 4 bester, 3 køer, 3 ungnød og 6 får etc." - Gift med
N. N. PEDERSDATTER.

Jan B. Hansson

Tak Bjørn

Dejligt når der bliver blæst nyt liv i en slumrende tråd. Du har bidraget med meget, så det vil tage lidt tid at gå det igennem.

Jeg har samlet lidt om skovfogeden:

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/skovfoged-i-roegen-joergen-rasmussen
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

#45
Hej Bjørn

Du skrev:

–  Gift med N. N. JØRGENSDATTER af Vadsted

Var det Rasmus Andersen i Mølgårde, der var gift med en datter af Jørgen Eriksen og hustru ? (Herredfogedslægten, Kirstin Nørgaard Pedersen, (Slægten, Aalborg, 2004)) ?

Hvis ja, så er det min 7x tipoldemor og hendes forfædre jeg får i gave.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bent Jørgensen

Hej alle der følger tråden og velkommen til Bjørn der som nyligt tilkommen har givet bidrag.

Vi har nu yderligere kendskab til "RASMUS ANDERSEN i Mølgårde" og hans søn Anders og kan føje yderlige til Skovfogedens familie. Hvor stammer oplysningen fra? En fæste eller skatteprotokol? Ligger den på nettet?

Tråden har ligget stille i godt et år og det er nok på tide at man tager "Skovfogeden m. m." op igen.

Jeg er i gang med at transskribere Jørgens fæstekontrakt og vil førsøge at finde kyndig hjælp når jeg ikke kan komme længere.

En af de kilder der kunne være interessant er skifter fra Skanderborgryttergods, men jeg har endnu ikke kunnet finde dem på nettet.

En ting jeg har gang i er nr. 3 skovfoged Søren der bliver gift med pigen Mette, der kommer helt fra Them, hvor en stor del af hendes familie døde i løbet af få måneder, der er et laaangt skifte derfra som jeg arbejder på. Jeg formoder der i forvejen bestod en eller anden forbindelse mellem mellem Røgen og Them siden hun flyttede så langt, har dog ikke fundet noget endnu.

En anden ting "Skiftet efter Else Madsdatter i Aarhus" som oprindeligt ledte til Jørgens oprindelse, er der nogen der har adgang til dette? Er det interessant?

Til alle der hidtil har været med, vil jeg opfordre til at sende en enkelt linje, også selv om i ikke har fundet yderligere.
Med venlig hilsen
Bent

Bjørn Sommer

#47
Oplysningen om brødrene ANDERS RASMUSSEN og JØRGEN RASMUSSEN i Mølgårde, Søby Sogn, fra 1714 kommer fra Tingbogen for Framlev og Gjern Herreder.
Denne tingbog med adskilligt mere (bl. a. en tidligere tingbog for Gjern Herred (stavet "Gern")) er i extraktform udgivet på cdr (senest 2010) af Kirstin og Bjarne Nørgaard Pedersen - og det er i Bjarne Nørgaard Pedersens gengivelse, tingbogens indhold ovenfor er fremført.
SKANDERBORG RYTTERGODS fæstebreve er fremlagt på nettet af Kurt Kermit Nielsen.
Skifteprotokollen for Skanderborg Ryttergistrikt finder vi i uddrag af samtlige skifter på Erik Brejls hjemmeside.
Den udkom i 1995 på forlaget "Slægten" med titlen "Skanderborg Rytterdistrikt" som en nyskabelse indenfor slægtsforsknings-litteraturen.
Nu - da den er på nettet - er den en fantastisk genvej til en fastslåen af slægtsforhold: Man klikker på "redigér" oppe til højre og frem kommer bl. a. en valgmulighed: "søg på denne side."
Udtrykket "denne side" betyder hele skifteprotokollen.
Mere interessante detaljer bør man dog ikke snyde sig selv for ved at undlade at konsultere selve skifteprotokollen vedr. f. eks. ind-og udgæld, dokumentcitater m. m., der kan gemme sig her.

I 1995-udgaven var der et STEDREGISTER.
Til dette har jeg en korrektion i forhold til stof, jeg selv har arbejdet med:
Lokaliteten NÅRUP blev angivet at ligge i SPORUP SOGN, Gjern Herred.
Det er forkert, eftersom der i samtlige skifter herfra er tale om folk, der døde i "Norup" = NÅRUP i GJERN SOGN.

Desværre har jeg i begge de tilfælde, hvor jeg pr. mail har forsøgt at konsultere Erik Brejl herom, fået retursvar andetsteds fra end fra Erik Brejl selv, omend jeg søgte at anvende hans angivne kontakt-adresse!
Hvem kan udrede og forstå årsag til fejl i mail-postgangen?
Og det er jo heller ikke relevant her. - - -

Jeg håber, Erik Brejl vil tilgive, at jeg vælger at bringe min korrektion her?

Med venlig hilsen til alle
Bjørn Sommer.

   

Jan B. Hansson

Hej Kusiner, Fætre og alle interesserede i denne tråd

Det glæder også mig at Bjørn Sommer har vækket denne slumrende tråd og forhåbentlig opnår vi at få skudt en ny jagt igang efter manglende brikker til lige dette puslespil. Det gik jo godt sidste år.

Bent, har noteret mig hvor din nuværende indsats er lokaliseret.

Skanderborg Museum har givet adgang til resultatet af et prisværdigt arbejde med at "rekonstruere" brændte kirkebøger for Herskind-Skivholme og Skovby sogne - se

http://www.skanderborgmuseum.dk/Herskind_1535-1669-1269.aspx

Skovfogedens hustru Maren Sørendatter og aner stammer fra Herskind, så det rekonstruerede skal have en gennemgang efter nye brikker. Jeg har skrevet til Skanderborg Museum og bedt dem om at korrigere efter Erik Brejls korrektion her i tråden:

CitatDet vil sige, at skifteuddraget nu ser sådan ud:

2342   Else Madsdatter i Århus. 4.2.1777, fol.864.
E: Niels Elmose, slagter. A:
1)  søster Anne Madsdatter g.m. Morten Nielsen i Skivholme, begge døde. 1B:
a  Anne Mortensdatter 27 i Århus
FM: Frederik Flemming, parykmager i Århus.
2)  halvsøster Anne Jensdatter, død, var g.m. Rasmus Jørgensen i Mølgårde på Søbygård gods. 2B:
a  Jens Rasmussen 42, væver i Skivholme på Frijsenborg gods
b  Jørgen Rasmussen 40, i Røgen på Søbygård gods.


og at navnet Mette ikke figurerer.

Erik

Ellers er jeg lige flyttet på webhotel med mit slægtsmateriale og vil forsøge løbende at opdatere dette websted med skovfoged relevante oplysninger - indgang til skovfogeden:

http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I2647&tree=TheHanssonTribe
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

#49
Poul/Povel Rasmussen - Farfar til Maren Sørensdatter - hustru til skovfoged Jørgen Rasmussen
kan ses her: http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I3027&tree=TheHanssonTribe

data fra Skanderborg Museum  http://www.skanderborgmuseum.dk/Herskind_1670-1729-1270.aspx
======================================================================

Rasmussen, Poul født ca. 1673 (:poul rasmussen:)

Fæstegaardmand i Herskind død ca. 1743

______________________________________________________________________________

1700. 1 Gaard. Povel Rasmussen i Herschin. Alder 27 Aar. Har 1 Pick og 1 Kaarde. (Kilde: Mandtal over de i Framløf Herrit Befindende Mandkiøn, som ere Andteignet til Mÿnstring og Landeværren. Lægdsrulleliste 1700 for Frijsenborg Gods. Skivholme sogn. På Lokalarkivet i Galten)


1707. Oversigt over reduceret Hartkorn og Ægt (:pligtkørsel:) i Schifholm Sogn, Herschind:

Powel Rasmussen. Reduceret Hartkorn 2 Tdr. 3 Skp. Ægtkørsel: 2/3 Vogn eller Forspand.

(Kilde: 5. Regiments Gods 1680 - 1716 - Dronningborg Ryttergods. G RYT 3 - 3

1682 - 1715 Forskellige arkivalier sagligt ordnede. Sag nr. 15.

(Modtaget 1996 fra Kurt Kermit Nielsen, Århus)



1710. Povel Rasmusen, Herskind. 42 Aar gl. Har 1 Kaarde og 1 Pirk.

(Kilde: Lægdsrulleliste 1710 for Frijsenborg Gods. Skivholme sogn. På Lokalarkivet i Galten)


15. Novb. 1743. Nr. 31. (folio 241)

Søren Poulsen (:f. ca. 1706:), Herskind fæster saavel hans afgangne Fader Poul Rasmussens fradøde Partgaard, Hartkorn 2 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. 2 Alb., som de for hannem af hans Gaardmand Jens Nielsens (:f. ca. 1688:) paaboende halve Gaards Brug der har svaret af 4 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. Mindelig afstanden 7 Skp. 3 Fkd. 2 Alb. Da Søren Poulsen ligesom hans Naboe Jens Nielsen og Efterkommere faar ialt 3 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. 1 Alb. at enhver af dennem kan være lige, saavel udi Udgifterne Svarelse som i Gaardens Avling og Brug. Indfæstning 4 Rdr. Bygningen er 27 Fag Hus og til Besætning behøves nu 6 Bæster, 5 Køer, 1 Stud, 4 Ungnød og 8 Faar. Vogn etc.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765)

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Søren Poulsen - Far til Maren Sørensdatter - hustru til skovfoged Jørgen Rasmussen
kan ses her: http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I3021&tree=TheHanssonTribe

data fra Skanderborg Museum  http://www.skanderborgmuseum.dk/Herskind_1670-1729-1270.aspx

=====================================================================

Poulsen, Søren født ca. 1706

Fæstegaardmand af Herskind død efter 1787 Rytterhalvgaard No. 13.

______________________________________________________________________________



15. Novb. 1743. Nr. 31. (folio 241).

Søren Poulsen, Herskind fæster saavel hans afgangne Fader Poul Rasmussens (:f.ca. 1673:) fradøde Partgaard, Hartkorn 2 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. 2 Alb., som de for hannem af hans Gaardmand Jens Nielsens (:f.ca. 1688:) paaboende halve Gaards Brug der har svaret af 4 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. Mindelig afstanden 7 Skp. 3 Fkd. 2 Alb. Da Søren Poulsen ligesom hans Naboe Jens Nielsen og Efterkommere faar ialt 3 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. 1 Alb. at enhver af dennem kan være lige, saavel udi Udgifterne Svarelse som i Gaardens Avling og Brug. Indfæstning 4 Rdr. Bygningen er 27 Fag Hus og til Besætning behøves nu 6 Bæster, 5 Køer, 1 Stud, 4 Ungnød og 8 Faar. Vogn etc.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 31. Folio 241)





Den 9. Novb. 1744. Søren Jensen (:f. ca. 1718:), Herskind fæster hans fader Enkemanden Jens Nielsens (:f. ca. 1688:) for hannem godvillig afstandne gaard, som tilforn har svaret af Hartkorn 4 td 7 skp 3 fc., men som gaardmanden ej har wæred i Lige brug og udgift, er af fratræderen Jens Nielsen i aaret 1743 til Søren Poulsen, da han derfor til fæste blev anført, godvillig afstanden 7 skp 3 fc 2 alb, da fæsteren ligesom hans Naboe Søren Poulsen har 3-2-3-1 alb Hkorn, at enhver af dem kan være lige, saavel udi Gaarden auling og brug som udgifterne. Indfæstning 6 rdr. Bygningen er 41 fag og besætning 6 bæster, 5 køer, 1 stud, 6 ungnød og 4 faar etc.

(Kilde: Skanderborg Rytterdistrikts Fæsteprotokol 1741 – 1745. G-Ryt 8 – 18. Nr. 26. Folio 259)

(Modtaget Kurt Kermit Nielsen)

 

1767. Nr. 12 og 13. Schifholm Sogn, Herschen Bye. (:2 halvgårde??:)

Søren Jensen (:1718:). Hartkorn: 3 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. og 1 Alb. Landgilde: 5 Rdl. 30 Sk.

Søren Povlsen Hartkorn: 3 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. og 1 Alb. Landgilde: 5 Rdl. 30 Sk.

(Kilde: Oversigt ved salg af Skanderborg Rytterdistrikts gods 1767. Hæfte på Lokalarkivet i Galten)

 

1767. Den 28. August. Søren Poulsen (:gen:)fæster en Gaard i Herskind (:nu under Sielle Schougaard, Frijsenborg:). Hartkorn 3 Tdr. 7 Skp. 3 Fjk. 1 Alb. Landgilde 9 Rdl. 5 Mk. 10 Sk. Forretter ½ Gaards Hoverie.

Se hele fæstebrevet i

(Kilde: Vedelslunds Gods Fæsteprotokol 1767-1828. Side 21. Bog på Lokalarkivet i Galten)



18. Febr. 1783. 1142 Fol 407

Poul Sørensen (;født ca. 1748:), Herskind - født sst, som er for liden til Soldat - en gaard faderen Søren Poulsen (i text: P. S og S. P.) godwillig afstaar. Hartkorn 4 Tdr. 3 Skp. 3 Fdk. 2/9 Alb. Landgilde 10 Rigsdaler 2 Mark 10 Skilling. Lewerer aarlig til forældrene deres liwstiid 3 td Rug 3 td Byg 1 skp hweede Gryn et feed Swiin eller Penge 2 rd 2 feede Giæs og et fc Hørfrøe Saaed en Koe og 2de faar paa frie foder og Græs samt frie huuswærelse og til Ildebrand 12 Læs Tørw som fæsteren besørger skiæren og hiemkørt, ligeledes leweres dem og til brug fornøden Boehauge og naar den eene af dem wed døden afgaar nyder den efterlewende kuns af underholdningen, huuswærelse, Ildebrand og enten Koe eller faarene undtagen, som wed begge deres døed gaar tilbage igien i Gaarden som et laan imod han da lader dem skikkelig begrawe. Fæsteren har lowet at giwe sine 3de Sødskende til een kiendelse af Gaarden Nemlig Jens Sørensen (:født ca. 1752:) 20 rd og Kirsten Sørensdatter (:kan være f. i 1752??:) 20 rd hwilke leweres dem, Broderens naar hand opnaar sine myndige aar efter Lowen, og Søsterens naar hun engang wed giftermaal maatte bliwe forsynet, Zidsel Sørensdatter (:f.ca. 1767:), som er meget swagelig nyder efter forældrenes død hendes liwstiid frie huuswærelse i Gaarden 4 skp Rug 4 skp Byg samt 6 læs Tørw. Indfæstning 10 rd.

(Kilde: Frijsenborg Fæstebreve 1719-1807. G 341 nr. 1142. Side 407)




Folketæll. 1787. Schifholme Sogn. Schanderborg Amt. Herschend Bye. 18de Familie.

Søren Poulsen Hosbonde 81 Begge i før- Deres Ældste Søn

Johanne Jensdatter Hans Hustrue 65 ste Ægteskab Poul Sørensen er

men nu Syge og

Sengeliggende

Poul Sørensen Deres Søn 39 { Bonde og Gaard Beboer

Jens Sørensen Ligeledes 32 { ugifte

Kirsten Sørensdatter Deres Datter 30 {

(Alle tre ere Ægte Børn

og af første Ægteskab)

Rasmus Jørgensen En Datters Ægte Søn 11 (:Jørgen Rasmussen og Marens søn:)





1796. Poul Sørensen (:f. ca. 1748:) noteret som Fæster af Frijsenborggaard nr. 6. Hartkorn 4 Tdr. 3 Skp. 3 Fdk. 2/9 Alb.

(Kilde: Jordebog for Vedelslund Gods 1776-1802. Side ??. Bog på Lokalarkivet i Galten)

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

#51
Mor + søskende og forældre til Maren Sørensdatter - hustru til skovfoged Jørgen Rasmussen
kan ses her: http://localhost/Genealogy/getperson.php?personID=I4780&tree=TheHanssonTribe

data fra Skanderborg Museum  http://www.skanderborgmuseum.dk/Herskind_1670-1729-1270.aspx
======================================================================

Jensdatter, Voldborg født ca. 1715 (:voldborg jensdatter:)

Af Herskind

________________________________________________________________________________



1732. Den 13. Okt. Skifte efter Sidsel Sørensdatter (:F. CA. 1685:) i Herskind. Enkemanden var Jens Nielsen (:f. ca. 1688:). Børn: Voldborg 17 Aar, Søren 14 Aar (:f. ca. 1718:), Maren 12 Aar (:f. ca. 1720:), Johanne 9 Aar (:f. ca. 1722:), Kirsten 7 Aar (:f. ca. 1725:), Anne 5 Aar (:f. ca. 1727:). Formynder var Morbroder Knud Sørensen Knudsen (:f. ca. 1675:) i Galten og Farbroder Søren Nielsen (;f. ca. 1685:) i Herskind.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1546. Folio 185)


Og her siger min mavefornemmelse at nedenstående er en masse brikker med slægts tilknytning der blot venter på at træde frem ved at blive rigtigt sat sammen:

1742. Den 27. Febr. Skifte efter Søren Pedersen i Herskind. Enken var Anne Rasmusdatter (:f. ca. 1677:). Hendes Lavværge var Rasmus Pedersen (:f. ca. 1700:) i Herskind. Børn: Karen 26 Aar (:f. ca. 1715/1716:), Rasmus 25 Aar (:f.ca. 1715:), Peder 21 Aar (:f. ca. 1722:). Deres Formynder var Jens Nielsen (:f. ca. 1688:) i Herskind.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1930. Folio 234)


=======================================================================

Nielsen, Søren født ca. 1685

Selvejergaardmand af Herskind død efter 1732

_______________________________________________________________________________



1722. Karen Jespersdatter, født i Borum, død i Låsby 1722. Gift 1. 1693 med Jens Rasmussen.

Der blev holdt skifte efter Karen Jespersdatter 1722 og da mødte Oluf Jespersen fra Borum og Søren Nielsen fra Herskind (:født ca. 1685:) som formyndere for (:datteren:) Else Jensdatter .......................... (:se yderligere i nedennævnte kilde:)

(Kilde: Kirstin Nørgaard Pedersen: Herredsfogedslægten i Borum I. Side 147. Bog på lokalarkivet)





1722. Den 29. Januar. Skifte efter Karen Jespersdatter i Laasby. Enkemanden var Knud Lauridsen. Formynder var Søren Nielsen i Herskind.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1073. Folio 78)





24. Octob. 1729. Endvold Knudsen (:f. ca. 1705:), Herskind faar Husbondhold paa 3die Parten af Søren Nielsens Selveier Gaard som han for hannem har afstaaed med Vilkaar han samler ald Gaarden efter Søren Nielsens Død. Hartkorn til denne 1/3 del er efter Matr. under Herskind By 2 Tdr. hvoraf han til Husbondhold betaler 4 Rdr. Bygningen dertil er 14 Fag Hus og Besætningen 2 Bæster, 2 Køer, 3 Faar, Vogn og Plougredskab etc.

(Kilde: Skanderborg Rytterdistrikts Fæsteprotokol 1729-1733. Nr. 24. Folio 16. G-Ryt 8-18. Register G-Ryt 8-21. Modtaget 1996 fra Fra Kurt Kermit Nielsen, Århus)





531. Husbondhold (uden dato)(: men skal være 24. okt. 1729:) til Enevold Knudsen (:f.ca. 1705:) i

Herskind paa en Trediepart af Søren Nielsens (:født ca. 1685:) Selvejergaard.

Hartkorn er paa 2 Tdr. og han skal samle Gaarden. (:fotokopi af original fæsteprotokol:)

(Kilde: Edel Simonsens Slægtsbog. Stor brun papmappe 5. Nr. 531. På lokalarkivet i Galten)





1730. Den 5. December. Skifte efter Birgitte Nielsdatter i Galten. Enkemanden var Knud Sørensen Knudsen. Børn: Jens 14, Edel 12, Søren 7 Aar. Deres Formyndere var Morbrødre Jens Nielsen (:1688:) i Herskind og Søren Nielsen i Herskind. Skifte 29. Febr. 1712 efter Enkemandens forrige Hustru. Børn: Anne. Hendes Formynder var Mikkel Sørensen ved Søn Jens Mikkelsen i Rode.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1463. Folio 356)





1732. Den 13. Okt. Skifte efter Niels Sørensen Pebel i Herskind. (:Der er ikke nævnt en enke:). Børn: Rasmus 30 Aar. Af første Ægteskab følgende Børn: Søren i Herskind, Jens i Herskind, Birgitte gift med Knud Sørensen Knudsen i Galten [Skifte 5.12.1730 nr. 1463]. Børn: Jens 17 Aar, Edel 15 Aar, Søren 10 Aar.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1545. Folio 184)





1732. Den 13. Okt. Skifte efter Sidsel Sørensdatter (:f. ca. 1685:) i Herskind. Enkemanden var Jens Nielsen. Børn: Voldborg 17 Aar, Søren 14 Aar, Maren 12 Aar, Johanne 9 Aar, Kirsten 7 Aar, Anne 5 Aar. Formynder var Morbroder Knud Sørensen Knudsen (:1675:) i Galten og Farbroder Søren Nielsen i Herskind.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1546. Folio 185)











Side 1

Nielsen, Søren født ca. 1685

Selvejergaardmand af Herskind død efter 1732

_______________________________________________________________________________



Er det samme person ??

8.2.1702. Jens Jensen i Kirkegård (:i Borum?:). Enken: Maren Pedersdatter. Børn: Jens, Anne, Peder, Kirsten, Maren g.m. Jens Eriksen i Labing, Sidsel g.m. Søren Nielsen i Skivholme (:skal nok være Herskind i Skivholme sogn:). (Kilde: Lyngbygaard Gods Skifteuddrag 1695-1719. G 313 nr. 22. Nr. 279. Side 4. Dokumenter) (Fra Internet 15/8 2003. Erik Brejls hjemmeside)





296 Afkald i Lyngby. [dato og år mangler], fol.41B.
Afkald for arv efter Maren Pedersdatter i Lyngby fra B:
1) Maren Jensdatter g.m. Jens Eriksen i Labing
2) Sidsel Jensdatter g.m. Søren Nielsen i Skivholme (:skal nok være Herskind i Skivholme sogn:)
3) Anne Jensdatter g.m. Mads Nielsen, 4) Kirsten Jensdatter g.m. Rasmus Jensen i Lading
5) Peder Jensen i Lyngby
6) Jens Jensen i Lyngby. (Kilde: Lyngbygaard Gods Skifteuddrag 1695-1719. G 313 nr. 22. Nr. 296. Side 41.B) (Fra Internet 15/8 2003. Erik Brejls hjemmeside)





Side 2





=====================================================================

Sørensdatter, Sidsel født ca. 1685

Af Herskind død ca. 1732

________________________________________________________________________________



1732. Den 13. Okt. Skifte efter Sidsel Sørensdatter i Herskind. Enkemanden var Jens Nielsen (:f. ca. 1688:). Børn: Voldborg 17 Aar (:f. ca. 1715:), Søren 14 Aar (:f. ca. 1718:), Maren 12 Aar (:f. ca. 1720:), Johanne 9 Aar (:f. ca. 1722:), Kirsten 7 Aar (:f. ca. 1725:), Anne 5 Aar . (:f. ca. 1727:). Formynder var Morbroder Knud Sørensen Knudsen (:f. ca. 1675:) i Galten og Farbroder Søren Nielsen (:f. ca. 1685:) i Herskind.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1546. Folio 185)







=======================================================================

Nielsdatter, Birgitte født ca. 1687

Af Herskind død i 1730

_______________________________________________________________________________



1730. Den 5. December. Skifte efter Birgitte Nielsdatter i Galten. Enkemanden var Knud Sørensen Knudsen. Børn: Jens 14, Edel 12, Søren 7 Aar. Deres Formyndere var Morbrødre Jens Nielsen (:1688:) i Herskind og Søren Nielsen (:f.ca. 1685:) i Herskind. Skifte 29. Febr. 1712 efter Enkemandens forrige Hustru. Børn: Anne. Hendes Formynder var Mikkel Sørensen ved Søn Jens Mikkelsen i Rode.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1463. Folio 356)





1732. Den 13. Okt. Skifte efter Niels Sørensen Pebel i Herskind. (:Der er ikke nævnt en enke:). Børn: Rasmus 30 Aar. Af første Ægteskab følgende Børn: Søren (:f.ca. 1685:) i Herskind, Jens (:f.ca. 1688:) i Herskind, Birgitte gift med Knud Sørensen Knudsen (:f.ca. 1675:) i Galten [Skifte 5.12.1730 nr. 1463]. Børn: Jens 17 Aar, Edel 15 Aar, Søren 10 Aar.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1545. Folio 184)





======================================================================

Nielsen, Jens født ca. 1688 (:kaldes jens nielsen skræder?:)

Af Herskind

_______________________________________________________________________________



Er det samme person ?? (eller er der to personer med samme navn??)



1700. 1 Gaard. Jens Rasmusøn, Herskind. 50 Aar. Hartkorn 3 Tdr. 0 Skp. 0 Fdk. 0 Alb.

Har 1 Tienistdreng Jens Nielsøn, 12 Aar gl.

(Kilde: Lægdsrulleliste 1700 for Frijsenborg Gods. Skivholme sogn. På lokalarkivet i Galten)





Den 10 Marts 1728. Jens Nielsen, Herskind - husmand - fæster 1 stk Jord paa Herskind Mark som afg. Peder Jensen (:f. ca. 1687:) i Skivholme tilforn havde i fæste og brug, har før ligget til Skivholme Kirke, mens er der fra til hans Maiestæt afhandlet. Hartkorn 1 skp 1 fc 2 alb hvoraf han til Indfæstning betaler 2 Rdr. Ingen bygning og besætning etc.

(Kilde: Skanderborg Rytterdistrikts Fæsteprotokol 1716-1728. Nr. 12. Folio 269. G-Ryt 8-17. Register G-Ryt 8-21. Modtaget 1996 fra Fra Kurt Kermit Nielsen, Aarhus)





1730. Den 5. December. Skifte efter Birgitte Nielsdatter (:f.ca. 1687 i Herskind:) i Galten. Enkemanden var Knud Sørensen Knudsen. Børn: Jens 14, Edel 12, Søren 7 Aar. Deres Formyndere var Morbrødre Jens Nielsen i Herskind og Søren Nielsen (:f.ca. 1685:) i Herskind. Skifte 29. Febr. 1712 efter Enkemandens forrige Hustru. Børn: Anne. Hendes Formynder var Mikkel Sørensen ved Søn Jens Mikkelsen i Rode.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1463. Folio 356)





1732. Den 13. Okt. Skifte efter Niels Sørensen Pebel i Herskind. (:Der er ikke nævnt en enke:). Børn: Rasmus 30 Aar. Af første Ægteskab følgende Børn: Søren i Herskind, Jens i Herskind, Birgitte gift med Knud Sørensen Knudsen i Galten [Skifte 5.12.1730 nr. 1463]. Børn: Jens 17 Aar, Edel 15 Aar, Søren 10 Aar.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1545. Folio 184)





1732. Den 13. Okt. Skifte efter Sidsel Sørensdatter i Herskind. Enkemanden var Jens Nielsen. Børn: Voldborg 17 Aar, Søren 14 Aar, Maren 12 Aar, Johanne 9 Aar, Kirsten 7 Aar, Anne 5 Aar. Formynder var Morbroder Knud Sørensen Knudsen i Galten og Farbroder Søren Nielsen i Herskind

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1546. Folio 185)





17. Juni 1735. Nr. 19 (folio 89)

Jens Larsen (:f.ca. 1700:), Herskind (i text Laursen) fæster Jens Nielsen Skræders til hannem grundet Alderdom afstandne Gadehus og i Brug havende Hartkorn 1 Skp. 1 Fdk. 2 Alb., der svares af Huset 2 Rdr. 24 Sk. og Indfæstning 3 Rdr. 6 Fag Hus som han skal forbedre etc.

(Kilde: Kurt K. Nielsen: Skanderborg Rytterdistrikts Fæstebreve 1729-45)





1742. Den 27. Febr. Skifte efter Søren Pedersen i Herskind. Enken var Anne Rasmusdatter. Hendes Lavværge var Rasmus Pedersen i Herskind. Børn: Karen 26 Aar, Rasmus 25 Aar, Peder 21 Aar. Deres Formynder var Jens Nielsen i Herskind.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1930. Folio 234)









Side 1

Nielsen, Jens født ca. 1688 (:kaldes jens nielsen skræder?:)

Af Herskind

_______________________________________________________________________________



15. Novb. 1743. Nr. 31. (folio 241). Søren Poulsen (:f.ca. 1706:), Herskind fæster saavel hans afgangne Fader Poul Rasmussens (:f.ca. 1673:) fradøde Partgaard, Hartkorn 2 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. 2 Alb., som de for hannem af hans Gaardmand Jens Nielsens paaboende halve Gaards Brug der har svaret af 4 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. Mindelig afstanden 7 Skp. 3 Fkd. 2 Alb. Da Søren Poulsen ligesom hans Naboe Jens Nielsen og Efterkommere faar ialt 3 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. 1 Alb. at enhver af dennem kan være lige, saavel udi Udgifterne Svarelse som i Gaardens Avling og Brug. Indfæstning 4 Rdr. Bygningen er 27 Fag Hus og til Besætning behøves nu 6 Bæster, 5 Køer, 1 Stud, 4 Ungnød og 8 Faar. Vogn etc.

(Kilde: Kurt K. Nielsen: Skanderborg Rytterdistrikts Fæstebreve 1729-45)





9. Novb. 1744. Nr. 26. (folio 259)

Søren Jensen (:f.ca. 1718:), Herskind fæster hans Fader Enkemanden Jens Nielsens for hannem godvillig afstandne Gaard, som tilforn har svaret af Hartkorn 4 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk., men som Gaardmanden ej har wæred i Lige Brug og Udgift, er af Fratræderen Jens Nielsen i Aaret 1743 til Søren Poulsen (:f. ca. 1706:), da han derfor til Fæste blev anført, godvillig Afstanden 7 Skp. 3 Fdk. 2 Alb., da Fæsteren ligesom hans Naboe Søren Poulsen har 3 Tdr. 7 Skp. 3 Fdk. 1 Alb. Hartkorn, at enhver af dem kan være lige, saavel udi Gaarden Auling og Brug som Udgifterne. Indfæstning 6 Rdr. Bygningen er 41 Fag og Besætning 6 Bæster, 5 Køer, 1 Stud, 6 Ungnød og 4 Faar etc.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765)





(:se en rytterbonde Poul Nørgaard, der i 1700 har fæstet kirkejord af Skivholme Kirke:)

(:set i lægdsrulleliste 1700)


vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Her er mit første bud på hvordan brikkerne fra sidste emne kan samles meningsfyldt - har vedhæftet som diagram. Forslægt til Maren Sørensdatter [3016].jpg

En brik som jeg ikke har kunnet gennemskue er forbindelsen mellem Karen Jespersdatter og Søren Nielsen - er her gentaget:

=======================================================================

Nielsen, Søren født ca. 1685

Selvejergaardmand af Herskind død efter 1732

_______________________________________________________________________________

1722. Karen Jespersdatter, født i Borum, død i Låsby 1722. Gift 1. 1693 med Jens Rasmussen.

Der blev holdt skifte efter Karen Jespersdatter 1722 og da mødte Oluf Jespersen fra Borum og Søren Nielsen fra Herskind (:født ca. 1685:) som formyndere for (:datteren:) Else Jensdatter .......................... (:se yderligere i nedennævnte kilde:)

(Kilde: Kirstin Nørgaard Pedersen: Herredsfogedslægten i Borum I. Side 147. Bog på lokalarkivet)


1722. Den 29. Januar. Skifte efter Karen Jespersdatter i Laasby. Enkemanden var Knud Lauridsen. Formynder var Søren Nielsen i Herskind.

(Kilde: Erik Brejl. Skanderborg Rytterdistrikts Skifter 1680-1765. GRyt 8. Nr. 1073. Folio 78)


[vedhæfting slettet af admin]
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

#53
Så faldt brikken fra sidste indslag på plads udfra denne hjemmeside:

http://glud-jacobsen.dk/ghtout/npr23.html

Søren Nielsens svigermor Maren Pedersdatter (~ Jens Jensen Kirkegård) var datter af Peder Olufsen (-1657) ~ Maren Jensdatter Hvas og så er vi nået ind i bogen om Herredsfogedslægten Peder Pedersen Borum.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej

Er der nogen på tråden der har et godt bud på hvem der var skovfoged Jørgen Rasmussens oldemor, gift med oldefar Rasmus Andersen og mor til børnene Anders og Jørgen Rasmussen ? - familien ses her:

http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I11857&tree=TheHanssonTribe
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bent Jørgensen

Hej alle
Der efterlyses et bud på navnet af Jørgens fars mor, Altså Anders kone.
Da der på denne egn og denne tid var ret faste skikke omkring børns navngivning, vil jeg foreslå vi indtil videre kalder hende " N.N Jørgensdatter?? " og bruger det som en arbejdshypotese indtil bedre fremkommer.
Med venlig hilsen
Bent

Jan B. Hansson

#56
Hej Bent

Tror du mente skovfoged Jørgen Rasmussens oldemor, gift med oldefar Rasmus Andersen - kan ses her:

http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I11857&tree=TheHanssonTribe

prøv på samme side at vælge Efterkommere i 4 generationer og se det meget faste mønster der er i navngivningen - så jeg er helt med på at skovfogedens oldemor antageligt er en Jørgensdatter og har tilladt mig at tilføje denne arbejdshypotese på nævnte websted.

Og måske er skovfogedens farmor en Hansdatter.

Så er der nogen på tråden der har et godt bud på hvem der var skovfoged Jørgen Rasmussens oldemor, gift med oldefar Rasmus Andersen og mor til børnene Anders og Jørgen Rasmussen (= farfars bror og farfar) ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

et sidespring:

Da skovfogedens far Rasmus Jørgensen døde omkring 1743, blev skovfogedens stedmoder Kirsten Simonsdatter
overtaget af fætter Jens Andersen:

http://kkermit.dis-danmark.dk/jyske-reg-04.htm
33
Jens Andersen Mølgård af Søby sogn i Århus stift, ægteskabs bevilling med hans sødskende barn.
Bevilger og tillader, at Jens Andersen Mølgård og Kirsten Simonsdatter, bønderfolk af Søby sogn og Århus stift, må udi ægteskab sammenkomme, uanset at de skal være næst sødskende børn. Christiansborg slot den 1 februar 1743.


Skanderborg, Gjern, Søby, Møllegaarden, , 2, FT-1787, B4103
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Simon Jenssøn   33   Ugift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Kirsten Simonsdatter   70   Enke(mand)   Moder      
Rasmus Nielssøn   30   Ugift   Tieneste Karl      
Kirsten Pedersdatter   15   -   Tieneste Pige      
Jørgen Sørenssøn   8   -   Tieneste Dreng


Opdateret - se  http://xuri.dk/Genealogy/descend.php?personID=I11857&tree=TheHanssonTribe
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

#58
Bogen om skovfogedens historie er slet ikke skrevet - fandt dette skifte fra 1749 hos Erik Brejl:

2057 Rasmus Jørgensen i Mølgårde. 3.10.1749, fol.50.
E: Kirsten Simonsdatter. LV: Jens Andersen, der ægter. B: Karen 9. FM: mosters mand Niels Nielsen i Vadsted. Første ægteskab med [Anne Jensdatter], skifte 25.7.1740 lbnr.1862. B: Jens 16, Jørgen 12. FM: Jens Rasmussen Paris i Gjern, fars søskendebarn Hans Pedersen i Svenstrup.

Det viser at de 2 helbrødre Jens & Jørgen fik en halvsøster Karen født omkring 1740 (1741 ?) og moderen havde en søster N.N. Simonsdatter ~ Niels Nielsen i Vadsted og at Rasmus Jørgensen har et søskendebarn Hans Pedersen i Svenstrup

Måske hænger det sammen med dette fæstebrev. I så fald er Simon Jensen far til Kirsten Simonsdatter
http://kkermit.dis-danmark.dk/ryttergods-7de%20del.htm

50 (fol 38)
Niels Nielsen, Vadsted fæster Simon Jensens fradøde halvgaard, som enken grundet alderdom for ham og hendes datter har opladt, med vilkaar, at forsyne hende med huusværelse og ophold hendes lifstiid. Hkorn 2-4-2-2 alb indf 2 rdr. Bygningen er 32 fag og 4 b 4 k 3 ungn etc. 21 Novb 1747.

Og halvbror Simon Jensen er fundet her:

144 Simon Jensen i Mølgårde. 13.12.1800, fol.417.
E: Inger Pedersdatter. LV: Jens Pedersen i Farre. B: Jens 12, Peder 6, Simon 3 uger. FM: født værge skoleholder Nohr i Svenstrup.

303 Inger Pedersdatter i Mølgårde. 12.2.1838, fol.24, 26B.
E: Peder Jensen. Første ægteskab med [Simon Jensen sst, skifte 13.12.1800 lbnr.144]. B: Jens i Gerning, Peder i Mølgårde, [skifte 12.2.1838 lbnr.302].

53 Peder Nielsen i Røgen. 21.3.1810, fol.109.
E: Anne Jensdatter. LV: Laurids Jensen sst. B: Jens 33 i Farre, Niels 31, Inger, g.m. Peder Jensen, første ægteskab med Simon Jensen i Mølgårde.


Her er navnet på N.N. Clausdatter og hvornår sønnen Anders er født:

2427 Dorthe Clausdatter i Mølgårde. 5.4.1755, fol.106.
E: Rasmus Andersen. B: Anders 4. FM: Peder Andersen i Vadsted.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bjørn Sommer


MØLGÅRDE lå indtil 1660 i Silkeborg Len og Tvilum Birk: 1596/97 giver MADS NIELSEN 3 okser "af samme gård, hans fader oplod."- JENS PEDERSEN i Gjern stedte 1625/26 Mølgård, som JACOB ANDERSEN fradøde. 16 rdl. – 1635/36 "Er på K.M.s nådigste behag undt og bevilget JENS PEDERSEN af Ellerup den øde gård, som kaldes Mølgård, hvor ingen hus eller bygning findes på, og skal han have den kvit og fri til st. Mikkelsdag 1637 og imidlertid gården at opbygge og forbedre, og siden give og gøre der af efter Recessen, gav til stedsmål havre 2 td."(Silkeborg Lensregnskaber ved Kirstin Nørgaard Pedersen). -
1664 var der 3 gårde med samme Hartkorn: "En ødegård som mølleren i Kiempis Mølle bruger" (= 1688-Matr. nr. 3). Brugerne af de to andre gårde med ens hartkornsvurdering var: JOCHUM CASPERSEN, samt NIELS NIELSEN.
Chr. V.s Matrikel nævner i 1688:
Matr. 1 (ny Htk.: 2-4-1-0-): RASMUS ANDERSEN. -
Matr. 2 (ny Htk.: 2-3-2-0-): NIELS ANDERSEN, Øde. -
Matr. 3 (ny Htk: 2-3-1-2-): CHRISTEN SØRENSEN MØLLER i Rampes Mølle. -
                                             - - -
RASMUS ANDERSEN må have drevet Matr. nr. 1 og Matr. nr. 2 af Mølgårde samlet, thi 1714 siges sønnerne ANDERS og JØRGEN RASMUSSEN at drive en gård i fællesskab, mens det ved overgangen til efterfølgerne på gården viser sig, at ANDERS RASMUSSEN var fæster af Matr. nr. 1 af Mølgårde og JØRGEN RASMUSSEN fæster af Matr. nr. 2 af Mølgårde.

ANDERS RASMUSSENS kone, der omtales i 1714, hed MAREN PEDERSDATTER.
Hun nævnes 24/6 1708 i Sall Kirkebog, da hun bar MOGENS RASMUSSENs datter i Sall, JOHANNE MOGENSDATTER, til dåben.

I Sall Kirkebog omtales Mølgårde i Søby Sogn som "MØLLEGÅRD":

12/12 1706 stod "RASMUS ANDERSEN i Møllegård" fadder i Sall Kirke, Houlbjerg Herred, Viborg Amt, til Søren Pedersens søn, Rasmus Sørensen af Abtrup. Susc. Christen Jensens hustru af Norup. Test: Rasmus Andersen i Møllegård, Niels Pedersen i Abtrup og Rasmus Jensens hustru sst. –

En søn af Rasmus Andersen i Mølgårde var:

MOGENS RASMUSSEN i Sall. - som i Sall Kirke fik døbt følgende børn:

a) ANNE MOGENSDATTER (døbt 9/9 1708). Susc. Bodil Rasmusdatter af Haurum. Faddere: Jens Rasmussen, Jens Nielsen etc. -

b) RASMUS MOGENSEN (døbt 29/9 1709 i Sall). Susc. Rasmus Andersens datter af Mølgård. Faddere: Søren Ovsens hustru, Rasmus Overgaards datter, Søren Mortensen. –

c) JOHANNE MOGENSDATTER (døbt 24/6 1714). Susc. Maren Pedersdatter af Mølgård. Faddere: Rasmus Jensen, Jens Rasmussen, Smed Jens, Christen Pedersen, Tonny (Sørensen) etc. –

d) MAREN MOGENSDATTER (døbt 30/8 1716). Susc. Søren Ladefogeds hustru af Søbyvads Mølle. Faddere: Jens Rasmussen, Søren Ovesen, Anders Sørensen, Jens Sølvstens hustru etc. –

RASMUS ANDERSEN synes endnu at være i live i 1709, da hans datter i Mølgård nævnes, men 1714 er det hans svigerdatter, MAREN PEDERSDATTER i Mølgård, der nævnes.

Dette gav Rasmus Andersen i Mølgårde 3 kendte sønner, nemlig ANDERS RASMUSSEN i Mølgårde, JØRGEN RASMUSSEN i Mølgårde, og MOGENS RASMUSSEN i Sall - samt en uvis relation til SØREN PEDERSEN i Abtrup, Sall Sogn.

Men konen var desværre ikke nævnt. - - -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.