Aner til skovfoged Jørgen Rasmussen, Røgen, Skanderborg amt

Startet af Flemming Storgaard Jensen, 17 Feb 2011 - 11:00

Forrige emne - Næste emne

Flemming Storgaard Jensen

Jeg er gået i stå mht. skovfoged i Røgen, Jørgen Rasmussens aner. Han er født omk. 1732 i ?. Gift med Maren Sørensdatter, født i Sporup, Gjern, Skanderborg. De får en datter, Ane Jørgensdatter, f. omk. 1773, Røgen, Gjern, Skanderborg. Datteren dør d. 25-10-1855 i Gottenborghus, Them.
FT 1801 Røgen, Skanderborg amt: Jørgen Rasmussen, 69, husmand med jord, skovfoged. Maren Sørensdatter, 59. Ane Jørgensdatter, 28.

Wedelslund og Søbygård godsers skifteprotokol:
Jens Rasmussen, hyrde i Herskind, 03-04-1792. Født værge, Jørgen Rasmussen, skovfoged i Røgen.

Poul Jørgensen i Herskind. 29.5.1797. FM: Fars svoger Jørgen Rasmussen, skovfoged i Røgen.

Det er disse oplysninger, jeg har i øjeblikket. Håber det lykkedes af finde Jørgens  forældre.

Mvh Flemming Storgaard Jensen

Flemming Storgaard Jensen

Har fundet lidt flere data ang. skovfoged Jørgen Rasmussen, Røgen, Skanderborg

1802: den 9.9 RØGEN. Peder Sørensen Storgaard af Søbyvad fæster sin svigerfaders (Ane) Jørgen Rasmussen Skovfoged det skovfogedhus i Røgen, som han ved kontrakt 28-6 d. år , og giver Jørgen Rasmussen og Hustru aftægt, så længe han vedbliver skovfogedtjenesten over Røgen skov. 0-2-2-2 (kilde Farre lokalarkiv?)

1803 opslag 31 d.27 marts er skovfoged Peder Sørensen Røgen og Anne Jørgensdatter ditto født og 30 ditto hjemmedøbt Karen Marie 15 maj var barnet i kirken baaren af Søren xxxxsens datter af Heff, faddere Niels Jensen, Thøger Nielsen, Niels Pedersen madame Grønbek alle af Røgen.

1805 opslag 37 f. Marie Kirstine: faddere Anders og Hans Sørensen af Søbyvad

1808 f. Søren

1809 den 8.5. Røgen Antager Søren Jørgensen i Røgen (Anes broder) til skovfoged over Røgen-Lyngby skov, Kontrakt mellem forrige skovfoged Peter Sørensen, som har handlet mod sine pligter skyldig i utroskab (kilde Farre lokalarkiv?)

Mvh Flemming Storgaard Jensen


Birgit Bach

Hej Flemming.

Jeg tror du skal til Herskind, Skivholme sogn, men der er ingen kirkebog på det tidspunkt.
Poul Jørgensen,Herskind er forkert, han hedder Poul Sørensen, og er søn af Søren Poulsen, Herskind, Skivholme sogn, FT: 1787, Skivholme, Søren Poulsen har en dattersøn Rasmus Jørgensen boende, ud fra dette kan Poul Sørensen være søster til Maren Sørensdatter i Røgen. Ane Jørgensdatter ses ikke dødt i Røgen. Det 1. barn Jørgen Rasmussen og Maren Sørensdatter får døbt i Røgen d.28 maj 1775 bliver kaldt Johanne.
Har du været på arkivet i Farre, og Hvornår ???

Hilsen
Birgit Fogh Bach

Flemming Storgaard Jensen

Hej Birgit.

Tak for dit svar.

Jeg har været på Farre lokalarkiv for to uger siden. De nævnte også Herskind, Skivholme sogn som en mulighed. Det er bare lidt svært, når kirkebogen mangler. Hvorfor har de ikke ført den i to eksemplarer?   :D

Nu har jeg 3 børn: Ane Jørgensdatter, Johanne Jørgensdatter og Søren Jørgensen.

Måske skal jeg prøve Sporup sogn igen, da Maren Sørensdatter kommer derfra.

Jeg må nok på arkivet i Farre igen, for at støvsuge det for publikationer fra lokalområdet.

Mvh Flemming





Birgit Bach

Hej Flemming

Jeg er aktiv på arkivet i Farre, og i mandags havde vi besøg af en "Storgård" ,jeg mener han var fra Sjelle, og så vidt jeg husker skrev han sin e-mail adresse i gæstebogen. Når jeg kommer på arkivet ser jeg efter, så I kan komme i kontakt, han eftersøgte den samme familie, og talte om Storgård fra Resendal, der også må være dine aner.
Jeg har kopi af kirkebogen (Røgen), der er flere børn, dem får du en af de nærmeste dage.
Hvordan ved du, at Maren Sørensdatter er født i Sporup ???.
Maren Sørensdatter og Jørgen Rasmussen er ikke gift i Sporup eller Røgen.
Hilsen
Birgit Fogh Bach

Flemming Storgaard Jensen

Hej Birgit

Opdatering: Havde desværre glemt disse oplysninger i farten  :'(

Maren Sørensdatter er født omk. 1741 i Farre, Sporup sogn, og hun døde d. 27. januar 1818 i Røgen og blev begravet d. 1. februar. Hun blev døbt d. 10. sept. 1741 i ?. Der findes ingen faddere.
Marens forældre: Søren Jensen Skrædder, f. omk. 1701 ?, d. 14-05-1769 i Farre, Sporup sogn. Karen Christensdatter, f. 1702 i Farre, Sporup sogn, d. 17-11-1762 i Farre, Sporup sogn.

Jørgen Rasmussen fæstede i 1775 en ejendom i Røgen under Søbygård Gods, og i 1785 blev han antaget som skovfoged ved Røgen, Lyngby, Oustrup og Klintrup skove, en stilling han beklædte indtil 1802, da den overgik til svigersønnen Peder Sørensen Storgaard.
Peder Sørensen Storgaard bliver åbenbart "fyret" som skovfoged pga.: Utroskab. Mon ikke utroskab her betyder, at Peder Sørensen Storgaard har misligholdt sine pligter.
Jeg har en kopi og et fotoudsnit af fæstekontrakten, der er underskrevet d. 9. sept. 1802 af Sophia Magdalena Kragh Juell Wind Frijs, føed Gram. 

Kilde: Anearkivet, Fredericia, 1988

Peder Sørensen Storgaard (min tip3-oldefar) købte en ejendom i Resendal i 1822.


Mvh Flemming Storgaard Jensen

Bent Jørgensen

Hej Flemming og Birgit
Jeg faldt over jeres gamle tråd der også omfatter en af mine aner.
Jeg er lige blevet opmærksom på en kilde, der antyder, at han er søn af Rasmus Jørgensen i Mølgårde på Søbygård gods.
Med venlig hilsen
Bent

Notat om Skovfoged Jørgen Rasmussen
Jørgen Rasmussen   født ukendt sted, måske Skivholme:  1737 (FT1787),  1732 (FT 1801), 1731 ( KB 1821) ,
1737 i Røgen (ifølge Johannes Jørgensen), 
*
Gifter sig antageligt  i Herskind med Maren Sørensdatter  f. ca. 1743 ant.  i Herskind
*
søgt i Hammel, Laasby, Skannerup, Voldby, Framlev, Harlev, Sjelle, skørring, Stjær, Storring, Sønder Galten, uden at finde dem der)
*
ca. 1773 født datter Anne i Røgen iflg ft 1845, ses ikke i KB , 
*
Jørgen fæstede en gård under Søbygård gods i 1775 (FS)
*
Røgen s , 1775 fol 139
d 23 maij havde Jørgen Rasmusen af Røgen barn til dåb Jahanne,
fad: Maren Christensdatter, Jens Hansen, Mette Pedersdatter, , .  20 aug begravet Jahanne
*
Røgen s, fol140b 1776
11 aug, Jørgen Rasmusen af Røgen, barn til dåb Rasmus,
fad: Bodil Jensdatter,Laurits Diur, Laurits Andersen, Povel Nielsen, Søren Grønbek.
*
Den 4. Februar 1777. 
Skifte efter Else Madsdatter i Aarhus. 
Enkemanden var Niels Elmose, Slagter.
Arvinger: 
1) søster Anne Madsdatter (?) g.m. Morten Nielsen (f. ca. 1695) i Skivholme, begge døde.
1 Barn:   a:  Anne 27 i Aarhus
2) halvsøster Mette, død, var g.m. Rasmus Jørgensen i Mølgårde på Søbygård gods. 2 Børn:
a Jens Rasmussen, væver i Skivholme på Frijsenborg gods( samme som "Jens Rasmussen, hyrde i Herskind"?)
  b Jørgen Rasmussen i Røgen på Søbygård gods. (er det Jørgen Rasmussen senere hen  skovfoged i Røgen?)
FM: Frederik Flemming, parykmager i Aarhus.
(Kilde:  Aarhus Købstads Skifteprotokol 1669  - 18??.  No. 2342.   Folio 864.
*
Mølgårde    Søby   Gjern    Skanderborg   Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
*
Røgind sogn 1778 fol 155, 27 oct
Søren Jørgensen,  Fader ej nævnt,
Fad: Zidsel Sørensd af Herskind, Poul Sørensen, Simon Rasmussen af Mølgaard, Søren Grønbæk, Niels Pedersen.
*
1781 23 mar op 334 fol 145 Sporup
Jørgen rasmussen søn Christian
Fad:Jakob Sørensens kone af klintrup, Niels Pedersen, Simon Christensen,Jens Kieldsens kone, Mette Jørgensdatter.
*
1 oct 1782 døbt datter Johane båren af Anna Grønbek,
fad:Niels Pedersen, Lauridtz Jørgensen Søren Grønbek, Jens Veng, Mette Nielsdatter, Mette Jørggensd,
*
15 jan 1783 begravet  J. Rasmussens datter Johanne 20 uger
*
d. 2 dec 1783  blev Jørgen Rasmussens 2de børn døbte Jens og Johane som strax døde.
*
7 dec 1783 begravet Jørgen Rasmussens tvillinger Jens og Johane 2 dage
*
1785 blev han antaget som skovfoged ved Røgen, Lyngby, Oustrup og Klintrup skove. (FS)
*
skanderborg, Gjern, Røgen, Røgen Bye, , , 13, FT-1787
Jørgen Rasmusen, 50, Gift, Manden, Skowfoged, (1737) ægteskab 1
Maren Sørensdatter, 44, Gift, Hustruen, (1743),
   (sønnen Rasmus Jørgensen 11, findes ikke her men ved Marens forældre i Herskind)
Søren Jørgensen, 8, Ugift, Deres Børn i første ægteskab, ,
Ane Jørgensdatter, 19, (14 ved nærlæsning på ao)Ugift, Deres Børn i første ægteskab, , (1768)
*
1792 skifte efter Jørgens broder Jens Rasmussen
Framlev herreds godsers skifteuddrag. Wedelslund og Søbygård godser
1790-1828.      G 319-10
15 Jens Rasmussen, hyrde i Herskind. 3.4.1792, fol.17, 30B.
E: Karen Jørgensdatter.
LV: Thomas Nielsen Smed sst.
B: Else 14,
Jørgen 13,
Rasmus 2.
FM: Niels Pedersen Skrædder sst,
født værge Jørgen Rasmussen, skovfoged i Røgen.
Enken døde i Skivholme under Frijsenborgs jurisdiktion.
*
1793 Skifte efter Jørgens brors enke
G 341-381 A 4/16 159, 9 oktober 1792, Skivholme
200, 27. Juli 1793 (G 341-381 A 5/16)
Karen Jørgensdatter, død.  enke efter Jens Rasmussen, hyrde i Herskind
Deres børn: Jørgen Jensen, 14 år, tjener i Terp Mølle
Else Jensdatter, 16 år
Rasmus Jensen, 3 år
Farbroder, skovfoged Jørgen Rasmussen af Røgind
Der er side 160, nederst reg. Efter hyrden Jens Rasmussen
*
1797 skifte efter  Poul Sørensen, Jørgens kones broder
40 Poul Sørensen i Herskind. 29.5.1797, fol.69.
E: Karen Bertelsdatter.
LV: far Bertel Mikkelsen i Skovby.
B: Johanne 8,
Søren 5.
FM: fars svoger Jørgen Rasmussen, skovfoged i Røgen,(Jørgen gift med Pouls søster Maren)
Jens Sørensen i Herskind.
*
skanderborg, Gjern, Røgen, Røgen By, , , 8, FT-1801
Jørgen Rasmussen, 69, Gift, Mand, Huusmand med Jord og Skowfoged, (1732)
Maren Sørensdatter, 59, Gift, Hans Kone, , (1742)
Anne Jørgensdatter, 28, Ugift, deres Datter, , (1773)
*
1802 den 9.9 RØGEN
Peder Sørensen af Søbyvad fæster sin svigerfaders (Ane) Jørgen Rasmussen Skovfoged det skovfogedhus i Røgen, som han ved kontrakt 28-6 d. år , og giver Jørgen Rasmussen og Hustru aftægt, så længe han vedbliver skovfogedtjenesten over Røgen skov. 0-2-2-2
*
1809 den 8.5. Røgen
Antager Søren Jørgensen  i Røgen (Jørgen Rasmussens søn) til skovfoged over Røgen-Lyngby skov, Kontrakt mellem forrige skovfoged Peter Sørensen, som har handlet mod sine pligter skyldig i utroskab
*
1818 27. jan Maren  75aar  g. m. xxxxxxxxx Jørgen Sørensen i Røgen opslag 141 (1743)
(Ikke andre Maren Sørenser  eller Jørgen Sørenser i 1801)
*
25. febr. 1821 i Røgen, beg d. 4. marts. Jørgen Rasmussen 90 år opholdsmand i Røgen. (1731)

Notat om Jørgens kone Maren
1743 ant. Herskind
*
Gifter sig  ca. 1767antageligt  i Herskind med Maren Sørensdatter  f. 1743 antageligt  i Herskind
(vielse søgt på Jørgen og Maren i KB 1755 til 1775 via IGI
Hammel, Laasby, Skannerup, Voldby, Framlev, Harlev, Sjelle, skørring, Stjær, Storring, Sønder Galten, uden at finde dem der)
**
skanderborg, Gjern, Røgen, Røgen Bye, , , 13, FT-1787
Jørgen Rasmusen, 50, Gift, Manden, Skowfoged, (1737)
Maren Sørensdatter, 44, Gift, Hustruen, (1743),
   (sønnen Rasmus Jørgensen 11, findes ikke her, men bor ved Marens forældre i Herskind)
Søren Jørgensen, 8, Ugift, Deres Børn i første ægteskab, ,
Ane Jørgensdatter, 19 (14 ved nærlæsning på ao) , Ugift, Deres Børn i første ægteskab, , (1773)
**
aarhus, Framlev, Skivholme, Herskind, , , 18, FT 1787
Søren Poulsen, 81, gift, Husbonde,"Syg og sengeliggende"(1706)
Johanne Jensdatter, 65, gift, Hustru,"Syg og sengeliggende"(1722)
Poul Sørensen, 39, ugift, Barn, Bonde,
Jens Sørensen, 32, ugift, Barn, ,
Kirsten Sørensdatter, 30, ugift, Barn, ,
   Rasmus Jørgensen, 11, -, Barnebarn,"En datters ægte søn"
*
Wedelslund og Søbygård godser
Skifteprotokol
1790-1828
G 319-10
40 Poul Sørensen i Herskind. 29.5.1797, fol.69.   
E: Karen Bertelsdatter. LV: far Bertel Mikkelsen i Skovby.
B: Johanne 8,(1789) Søren 5.(1792)
FM: fars svoger Jørgen Rasmussen, skovfoged i Røgen,(g. med Maren Sørensdatter,f. 1743)
Jens Sørensen i Herskind.(en broder til Poul Sørensen ?)
[Da jørgen benævnes (Johanne og Sørens) fars svoger må afdøde Poul Sørensen være broder til Jørgens kone Maren S. Poul Sørensens ophav er rimeligt fastslået.]
* *
skanderborg, Gjern, Røgen, Røgen By, , , 8, FT-1801
Jørgen Rasmussen, 69, Gift, Mand, Huusmand med Jord og Skowfoged, (1732)
Maren Sørensdatter, 59, Gift, Hans Kone, , (1742)
Anne Jørgensdatter, 28, Ugift, deres Datter, , (1773)
***
1818 27. jan Maren  75aar  g. m. xxxxxxxxx Jørgen Sørensen i Røgen opslag 141 (1743)
(Ikke andre Maren Sørenser  eller Jørgen Sørenser i 1801)
*
iflg. JJ
Noget tyder på at hun er født i herskind ikke som anført af JJ i Røgen

Flemming Storgaard Jensen

Hej Bent

Tak for de mange oplysninger.

Spændende at se om der endeligt er fundet oplysninger om Jørgen Rasmussens forældre  :)   

Jeg har indtil nu haft de forkerte oplysninger ang. Maren Sørensdatters forældre. Jeg har troet, det var Søren Jensen (Skrædder) f. omk. 1701, d. 14-5-1769, Farre, Sporup sogn og Karen Christensdatter, f. omk. 1702, Farre, Sporup sogn.

Jeg vil nu, med alle de oplysninger du har givet mig, opdatere slægten om Jørgen Rasmussen og Maren Sørensdatter.

Jeg er efterkommer af Jørgen og Marens datter Ane (Anne) Jørgensdatter.  Ane var gift med Peder Sørensen Storgaard, f. omk. 1775, Storgaard i Søbyvad, Gjern sogn. Ane Jørgensdatter døde 11-10-1855 i Gotthenborghus, Them, Skanderborg.

Mvh Flemming



   

Bent Jørgensen

Hej Flemming
Det glæder mig du kunne bruge oplysningerne, Jørgen Rasmussens ophav har også plaget mig i flere år.
Jørgen er min 3xtipoldefar på fædrene side, så han er jo årsag til at jeg hedder Jørgensen i dag.

Oplysningen om skiftet i Aarhus, af  4. Februar 1777. har jeg fundet i en rekonstruktion af den brændte kirkebog i Skivholme sogn, som Herman Johnsen har udarbejdet. Den befinder sig på Galtan Lokalarkiv.

Mere vil jo have mere, så vi må jo håbe der er noget at finde om Mølgårde i Søby sogn.

Med venlig hilsen
Bent

Bent Jørgensen

Hej alle
Jeg mener, ud fra ovenstående, at skovfogeden og hans kones ophav ser sådan ud...

( der er i øvrigt kommet en del på nettet om Røgen by og omegn hvor Jørgen også er nævnt--
eks.   https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-32903-5897-72?cc=2015318&wc=M9MN-BB1:n307997074  og mange flere)



Med venlig hilsen
Bent


Ahnentafel Chart for Søren Jørgensen


First Generation

   1.   Søren Jørgensen  was born in Røgen by. He was christened on 27 Oct 1778 in Røgen sogn. He died on 24 Nov 1860.

Søren married Mette Rasmusdatter  daughter of Rasmus Petersen Meldgård and Karen Jensdatter on 30 Mar 1805 in Røgen . Mette was christened on 24 Aug 1777 in Them. She died on 19 Feb 1863.


Second Generation

   2.   Jørgen Rasmussen  was born in 1737 in Mølgårde, Søby. He died on 25 Feb 1821 in Røgen. He was buried on 4 Mar 1821 in Røgin sogn. He married Maren Sørensdatter about 1773 in Ant Herskind.

   3.   Maren Sørensdatter  was born in 1743 in Ant Herskind. She died on 27 Jan 1818 in Røgin sogn.


Third Generation

   4.   Rasmus Jørgensen i Mølgårde  was born about 1700. He died in 1743 in Mølgårde, Søby. He married "Mette" Anne Jensdatter Paris on 12 Sep 1727 in Gjern.

   5.   "Mette" Anne Jensdatter Paris  was born on 16 Sep 1704 in Gjern. She died 25-7-1740 in Mølgårde, Søby.

   6.   Søren Poulsen  was born in 1706 in Framlev s. He was christened on 11 Feb 1706 in Framlev s. He died after 1787 in ant Skivholme. He married Johanne Jensdatter in 1742 in Ant herskind.

   7.   Johanne Jensdatter  was born in 1723. She died after 1787 in Skivholme.


Fourth Generation

   8.   Jørgen Rasmussen  was born about 1670. He died after 1728 in Ant Mølgårde, Søby. He married Jørgens kone.

   9.   Jørgens kone  died after 1728 in Ant Mølgårde, Søby.

   10.   Jens "Paris" Pedersen  died on 6 Jun 1706 in Gjern. He married Anne Rasmusdatter Pariis on 17 Jul 1701 in Gjern.

   11.   Anne Rasmusdatter Pariis  was born in 1679 in Gjern. She died on 28 Jul 1727 in Gjern.

   12.   Poul Rasmussen i Herskind  was christened in 1673. He died in 1743 in herskind. He married Kirsten? Maren?.

   13.   Kirsten? Maren? .

   14.   Jens Nielsen. i Herskind  was born in 1688. He married Sidsel Sørensdatter.

   15.   Sidsel Sørensdatter  was born about 1692. She died in 1732.


Fifth Generation

   16.   Rasmus .

   20.   Peder .

   22.   Rasmus Christensen Porris  died after 1690 in Gjern. He married Anne Nielsdatter.

   23.   Anne Nielsdatter  was born in 1632. She died on 20 Dec 1722 in Gjern.

   24.   Rasmus .

   28.   Niels Sørensen  died in 1732 in Herskind. He married nn.

   29.   nn .

   30.   Søren .


Sixth Generation

   44.   Christen .

   46.   Niels .

   56.   Søren .

Flemming Storgaard Jensen

Hej Bent

Det ser lovende ud med disse nye oplysninger.

Jeg kan nu komme videre med Jørgen Rasmussen og Maren Sørensdatter. De oplysninger jeg har om Maren Sørensdatter stammer fra Anearkivet, Fredericia 1988. Der står at Maren Sørensdatter er født i Farre, Sporup sogn. hun blev født 10. Sept. 1741, men der nævnes ingen faddere. Hendes forældre er Søren Jensen Skrædder, f. ca. 1701, død 1769, Farre, Sporup. Han blev begravet d. 14. maj 1769, og Karen Christensdatter som døde 1762 og blev begravet d. 17. november.
Jeg har prøvet at tyde kirkebogen i Sporup sogn uden at finde dem der.

Jørgen og Marens datter Ane Jørgensdatter er død i Them sogn. Jeg har ikke fundet en forbindelse mellem Røgen og Them før nu. Anes bror Søren Jørgensen bliver gift med Mette Rasmusdatter, Them. 

Nu må jeg op på hesten og "Far(r)e" til Søby og Herskind.  :)

Mvh
Flemming








Bent Jørgensen

Hej Flemming
At Jørgens datter Ane endte i Them er nyt for mig.
Hvor kan jeg finde hende?

Jeg har hele tiden troet det var hende her.

Viborg, Hids, Gødvad, Gjødvad Sogn, et Huus, 23, FT-1845, B5371
Søren Storgaard   37    Gift      Huusmand og Prammand   Røgind, Aarhuus Amt
(Kommentarer: Ifølge KB ved datteren Cicillies fødsel 12-11-1839, hedder han: Søren Pedersen.)
Ane Jensdatter   38    Gift      hans Kone   Linaae, Skanderborg Amt
Jens Sørensen   11    Ugift      deres Søn   Linaae, Skanderborg Amt
Christian Sørensen   9    Ugift      deres Søn   I Sognet
Hans Sørensen   2    Ugift      deres Søn   I Sognet
Ane Sørensdatter   8    Ugift      deres Datter   I Sognet
Cicillie Sørensdatter   6    Ugift      deres Datter   I Sognet
Mette Sørensdatter   4    Ugift      deres Datter   I Sognet
    Ane Jørgensdatter 75    Enke   Huusfaders Moder, der af ham forsørges   Røgind,

At hendes lillebror Rasmus, min tip-tip,  mødte og blev gift med Mette fra Them har undret mig. Hvad fik hende til at flytte så langt?

Hendes far døde kort tid før.
Her er et link til det meget lange skifte og de første lijer

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-32733-16192-85?cc=2015318&wc=M9MN-BBT:n1462892971

Anno 1800 den 7 May Som 30 Dagen efter at Dødsfaldet
var anmeldt, indfandt sig for afdøde Rasmus Pedersen
Meldgaard af Wirklund , Hr. landsdommer Gulff til Silkeborg som
Skifteforvalter, med sin Fuldmægtig Friderich Munch, tillige-
med 2´de Vitterlighedsvidner og Vurderingsmand gaardmand
Rasmus Pedersen af Woldbyegaard og paa Sognefogeden ____
og Peder Jensen fra Lysbroe, for retten______Rasmus
Pedersen Meldgaards ved Døden afgangne hustru Karen
Jensdatter at registrere og vurdere al _____ tilhørende
til ____ paafølgende Lovlig Skifte og _____ imellem
Enkemanden og hans med den afdøde i ægteskabet sammen
avlede Børn. der angaar at være: 1) ___ Søn Peder 26 aar
gammel, 2) en Datter Mette 24 aar gl., 3)1 dto. Ane Kierstine
20 aar, og 4) en dto. Ane 11 aar gl:---     Den myndige Søn
var  ____ paa egne vegne tilstede og paa de 3´je umyndige
Døtres _____ var mødt som ______   - daEnkemanden
som _______ paa _______ erklæret at ville være
Formynder for sine umyndige Børn


Med venlig hilsen
Bent

NB. Jeg er kommet godt i gang med Jørgens fæstebreve, sætter dem ind her når jeg ikke kan komme længere.

Flemming Storgaard Jensen

Hej Bent
Undskyld det sene svar.
Ang. Ane Jørgensdatters død i Them: Kan det være en skrivefejl fra præstens side, at han skriver Poul Sørensen i stedet for Peder Sørensen?. Prøv at se Them KB 1849-1858, opslag 315, nr. 16. Ane Jørgensdatter ses ikke død i Gødvad sogn.

Navn: Ane Jørgensdatter   Køn: K   Alder: 80   Civilstand: Enke
Erhverv: Huusfaders Moder, der forsørges af ham   Fødested: Røgind Sogn, Aarhuus Amt
Kilde: FT-1850  Amt: Viborg   Herred: Hids   Sogn: Gødvad   Stednavn: Gjødvad, Resendal
Matr.nr/adresse: et Huus   Husstands-/familienr: 66   Indtastningsnr: B5378   Løbenr.: 381

Du skriver: At hendes lillebror Rasmus, min tip-tip,  mødte og blev gift med Mette fra Them har undret mig. Hvad fik hende til at flytte så langt?
Jeg skriver: Anes bror Søren Jørgensen bliver gift med Mette Rasmusdatter, Them.

Den eneste forbindelse med Anes Jørgensdatters død i Them, jeg havde, var Mette Rasmusdatter. Men både Mette Rasmusdatter og Søren Jørgensen er døde i Røgen. Jeg kan ikke se det fornuftige i at flytte en +80-årig til Gothenborghus, Them.

NB. Ser frem til fæstebrevene  :)

Flemming


Anders P. Andersen

Citat fra: Bent Jørgensen Dato 06 Feb 2013 - 09:21
Ahnentafel Chart for Søren Jørgensen

First Generation

   1.   Søren Jørgensen  was born in Røgen by. He was christened on 27 Oct 1778 in Røgen sogn. He died on 24 Nov 1860.

Hej Alle!

1000 Tak for denne tråd, som jeg faldt over helt tilfældigt...

Ovenstående Søren er min 3x Tipoldefar og i har hermed sparet mig for en masse research. Tilfældet vil, at jeg i dag bor kun enkelte sneboldkast fra Røgen-Farre lokalarkiv, men har endnu ikke haft tiden til et besøg.

Umiddelbart er der nogle ting/steder, der ikke stemmer helt overens med de oplysninger jeg ligger inde med. (Men mine kan sagtens være forkerte).

Vh.

Anders

Bent Jørgensen

Hej alle efterkommere af skovfoged Jørgen
Jeg blev lidt nysgerrig hvorfor Ane flyttede til Them og døde der.
Der er en god grund
i FT 1855 opslag 39, ses en Ane Sørensen, f Røgen, på 90år boende  Gottenborg hos sin datter Marie Kirstine Pedersen, f Røgen, 60 år
Med venlig hilsen
Bent J

Flemming Storgaard Jensen

Hej Bent

Det er ikke nemt at finde ud af hende Ane Jørgensdatter (Sørensen).  Som du henviser til i FT 1855 Them, opslag 39, skulle hun være 90 år (f. ca.1765). Tidligere FT i Røgen og Resendal, Gødvad viser  hun er født mellem 1770-1773. Them Kb 1849-1858, opslag 315 nr. 16. Her er skrevet, hun blev 84 år. Syntes fødselstidspunktet (1765-1773) afviger for meget.

Anes datter Marie Kirstine Pedersdatter står som 50-årig i FT 1855 Them. Det passer også med hendes fødsel d.17-08-1805 i Røgen.


Mvh Flemming


Bent Jørgensen

Hej alle
Har ikke så meget tid lige nu.
En enkelt ting.
Ane er født meget tæt på 1773. En nærlæsning af FT 1787 viser at alderen i 87 er 14 år og ikke som i DDD er 19 år. I så ung en alder har man lidt styr på alderen, det er værre senere, der kommer det ikke så nøje med nogle år fra eller til.
Med venlig hilsen
Bent J

Flemming Storgaard Jensen

Hej alle.

Jeg tror mit problem er løst mht. Ane Jørgensdatter, f. ca. 1773, Røgen, d. 11-10-1855, Gothenborghus, Them, der flytter fra Resendal, Gødvad, til Them som 80 årig. Hun må opholde sig i Them hos sin datter Marie Kirstine Pedersdatter, Gottenborg, Them.
Kb, 1849-1858, Them, Vrads, Skanderborg, opslag 240.

Marie Kirstine Pedersdatter og Skrædder Jens Andersen får en datter, Ane Jensdatter, f. 25. aug. 1833, Them.
En af fadderene er Peder Sørensen (Storgaard), Resendal, Gødvad. Peder Sørensen er far til Marie Kirstine Pedersdatter, og var gift med Ane Jørgensdatter.
Kb, 1829-1837, Them, Vrads, Skanderborg, opslag nr. 86.


Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Vrads, Them, Gottenborghuus, hus, 29, FT-1834, B5453
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jens Andersen   30    gift      Skræder   
Marie Kirstine Pedersdatter   29    gift      hans Kone   
Anders Jensen   4    ugift      deres søn   
Ane Jensdatter   1    ugift      deres datter


Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Vrads, Them, Them By, Gottenborg et Huus, 32, FT-1845, B3589
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christen Nielsen   61    Gift      Husmand og Teglbrænder   Horning S. Ringkjøb. Amt
Marie Kirstine Pedersdatter   40    Gift      hans Kone   Røgind S. Amt
Anders Jensen   15    Ugift      deres Barn   Them Sogn
Anton Christensen   2    Ugift      deres Barn   Them Sogn
Niels Christensen   2    Ugift      deres Barn   Them Sogn


Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Vrads, Them, Them Grund, Et Huus , Gottenborg, 30, FT-1850, C7688
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christen Nielsen   66    Gift      Hmd , Teglbrænder   Handborg?? Sogn, Ringkøbing Amt
Marie Kirstine Pedersdatter   45    Gift      Hans Kone   Gødvad Sogn , Viborg Amt   


Tak til alle. Nu har jeg fået styr på en meget stor del af Skovfoged Jørgen Rasmussens familie.  :)

Mvh Flemming

Jan B. Hansson

Hej efterkommere af skovfoged i Røgen - Jørgen Rasmussen og hustru Maren Sørensdatter

Tusind tak til alle for det store sporrings arbejde denne tråd repræsenterer.
Som efterkommer er det en guldgruppe at falde over.

Først 2 spørgsmål:

Hvad blev der af deres 2 sønner Rasmus og Christian ?

Dernæst har jeg lavet et udtræk fra min slægts database og lavet 2 diagrammer med
skovfoged Jørgen Rasmussen & Maren Sørensdatters aner og efterkommere i 5 generationer,
som kan ses her:

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/skovfoged-i-roegen-joergen-rasmussen

hvor der også er link til parret i mit Ane Register.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Anders P. Andersen

Hej Jan! (Og andre...)

Jeg kan se, at jeg har et billede du ikke har... Så jeg vedlægger lige et foto af vores fælles Tip-oldefar. Peder Christian Sørensen. Samt hans levnedsbeskrivelse. Nedenstående har jeg fra Ordenskapitlet.


Dannebrogsmand

Peder Christian Sørensen
(af Røgen ps. Sporup)

Levnedsbeskrivelse.

Undertegnede veteran fra 1864, Aftægtsmand Peder Christian Sørensen af Røgen ps. Sporup, der undes 12. Juni d. A. allernaadigst er blevet udnævnt til Dannebrogsmand, tillader mig herved allerærbødigst at meddele følgende oplysninger om mit liv:

Jeg er født i Farre, Sporup Sogn, 19. Maj 1838. Søn af gårdejer Søren Jørgensen og hustru Mette Lyngholm, førhen af Farre. Efter at have gået i skole i Farre hos forlængst afdøde lærer  Gam, kom jeg efter min konfirmation til Ormslev som tjenestekarl, efter ½ aars tid vendte jeg tilbage til Farre, hvor jeg tjente forskellige steder, bl.a. hos daværende vejinspektør Christian Dein.

I foråret 1861 blev jeg indkaldt til militærtjeneste og kom som rekrut til Kiel og blev ansat ved 8. Regiment, 1. Kompagni, først på skolen som Nr. 60, senere, efter skolen som nr. 229. I efteråret 1862 blev jeg permitteret og rejste hjem til Farre. Ved forårstid 1863 blev jeg indkaldt til Kiel til manøvre og derfra oversat til Slesvig. Ved krigens udbrud blev jeg atter indkaldt til Kiel i November 1863, herfra blev vi forsat til Eckernførde og marcherede videre til Flensborg, og derfra blev vi indkvarterede i Sønderborg. Et par dage senere blev vi beordret til Dybbøl, hvor vi forrettede vagttjeneste i skanserne i nærheden af Dybbøl Mølle, og bl.a. i skanse 1 og 2. Vor Oberst Wiberg blev skudt den 17. Marts 1864, og vor Kaptajn Grønlund blev ansat som bataillonskommandør i hans sted. Under angrebet 18. April befandt vi os ovre paa Fyn for at gøre vagttjeneste og kom senere til Sjælland hvorfra vi blev permitterede 18. August 1864. Derefter rejste jeg hjem til Farre.

Den 28. Oktober 1866 indgik jeg ægteskab med Mette Marie Rasmussen af Røgen, Datter af Skovfoged Rasmus Sørensen og hustru Karen af Røgen. Min hustru døde 4. August 1889. I August 1891 indgik jeg nyt ægteskab, nemlig med Ane Marie Jensen af Lemming, hun døde i August 1924.
I mit første ægteskab har jeg 9 børn, hvoraf 1 (en datter) er død. I mit andet ægteskab har jeg ingen børn. Jeg bor fremdeles? I mit gamle hjem her i Røgen hos min søn, Søren Sørensen, og hans hustru, der ejer gården. Jeg nyder her en god alderdom, faar en god og omsorgsfuld pleje og kan glæde mig ved et i forhold til min alder godt helbred.
1 Billede fra min soldatertid vedlægges.

Allerærbødigst
Peder Sørensen

Røgen pr, Sporup, d. 8. Juli 1925.




Mvh.

Tip-gran-gran-fætter-noget :-)

[vedhæfting slettet af admin]

Jan B. Hansson

Det var en stor gave du gav mig der - fætter Anders, tusind tak

Nu må jeg have dig placeret, men da vi bevæger os mere op i nutiden skriver jeg til dig privat.
Har fornylig lykkes at få billede af Peder Christian Sørensens (1838-1930) søn Rasmus Sørensen. Sønnen Søren Sørensen og hustru Ane Marie Pedersen, som tip-oldefar boede hos, har jeg, som du nok har set, foto af hustruen og jeg har været i kontakt med et af deres børnebørn. Hustruen stammer fra min Haurum slægt.

Endnu en gang tusind tak

mvh fætter Jan
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bent Jørgensen

Hej fjerne fætre og kusiner.
Der bliver glædeligt nok ved med at komme bidrag til tråden (tak for det), så jeg vil bidrage med yderligere en stump, der fortæller lidt om skovfogedfamiliens hverdag i datiden.
Der er tale om et ufærdigt arbejde jeg er gået i stå med, men den overordnede mening er tydelig nok.
Måske er der en vil tage tråden op og rette nogle af fejlene samt udfylde nogle af hullerne.
Med venlig hilsen
Bent



https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-32903-4831-86?cc=2015318&wc=M9MN-BB1:n307997074
Skanderborg amt, Søbygaard gods, Fæsteprotokoller 1775-1854, 

opslag 38 pag. 36, venstre side 2/3 nede
         Januaris
No 19.  1775   12 xxxx
                                         Hans Henrik de Lichtenberg
Til Stamhuset Bidstrup og Søbyegaard xxxxxxx
   Kongelig Majestæts Justits Raad
Giør Vitterligt At have Stæd og Fæst, ligesom ieg og
Stæder og bortfæster til Jørgen Rasmussen af Søebyegaards
Godsers Reserva mandskaber, det mig tilhørende Hus i Røgen
Sogn og bye, som afgangne Jens Sørensen forhen havde
og beboede. og af hvis Tror? bagerst . samt xxxx xxxx  fæste, xxx xxx
mig blev Solgt xxxxxxxx huus xxx Matr  xxxxx  og Livs
Gaardtomt xxxx  xxxx xxxxxx xxx Ene Album og
dets rette tilhørende ejendommen xxxx xxx EneToft
xxxxxxxx hustoft xxxxxxx af 2´de xxxxx Ene Toft

pag

xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxx xxxxx  og xxxxx xxx  xxx, samt xx
xxxxx i marken. xxxx xxxxxxxxx,forannævnte Jørgen Rasmussen sin
livs tied  navn nyder brugen og i fæste beholde, xxxxxxx xxxxxx. 1.)
I rette tieder xxxxxxx og betaler alle Gxxxxlige Skatter af ordinere
og extra ordinaire, som xxxxxxx ere eller xxxxxxxx xxxxxxxxxx
xxxx xxx xxx xxxxxx xxxxx .  2.)  xxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx
og på loftrum ved Søbyegaard, xxxxxxx der om xxxxxxxx,
xxxxxx xxxxxxx betales xxxxxxxxx og Huus xxxx xxx xxxxx xxxxx
Martini xxx xxxxx xxxx xxxxx mark og xxxxx xx dags xxxxx-
xxxx xxxxxxxxx, -   3.) Husets tilliggende Jorder og Ejendommens
xxbug Dyrkes og behandler xxxxx xxx af xxx rigtigt bruger, xxxxx
borttages, på anden mands lovlig xxxxxxxxx xxxx forringes.
4 ´de . Skaffer Stedets Bygning xxx xxxxxxx xxxx x lovforsvarlig stand
og sammen xxxxxxxxx Sxxxx vedligeholder, 5.) xxxxxxxxx
xx xxxx aller underdanist xxxxx Huuus Haugn xxx xxxxxxxxxxxx
naadigst lov ogForordninger, og er mig xxtro xxxxx hørig
og lydig, alt under  xxxx . xxx xxxxx forbrydeligt og  xxxxxx xxxxx
xxxxx. - xxx bekræftiget under min Haand og xxxxxxxxx
xxxxxxx.  --    Søbyegaard d. 11 Juny 1775.

[I 1777 er fæstebrevet blevet fundet i Etatsråd Lichtenbergs Stervboe på grund af hans hastige død er fæstebrevet aldrig blevet underskrevet. det bliver det så nu.]

Ovenstående fæste brev er blandt fleere saaleedes udfærdigjort,
forsvunden udi Sal. Hr. Etats Raad Lichtenbergs Stervboe, Og
da Sal. Hr. Etats Raadens hastige Dødsfald har som modtaget
den mang lende underskrift, xxx xxxxxx xxxx Fæste . brev af
os undskyldningen Skxx Commissarier  xx sammen Sterv boe
med underskrift og xxxxxxxx Stadfæstet.-
  Ristrup og   Houlberg xx 17´de   Nov 1777.
       Teilmann  --             Esmarch --
            (ES)                           (ES)
Ligelydende Fæste brev xxxxxxx modtaget som sig xxrxxd
xxx xxxxxx xxxxxxx xx xxxx mig i alle maader
xxxxxxxxx . --- Søbyegaard xx 8Žd  Dec: 1777
                                                      Jørgen Rasmussen. ---

[følgende afsnit er en ændring tilføjet i 1785 grundet udskiftningen]
Dette Fæste Brev, er forandret saaleedes, Ved Røgen Byees ud-
Skiftning, er dette Huus tillagt, xxxxx xxxx Ager og Eng #
2 Skp:  2Fkr 2alb hvoraf xxxxxx  xxxxxxxx Skatten og Contributi-
oner ordinære og extra ordinære, som nu enten ere
xxxxx  hvorefter Allernaadgst. xxxxxxxxxx  xxxxxx samt
Landgilder xxx xxxx aars Martini x.xx Rigsdaler og xxx
Mark, samt forretter een dages gierning ugentlig  . ---

sideskift-opslag 39 fol 37 venstre side
xxx xx fornævnte Jørgen Rasmussen herved antages som
Skovfoged over xxxxxx. Røgen, Lyngbye, Oustrup, og Klin-
trup marker xxxxxx Skove og Kratter?, hannen have sammen til-
børlig at og agte, Saaleedes::  at intet xxxxx, enten Siuaart
eller tørret, hugges eller bortføres, os skulle nognt xxxx
xxxxx xxx Røved eller xxx ulovlig blxxx hugget, xxxxxxxxx
eller på andre maader blive bortført, Dae xx  han gripe
gierningsmanden. ved Stædet, at bringe? ham xxxxxx
xx xxxx til Forvalteren paa Søebygaard, xxxx xxxxxxxx
xxxxxxxxxxxx derefter, og giør Skovfogden sigxxx u-
xxxxxx og xxxx for at xxxxxx, hvor det borttagne end er
xxxxxxxxxx, der som  xxxxxxx xxx xxx  for Fovalteren,
                 og,            anmelder naar nogen Skov Tyverie af
xxxxxxxxxxxxx xxxx xxx xxx xxx xxx xxxxxx xxxxxxx xxxx
Skov Folck, som med                                    og        ,
_____ hand gierningsmanden fra 16 til 24 skilling
første gang og anmelder samme for Forvalteren,  og____   
anden gang, bringes gierningsmanden til Søbyegaard,  ____
skal Jørgen Rasmussen, som Skovfoged i det ham forannævnte
Distrit, efter foregaaende ___________________________
________________________________________________
____ og ___ at ___, og synder han derimod af den
som  _____________-----, naar det er af godtfolks _---
___ ,


                                                      een tønde Rug,
        elle efter kommende Søbyegaards ejer
sideskift-opslag 39 fol 37 højre side
xxxxx xxxxx xxxx x, , efter kort xxxxx xxxxx  tiids forløb vi vil
betrooe sig af xxxxx Jørgen Rasmussen som Skovfoged,
xxxxxxxxx xxxxx,  foruden alle Kongelige  Skatter
og Contributioner  , der byrdefuld som Skovfoged er lægges.
xxx xxxxxxxxxx xxx xxx xxxxxx xxxxx xxxxx xxxx og Con
1 mark samt een Dags gierning Arbejde ugentlig,
og i saa fald nogen hand hrller ikke nogen løn. --
Huusfæster Bygninger holder Fæsteren i forsvarlig
Stand, samt Dets Indre borlig Dyrken og behandler, Og
for xxxxxxx retter sig efter, hans Kongelig Majestæts
almindeligt lov og Forordninger, samt er mig og
mine Rekvirenter i alle maader hørig og lydig
Alt under dette Fæste Forbrydeligt og xxxxxx xxxxx
tvang. -- ere bekræftiget under min Hånd og Frijs-
senborgs Segl . -
        Frijsenberg d. 8´de Marti 1785  Wedel Frgs
                     (E. S.)--

Ligelydende original Fæste brev, haver xxx modtaget,
som sig herved forbinder mig til at holde mig i
alle maader efterretteligt ---  Søbyegaard
    ut  Supra  --    Jørgen Rasmussen  --
pag 37 venstre slut
Ud fra Jørgens gentagne ensartede underskrifter der afveg fra den øvrige tekst, kan man antage at Jørgen var skivekyndig. Han har sikkert været elev ved Morten Madsen Noer der var skoleholder i Søby sogn i hans barndomstid.

Jan B. Hansson

Hej fætter Bent

Har lige publiseret materialet fra fætter Anders og resultatet kan ses her (undskyld titlen - kunne ikke lade være):

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/dannebrogsmand-i-farre

Efter igen at have gennemset tråden fremstår du som storleverandør til data om Skovfoged Jørgen Rasmussen og ikke mindst i udredningen af anerne til Jørgen og hustru.

Jeg har også til hensigt, bl.a. ud fra denne tråd, at samle materiale og publisere et familie portræt for Skovfoged Jørgen Rasmussen efter samme template som den ovenfor nævnte side.

Dine fundne fæsteprotokoller tror jeg er bedst egnet i en egen PDF fil som så kan åbnes indefra familie portrættet.
Du har stort set transscriptet dem og hvis du gerne vil have det, vil jeg gerne forsøge hjælp hos Forum for tydning da jeg ikke har store evner på dette område.

Jeg vil meget gerne have dig indplaceret i slægten, men da vi bevæger os mere op i nutiden skriver jeg til dig privat.

mvh fætter Jan
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Katharina Louise Janhøj Jensen

Undskyld min indblanding.
Jeg er bare nød til at fortælle jer alle at det er så stor en fornøjelse at se hvor meget glæde vi alle har af dette forum.
Denne tråd er i den grad med til at levendegøre Danmarkshistorien, også for folk som mig der ikke er i familie med jer.
Tusind tak ;D.
Venlig hilsen
Katharina Jensen

Flemming Hougaard Nielsen

#24
Hej alle.

Jeg har med stor interesse fulgt med i denne tråd da min farfars aner er fra Sporup og Røgen sogne.

Tak til Flemming Storgaard Jensen for denne udmærkede tråd.

Skovfoged Jørgen Rasmussen er dog ikke blandt mine aner, men ovennævnte Peder Christian Sørensen (1838-1930) er en yngre bror til min tipoldefar Jørgen Sørensen (1829-1920), som var gårdejer i Sporup sogn.

Jørgen Sørensens forældre er Søren Jørgensen (1789-1871) og hustru Mette Pedersdatter Lyngholm (født 1808). Søren Jørgensen blev gift med Ane Kathrine Pedersen (1841-1929) den 10. december 1862 i Sporup kirke. De får 3 børn: Peder Jørgensen Sørensen 1863, Mette Kirstine Sørensen i 1868 og Søren Jørgen Sørensen i 1873.

Mette Kirstine Sørensen (1868-1937) er min oldemor og hun bliver gift med Peder Hougaard Nielsen (1861-1956). De bor i Hammel på Storgård og deres yngste barn, en søn, Otto Hougaard Nielsen (1900-1981) er min farfar.

Når jeg ser på billedet af Peder Christian Sørensen mener jeg at kunne genkende nogle ansigtstræk
fra billedet af hans ældre bror, jeg har derfor vedhæftet et billede af mine tipoldeforældre Jørgen Sørensen og hustru Ane Kathrine Pedersen.

For øvrigt er Ane Kathrine Pedersens far Peder Jørgensen (1803-1842) en yngre bror til Søren Jørgensen.

Med venlig hilsen
Flemming Hougaard Nielsen

[vedhæfting slettet af admin]

Flemming Hougaard Nielsen

Hej igen.

Desværre indsneg der sig i farten en fejl i mit indlæg.

Jeg skrev:
"Søren Jørgensen blev gift med Ane Kathrine Pedersen (1841-1929) den 10. december 1862 i Sporup kirke".

Det skal jo være:
"Jørgen Sørensen blev gift med Ane Kathrine Pedersen (1841-1929) den 10. december 1862 i Sporup kirke"

Med venlig hilsen
Flemming Hougaard Nielsen

Jan B. Hansson

Hej fætter Flemming

Velkommen til den indtil videre rene fætter klub.
Mange tak for dine brikker til slægtens puslespil.
Jeg har opdateret min slægtsdatabase med dine oplysninger.

En ting jeg har studset over er den høje levealder på Tip-olde brødrene -
det må være nogle gode gener, som det vil være rart at arve.

Lyngholm slægten har jeg bakset en del med, da de ofte hed Peder Pedersen Lyngholm.
Findes der en beskrivelse af stedet/gaarden Lyngholm som er gået igen i flere generationer?

mvh fætter Jan
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Bent Jørgensen

Hej alle fætre, Katharina og hvem der ellers har interesse

Hermed et direkte link til Jørgens svigersøn, Peter Sørensens fæstekontrakt, hvor han overtager Jørgens fæste.
Der er tale om en lang udførlig beskrivelse af rettigheder og pligter.
Skriften er meget let læselig for folk der kan dette, men mig volder det vanskelighed, så lige her og nu har jeg ikke energien,  måske andre har?

Med venlig hilsen
Bent

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-32903-4505-21?cc=2015318&wc=M9MN-BB1:n307997074

fol 115 opslag 118
1802 den 9.9 RØGEN
resume:
Peder Sørensen af Søbyvad fæster sin svigerfaders (Ane) Jørgen Rasmussen Skovfoged det skovfogedhus i Røgen, som han ved kontrakt 28-6 d. år , og giver Jørgen Rasmussen og Hustru aftægt, så længe han vedbliver skovfogedtjenesten over Røgen skov. 0-2-2-2

Peder passer åbenbart ikke jobbet tilfredsstillende, for han bliver sagt op i 1809, jeg vil forsøge også at finde det direkte link til dette.

Flemming Storgaard Jensen

Hej alle.

Jeg er utroligt glad for alle data og tilkendegivelser der er kommet frem i dagens lys i denne tråd  :)

Jeg var gået i stå mht. Skovfoged Jørgen Rasmussen, Røgen. Det er jeg ikke mere. Takket være Jer har jeg fået så mange slægtninge, at det næsten sprænger mit slægtsprogram.

Håber vi kan få tydet min tip3 oldefar Peder Sørensens fæstekontrakt. Peder Sørensen ender hos sin søn i Resendal, Gødvad. Det har åbenbart heller ikke gået så godt for sønnen Søren Pedersen Storgaard, da der ved hans død i Gødvad kb. står: "Død ved hængning".
Jeg tror ellers vi efterkommere har klaret det nogenlunde  ;)

Nu er det jo "In" i tiden at samles til fætter/kusine fest, men hvis vi skulle samles i Røgen Forsamlingshus, ville det sprænge alle rammer. Måske en sportshal af god størrelse kunne bruges. :-)

Mvh Flemming Storgaard Jensen

Jan B. Hansson

Hej alle på tråden

Så fik jeg lavet et resume af informationerne på denne tråd, samt fik Jørgen Rasmussens underskrift i 2 udgaver.

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/skovfoged-i-roegen-joergen-rasmussen

Indsamlingen håber jeg også kan fortsætte. Som jeg ser det er slægtens historie et fælleseje som vi kan dokumentere nu for vores efterkommere.

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)