Identifikation af politibetjent fra omkring år 1900

Startet af Søren Dahl Andersen, 08 Apr 2015 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Søren Dahl Andersen

Medsender foto af flot, formentlig københavnsk politibetjent fra omkring år 1900, som jeg gerne vil have identificeret.

Jeg har uden held været i kontakt med FB-gruppen Politihistorisk Forening, som henviste til Politimuseet, der kom med følgende svar:

Museet kan desværre ikke hjælpe dig
med navn osv. for 508.
Vi har ikke en nummernøgle.
Fra 1863 til 1919 havde politiet
pligt til at bære tjenestenummer
på hjelm og krave.



Under fotografiet står: Brødr. Sils Sølvgade 86 København K.

Håber, at der evt. er nogen i dette forum som kan oplyse, om der, trods svaret fra politimuseet, måske i et eller andet arkiv skulle findes en nøgle/register, der kan omsætte nummer 508 på krave/hjelm til fx. navn/bopæl/fødselsår/ansættelsesår/-periode/station?

På forhånd tak..

Mvh. /Søren Dahl Andersen

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh.
Søren Dahl Andersen
2770 Kastrup

Else Salling

Bare for god ordens skyld: Der står ikke Sils, men Sild. Forretningen Brdr. Sild, lå Sølvgade 86 - åbnede i 1897.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Søren Dahl Andersen

Mvh.
Søren Dahl Andersen
2770 Kastrup

Søren Dahl Andersen

Løst.. :)  Poul Hansen, født den 17. juli 1875 i Fakse sogn
Via stamrulle over ansatte i Københavns Politi 1877-1905 fandt jeg frem til tre personer m. tjenestenummer 508; tjenestenumrene blev åbenbart genbrugt. To af personerne viste sig hurtigt uinteressante, men den 3., født i Fakse sogn, hvor min mors familie stammer fra, blev der kigget nærmere på. Stamrullen indeholder bla. oplysning om fødesogn, år og dato. Et opslag i relevant KB Fakse viste, at en af fadderne v. Pouls fødsel var min oldefar (Niels Poulsen fra Tokkerup); Pouls mor (Inger Marie Poulsen) var i øvrigt halvsøster til Niels Poulsen; Niels og Inger Marie havde samme far, men forskellig mor.
Poul Hansen blev ansat i fast tjeneste i Kbh. Politi 16/6 1898, men forlader politiet igen - efter ansøgning - allerede 7/5 1900..
Mvh.
Søren Dahl Andersen
2770 Kastrup