Hjælp til at komme videre med Jens Larsen og hans kriminelle løbebane

Startet af Ulla Kristensen, 06 Okt 2014 - 14:54

Forrige emne - Næste emne

Ulla Kristensen

Jeg har fået hjælp til at finde Jens Larsen, som jeg ikke kunne finde. Det viste sig, at grunden til, at han var "væk", var at han iflg. lægsrullen fra 1837 havde lagt sig ud med retsvæsenet.

"Arresteret for begaaet indbrud efter Indberetning 2/7 1839, 32/39 I fæstningsarbeide paa Livstid efter Høisterets 25/40 dom af 17/1 40"

Jeg tror, at nr. 32/39 og nr. 25/40 er numrer, der burde gøre det lettere at find dommen/sagen. Sag nr. 32 i 1839 og dom nr. 25 i 1840.  Men det er jo ikke sikkert, at det er sådan.

Jens Larsen boede i Dalby i Krogstrup sogn, Horns Herred, sammen med sin hustru Johanne Hansdatter, da han bliver arresteret. Hans far hed Lars Budilsen.

Det fremgår af folketællingerne ,at hun senere bliver skilt fra Jens Larsen.

Jeg har læst i en forordning fra 1795, at strafferammen ved 3. "tyveri/Indbrud" er fæstningsarbejde på livstid, så måske er det ikke hans første indbrud. Første og anden gang er straframmen betydelig mindre.

Jeg har søgt i Daisy og har fundet ud af, at domsafsigelser i straffesager og civile sager indstævnet fra herredsting, byting, og birketing fra 1805-1919 findes i den kongelige Landsover- samt Hof- og Stadsret.

Jeg tror, at hvis man begynder bagfra med sagen, nemlig med højesteretsdommen kan man via den søge bagud til starten i Horns Herred.

Nu har jeg desværre det problem, at jeg af helbredsmæssige grunde ikke har mulighed for at komme på Rigsarkivet for at lede efter sagen. Jeg kan kun lave slægtsforskning ved hjælp af internettet og ved, at man her i DIS forum kan få hjælp.

Jeg ved ikke, hvor stor en opgave det er, jeg beder om hjælp til, men nu prøver jeg.

Er der nogle, der har lyst og tid til at give sig i kast med opgaven, så vil jeg blive virkelig glad. Er det evt. muligt a kopiere sagen, hvis den kan findes frem?
Venlig hilsen
Ulla Kristensen