Mindeparken i Århus

Startet af Henning Karlby, 01 Okt 2014 - 14:10

Forrige emne - Næste emne

Henning Karlby

Jeg vil gerne vide, om nogen kender til, om man kan se, billeder eller navneregister over faldne i 1. verdenskrig.
Vibeke Karlby

Gitte Johansen

Mere info

Mindeparken er et rekreativt område for alle, unge som gamle. Det er stedet, hvor århusianerne tager ud med familie og venner, udstyret med madkurv og alskens legetøj.

Parken blev indviet den 25. juli 1925 af Kong Christian den 10. Oprindeligt skulle parken være samlingssted for udenlandsdanskere, når de var på besøg i hjemlandet. Planen fik dog ikke rigtig fodfæste, bl.a. fordi Rebild-festerne ved Rold Skov fik så stor tilslutning.

I Mindeparken er opført et monument over faldne danskere i 1. verdenskrig. Monumentet er lavet af billedhuggeren Axel Poulsen og arkitekt Axel Ekberg. Det er en cirkelformet gård omkrandset af en kalkstensmur med store relieffer og navnene på 4140 faldne fra krigen indhugget.

Ud over monumentet og et frodigt stort græstæppe byder Mindeparken på Rømerhaven, en smuk anlagt have med spejlbassin, stenpartier og små bede, Donbækhusene, bygget i midten af 1800-tallet som tjenesteboliger for herregården Marselisborg og bag disse et område med store ege- og bøgetræer og gamle rhododendronblomster som underbevoksning.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#2
Tænker du på sådan noget?

Ikke til at læse, men det kan zoomes.


http://www.museum-sonderjylland.dk/siderne/det-sker/documents/Faldne-Alfabetisk-2_000.pdf

Og jo, der står Marselisborg ved de fleste af dem, kan man læse, når man lige åbner med preview.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ivar Kjærgaard

Hej Vibeke

Der er adskillige tråde i forum, der behandler emnet og henviser til relevante sider på nettet. Søgning på f.eks. mindemuren, marselisborgmonumentet eller faldne i 1. verdenskrig giver en del resultater.

Mvh.
-ivar

Gitte Johansen

Hvis du finder din "mand" i dette link, jeg har sendt dig, vil jeg gerne tage et foto til dig, hvis det er til at finde ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Buchard

Brylds navneliste over de nævnte på Marselisborg-Monumentet
http://www.bryld.dk/filer/MarsMon.pdf
i monumentets rækkefølge, som ikke er strengt alfabetisk; rækkefølgen afhænger af, om navnene var godkendt ved indvielsen 1934 eller først kom på senere efter en vanskelig research om, hvorvidt de navne, de pårørende havde savnet ved indvielsen i 1934, skulle med. Mange efterladte havde glemt at indberette deres faldne, andre havde i mellemtiden skiftet mening (eller sindelag - det er jo et sindelagsmonument)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Henning Karlby

Tusind tak til alle og specielt til Inger Buchard. I den liste Inger henviste til, fandt jeg "min mand".
Ja tak Gitte, jeg vil meget gerne have, at du tager et billede af stenen. Du kan sende det til Karlby@privat.dk
Andre Ankjær Christensen, født 20. december 1883 i Hostrup (ifølge kirkebogen). Det er nr. 481.
Venlig hilsen
Vibeke Karlby

Gitte Johansen

Ok. Jeg forsøger at finde ham.

Der går lige en uges tid, for jeg skal have nye briller inden (grå stær), så jeg kan se noget.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne C. Christensen

Hej.

Gitte Johansen henviste tidligere til Museum Sønderjyllands lister over faldne 1914-1918 med tilknytning til Sønderjylland - desværre henviste hun til en ældre udgave af listen.

Den seneste liste, der er sidst er opdateret juli 2014, kan findes på: http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Museerne/Sonderborg-SLot/09e-Faldne1914-1918.html#.VCxPok3U9lY

Den næste opdatering af listen er planlagt til efteråret 2014.
Rettelser og tilføjelser er velkomne.

Hilsen
Hanne C Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Inge Nissen

Til Hanne C. Christensen,

Denne Andre Ankjær Christensen, der er med i Marsesborg-listen, mangler tilsyneladende i museum Sønderjyllands lange flotte liste?

Venlig hilsen Inge

Inge Nissen

Citat fra: Inge Nissen [2041] Dato 01 Okt 2014 - 23:01
Til Hanne C. Christensen,

Denne Andre Ankjær Christensen, der er med i Marsesborg-listen, mangler tilsyneladende i museum Sønderjyllands lange flotte liste?

Venlig hilsen Inge

Og er han født  20.12. 1883 eller 21.12. 1894?

Henning Karlby

I kirkebogen står der at, Andre Ankjær Christensen er født d. 20. december 1893. Jeg har fundet Andre A. C. i en folketælling fra 1901, hvor der står han er født d. 21. december 1894. Det er de samme forældre, fødestedet er det samme.

Venlig hilsen
Vibeke Karlby

Hanne C. Christensen

Hej.

Jeg har lige slået Andre A. Christensen fødsel op.

Jeg startede med Hostrup sogn, Åbenrå amt - der var han ikke.

Så kiggede jeg i Hostrup sogn, Ribe amt - der var han født i 1893.
Dvs. at han ikke er født i det sønderjyske område - han har derfor næppe deltaget i 1. verdenskrig på tysk side.
Derfor er han ikke med i listen, der findes på Museum Sønderjylland.

Marselisborg Monumentet er i grunden et "underligt" mindested - forstået på den måde, at der er opført faldne fra begge sider.
Monumentet mindes en del sønderjyder, men også soldater, der kæmpede i franske, engelske, australske eller amerikanske styrker.

Derfor er det heller ikke alle personer fra Marselisborg Monumentet, der er medtaget i Museum Sønderjyllands liste. Denne liste koncentrerer sig alene om personer født, bosat, mindet eller nævnt i kilder i Sønderjylland.

Hvis det viser sig, at han har været bosat i det sønderjyske område eller har kæmpet på tysk side, så er jeg ret sikker på, at museet gerne vil informeres.
Læs evt. mere på http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Museerne/Sonderborg-SLot/09e-Faldne1914-1918.html#.VC2Y6E3U9lY.

Ellers er det jo mulighed for, at kontakte Mosede Fort i Greve, der har en udstilling om Danmark under 1. verdenskrig.


Med venlig hilsen
Hanne C Christensen.

PS: Et andet problem med Marselisborg Monumentet er, at stednavnet ved fødselsdatoen i nogle tilfælde har vist sig, at være bopælen og ikke fødestedet.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Inge Nissen

#13
Hej Hanne

Tak for forklaringen om forskellen i navnene på Marselisborg-monumentet og museets liste over faldne sønderjyder  -  så forstår jeg bedre, at der på Marselisborg-Monumentet er personer, der er født "i det gamle land".

Der er i øvrigt også den forskel, at på Marselisborg-Monumentet, står brødre efter hinanden, så når der er "uorden" i den alfabetiske rækkefølge af fornavne, er det fordi navnene på 2 (eller flere) brødre står lige efter hinanden.

Man kan måske være heldig at finde billeder af de pågældende på:
http://billeder.museum-sonderjylland.dk/Cumulus/index.jspx?com.canto.cumulus.web.
I hvert fald, hvis den faldne soldat var fra Als.

Jeg fundet billeder af de 3 af min mormors fætre, der deltog og faldt i krigen (2 var brødre) + af en 4., der deltog i krigen, men først døde 3 år senere. De 3, der faldt er både med på Marselisborg-listen og på museets liste.

Venlig hilsen Inge

Henning Karlby

Min fars søster har fortalt at alle Andre's søskende fik udbetalt "pension" i dollar, så han har givetvis kæmpet for det amerikanske militær. Min faster kan ikke huske i hvor mange år, de fik pensionen.
Tak for mange gode oplysninger.

Venlig hilsen
Vibeke Karlby