farmor fra Sverige

Startet af Egon Hansen, 15 Feb 2011 - 20:19

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Min fatmor, Ingar Persdotter kom fra Sverige, Henge i Løvestad,Malm'hus  len, iflg Husforhørsløngderne i 1881. Hun kom til Jotdløse, Holbæk amt og blev kort efter gigt  med min farfar.Så  vidt, så godt.Der efter en kyndig hjælper her i forum ikke fundet noget om at hun tidligere skulle have opholdt sig i Danmark, men ikke desto mindre står hun i folketællingen 1880 som  mejeripige på Hallebygård i Sæby sogn, Holbæk amt.
Min far og hans søskende var også altid enige om at deres mor var mejerske på Hallebygård da hun lærte  deres far at kende.
Jeg har efterlyst "sognefogedens tyendeprotokoller" for Sæby sogn fra tiden omkring 1880 for at få at vide om hvornår hun kom til Hallebygården, og om hun kom direkte fra Sverige eller om hun havde været andre steder her i landet, før hun kom der, evt med et mellemliggende ophold i hjemlandet, men  LAK  kunne ikke hjælpe mig.
Har jeg andre muligheder, for hun kan vel ikke have været "uregistreret" her i landet når hun står i folketællingslisten? altså vætr rejst ud af Sverige uden at være afmeldt i husforhørslisten?
Mvh Egon Hansen

Hans Poulsen

Hej Egon

"..men ikke desto mindre står hun i folketællingen 1880 som  mejeripige på Hallebygård i Sæby sogn, Holbæk amt..".

Har du fundet Ingar i ft. 1880 på DDD? Jeg kan ikke få den frem på DDD.

Du søger oplysninger om en Ingar.

Kan Benta have været en søster, der gav anledning til, at Ingar kom til Holbæk amt?

Var Benta en af fadderene til de børn, som Ingar fik?

Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Merløse, Aagerup, Bredtved By, Aagerup sogn, et huus, 11, FT-1880, B0333
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jens Andersen 59  Gift indsidder, arbeidsmand i agerbruget  Dramstrup
Ane Maria Andersen 63  Gift huusmoder  Rye
Karen Sophie Torbensen 11  Ugift pleiedatter  Aagerup
Benta Persdotter 38  ?? huusmoder  Sverrig
Johan Krestian Thilman 36  ?? indsidder, arbeidsmand i agerbruget  Viborg
Frederik Emil Tilman 6  Ugift søn  Beenløse
Sine Krestine Thilman 5  Ugift datter  Beenløse
 

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eva Morfiadakis

Hej!

Ibland stämmer inte utflyttningen i kyrkoböckerna. Prästen kan ha glömt skriva in utflyttningen i husförhörslängden. Man måste i sådana fall kontrollera utflyttningslängden om utflyttningen är antecknad där.
Jag har varit med om personer som varit i Danmark i flera år innan de blir utskrivna från kyrkoboken i Sverige. Personen har flyttat och prästen har glömt skriva in utflyttningen. Det kom kanske en ny präst, personen förs över till obefintlighetsregistret ibland med en anteckning "vistas antagligen i Danmark". Sen ska personen gifta sig i Danmark och begär attest från församlingen i Sverige. Då antecknas utflyttningen men med ett annat utflyttningsdatum.

Eva M
Eva M

Egon Hansen

Hej Hans.
Jeg forstår ikke hvad du mener.Jeg kender ingen Benta, og farmor havde ingen søster at det navn.
Farmor Ingar Persdotter var født i Løvestad i 1852. Du kan finde hende i AO Holbæk amt,Løve herred, Sæby sogn 1880 AO 100. Ingar, eller muligvis "fordansket" til Inger! det er den nederste person poå siden.
Til Eva.
Jeg måtte desværre pakke mine udskrifter væk da vi fik gæster i week-enden.Så vidt jeg husker hed min kilde Svend Aage, og han havde fulgt Ingar fra fødsel til hun rejste til Danmark i 1881.Hun skulle efdter hans undersøgelser ikke have forladt sit sidst kendte opholdssted, så hendes plads i Danmark skulle altså være "illegal". Det syntes jegf ikke skulle kunne passe, men det var altså hende som tjente på Hallebygården i 1880! Det var foriøvrigt hendes søster Signe, gift med to skræddere i Københevn som du fant en del om til mig.Hun døde på Aabenraa 16 i 1922!
Da der tilsyneladende ikke er noget at komme efter i Sverige, må jeg søge i Danmark.Men hvordan?
Bare der var een som kunne komme med en ide, når jeg ikke kan få fat i den tyendeprotokol?
Mvh Egon


Eva Morfiadakis


hej!

Som sagt det kan bli fel kyrkoböckerna. Jag har träffat på det flera gånger. Hon behöver inte ha varit illegalt i Danmark, bara att det inte har registrerats rätt.
En möjlighet kunde vara om någon av hennes föräldrar dog före 1880 t ex, om det finns ett Skifte (bouppteckning). I den kan det eventuellt stå att Ingar P. vistas i Danmark. Jag tittade på arkivdigital, skiftena från Färs härad är inte inscannade längre än till 1840. Om skiftet finns, finns det på Landsarkivet i Lund.
Ibland lyckas man inte få den upplysning man söker.

Eva M
Eva M

Egon Hansen

Hej Eva
Ingars forældre var ikke døde da hun flyttede til Danmrk. Jeg vender tilbage når jeg har fundet de øvrige papirer frem.'
Mvh Egon

Hans Poulsen



Hej Egon

"..Jeg forstår ikke hvad du mener..".

Det er tit, at jeg ikke engang forstår det selv, men det skal selvfølgelig ikke gå ud over dig.

Lidt af en forklaring havde og har jeg dog. Det slog mig, at to svenske kvinder begge med efternavnet *Persdotter* inden for en kortere årrække dukker op i Holbæk amt, som trods alt ikke er det mest nærliggende amt, når man kommer fra Sverige.

Jeg ville ikke have undret mig i samme omfang, hvis samme to kvinder var blevet antruffet i Frederiksborg amt eller Københavns amt.

Videre tænkte jeg, at du måske ad omveje - og den omvej hed Benta - kunne opspore nye data om Ingar, og dybere gik mine tanker ikke.

De var ikke fremsat for at forvirre eller vildlede dig, Egon, og jeg beklager, hvis det alligevel er sket.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henning Olafsen

Hej!

Hvornår er Ingar Persdotter viet?

Jeg tror du skal lytte til Eva, jeg har også utallige gange været ude for at en flytning først senere bliver ført i husforhöret. Flyttelängderne i Lövestad indeholder ikke udflytning på Ingar, heller ikke på broderen Hans, der også flytter til Danmark. De er sikkert flyttet på attest og så er der evt. ved Ingars vielse hentet oplysninger, hvorefter præsten indfører i husforhøret (nu ved han jo hvor hun er).

Det er på den tid hårde tider i sverige, der er ikke noget at sige til at der forsøges nye veje, Ingar og Hans forældre nævnes begge som svage, senere kan faderen ikke betale skat. Moderen dør den 31.12.1883 endlig husforhör: Heinge Nr. 1, Lövestad, Malmöhus Län, 1881 - 1886, side 290.

Med venlig hilsen
Henning Olafsen

Mvh. Henning Olafsen
www.olafsen.dk Slægtsside (TNG) Bornholm og Sverige og Andre steder.

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag tittade på vigseln i Jorløse, Holbæk 1881 (opslag 69). Där står något om attest från hennes födested i Malmöhus län. I Sverige är det så att bilagorna till kyrkoböckerna ibland finns kvar (om man har tur) på Landsarkiven. Hur är det i Danmark? Du skulle kanske försöka undersöka om dokumentet är bevarat. Det skulle kanske ge information. Det kan ju vara hennes prästbetyg/attest
vid utflyttningen.

Eva M
Eva M

Egon Hansen

Hej Eva.
Svend Aage skriver at Ingar udvandrede fra Henge nr 1 til Danmark 25/5 1881. Som du selv har set i kirkebogen for Jordløse blev deer lyst 12 /6 og hun blev gift 25 juli, og hun fik det første barn 25 februar 1882.Hun oipholder sig i Jotdløse fra hun kommer til Danmark, altså hos mine oldeforældre, hvor også min farfar var på dette tidspunkt, og i8ngen skal bilde mig ind at ægteskabet ikke har væreet aftalt da hun rejste hjem fra Hallebygården!
Der er imidlertid den "krølle" på historien at hun skulle have fortalt sin yngste datter, at da hun første gang rejste fra Danmark var hun overbevist omn at hun aldrig mere ville tilbage til sadant er  land!
Derfor havde jeg regnet med at hun havde været andre steder før hun kom til Hallebygården,
Men iflg Svend Aage står hun opført i Henge fra 1874 til hun i 1881 rejser til Danmark.GID: 1306.37.15200
Jeg har ellers altid været imponeret over hvor fint vi kunne følge det enkelte menneske i jeres husforhørslister, i modsætning til vore kirkebøgers til og afgangslister, som ikke er meget bvevendt.
I bemærkningerne ved den vielse står der at brudgommen var vakcineret mod kopper, og jeg regner med at den attest fra Sverige meddeler noget lignende om Ingar, og at det desuden er en attest på at hun ikke er gift i Sverige, og at hun heller ikke skylder fattighjælp. Jeg ved ikke om sadanne attester er bevaretr i "sognepræstens arkiv" på Landsarkivet i København .
Mvh Egon

Henning Olafsen

Hej Egon!

Det er ikke nok at pege på et husforhør her, hvis man læser husforhøret for 1875-1881 Heinge, Lövestad GID 1306.38.66700 står der:
Linie 17: Ingar udstreget, det betyder at hun er væk, ved tilflyttet står der se nedenfor 78. Ved fraflytning står der Danmark 1881
Linie 19: Ingar her står ved tilflyttet gamla længd Fol 279 74 ved fraflytning står intet.

Der er helt tydeligt rod i disse oplysninger, med lidt god vilje kan hun være flyttet foreks til Danmark i 1878 være vendt tilbage og igen flyttet til Danmark i 1881. Oplysningen om den gamle längd er rigtig nok, det er blot det forrige husforhør.

I næste husforhør 1881-1886 Heinge, Lövestad GID 1306.40.58400 står Ingar igen, her står ved tilflyttet gamla längd Pag 279 74 og ved fraflytning Danmark 1881, Dette husforhør viser således ikke at hun har været væk mellem 1874 og 1881.

Som jeg skrev er moderen død.

I næste husforhør 1886 - 1894 er faderen død, der er ingen dato, da noget af siden er afrevet og mangler.

Med venlig hilsen Henning Olafsen

Mvh. Henning Olafsen
www.olafsen.dk Slægtsside (TNG) Bornholm og Sverige og Andre steder.

Svend Aage Hansen

Hej!

Jeg vil absolut ikke holde med Henning om at der er rod i oplysningerne i disse husforhør.
Man skal måske lære sig hvorfor navnene bliver streget over og skrevet ind igen.
Disse bøger var simpelthen grundlaget for den tids folkeregister, det er jo derfor at ind- og udflytning er så klart markeret.
Overstregningen sikrer at en person bare er indskrevet på et sted ad gangen, og det fungerer jo for det allermeste.

AI:13 Husförhör 1869-1875.
side 371 =GID:1306.37.25000
Ingar flytter til denne adresse fra side 268 i 1870. Hun flytter tilbage til side 268 i 1872.
side 268 = GID:1306.37.15200
Ingar flytter til denne adresse fra side 371 i 1872, fra side 279 i 1874.
side 279 = GID:1306.37.16500
Til denne adresse kom hun fra Andrarum i 1874, hvorefter hun flytter hjem igen samme år.

AI:14 Husförhör 1875-1881.
side 331 = GID:1306.38.66700
Ingar er ifølge side 279 i den gamle bog (AI:13) ankommet til forældrehjemmet Heinge No. 1 i 1874.
Muligvis kan teksten på linie 17 tolkes som om hun havde tjent på samme igen indtil 1878.
Hun er derfra flyttet til Danmark 25/5 1881.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis

Hej!

Det är ju helt klart att något har blivit fel i hennes utflyttning. Om det är hon i FT 1880 kan hon ju inte ha varit i Sverige vid det tillfället. Hennes attest är utfärdad 25/5 1881 - det lyser 12/6 och hon gifter 25/7 1881. På månader händer allt detta. Nej, jag tror hon känt din farfar sen tidigare.
Jag tror inte att du kommer att kunna lösa det här med utflyttningen. Ibland får man "drop the case", tyvärr.

Eva M
Eva M

Henning Olafsen

Hej Svend Aage!

Jeg kan ikke se hvad det er du er uenig i, du skriver jo det samme:

GID 1206.38.66700 her ser det efter min mening ud til at hun har været væk og er kommet tilbage igen. For senere at flytte til Danmark i 1881. Det jeg skriver til Egon er, at det jo kunne være hun havde været i Danmark, men bevises kan det ikke, hun kan lige så godt have været ude at tjene i omegnen.

Årsagen til at jeg tror Eva har ret i at oplysningen, om flytning til Danmark er skrevet ind senere, er den enkle at hun er overført til næste hunforhør GID 1306.40.58400. Hvis hun som forrige husforhør oplyser er flyttet til Danmark 1881, er der jo ikke nogen grund til at føre hende ind i næste husforhør, hun er der jo ikke mere! Alligevel er hun netop skrevet ind i det husforhør.

Som Eva også skriver til Egon, må han ty til evt. Danske kilder, for at få bekræftet at Ingar var malkepige i Danmark 1880 (Februar). Jeg tror godt at det er Ingar der er i den folketælling, hun kaldes godt nok for Persson og der er desværre ikke oplyst noget sogn, men blot Sverige. Ved vielsen er der ligeledes ikke oplyst et sogn.

Det ældre husforhør du nævner GID 1306.37.15200 er ikke til at tage fejl af, men alle flytningerne er lokale steder hvor Ingar har tjent, ikke flytningen til Danmark.

Med venlig hilsen
Henning
Mvh. Henning Olafsen
www.olafsen.dk Slægtsside (TNG) Bornholm og Sverige og Andre steder.

Egon Hansen

Hej alle.
Det er vist en hvepserede jeg har stukket snuden i!
Set eneste jeg kender til Husforhørslisterne stammer fra at jeg omkring 1950 og 51 cy6klede rundt i Skaane, og besøgte bl a. Løvestad, besøgte far kusine i Malmø, dennes søsters mand,Gustav Erikson i Frendinge,en fætter ril disse to piger( søn af farmors yngste bror) i Østerby, samt landsarkivet i Lund, og præsten i Løvestad.
Men det er jo så mange år siden, og selv om jeg to mange notater dengang, var der sikkert meget jeg ikke fik med.
Dengang var der også en fej i en husforhørsliste. Der stod at Ingars mor var født i Øja! Jeg har desværre ikke nået at bruge Genline på hendes forslægt som du sendte mig Svend Aage, men til Henning og Eva, så døde Ingars mor i 1883 og hendes far i 1888.
Jo, jeg leder med lys og løgte, blandt andet her i Tråden efter DANSKE  kilder,men kirkebøgernes flytteregistre, selv om de ofte var mangelfulde ophørte jo helt i 1875, hvor tyenderegistreringen overgik til sognefogederne, og disse er desværre mangelfuldt bevaret!l
Jeg er stadig meget intereseret i tip om oplysninger.
Endelig til Hans: Der var faktisk hele fire svenske mejeripiger på Hallebygaarden i 1880, og de er alle kommet der senere end 1870.
Mvh  Egon 

Henning Olafsen

Hej Egon!

Danske kilder kan jeg ikke hjælpe med. Der er ikke tale om en hvepserede, det jeg påpeger er blot at det virker som om Ingar har været flyttet og er flyttet tilbage igen. Denne flytning kunne jo være til Danmark. Efter hun er kommet tilbage flytter hun så i 1881 til Danmark, det passer jo fint med vielsen. Andet er der ikke i det. Læg endvidere mærke til at broderen skrædder Hans Person "vistas i Danmark" bor i danmark, så Danmark er ikke fremmed for familien. Jeg har vedhæftet husforhøret, som billedfil.

Det Hans påpeger med Bengta er heller ikke helt hen i vejret, Jeg går ud fra at han mener der er en mulighed for at de kunne være søskende, det er de så ikke. Men Ingar har en nabo Bengta Persdotter født 6,1,1854, de to tøser tjener sammen, et af de steder hvor Ingar er ude at tjene, vistnok Ry. Bengta rejser også til Danmark. Så hvis det er hende Hans er stødt på er der trods alt realationer.

Hilsen Henning

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Henning Olafsen
www.olafsen.dk Slægtsside (TNG) Bornholm og Sverige og Andre steder.

Henning Olafsen

Her er den anden side den kom ikke med

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh. Henning Olafsen
www.olafsen.dk Slægtsside (TNG) Bornholm og Sverige og Andre steder.

Eva Morfiadakis

Hej alla!

Kyrkoböckerna speglar inte alltid verkligheten/sanningen. Det blir ibland ????
Inte mycket att göra åt det nu 150 år senare. Tyvärr kommer man inte åt pudelns kärna.

Som en arkivarie sa till mig en gång: kyrkoböckerna gjordes inte för framtida släktforskning.
Tur är nog det för annars vi nog fått mycket mindre information. Man hade kanske inte skrivit att någon var "idot", som man ibland kan hitta i svenska kyrkoböcker.

Eva M
Eva M

Hans Poulsen



Hej Eva

Ordet *idiot* kan du også se i såvel danske kirkebøger som i danske folketællinger.

Engang  var ordet *stuerent*.

Jeg bor 75 meter fra en smuk, uhyre velholdt bygning, opført af en kendt dansk arkitekt, prof. Meldahl, og på hans bygning, Idiotanstalten, stod navnet helt op til engang i 1950'erne.

http://gammel.bibliotek.kk.dk/bibliotekerne/findbibliotek/rhb/digitale_boeger/prospecter/idiotanstalten

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Hansen

Hej.
ril Hans: en ældre betegnelse for det samme var "vanvittig".
Til Henning:Mærkeligt du netop skulle finde den husforhørsliste, som var den første jeg så med fejl i, nemlig at Ingars mor, Johanna, skulle være født i Øja. Som en arkivar i Lund dengang skrev til mig " Øja dopsbok har gennemsets utan resultat"
Da jeg så senere fil fat i FS sverige finder jeg Johanna døbt i Løvestad i 1820. hvilket jeg ikke helt forstod da SVAR ikke havde nogen kirkebog  for Løvestad 1820.
Jeg spekulerede på om jeg kunne finde noget på GENLINE, men først ville jeg prøve her i tråden, og var heldig at komme i forbindelse med Svend Aage, som kunne give mig de rette data, hendes rette fødested, forældre(og plejeforældre da hendes rigtige forældre døde tidligt), så jeg nu har en lang række navne at gå videre med.
Det er bare sådan at tiden bliver kortere jo ældre man bliver, jeg forstår faktisk ikke hvordan jeg nogensinde har haft tid til at gå på arbejde!
Til Eva: Jeg bliver ofte spurt hvorfor de gamle kirkebøger nævner alle fadderes navne, men ikke barnets moder! Jeg svarer altid: Husk på at kirkebogen var præstens "regnskabsbog"! Faderen og fadderne skulle "ofre" til præst og degn, derfor var det vigt at få disse navne med. Moderen var derimod "uren" til hun blev "introduceret" 40 dage efter fødslen og kunne slet ikke være medved barnedåben som helst skulle overstås inden for den første uge af barnets liv!
Mvh  Egon