Jens Glæsborg/Kræmer, Maren Christensdt./Tudbeckes og Ofwre Chr. Jensen

Startet af Annette Damgaard Hansen, 30 Sep 2014 - 18:26

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære alle

Jeg har et ane-par ved navn Jens Jensen og Maren Christensensdatter. De er begge født i Borre ved Vejrslev  – Jens i 1701 og Maren i 1709 hhv: KB 1694 – 1760 Vejerslev, Houlbjerg, Viborg (ny udgave) opslag 7 og 14.
I kirkebogen ser man at Jens' far hedder Jens Laursen og Marens far kaldes ofwre Christian Jensen. Er der nogen, der har en forklaring på hvorfor han kaldes ofwre?

Fra Haxholm fæsteprotokol (Hagsholm) ser man at Jens kaldes Jens Jensen Glesborre (Glæsborg)

Fæste-Brev For Jens Jensen Glesborre af Borre paa hans Faders Huus i Borre Giör vitterligt af have stæd og fæste, saasom ieg og hermed stæder og fæstgiver Jens Jensen Glesborre paa det Huus udi Weÿerslev Sogn Borre Bÿe som hans Fader Jens Lauersen har haft i Fæste og fra død...........

Jeg tror hans tilnavn må stamme fra Glæsborg, Skjød, Houlbjerg

På følgende side mener man, at Jens også kaldtes Jens Kræmer og Maren kaldes Maren Tudbecks http://www.ronlev.dk/slaegt/3996.htm

I KB 1760 – 1813, Vejerslev, Houlbjerg, Viborg, opslag 100 og 104 finder jeg dem begge:
Dom: 15 post: Trin: Jordet Jens Kræmer udi Borre Æt 77.
27. Jullius jordet Maren Tudbeckes i Borre 79 Aar.


Men hvordan kan jeg nu være sikker på at det er rigtigt, når de sådan har flere kaldenavne? Hos Jens står der Æt 77 – Hvad betyder det - kan det være en ledetråd?

Håber nogen kan hjælpe lidt videre.

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

#1
I en pdf om Skorup Kirke har jeg nu fundet frem til at kirken ligger i Gjern herred, hvor Tudbæk i nord danner grænse mod Houlbjerg herred i Viborg Amt.

Det kunne derfor tyde på at det enten er Marens far ofwre Christian Jensen, der stammer fra Tudbæk - eller at hun giftede sig igen efter Jens Glæsborgs død, med en mand fra Tudbæk (hvis det ellers er den rigtige Maren).

Annette