DSB's arkiver kan de ses online og hvordan bruges de?

Startet af Katrine Rollins, 15 Sep 2014 - 22:55

Forrige emne - Næste emne

Katrine Rollins

Jeg syntes jeg har stødt på dem muligt på sa.dk men kan ikke finde det nu.
Opgav den gang fordi jeg ikke kunne hitte rede i hvordan man grab det an

Jeg har en Morten Jensen der først var ledvogter i Skals og siden banearbejder i Skive.
Ledvogter blev han et sted mellem 1891 og 1894 hvor barn nr. 5 og nr. 6 blev født og han er så blevet banearbejder i Skive mellem 1898 og 1900 hvor barn nr. 8 og 9 blev født. han er pensioneret i folketællingen 1925, hvor han i 1921 stadigvæk er banearbejder.

og så har jeg i FT 1916 Peder Pedersen Husfader og Arbejdsformand skive Banegaard.


Steffen Andersen

Hej
Nej der er ikke online.
Jeg har brugt DSB personaleakter flere gange.
Du skal bruge personens journal nr. for at bestille den rigtige kuvert.
Jeg kontaktede Jernbanemuseet i Odense. De har personalefortegnelse for DSB ansatte 1931.
(Så vidt jeg ved har RA også denne fortegnelse.)
For alle tjenestemænd ved DSB, afskediget eller død i tjenesten før 1931, er der afleveret en kuvert
til Rigsarkivet med oplysninger om vedkommende.

De laver gerne opslag. Du får så de nødvendige oplysninger til at bestille kuverten, der ligger på fjernarkiv.
Navn fødested og dag skulle være nok. Det var ihvertfald de eneste oplysninger jeg sendte.


Danmarks Jernbanemuseum / The Danish Railway Museum
Dannebrogsgade 24
DK-5000 Odense C

Tlf.: +45 66 13 66 30
Fax: +45 66 19 02 20
Email: jbmuseum@dsb.dk
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Katrine Rollins

tak for info. Det må prøves af

Men som jeg forstår dig, så skal man fordi rigsarkivet for at læse eller kan det sendes andre steder hen?


Steffen Andersen

Med venlig hilsen
Steffen
5792

Katrine Rollins

Der var ikke gevinst hos dansk jernbanemuseum. De kunne ikke finde noget på mine aner og de viste ikke og har aldrig hørt om journal nr.  ???

John Thomsen

Du skal også være opmærksom på et blad/bog-værk ved navn Danske Jernbaner.

Det blev i starten udgivet som store hæfter, men vides også at foreligge som bøger. Altså indbundne hæfter.

Der var vistnok 42 hæfter i originaludgaven, som man kunne abonnere på.

Hvert hæfte indeholdt historier og afbildninger af samtlige stationer, samtlige (damp)lokomotiver og - samtlige medarbejdere!

Med en kort biografi, som - for medarbejderne vedkommende - også nævnte hustruer/mænd.

Venligst
John

Katrine Rollins

hvordan for man finger i disse bøger? kan de lånes på biblioteket?

Gitte Samsøe-Jensen

Hej Katrine og Jer andre.

Jeg har en Jens Christian Truelsen, der var banearbejder i Hovedgård Sogn (Skanderborg Amt) og  derefter boede flere år i Lerbjerg Sogn (Århus Amt)
Familien forsvinder, og jeg er derfor interesseret i at finde ud af hvor de kom hen efter Lerbjerg, for om muligt at finde ud af hvad der sket med børnene i familien.

Er der nogen der kan hjælpe. skal jeg på Rigsarkivet som nævnt, Museet.
Og Katrine, har du fundet ud af hvordan man fik fat i bøgerne?

mvh
Gitte Samsøe-Jensen
Med venlig hilsen
Gitte Samsøe-Jensen
gsamsoe@gmail.com