5. Udskrivningskreds ?

Startet af Niels Sten Andersen, 05 Sep 2014 - 21:57

Forrige emne - Næste emne

Niels Sten Andersen

Hej
Tillader mig at spørge, hvorledes man kan indkreds en bestemt udskriftningskreds. Det drejer sig om min bedstefar, Steen Andersen, som blev født 30/-1881 og gik bort 12/3-1958. Fødtes i Ungstrup ved Thorning, og blev uddannet som smed hos sin fader. Under 1. Verdenskrig gjorde han tjeneste på  Københavns forsvarssystem. I slægten går ryktet, at han var i Charlottenlund.
Hvorledes kommer man nu den korrekte udskrivningskreds. Har indtil nu kun indkredset, at det kunne dreje om 5. Udskrivningskreds. Taknemmelig for  "tips" om hvordan , man fortsætter!

Venlig hilsen

Niels Sten Andersen

Claus Nissen

Hej Niels

Du skal finde ud af hvor personen er på sin 18 års dag, da han skal skrives ind i lægdsrullen når han bliver 18
og det sker i den lægd hvor han opholder sig som 18 årig.

læs mere i nogle af de pdf filer der findes på sa.dk 

Der findes en udemærket pdf fil der hedder lægdsruller.pdf der ganske godt forklarer systemet.

I den står også hvor 5 udskrivningskreds er og det er Hjørring, Thisted, Ålborg, Viborg og Ringkøbing amter

Ellers har Jørgen Green skrevet en fortrinlig bog om lægdsruller der kan lånes på biblioteket.

mvh

Claus


Margit Kildevang Kristensen

Hej Niels
Udover udskrivningskreds skal du også kende lægdsnummeret for sognet,  så du slipper for at bladre hele udskrivningskredsen igennem :-)
Det kan man slå op i sognefortegnelsen, som du finder til højre på linket her http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/kom_godt_i_gang/godt_i_gang_med_lagdsruller
Mvh Margit

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Niels Sten Andersen

Kære Claus Nissen, Margit Kildevang og Gitte Johansen. Tusind tak for hjælpen. Den var utroligt givende.
Har forsøgt at fortolke Gittes svar. Man har jo identificeret at Lægdsnummer var 67, men i selve søjlen (fra AO) , har man tydeligvis gået ind på 466 eller modsvarende. Nu er mit spørgsmål til Gitte: Hvilken fremgangsmåde anvendte du, for at komme direkt ind på min bedstefars-Sten Andersen-lægdsnummer?

Venlig hilsen Niels Sten Andersen

Gitte Johansen

Jeg gik herind og fandt den i Torning.

Så kan jeg så heller ikke finde ud af mere, men måske kan en anden?


http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_lagdsruller
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Claus Nissen

Hej Niels

Du går ind under 5 udskrivningskreds i dette link

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_lagdsruller

Så finder du året hvor personen bliver 18 år
Så finder du det link hvor lægdsnummeret på sognet findes og åbner dette
NB: tallet der står efter Hovedrulle eller tillægsrulle er lægdsnummeret

Derefter er det "bare" om at blade dig frem og tilbage til du finder lægdsnummeret
og derfra søger du så personen.

mvh

Claus

Verner Bentsen

Hej Niels

Han findes i omskrevet rulle 1910/1899 lægd 67.

Så ser det ud til at han har fået Utps (utjenstdygtighedspas) dvs kasseret i 1916.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480946#19827,1613726

mvh Verner

Margit Kildevang Kristensen

Hej Niels
1899 er det år han fylder 18 og det år , hvor man kan forvente at finde ham.

Når jeg skal finde en person i lægdsrullen, så starter jeg på dette link
http://sa.dk/content/dk/ao-forside/find_lagdsruller
Derefter klikker jeg på den udskrivningskreds, som jeg skal lede i og derefter på det år, som jeg skal lede i.
Så er man kommet ind i billedviseren, hvor man skal scrolle ned til det rette år, som man finder ude i det venstre sidepanel. Hvis der er flere bøger for en årgang kan man se,  hvilke lægdsnumre, at bøgerne dækker i teksten på sidepanelet.

Lægdsnumrene står øverst på hver side, så man forholdsvis nemt kan navigere sig frem til den rigtige side

Jeg håber denne forklaring er brugbar :-)
mvh Margit

Niels Sten Andersen

Hej Alle Hjælpere

Tak for en fantastisk hjælp. Det var imponerende. Imidlertid er dette system ikke let at udforske. Der er mange interessante detaljer. F.ex. er det lykkedes to hjælpere Verner Bendtsen og Gitte Johansen at finde hver sin udgave af denne lægdsinformation på Sten Andersen. Verners udgave viser at bedstefar blev kasseret i 1916, altså under 1. Verdenskrig, hvor han som sagt tjenstgorde i Københavns Befæstning. Var selv på "Garder fortet" i Lyngby som turist. Kunne da forstå at mange blev hørehæmmede, ved tjeneste i kanonerne. Dette passer med virkeligheden!

Venligst

Niels Sten Andersen

Verner Bentsen

Hej Niels

Viborg,Torning: FT 1911 opslag 82 og FT 1916 opslag 48 og FT 1921 opslag 119 og FT 1925 opslag 211
Her bor Steen Andersen stadig i Torning og er smedemester.

I den rulle jeg henviser til, har Steen gjort tjeneste ved 2. Artilleri Bataljon fra 22.9.1901 til 20.7.1902 og fra 20.9.1903 til 11.10.1903.
UA 1901 betyder han er indkaldt i 1901.
Forst. 1909 betyder han er overført til forstærkningen; skal være til rådighed hvis det er nødvendigt.
Det kan være at han har været indkaldt i forbindelse med 1. verdenskrig og det er jo ikke utænkeligt, da han jo har fået Utps i 1916.

For at finde yderligere oplysninger skal man måske finde hans stambog på Rigsarkivet.

Verner

Niels Sten Andersen

Mange tak for et meget udfyldt svar. Tusind tak.
Venligst
Niels Sten Andersen