Har brug for hjælp til Franz Candelstorff her i Danmark og evt i Østrig

Startet af Annelise Kandelsdorff, 29 Aug 2014 - 18:05

Forrige emne - Næste emne

Annelise Kandelsdorff

Hej

Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig :)


Jeg skal finde ud af hvornår Frans Candelstorff blev gift med Dorothea Sophie så jeg kan finde hendes efternavn. Det jeg har om dem er at Frans komme  fra Wien, Østrig og første gang jeg støder på ham er i Horsens hvor han tog borgerskab  den 23.10.1750 som porcelains- og kathunstrykker, han får 4 børn: Marie Lovise Kandelsdorf, Anna Else Kandelsdorf, Charlotte Sophie Kandelsdorf og Margrethe Sophie Kandelsdorf. I KB står der kun Frans navn ved deres fødsler. Jeg mener at han bliver begravet den 13. januar 1758. Den 24.2.1758 bevilges hans enke Dorothea Sophie porcelains-og kathunstrykkeriet.

Er der nogle som kan hjælpe mig med at fortælle mig hvordan jeg kan finde ud af om det er rigtigt at Frans kommer fra Wien, Østrig?

Om Dorothea Sophie tror jeg at hun er født 1708 i Horsens, mere har jeg ikke på hende.

Jeg ved det er en del jeg spørger om men jeg vil blive glad hvis jeg bare kan blive hjulpet lidt på vej. På forhånd tak for hjælpen

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis

#3
Dottern Marie Lovise är i FT 1787 48 år gammal. Hennes far bör ha kommit på 1730-talet. Jag gissar att han gift sig omkring 1737.

http://www.ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=188501&sort=e

Här står det att han tog borgerskab 19/11 1753.

Eva M

Eva M

Inger Buchard

Tak for korrekturen, Eva.
Mon ikke Franz Kandelstorff har haft konen med hjemmefra?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Annelise Kandelsdorff

Undskyld at jeg ikke har svaret før nu men jeg har ikke haft mulighed for at være på  :) Det ser spændende ud det I er kommet frem til.

Jeg kan fortælle at det er datteren som hedder Charlotte Bang, hun belev gift med en Søren Bang. Charlottes mor hed Doretea Sofie.

Det lyder som rigtigt at han kan være kommet til Danmark omkring 1730 tallet når man ser alderen på datteren Marie Lovise.

At Franz skulle have haft sin kone med hjemmefra har jeg overhovedet ikke skænket en tanke. Tog det egentligt givet at han blev gift her i Danmark.

Er der nogle af jer som ved hvordan jeg kan komme videre med at finde Franz og evt. hans kone muligvis i Wien, Østrig for der er jeg altså helt blank.

Tusind tak for jeres hjælp

Eva Morfiadakis

Jag sökte i ett namnregister i Landesarchiv. Jag fann namnet K/Candelsdorfer en del i Burgenland ingen i Wien.

Eva M
Eva M

Annelise Kandelsdorff

Dem har jeg også kigget lidt på og tænkt at det kunne være familie men jeg ved faktisk ikke lige hvordan jeg skal finde ud af om det er da jeg jo ikke har nogle som helst data på Franz Caldelstorff før han kom til Danmark andet end at han står som ankommet fra wien, Østrig :)



Inger Buchard

Du kan se Wiens kirkebøger online på
http://www.matricula.data.icar-us.eu/php/main.php?ar_id=3670#10

Wien er en storby med mange sogne, så du må lede efter de sogne, der rækker tilbage til om. 1715-20


Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Annelise Kandelsdorff

Tak for linket :D det vil jeg fluks gå igang med. Håber jeg finder ham der.