Asser Rigs hustru - igen

Startet af Hanne Thøgersen, 14 Feb 2011 - 04:56

Forrige emne - Næste emne

Hanne Thøgersen

Jeg har set, at der tidligere her har været drøftet, hvem der kunne være aner til Asser Rigs hustru Inge.
På nettet finder jeg mange hjemmesider, hvor moderen hedder Cæcilie, og morfaderen Knud II den hellige.
Men når det gælder Inges far er der to bud.
Det ene går på, at et er en Erik af Gotland, jarl - iflg. Sigvard Mahler Dam bliver han ovenikøbet konge i Sverige.
Når jeg tvivler på dette er det ganske banalt fordi navnet Inge i Sverige er et drengenavn.

Så møder jeg også nogle steder, at faderen er Erik af Falster, og det giver mere mening, men det ville være rart at få det drøftet.
I Sigard Mahler Dams gæstebog på hans hjemmeside ser jeg, at Uffe Meulengracht henviser til en Leo de Pas, som opgiver en Jarl Erik af Falster som Cecilie Knudsdatters ægtemand og far til Inge Eriksdatter.
Det passer med, at jeg på nettet fandt (Danmark i Europa 750-1300 Af Nils Hybel) Nils Hybel skriver, at ifølge legenden besøgte Knud Lavard Erik af Falsters kone Cæcilie i Haraldsted da han bliver kaldt til møde i skoven - hos Saxo står der også, at Knud Lavard er på besøg i Haraldsted by hos Erik, Høvedsmanden over Falster, da han bliver kaldt til mødet i skoven.

Mon nogen kan fortælle om denne Leo de Pas og den bog, der her refereres til.
Er der mon nogen, der har mere om Erik af Falster og skulle det være muligt at få afgjort, hvem Inge Eriksen er efterkommer efter?

Mange hilsner
Hanne Thøgersen
- www.hannet.dk

hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Finn Holbek

Hej Hanne

den australske slægtsforsker med de hollandske rødder, Leo van de Pas, er ejer af den meget anerkendte hjemmeside http://www.genealogics.org/index.php

Du finder Inge Eriksdatter her: http://www.genealogics.org/getperson.php?personID=I00303366&tree=LEO

Leo har benyttet Otto Brenners "Nachkommen Gorms des Alten, 1978", en bog der efter sigende (endnu?) ikke skulle være fundet fejl i, så det må vel stå til troende :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hanne Thøgersen

Kære Finn
Tak for din henvisning til Leo van de Pas og hans kilde.
Spørgsmålet er så, hvad der er Otto Brenners kilde vedr. Asser Rigs hustru. Angiver han sine kilder?
Marianne Johansen og Helle Halding skriver i 2001 i "Thi de var af stor slægt" at de har svært ved at finde belæg for, at hun skulle være af kongeslægten.
Mange hilsner
Hanne
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Finn Holbek

jamen det var da så lidt, - jeg kender desværre ikke Brenners kilder.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Jens Voigt

Hej Hanne.

Prøv lige og se her:
Jeg har stillet dette forslag på wikipedia..

Erik den Hellige = Erik Jarl!

Jeg vil mene at de to personer er én og den samme.

Erik Jarl står på Svensk Wikipedia som morfar til Absalon og som far til Inge Eriksdottor.

Erik den hellige er ifølge Dansk Wikipedia også morfar til Absalon men hvor han er gift med Kristina Bjørnsdatter. Og får bla. datteren Inger Eriksdatter.

Er helt sikker på at Inge Eriksdottor og Inger Eriksdatter er den samme, bare med hver sin mor. Og hvis de er de samme, så er Erik jarl og Erik "den hellige" Jedvardsson også den samme person!

Som bevis....

Jeg citere svensk wiki om Erik Jarl: "Erik, jarl i Västergötland.

Erik jarl är en av historiens doldisar. Saxo omtalar som enda källa Erik som Gothorum præfectus, alltså jarl av Götaland och att han ägde en gård i Haraldsted på Själland. Övriga källor säger att Erik var jarl av Falster. Eftersom han var svåger med Folke den tjocke så finns det en svag koppling till Götaland, och han kan under tiden efter Inge den yngres död ha satts som jarl när vissa områden kan ha stått under danskt inflytande. Möjligen var han också jarl av Slesvig eftersom Lundaannalene omtalar en Ericus dux Sleswicensis.

Erik jarl var morfar till Absalon Hvide, Köpenhamns grundare.

Erik jarl var gift med Cecilia Knutsdotter av Danmark, dotter till Knut den helige.

Knut Lavard mördades 7 januari 1131 i skogarna utanför Haraldsted efter ha varit på julbesök hos sin kusin Cecilia och Erik jarl."

Her står nævnt at han (Erik Jarl) er morfar til Absalon.

Erik den Hellige, under familie dér ser man Erik's datter # Inger Eriksdatter gift med Asser Rig og Asser Rig er jo far til Absalon hvilket så også gør Erik den Hellige til Absalons morfar!

Det viser at folk bag wikipedia heller ikke er enige!

Hanne Thøgersen

Kære Jens Voigt
Ja, jeg har også indtil for nyligt brugt Wikipedia som kilde, også i det her spørgsmål, men jeg synes at det er problematisk, at man ikke ved, hvem der har skrevet eller hvorfra de har deres viden.

Ang. den jarl af Gotland, som skulle have en gård i Haraldsted, læser jeg hos Saxo, at den ejes af høvedsmand Erik af Falster, som Knud Lavard besøger da han bliver kaldt til møde med sin fætter Magnus.

Hvor det der om Absalons morfar stammer fra, gives der så vidt jeg kan læse i dit indlæg, ikke noget bud på. Den eneste kilde, vi har, er måske Saxo, så ham må man vist se at få genlæst.
Mange hilsner
Hanne
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning