Slægtsprogram - TNG. Nogen der kan anbefale det?

Startet af Hanne Fisker, 23 Aug 2014 - 15:02

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Goddag på Forum

Jeg vil gerne vide noget om slægtsprogrammet TNG!

Jeg bruger pt. BK7 og er genereelt set glad for det, men der mangler en kortfunktion i programmet som kan vise hvor mine aner har været, det har jeg så hørt at TNG skulle have.

Men! Hvad kan programmet og hvad kræver det af kundskab fra min side? Jeg har ikke den store kendskab til det tekniske og foretrækker således noget der er nemt og ligetil!

Hvad koster programmet?
Og kan man selv bestemme hvad der vise i det offentlige rum?

Hvor får man programmet?

Kort sagt, kan nogen forklare mig om fordele kontra ulemper ved TNG, helst i et sprog uden for mange tekniske udtryk.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Henrik Nielsen

#1
Hej Hanne,

Du kan læse meget om TNG på Darrins hjemmeside http://www.tngsitebuilding.com/
Programmet koster 33 dollar og kræver, at du har en hjemmeside som understøtter

1) PHP (a scripting language, 5.2.3 or higher required; and
2) MySQL (a database, 5.0 or higher required).

Det gør de fleste hjemmesider. Jeg har min hos Azero, men du kan sagtens finde en billigere.

Dertil kræver det et PCer, hvor du pakker programpakken ud og et såkaldt FTP (File Transfer Program) til at overføre filerne fra din PCer til webstedet. Der findes flere gratis programmer til det formål f.eks. CuteFTP.

Når det er oppe at køre, så skal du forberede  en eksport fra BK7 i form af en GEDCOM fil, som importeres ind i din nye TNG database.

Jeg har gjort det med min BK6 og det største problem var delingen af for og efternavne, hvor BK6 havde det i et navn. TNG tog automatisk sidste navn som efternavn, men her i DK er sidste navn ofte et kaldenavn. Der er også et par BK6 begivenheder, som ikke blev fanget rigtig af TNG.

Det giver lidt efter redigeringer, men jeg er yderst tilfreds med TNG og har helt droppet BK6 som backup.

Det er svært at skrive det hele her, men spørg gerne, hvis hjemmesiden ikke giver svar.
Darrin driver en usergruppe (på engelsk) hvor du altid kan få hjælp.

tngusers2 mailing list
tngusers2@lythgoes.net
To unsubscribe, read archives or for other list options, go to http://lythgoes.net/mailman/listinfo/tngusers2_lythgoes.net

Henrik
TNG site slaegt.web4it.dk
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Hanne Fisker

Hej Henrik

Tak for dit uddybende svar.

Det lyder dog noget kompliceret med alle de programmer man skal bruge for at få det til at virke, og da jeg ikke er et geni til programmer genereelt og ikke kan engelsk kan det vist godt byde på udfordringer der overstiger mit formåen.

Jeg skal på et tidspunkt have en hjemmeside et andet sted fra, end der hvor jeg har fra nu, 123hjemmeside er ok, men den kan ikke håndtere at jeg arbejder i et word-dok, og derfra kopier direkte over på siden, og at sidde og skrive alle mine aner direkte ind i den lille tekstboks tager flere timer!

Kan jeg se din side på nettet?
Hvad koster det at have en hjemmeside hos Azero?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Anne Marie Holck

Hanne, det er ikke så kompliceret  :)

Jeg har en hjemmeside hos one.com, der har jeg også TNG. Alle mine slægtsdata har jeg i Legacy, og uploader så bare en Gedcom-fil til TNG. Det er rimeligt enkelt.

Der er god hjælp at hente på Facebook-gruppen for TNG https://www.facebook.com/groups/155213862352/



Hanne Fisker

Hej Anne Marie

Tak for dit svar, jeg kender ikke one.com, er det dyrt at bruge?

Dette er lidt flovt at indrømme, men jeg har lidt problemer med Gedcom-filer, sidst jeg forsøgte mig med dem gik der totalt kaos i min database, heldigvis kunne jeg redde den med en backup. :-[

Med venlig hilsen
Hanne Fisker



Leif Thor Olsen

Hej Hanne.

Det danske program Anetavle har en udmærket kortfunktion, men om programmet kan køre på den nyeste udgave af Windows, ved jeg ikke.

Mvh. Leif

Hanne Fisker

Hej igen

Til Anne Marie
Tak for oplysningen.

Til Leif Thor
Kender godt Anetavle, har haft det engang, købte det vistnok.
Skal lige se om min ven har programmet liggende, men om det kan køre på Win. 8 ved jeg heller ikke.

Tusind tak til jer alle som har givet mig svar i denne tråd.
Nu må i alle have en god nat.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Lis B. Jensen

Hej Hanne

Du skal bare huske at Anetavle ikke kan håndtere ret mange personer - der er en maksbegrænsing
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hanne Fisker

Godmorgen Lis

Ups, det havde jeg glemt, ja så nytter det ikke, for jeg har over 5000 personer i databasen med både aner og deres efterkommere.

Jeg går lige i tænkeboks omkring det med TNG og det andet i har foreslået i tråden.

God dag til jer alle.

mvh
Hanne Fisker

Ole Kaare

Hvad er der galt med et af verdens mest udbredte slægtsforskningsprogrammer  "Family Tree Builder"? Anvender det selv med stor tilfredshed, og ud fra et logisk ræsonnement. Havde det ikke været et fremragende program, havde det sikkert heller ikke været så udbredt globalt.

God weekend

Hanne Fisker

Hej Ole

Intet er vel galt med Family Tree Builder, men nu er det så TNG jeg syntes opfylder mit ønske, og derfor det jeg har startet tråden om.

God weekend til dig også, glæder mig at du er glad for dit program.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Henrik Nielsen

Hej Hanne,

Det er ikke så vanskeligt at installere. Der kommer en guide med den filpakke, man kan downloade.
Hvis man ikke er så vant til at arbejde med en pc så er det nok godt at have en til at hjælpe dig.
Som sagt kan det hostes for få penge f.eks. hos https://www.unoeuro.com/ altså en euro per måned.
Når det er så billigt, så vil jeg sikre mig en god backup rutine.

Du kan se min TNG side her slaegt.web4it.dk - jeg har meget andet kørende der og jeg betaler hos Azero vel omkring de 800 kr om året.

Henrik
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Michael Hedeman

Hej Hanne

Det er korrekt der er en kortfunktion i programmet som bruger google map, du skal dog være opmærksom på at selv om du kan sætte programmet til at automatisk geokode dine steder så virker dette ikke optimalt.
Det skyldes dog ikke TNG, men der imod at google map ikke kan genkende sogn,herred,amt i et stednavn.

Så alt efter hvor mange stednavne du har kan dette tage lidt tid :-)

Der udover vil jeg anbefale at blive medlem af hjælpegruppen på facebook, nævnt tidligere.

Venligst
Michael Hedeman
www.danskeaner.dk med knap 10000 geokodet danske stednavne

Anne Marie Holck

Citat fra: Michael Hedeman [28118] Dato 25 Aug 2014 - 09:09

Det er korrekt der er en kortfunktion i programmet som bruger google map, du skal dog være opmærksom på at selv om du kan sætte programmet til at automatisk geokode dine steder så virker dette ikke optimalt.
Det skyldes dog ikke TNG, men der imod at google map ikke kan genkende sogn,herred,amt i et stednavn.

Nej, men det kan Legacy, så du kan få koordinaterne med over i TNG via en Gedcom-fil.

Hanne Fisker

Goddag Henrik, Michael og Anne Marie.

Henrik:
jeg sidder faktisk ved min pc det meste af min tid da bentøjet ikke er så godt, jeg kan godt bruge et program hvis det er på dansk, men det der er nævnt her i tråden er jo for det meste på engelsk. Desuden aner jeg intet om webhoteller, php, og andre af den slags udtryk, programmer osv.
Og de virker en smule skræmmende og uoverskuelige.

Michael:
Jeg har en masse stednavne, så kan godt se der er et problem der.
Jeg er ikke 100% tryg ved Facebook selvom jeg har en profil der, og hvis jeg melder mig ind i den gruppe vil jeg så ikke får alle med der er derinde? Kan i se hvad jeg mener? Selv der aner jeg ikke hvad jeg laver!

Anne Marie:
Legacy er udelukket, har haft det, og den og jeg fungerede ikke godt sammen.

Jeg tror jeg opgiver dette igen.

Tak for alles velvillige råd og hjælp.

Mvh
Hanne Fisker

Michael Hedeman

At blive medlem af en gruppe på facebook er ikke det samme som at du bliver venner med dem som er i gruppen. Du kan også selv bestemme om du vil have besked når der skrives et indlæg der.

Jeg synes ikke helt du skal afskrive TNG, ja det kræver lidt at få det startet op, men til gengæld et af de stærkeste online programmer. Du kan jo med dit eget TNG oprette familie medlemmer som bruger så I kan arbejde sammen.

Hvis du vil have en smags prøve på hvordan programmet ser ud og selv oprette et par personer er du velkommen til at bruge danskeaners demo til dette, da danskeaner også bruger TNG
Du skal dog huske på ved eget brug af TNG er der 12 forskellige pre layout der kan vælges imellem (farve indstillinger m.m. )

Venligst
Michael Hedeman
www.danskeaner.dk


Hanne Fisker

Hej Michael Hedeman

Tak for dit svar, jeg har snakket med min ven om det og vi giver det et forsøg.

Til Anne Marie Holck
Du bruger One.com kan du fortælle lidt om hvor mange sider man evt. får hos dem?
Jeg har kigget på deres side men der står intet om hvor mange sider man har og om hvad det koster for at få evt. flere sider. Sikkert et dumt spørgsmål, men den hjemmeside jeg har nu fungere på den måde at man betaler for 20 sider og yderligere 20 sider kan købes særskilt.

Så et spørgsmål mere om TNG det koster ca. 33 dollar, men er det et engangsbeløb eller er det pr. år?

Og hvordan flytter jeg mit domæne?

Kan jeg lave andet på denne form for hjemmeside udover min slægt, jeg har jo også mine sider med hjælpe til nye slægtsforskere og dem vil jeg være ked af at skulle smide væk?!

Mvh
Hanne Fisker - nu med nyt mod på tingene.

Anne Marie Holck

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med 'hvor mange sider'... Du får 15 Gb, og dem kan du fylde op. Jeg har bl.a. TNG liggende med ca. 10.000 personer og ca. 2200 billeder. Derudover har jeg adskillige fotoalbummer, og en hel masse backup-filer fra min PC i Bix, som deres sky hedder. Endelig har jeg en 15-20 mailbokse for hele familien liggende. Hvis ikke de 15 Gb er nok, så kan du opgradere...
Jeg har kun gode erfaringer med one.com

Henrik Nielsen

Hej Hanne,
du tænker nok at du højest kan have 20 statiske HTML sider.
Du skal her tænke på at TNG er basert på en database, som via dynamisk kode danner tusindvis af sider alt afhængig af, hvordan du ønsker dine oplysninger præsenteret. En begrænsning er blot hvor mange data, du evt. lægger i din database, og hvor mange fotos du lægger op. Så du kan nemt have tusindvis af html 'sider' men der er vel en 20-30 skabeloner til at fylde data i.

De 33 USD er en gang for alle indtil der kommer en væsentlig opdatering af programfladen. Der er flere, som anvender udgave af TNG som ligger flere versioner tilbage. Den nye version har bl.a. en dynamisk tilpasning af brugerfladen alt efter hvad hardware du bruger til kigge med pc, tablet eller smartphone. Hvor tit man skal betale, hvis man vil opgradere er måske hvert andet år.

Der kommer en god guideline med programmet, når man køber det, men det vil være godt at sætte sig lidt ind brugen af FTP programmet.

Webstedet kan bruges til meget andet. Flere kombinerer det med andre brugerflader. Jeg har blot installeret det i et underbibliotek www.web4it.dk/slaegt. Jeg har adskillige andre undermapper, hvor andre 'websites' ligger. Hvis der ikke er et link på fronten, så er der ingen uønskede besøgende, der finder frem til ens uder websted. Har har ladet Google indeksere min TNG side så flere vil falde over data, hvis de søger en bestemt person.

Hvis du har et domænenavn allerede, så kan du ved bestillingen angive, at du har et i forvejen. Du skal sikkert lige overfor den ny udbyder at du har rettigheden til domænet liggende hos DKHostmaster.

Det er sikkert mange ting på en gang, men man skal vel starte et sted. God fornøjelse.

Henrik
Sogne omkring Slagelse og Sorø, Sydfyn, Lolland-Falster og Lemvigegnen og Dronninglund omegnen . Født Slagelseaner nu Allerød.
slaegt.web4it.dk

Hanne Fisker

Godmorgen

Til Anne Marie
Tak for din mening om one.com og dit svar.

Til Henrik
Du gav mig lige svaret, på spørgsmålet om siderne.
Det er meget vigtig for mig, at det jeg har på min nuværende hjemmeside kan kommer med over i den nye. Dels fordi jeg har brugt en del timer på at lave det hele, og dels fordi jeg ved at mange der lige er startet som slægtsforsker bruger de sider jeg netop har lavet for at hjælpe dem i gang!

Mange tak for jeres råd og hjælp.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker