opslag i Viborg - Oldefar i Horsens Tugthus 1899

Startet af Birthe Getzlaf, 21 Aug 2014 - 03:40

Forrige emne - Næste emne

Birthe Getzlaf

Jeg har fundet min Oldefar i Horsens Tugthus. Jens Christian Christensen Dom nr. 4811 og Fange nr 60.
Jeg bor i Canada, saa lidt svaert og komme til Viborg, men jeg vil gerne vide hvorfor han var i tugthuset.
Han fik 8 aar saa det maa have vaeret noget slemt. Jeg vil vaere meget taknemlig hvis en har tid og kigge efter for mig, hvis de kommer til Viborg. Min email: b.getzlaf@sasktel.net
Venlig Hilsen
Birthe Getzlaf

Tanja Viola Skov Christensen

#1
hej :)

jeg skal på landsarkivet i viborg på torsdag den 4/9 - jeg har allerede 3 personer som har jeg lovet at slå noget på for, ialt 5 fadderskabssager...

jeg noter dit spørgsmål ned og prøver at kan nå at finde et svar til dig. :)
ellers kommer du til at vente til næste gang jeg skal der op :)

NB: han du fundet ham der i 1899, hvor han allerede er fange - eller bliver han dømt i 1899 ?




venlig hilsen

tanja

Birthe Getzlaf

Hi Tanja
Jeg vil foerst sige Mange Tak at du har skrevet paa din list.
Jens Kristian Kristensen var indsat June 22 1899, det er hvad staar paa den list
hvor jeg har fundet ham.

Birthe

Birthe Getzlaf

Hi Tanja
Jeg skulle have fortalt hvor jeg fandt ham.  Det var paa en list kalled "Horsens tugthus alfabetisk efternavneregister over de i faengslet indsatte fanger 18;75-1926". 
Jeg fandt ham paa opslag 41 af 301

Jeg har et andet spoergsmaal.  Jeg har ledt efter hans soen Kristen Kristensen, som er min bedstefar.
Han forsvandt omkring 1921, efter at min bedstemor doede og min mor blev sat i pleje. Er der en list hvor man kan soege efter dem der doede.  Jeg har hans foedselsaar?

Venlig hilsen
Birthe

Inger Toudal

#4
Hej Birthe og Tanja

Jeg linker lige til den side i registret, hvor Jens Christian Christensen står:

http://www.wadschier.dk/arkivalie/horsens-tugthus-alfabetisk-efternavneregister-over-de-i-faengslet-indsatte-fanger-1875-1926/22487/41/

Et godt råd med på vejen: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,1215.0.html

"Du skal have fat i stambogen for Statsfængslet i Horsens. Den findes på Landsarkivet i Viborg. I stambogen vil det fremgå ved hvilken ret, de er blevet dømt og hvad de er dømt for. Ud fra disse oplysninger kan man så gå videre til retsarkiverne for den ret, hvor de er dømt og finde flere oplysninger." (Jørgen Green)

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=statsf%C3%A6ngslet+i+horsens&b=stambog&d=1&e=2014

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Tanja Viola Skov Christensen

Hej

jeg måtte lige en tur afsted på LA igår - da dette er noget der skal bestilles via Daisy inden brug. og jeg kunne ikke finde rundt på daisy på egen hånd ( første gang jeg skal bestille noget der efter) - så måtte lige op og bede om hjælp og en lille guide i hvordan dette Daisy virker.... arkivaren var rigtig sød og hjælpe og forklarer, og med hans hjælp fandt vi frem til dette

Arkivinstitution: Landsarkivet for Nørrejylland
Arkivskaber: Statsfængslet i Horsens
Arkivserie: Fangesager
Løbenummer: 153
Magasinenhed: 1899 4801 - 1900 4900

- der er fundet frem der oppe, og ligger bare og venter på at jeg kommer og kigger på det i morgen :)


Tanja Viola Skov Christensen

#6
Citat fra: Birthe Getzlaf [2420] Dato 03 Sep 2014 - 15:57
Jeg har et andet spoergsmaal.  Jeg har ledt efter hans soen Kristen Kristensen, som er min bedstefar.
Han forsvandt omkring 1921, efter at min bedstemor doede og min mor blev sat i pleje. Er der en list hvor man kan soege efter dem der doede.  Jeg har hans foedselsaar?

går ud fra du kan din bedstemoders  navn - og sikker også ved hvor i landet ( amt, herred, sogn) og en dato for hendes dødsfald?
- for så er det lige som at finde døb/fødsler, ind i kirkebøgerne og lede :)

hvad der står ved hendes død kan være et rigtig godt spor......
hvis hun er noter som hustur/kone til/af XXX så er han stadig i live.... mens hvis hun står som enkefrue/enke af XXX så er han afgået ved døden før hende.


Vivi Winther

#7
Detaljer
FT år
1901
Navn
Jens Christian Christensen
Køn   Mand
Alder   
   
Amt   Ålborg
Herred   Hornum
Sogn   Ellidshøj
Stednavn   Ellidshøj

Født dato   
Født sted   Ellidshøj

Stilling i husstanden   husfader
Erhverv   
Civilstand   Gift
Kommentar   Midlertidigt opholdssted: Horsens Tugthus

FT 1901     Ålborg Hornum Ellidshøj      Stednavn   Ellidshøj

Maren Christensdatter    Kvinde       Gift   husmoder fattigunderstøttelse
Christian Christensen   Mand                   Ugift   barn
Jens Christian Christensen   Mand           Gift   husfader

Maren:
Født dato   
Født sted   Vebbestrup, Aalborg Amt

Christian:
Født dato   
Født sted   Buderup, Aalborg Amt
Kommentar   Uægte barn

Jens Christian:
Født dato   
Født sted   Ellidshøj

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"


Vivi Winther

Christian Christensen f 21 mai 1891 og døbt i Vebbestrup Kirke 11 juni 1893
1887-1892 Buderup Hornum Ålborg opslag 16

Vielsen af Jens og Maren 30 juni 1893
1892-1901 Vebestrup Hindsted Ålborg opslag 143 nr 2

Bemærk Maren har været viet før og er Enke, men det er Jens Christians barn Christian.

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Tanja Viola Skov Christensen

så har jeg været på arkivet ang hans straffesag - og du har ret det er noget slemt han har lavet siden han får 8 år.....

jeg vil ikke skrive mere end det herinde da jeg ser sagen som "følsom information" ang sagens natur....

jeg fandt kerne. hvad er han dømt for.... og resten havde jeg vildt svært ved at du så tog fotos med mobilen af hele sagen -  og sender dem senere til dig på mail :)


venlig hilsen

Tanja

Birthe Getzlaf

Hi Tanja, Inger og Vivi
Jeg vil sige Mange Tak til jer allesammen.  I har alle vaeret meget hjaelpsom, noget af det viste jeg i forvejen, saa jag maa huske en anden gang at give saa meget information som jeg har.
Hvad angaar Kristen Kristensen f. 25 Maj 1891, han er min mors far.  Min mors mor Sorine Martini Nielsen f. 17 june 1888 og died 8 Jan 1919, Odde, Als, Hindsted fik 2 boern med Kristen Kristensen. De blev aldrig gift.
Den foerste Egon Hjalmar Kristensen f. 6 Jan 1917, opslag 183, Als, og saa min mor Margrethe Kristensen f. 22 Jan 1918, opslag 68, Als, Hindsted. Min mor blev sat i pleje og vi foerst fandt ud af at hun havde en bror, da jeg begyndte med min families genealogy.  Det lykkes os at finde ud af hvor min mors bror boede, og jeg fik mor introduceret med ham, desvaerre doede mor ret ung,kun 55 aar.  Vi fandt saa ud af at han var vokset op ved Sorine Martine Nielsen's tvilling soester og mand.  Desvaerre doede han inden jeg taenkte paa, at maaske han vidste hvor hans far Kristen Kristensen var blevet af.  Det er ham jeg gerne vil finde, maaske har jeg nogen familien jeg ikke engang ved om.
Det sidste jeg har om Kristen Kristensen var fra en retsssag, mors onkel Johannes Hansen ( som var gift med Sorine Martine Nielsen's tvilling soester, som ogsaa op bragte Egon) havde ansoegt om og faa betailing fra Kristen Kristensen for de to boern, paa det tidspunkt 22 Juli 1921, tjente Kristen paa Gl Viffersholm.
Jeg haaber at jeg har forklaret det, saa i forstaar hvad jeg mener.  Det er heller ikke fordi at forventer at i skal soege efter ham, men maaske har i et forslag.

Vivi Winther

FT 1890    Ålborg Hindsted Als           Stednavn   Lodshuusene Als Sogn

   Ane Magrete Christensen   Kvinde   45   1845   Gift   Huusmoder Arbeidskone
   Marius Christian Sørensen   Mand     7   1883   Ugift   Dreng hos Moderen
   Niels Martinus Nielsen    Mand           4   1886 Ugift   Dreng I Pleje
   Sørine Martine Nielsen   Kvinde   1   1889   Ugift   Pige I Pleje
   Kjerstine Magrete Nielsen   Kvinde   1   1889   Ugift   Pige I Pleje

måske du vidste de var i pleje, men syntes lige jeg ville ligge den ind til dig hvis du nu ikke havde det  ;)

http://www.danishfamilysearch.dk/search

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Birthe Getzlaf

Hi Vivi
Nej det vidste jeg ikke, tak.  Jeg skulle ogsaa have tilfoejet i mit forrige post, at jeg har fundet ham Kristen Kristensen i Laegsrullen, men den ender i aaret 9/8 - 10/10 1917 og der staar ikke noget om hvor han gik hen efter den dato.  Hans laegs # 5-407-O-46, det var en omskrevet list fra 1926.

Venlig hilsen
Birthe

Vivi Winther

Hej, der er nok en forklaring på de var i Pleje idet udlagt barnefader er bortrejst til Amerika se deres fødsel/dåb her
1885-1891 Als, Hindsted, Ålborg opslag 37

Tvillingernes mor:
Lise Christine Hansen f 25 august 1865
Far: Søren Hansen
Mor: Hustru Christiane Nielsen, 22år
1852-1869 Als, Hindsted,Ålborg opslag 80

Udlagt Barnefader Christian(Christen) Nielsen som er rejst til Amerika har jeg ikke noget på. Eller måske  :)

Niels Martinus Nielsen f 27 december 1885 har som udlagt barnefader Christen Nielsen, ikke samme mor.
1885-1891 Als, Hindsted, Ålborg opslag 4

De er anbragt i Pleje same sted  ???

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Birthe Getzlaf

Hi Vivi
Jeg havde den samme tanke, at jeg ville finde us af, whem der var fader til Niels Martinus Nielsen.  Jeg fandt ud af at moderen var Jacobmine Nielsen, som er en soester til min Christen Nielsen.  Jeg ved at der er en anden Christen Nielsen i Als sogn, saa det maa vaere ham.  Sommetider er det vanskeligt fordi der er mange med det samme navn.

Venlig hilsen
Birthe

Tanja Viola Skov Christensen

okay

jeg sendte en mail til dig i torsdags - men tror ikke den gik igennem grundet filerne vedhæftet fyldte for meget - har lige prøvet igen, fra en anden mailkonto, og med filer som zip. ser ud til at være blevet sendt - HVIS du ikke modtager min mail ( fra TanjaViola83@gmail.com) så må du lige råbe på

- go weekend -