Aner i har rod i Heymann, Bing og Henriques - (stamtavler)

Startet af Lise Østerberg Bahr, 05 Maj 2014 - 08:42

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej


Jeg er flere gange havnet i Bing slægten via min søgning på slægten Østerberg. Disse har også rødder i Heymann (der kan forekomme flere steder) og Henriques.)

Søger nogle der har anesammenfald i disse slægter til Østerberg slægten.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahar

Heidi Ilsoee

Er dette noget brugbart?

København, København (Staden), Amagertorv, Amagertorv 1, 2 sal, 4, FT-1840, D2350
Heymann Manheimer 44 Gift  Klædehandler 
Adelheid Manheimer født Bing 26 Gift  Hans kone 
Theodor Noach Manheimer 6 Ugift  deres Børn 
Marcus Herman Manheimer 4 Ugift  deres Børn 
Rosette Manheimer 2 Ugift  deres Børn 
Edvard Weel 26 Ugift  Klædehandlersvend 
Samuel Exechel 44 Ugift  Handelsbetjent 
Hanne Olsen 30 Ugift  Tjenestefolk 
Inger Peersdatter 24 Gift  Tjenestefolk

København, København (Staden), Frimand Kvarter, Hørnet af St. Købmagergade og Amagerbrogade, 2d Sal, 1, FT-1845, C2733
H. Mannheimer 49 Gift  Silke og Klædehandler ditto [Kjøbenhavn] 
Adelheidt Bing 30 Gift  Hans Kone ditto [Kjøbenhavn]   
Noa Theodor Manheimer 11 Ugift  Forudnævntes Børn do [Kjøbenhavn] 
Jacob Hermann do [Manheimer] 10 Ugift  Forudnævntes Børn do [Kjøbenhavn] 
Rosette Mannheimer 7 Ugift  Forudnævntes Børn do [Kjøbenhavn] 
Martin Wilhelm do [Mannheimer] 3 Ugift  Forudnævntes Børn do [Kjøbenhavn] 
Emil Bangerdt 29 Ugift  Cancellist i Generalitetet do [Kjøbenhavn] 

København, København (Staden), Frimand Kvarter, Frimands Kvarter, Amagertorv 1, anden sal, 1, FT-1850, C1436
H. Mamheiner 54 Gift  klædehandler Kjøbenhavn 
Adelheidt Mannheiner født Bing 36 Gift  hans kone Do.   
Theodor Noa Mannheiner 16 Ugift  søn Do. 
Jacob Herman Mannheiner 14 Ugift  do. Do. 
Rosette Mannheiner 12 Ugift  do. Do. 
Wilhelm Martin Mannheiner 8 Ugift  søn Do. 
Frederik Wilhelm Højer 24 Ugift  silke- og klædesvend Do. 
Regine Mathine Christensen 26 Ugift  tjenestefolk Rønnebechsholm ved Næstved. Præstøe amt 
Rosa Ballin 23 Ugift  tjenestefolk Aarhuus 

Adelheid Bing f. 20.06.1813 i Mosaisk, København
Forældre: Heiman (Herman) Bing og Sara Meyer
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XY6W-MQ7

Herman Bing var boghandler og kom fra Amsterdam i Holland.

Heidi

Lise Østerberg Bahr

Hej og god morgen Heidi.


Tusind tak for dit input. Det gør mig så glad, at du hjælper mig, ligesom der er flere utrættelige hjælpere her på dette Forum.

Venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Lise.
Er det bl.a. Heymann, du gerne vil have mere om? - dem har jeg en del om. Eller er det bare forbindelsen til Heymann?
Jeg kan ikke i mine noter finde nogen forbindelse til de navne, du anfører.
Mvh. Jan

Lise Østerberg Bahr

Hej

Fandt lige min gamle tråd.

Jan Rømer; du har tidligere haft en tråd om Heyman slægten og et hemmeligt barn. (Heymann/Heyman)
Heymann slægten kan også ses på Helmut Martensens hjemmeside www.adelby.com

Jeg kan se BING er involveret i din ovenfor nævnte tråd.

Bing og Østerberg er også beslægtede.

jeg er interesseret i denne slægt; du havde nogle data ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej.
Jeg har ikke fundet nogen sammenhæng mellem Heymann og de slægter, du nævner.
Frederik Heymann (1849-1900) var bryggeribestyrer på faderens bryggeri i Kbh.
Forældre: Isaac Wulff Heymann (1818-1884) og Johanna Levysohn (1824-1885).
Dansk biografisk Lexikon, bind 7, side 443:
Heyman, Isaac Wulff, 1818-84, Handelsmand, var født i Kjøbenhavn 1. Nov. 1818. Hans Forældre vare Kjøbmand Wulff Philip H. og Gittel f. Isaac Moses. I sit 19. Aar etablerede han sig som Vexelerer sammen med I. M. Levin. Efter en meget heldig Virksomhed traadte H. 1848 ud af Firmaet og arbejdede derefter nogle Aar som Vexelmægler. Han begyndte nu at anlægge den allerede ikke ubetydelige Formue, han i de nævnte Virksomheder havde erhvervet sig, i Ejendomshandel og Byggeforetagender og i forskjelligartet industriel Virksomhed. Han anlagde 1853 Bryggeriet Svanholm, som han ejede til sin Død, senere den kemiske Fabrik Sophieshaab, og han var en Tid lang Medejer af Christianshavns Dampmølle og af forskjellige andre Fabrikker. Som stor Grundejer spillede han en betydelig Rolle i Kjøbenhavns Grundejerforening, hvis Formandsplads han beklædte i adskillige Aar. Han var Medstifter af forskjellige Aktieselskaber, deriblandt 1862 af Industribanken i Kjøbenhavn, i hvis Repræsentantskab han havde Sæde til 1880, de 3 sidste Aar som Formand. Fra 1871-80 var han Borgerrepræsentant. End videre var han Medlem af den jødiske Menigheds Repræsentantskab og deltog i Bestyrelsen af flere af Menighedens velgjørende Foreninger. Dels i levende Live, dels ved Testamente oprettede han forskjellige velgjørende Stiftelser og Legater. 1882 blev han udnævnt til Etatsraad. H. var gift med Johanna f. Levysohn (d. 1885), Datter af Kjøbmand Joachim L. i Hamborg. Han døde 19. Juni 1884.
E. Meyer.
Gravsten: http://tom.brondsted.dk/mosaiskebegravelser/?carre=MG&rk=1&type=grave&id=1743&kgrd=1
En bror til Isaac var PhilipHeymann, som grundlagde Tuborg.
Isaacs forældre er nævnt ovenfor. Wulff (ca. 1793- e. 1845), Gittel (?-?)
Wulff Philip Heymanns forældre var:
Philip Heimann (ca. 1752- efter 1801) og Halle Walichsdatter (ca. 1760- efter 1801).
Hans forældre er Heimann Joseph (ca. 1720-e. 1801)og Judithe Joseph (ca. 1721- e. 1787). Han benævnes "jøde og guldtrækker.

Om Wulff: Første gang, familien registreres i København er FT40. Hele familien undtagen Isaac synes at være borte fra Kbh igen i 1845. [der er ikke ledt i andre amter].
Der er stor aldersforskel på Isaac og de øvrige søskende, og i FT40 betegnes han da også som "hans søn" i modsætning til de øvrige børn, hvis moder kun er 8 år ældre end Isaac. Konkl.: Isaac har en anden mor. Hende kender vi intet til.
FT34 er der Heyman i 2 andre amter, men uden forbindelse til denne familie.
I 1801 er der en Heyman-familie i Roskilde med navne som Wulf og Isach. Der synes dog ikke at være forbindelse. I Kbh. er der 17 personer uden umiddelbar forbindelse.
I FT1787 er der en familie med en række navne, der virker interessante, bl.a. Isaac og Wulf.

Alle generationer fik adskillige børn, hvis skæbne, jeg ikke har fulgt op på.

Det hemmelige barn du nævner, er Laura Marie Fischer (efter stedfaderen), som blev mor til Erik Elias (1906-1987), skuespiller, biograf- og teaterdirektør (bl.a. Vedbækrevyen) og lektor v. K.U., "mit liv har været en lang pragtfuld række af festlige fiaskoer". (Han vidste ikke selv, hvem hans morfar var. Det havde mormoderen holdt som sin egen hemmelighed, muligvis mod en god betaling fra faderens familie?). Erik Elias´ fader var Lauras ægtefælle, Gillelejemaleren Elias Petersen.

Mig bekendt har Heymann-familien intet med Adelby, Bing eller Østerberg at gøre.

Mvh. Jan