Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej Judith,

ja, jeg kan høre, at du er godt kendt i området.  ;D

Jeg kender til gengæld nada denne egn. Men jeg glæder mig da voldsomt til at skulle til Jystrup Kirke på tirsdag.

Efter aftensmaden skal jeg lige til Glostrup Kirke, for at finde Hans Heldts bror, Peder Helt, der ifølge FS skulle være født i 1676 og død i 1679. Det er jo præstens søn, så det må da være til at finde.

Det er nok fornuftigt at have et kort liggende, som du har.
Vi har nu mest bevæget os rundt på Fyn, og jeg har slet ikke haft fantasi til at forestille mig, at der ville være så meget at finde på Sjælland. Mit skrivebord flyder med papirer og bøger, og det er ikke fordi, jeg er et rodehoved. Næh, det er lektier, som Finn Holbek siger. Så jeg må nok kigge på kort på pc'en, hvortil jeg heldigvis har to skærme, og så se at blive lidt klogere på Sjælland. ;D

Jeg vil i hvert fald kigge på nogle af de sogne, du nævner.

De næste 14 dage får jeg ikke meget tid til slægtsforskningen, som også jeg er blevet fuldstændig grebet af. 

Du må have mange tak for al hjælpen.

De venligste hilsner
Anelle

Kurt Palshøj

#61
Hej

Jeg har anvendt noget af tiden med at efterse kirkebøger for cpr numre, og kigge i kb. Soderup - fandt1741  "3. Oktbr begravet Christian Wihelm Helt af Ebberup, 2o aar" åbenbart en bror til Jacob Ulrich, Johanne Marie Ferdinandus og Jonas Christian, desuden et par af Jacob Ulrichs døde børn, uden navn.

Mht. skove, Ebberup skov ligger/lå, i dag temmelig formindsket, ved Ebberup og tilhørte dengang kommunitetet(kronen). Jeg vil tro det er her han har været skovridder.
Ebberup ligger i Soderup sogns sydlige del, få km. fra Skjoldenæsholm og tæt ved Jystrup sogn.

Hans Helts søster, Johanne (1687-1745) var gift med præsten i Sæby sogn Knud Arild Christensen Friis.

For lige at vende tilbage til Oluf Lauritzen Huulegaard, i Kr Eskildstrup kirke er i gangen foran alteret en sten i gulvet, med næsten samme tekst som på stenen i Allerslev kirke, men desværre ingen årstal.
Jeg tager et billede af den næste gang.

Med venlig hilsen
Kurt.

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

Christian Wilhelm Helt opsl. 194, begr. 20 år gl. 3. okt. 1731. Det var en af de små noter, jeg lavede i går.

De forskellige noter, der nævner familien: 100, 142, 144, 157, 168, 170 ve.s, 170 hø.s., 173, 182, 185, 194, 196, 201.

Hans Helt's søster, Johanne har jeg ikke noget om endnu. Men jeg putter hende lige ind. Hun må være døbt i Glostrup, ik'? Og viet s.s.? Døde både hun og Friis i Sæby?

Hvis tiden tillader det, burde jeg måske også tage til Kirke Eskildstrup snarest.

Hedder Hans Heldt's datter Johanne Marie Ferdinandus? Jeg har noteret hende som Johanne Marie Hansdatter Heldt. Hmmm.

Jeg kigger i Jystrup efter Jacob Ulrich.

Tusind tak for idéerne.

De venligste hilsner
Anelle

Kurt Palshøj

Hej Anelle.
Kiggede lige i kb Roskilde Domsogn 1678-1708, FD efter Dorthe Margrethe Heldt, som jeg læser det blev hun båret af Kirstine Marie Jacobsdatter, Anne Bertelsdatter stod hos, des uden nævnes:

Hl. Christian Berg (gm Maren Helt, søster t. Hans)
Mons. Esajas Helt (bror t. Hans)
Johanne Helt (søster t. Hans.)

Er Kirstine Marie Jacobsdatter familie t. Else jacobsdatter Lund?

Nu har jeg helt glemt min cpr nummer søgning, det må fortsætte i morgen.
se evt. palshoj.dk
som venter på opdatering, men sommeren har været for varm.

Venlig hilsen
Kurt

Anelle Cosedis

Hej,

desværre har jeg ikke fundet Jacob Ulrich i Jystrup kb.

Til gengæld har jeg fundet to søskende mere til Hans Heldt: Glostrup: Maren, 18. jul. 1680 opsl. 9 ny,  og en søn født 6. mar. 1682 opsl. 12. Jeg kan dog ikke læse hans navn. Pover???

Og Johanne fandt jeg i opsl. 18, født 11. jun. 1687 kl. 9 om aftenen.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

ja, Kirstine Marie Jakobsdatter Lund og Else Jakobsdatter Lund er døtre af Jakob Jensen Lund og Margrethe Olufsdatter Hulegaard.
Deres to første børn hedder Oluf og Maren, og derfor lyder det som om vi skal til Oluf Lauritsen Hulegaard og hans hustru.
Vi skal holde tungen lige i munden med alle disse infos vi har fået med stor hjælp fra Judith.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

En bror mere til Hans Heldt:

Glostrup, opsl. 15, 25. feb. 1685, Johan Hartvig Helt.

Jeg er endnu ikke stødt på Esajas, men han skal findes.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Esajas kan jeg ikke finde, ligesom den første søn Peder Helt, født i 1676 og opkaldt efter sin farfar. Men da han hedder Esajas efter sin morfar, må han være et af de første børn, og er derfor svær at spore.

De venligste hilsner
Anelle

Kurt Palshøj

Hej .

Han kan findes i Wibergs præstehistorie, han blev sognepræst i Vitten, Haldum og Hadsten, Sabro herred 1709. †1730.

Med venlig hilsen
Kurt.

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

tak skal du have for Esajas.

Jeg har i dag været i både Jystrup kirke og i Allerslev. Tog fotos, men tror desværre ikke, at de blev særlig gode. Jeg kan ikke finde ud af at lægge dem ud her, for den da!!!

Og endda herredsfoged Jacob Jensen (på stenen Jenson) "Lund" nævnt i Jystrup.

Mon det vil være muligt at finde ud af, hvornår Margrethe Olufsdatter Hulegaard blev viet til Rasmus Berthelsen? Hvordan? For i skiftet fra Skjoldenæsholm er jo kun nævnt, at han er død inden hende.

De venligste hilsner
Anelle


Bjørn Marcher

Hej Anelle med flere,

I har godtnok været aktive sidste weekend! Beklager jeg ikke lige havde tid til slægtsforskning....

For lige at følge op på de ældste Hulegaard'er, har jeg fået svar på Peter Rusts hjemmeside.

Han bygger her på arbejde fra hans fars afdøde fætter: "5928. Oluf Jensen Huulegaard, * 1570, † 1641 i Allerslev, Roskilde."  "Kilden til Oluf J. Huulegaard er også afdøde Ejnar Skovfoged, hvad hans kilde var må stå hen i det uvisse indtil jeg selv får efterforsket den. (Måske Roskilde domkirkes papirer)."

Vi er før kirkebøger i Roskilde Domsogn, så det er ikke klart hvilken kildetype, der kan være tale om. Mon ikke selve forskningsarbejdet er af høj kvalitet, så oplysningen er givetvis korrekt, nu skal vi blot finde kilden.....

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

... især til Bjørn, ang. svar 31,hvor du nævner Kirsten Hansdatter Ravn:

I linket fra Thestrup-Bjørn til Allerslev Kirke er nævnt:

4) O. 1685. Hans Christensen Rafîn, Herredsfoged i Walboeres Herred, og
Hustru Margarete Eliis Datter. Han døde 27. Juli 1685, men havde forinden
bekostet Stenen. Herefter manende Vers til Læseren. Rødlig Kalksten, 154 x
103 cm, med fordybede Versaler. I Hjørnerne Cirkler med Evangelisterne i
højryggede Lænestole, i en Oval foroven et hjelmet Vaaben med afdødes
Initialer. I Skibets Gulv.

Måske en forbindelse ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bjørn Marcher

Hej Judith,

jo der er afgjort en forbindelse. Hans Christensen Ravn var gift med Maria/ Margrethe Eliasdatter. Han døde 1685, blev begravet i Allerslev 4.august 1685 (Lengnick's noter forrest i Osted KB). 

Jeg antager at Peder Olufsen Huulegaard er blevet viet til enken Margrethe/Maria Eliasdatter. Deres  første to børn hedder jo Kirsten Hansdatter Ravn og Hans Pedersen, hædersopkald efter den døde Hans Ravn (ikke det mere logiske Oluf eller Elias efter bedstefædrene).

Blandt Hans' faddere (opslag 58 i Gørlevs KB 1680-1733) er den nye herredsfoged i Valborg herred, Jacob Jensen (Lund).  Det passer jo så nydeligt....

Mangler at finde vielsen mellem Peder Hulegard og Maria/Margrethe Eliasdatter, men det kan jo være i en kirkebog der er gået tabt.

mange hilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Hej Bjørn

Nu var det fordi du i svar 31 om Kirsten Hansdatter Ravn skrev:

Det kan vel være Peder's steddatter - Peder er gift med Maria Eliædatter, som måske har været gift med en Hans Ravn tidligere. Ville også passe med at Maria's næste søn partout skal hedde Hans (ikke det mere logiske Oluf eller Elias efter bedsteforældrene)? 

at jeg lige ville videregive oplysningen fra Allerslev Kirke :-)


Og hej til Anelle

Jeg kan ikke lige "overskue", om du har fundet noget om Ole Jakobsen Lund, men han findes i Sjællands Stifts Degnehistorie, side 38

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Sj%C3%A6llands_Stifts_Degnehistorie%2C_et_Bidrag_til_de_svundne_Aarhundreders_Personal-_og_Kulturhistorie..pdf

Uha da, en opsætsig degn  :D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

vel hjemkommet fra strikkefestival på Fanø (det betyder ikke, at jeg er en erfaren strikker. Mangler tid og ææælsker slægtsforskning), vil jeg lige sige tak for linket til degnehistorierne.

Det var da rigtig morsomt, at den gode Oluf var sådan på tværs. Men rigtig elendigt, sådan at sløse med kirkebøgerne. Øv, for ham. :P

Jeg har noteret 12 børn efter ham, men det ser lidt mangelfuldt ud med datoer og opslag i Osted. Enten mangler det ene eller det andet i opsl. 5 og 6, Osted, Roskilde Amt. Og der kom så sandelig årstal på hans fødsel og død. Jeg havde kun noteret begr. 84 år (degn i 62 år) i våbenhuset. Hans enke begravet samme sted.

Jeg havde hørt om disse degnehistorier tidligere, og blev meget glad for dit link, da jeg har flere degne i familien. Jeg kan desværre ikke finde ud af, at gemme det. Kan man det?

Tusind tak for linket. Informationerne vil straks blive skrevet ind. ;D. Det er jo dejligt at få lidt kød på, så det ikke bare bliver nogle navne og årstal.

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Hmm - strikkefestival, ja hvorfor ikke  ;D

Det er jo også noget med at "finde et mønster" ligesom i slægtsforskning  :P

Næ, jeg er også en klovn til det med at gemme, men nu prøver jeg om jeg kan vedhæfte en fil til dig.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

ha, ha, det er meget sødt af dig, men jeg har ikke Word installeret, og jeg er den største klovn til it. Jeg kan ikke finde ud af, at lægge billeder eller links ind. Jeg må se at få det lært, inden jeg bliver helt hægtet af :-[. Uh, nu ved alle det for tid og evighed.

Jeg vil prøve at finde degnehistorierne på en eller anden måde, hvor jeg kan gemme dem på skrivebordet (som Wiberg).

Mange, mange tak.

Anelle

Anelle Cosedis

Jubii,

jeg fandt dem på Wikipedia og har gemt dem. ;) ;) ;) Ved godt, at jeg lyder lidt (meget) barnlig.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

når jeg læser denne degnehistorie, ser jeg, at Oluf Jakobsen Lund var gift med Anne Bertelsdatter, viet 6. jun. 1707.

Jeg har hans vielse med Cathrine Jørgensdatter Graabor af Taastrup 17. jun. 1696 i Jystrup, Sorø Amt AO opsl. 220 og 221.

Men hun må jo være død førend den søn, der hedder Bertel Lund I blev født. Og måske endda inden sønnen Jacob Lunds fødsel.

Så nu skal jeg slette og genindsætte med en anden mor.  :P

En liste over de børn Oluf Jakobsen Lund har:

Margrethe, gift  29. apr. ??? med skoleholder Otto Jensen, Osted opsl. 7

Helene

Jacob, omtalt i opsl. 5 i Osted, ved dåben i Allerslev

Bertel I døbt 10. okt. ??? opsl. 5 i Osted/Allerslev      3. juled. begr. opsl. 5

Bertel II døbt 3. jan. ??? opsl. 5 s.s.

Drude Margrethe ??? omtalt i opsl. 6 s.s.         Død/begr. 14. aug. 1792. Trinitatis, Kbh opsl. 130

Hans døbt 7. jul. 1715 opsl. 6 s.s.

Ingeborg Kirstine døbt 21. mar. ??? opsl. 6 s.s.           Lidet barn begr. 14. jan. ??? opsl. 6 (måske)

Johan 8. dec. 1722 opsl. 6 s.s.

Benoni 16. aug. ???                  død/begr. 23. mar. ??? (15 år) opsl. 7 s.s.

Lene døbt 3. apr. opsl. 6

Ebbe døbt 12 aug. opsl. 6

Alt dette er, som jeg nævnte, meget mangelfuldt.

Hvor mon han blev viet til Anne Bertelsdatter? Hvad blev der af disse børn efter dem? Kun Drude Margrethe, der blev gift med sgnpr. Jacob Hansen Jelstrup i Reerslev, har jeg lidt om. Og den historie om Jelstrup er også lidt ubehagelig. Er der nogle med idéer eller forslag til de andre søskende?

På forhånd tak.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Endelig tror jeg, at jeg er ved at forstå den kirkebogsafskrift. Mærkelig, mærkelig. ;) Meget få indførsler, men det er måske degnens skyld.

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Det er jo ikke en afskrift, men et udtræk af ældre bøger, der er gået tabt. Se beskrivelsen på opslag 11. Den er meget usædvanlig! Et udtræk fra 1850'erne, der skrives ind i bogen 1914, formentlig fordi originalen er gået tabt! 
Udtrækket var kun for præster og andre standsfolk, menigmand var uinteressant for Lengnick.... derfor så få indførsler. Degnen er uden skyld i dette.....

Der står på en hjemmeside på www.kirkehistorie.dk at Osted præstegård er fra 1880. Den er formentlig brændt nogle få år før, og kirkebøgerne før 1814 (der ikke blev ført i 2 kopier) er gået tabt.

Du har formentlig fanget årtallene i venstre side, f.eks.
"Margrethe, gift  29. apr. ? med skoleholder Otto Jensen, Osted opsl. 7" er i  1750 !  og så videre...


venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

ja, så forstår jeg bedre.
Jeg syntes jo, at det var mærkeligt med de meget få indførsler.

Men endelig har jeg forstået, hvordan den er skruet sammen, så der kom lidt system i sagerne. Jeg havde først set årstallene som numre, da der var så få.

Ved du noget om Cathrine Jørgensdatter Graabor, som skulle være degnens første hustru, viet i Jystrup, Sorø Amt 17. jun. 1696 AO opsl. 220 og 221? Hvor mon hun døde?

Han skulle jo være blevet viet på ny til Anne Bertelsdatter i 1707. Men hvem hun er eller hvor hun kommer fra ville være rart at vide. Hun må være mor til alle børnene, som nu røg ned på 11 stk. Men med fine årstal.

Jeg vil kigge på opsl. 11. Jeg er ikke nået længere end til opsl. 7.

Tusind tak for info.

De venligste hilsner
Anelle


Kurt Palshøj

Hej.

P.g.a. tidligere tiders letsindige omgang med åben ild og kirkebøger, bliver det nok svært at få alt afklaret.

Af "Roskilde kapitels jordebog 1568", udgivet 1965 af "kildeskriftselskabet" fremgår at der i Walburgs Herrit, Hulegardt var 2 tiendeydere:
Peder Hanszenn der betalte 2½ pd. rug, 2½ pd. biig ½ t. smør og 1 bolgalt (kastreret gris).
Oluff Møllere der måtte af med 7 pd. mell og 1 bolgalt.

Var Hulegaard dengang en bebyggelse bestående af gården Hulegaard og Hule Mølle og måske et hus eller to (uden jord)?

Venlig hilsen
Kurt.

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

det lyder godt nok interessant, hvad du har fundet. Tusind tak for at dele din viden.

Så Oluf Lauritsen Hulegaard har jo nok været møller. Og som du skriver lyder det da meget sandsynligt, at der har været nogle få bebyggelser i Hule  ;D. Men hvordan man kommer det nærmere, går over min forstand.

Kan I måske hjælpe mig med degnen i Jystrup Jens Jakobsen Lund's børn?

1. Kirstine Marie
2. Elisabeth Birgitte
3. Jacob Jensen
4. Bente Cathrine
5. Mette Lisbeth
6. Margrethe

Jeg ved ikke, om der er flere? De første fire har jeg dåb og begr. på.

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kurt Palshøj

Hej Anelle.

Jeg tror ikke Oluf Lauritzen Hulegaard var møller, måske hans farfar var identisk med Oluf Møller, som levede i 1568.

Jeg synes den gode Oluf L. Hulegaard har smidt om sig med sten(gravminder) idet stenen i Kr. Eskildstrup kirke har helt samme tekst som stenen i Allerslev Kirke.

Tak til Judith for link til artiklen om Hule Mølle m.m. På gamle kort, fra 1700 tallet, ligger Hulegaard
på vejen til Kisserup, første hus på venstre side efter Hule Mølle.
På kortet i artiklen, som Judith henviser til er det til venstre for teksten "Hule Mølle".

Venlig hilsen
Kurt. 

Anelle Cosedis

Hej,

det var rigtig godt tænkt af dig, Judith. Rasmus Bertelsen og Anne Bertelsdatter kunne jo snildt være søskende. Men det er jo ikke til at hitte ud af  ???

Også tusind tak for det flotte kort med den lille bebyggelse og endda et lille stykke af Røgerup Skov, Hulegårds Skov.

Jeg kører desværre stadig lidt rundt ang. Oluf Lauritsen Hulegaard, da jeg endnu ikke har fundet beviset for, at han skulle være far til (min) Margrethe Olufsdatter Hulegaard. Og således har jeg ham endnu ikke indtastet.
Kun figurerer han stadig på en plasticlomme med små gule lapper påklistret.

Altså børnene: Laurids, Karen, Drude Margrethe, Thomas og måske tre mere. Nemlig: Peder, Margrethe og Arendse. Tager jeg fejl?

Jeg synes godt nok, at dette er svært. Men måske det er min manglende erfaring, der gør sig gældende. For jeg har ingen idéer til, hvor jeg skal søge.

Nu er det noteret at Oluf var hørkræmmer.

Og jeg må se at komme til området igen snarest.

Tusind tak til jer begge.

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

I 1683 var der på Hule Mølle en Anders Olufsen:

http://www.lejre-historiske-forening.dk/cms/wp-content/uploads/Lethrica_2011.10.pdf

Se side 12 - måske familie til Hulegårds-familien?

.. Anelle -
ja, Rasmus og Anne, - måske farbror og niece, det er måske snarere tænkeligt. Rasmus kunne jo måske have en bror Bertel.

Jeg er helt med på, at det oprindelige var at finde ud af om Margrethe er datter af Oluf Lauritsen Hulegaard, men somme tider må man jo gå adskillige omveje for at få det hele til at gå op i en højere enhed  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

du har nok ret ang. slægtskabet ml. Anne Bertelsdatter og Rasmus Bertelsen, hvis man kigger på årstallene. Bla. at Rasmus Bertelsen overtog Adser Vandmølle i 1701. Og Anne Bertelsdatter får det første barn i 1708 og det sidste barn i 1725. Ergo må hun være født ca. 1685-90.
Men hun kan jo være en lille efternøler født 20 år efter Rasmus. Så ville det passe med navnene, da de begge har en far kaldet Bertel. Åhhh nej, noget rod.

Og nu fandt du igen noget spændende om møllerne i Hule og Adser med fine billeder. Dem er jeg meget glad for.
Men hvem er nu Anders Olufsen, der er møller i 1683? En ny søn af Oluf Lauridsen Hulegaard? Eller er han måske søn af Oluf Olufsen (bror til Laurits Olufsen) i Kværkeby?

Hvordan holder du da styr på alle disse personer, som du ikke har i din slægt? Jeg er meget imponeret.

Den næste uges tid har jeg desværre ikke så meget tid, og vil ikke være i nærheden af mit træ, men ind imellem vil jeg dog se, om I har fundet nyt.

Tusind tak, Judith.

Mange hilsner Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

jeg sidder lige med skifteprotokollerne fra Skjoldenæsholm Gods på FS Estate Records. Ganske praktisk, at de er lagt på internettet. ;D Image nr. 275 er fra 1701.

Omkring 1700 er det (min mands tip5) Andreas Melbye, der skriver. ;D

Hvilke sogne hører under Skjoldenæsholm?
Måske der er noget at finde her uden at skulle på Rigsarkivet.

De venligste hilsner
Anelle