Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej Judith,

jeg mente nok at have set det før.  ;)

Dvs. at efterslægten kunne blive meget større. Uhadada.
Samtidig burde vi have mange flere, der blandede sig i denne tråd.  ::)

Jeg roder jo med Hald-Hulegaard-slægten nu. Jeg er kommet til en pudsig fætter, Magnus Beringskjold. Prøv at checke ham på DBL eller andre steder. Heldigvis er Bjørn og min mand ikke genetisk forbundet til ham, men "kun" til hustruen og deres børn.

Hvad betyder den linje i skiftet, der starter med Ole Hansen Hulegaard? Er Niels Hansen også en søn af Hans Olsen? Arrgh.

Dejligt, at du er med os endnu, Judith. Tak.

De bedste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle og Judith,


jo stadig liv i tråden, men hovedpersonerne er for længst afdøde....  ;-)

Nå, min arbejdshypotese (delvis også fra johnoglis.dk ) er

Oluf Nielsen (1578-1653) gift med Anne Olufsdatter (1585-1653) på Ventrupgård

havde børnene

Niels Olsen (f.ca 1607)
Anne Olufsdatter (1610 - 1654) -> som blev gift (o.1635?) med Laurits Olufsen Huulegaard
Melchior Olsen (1621-1691)  -> som overtog gården i Ventrup
Hans Olsen -> Som blev gift med Appellone.... og fik 9 eller 11 børn, heriblandt
                                                  Ole Hansen Wentrup og
                                                  Ole Hansen Hulegaard

... og de 7 andre i skiftet Judith lige har vist....

... og hold nu fast:

OH Wentrup boede i Solrød o. 1690, mens broderen
OH Hulegaard boede på Kappelevgård op til sin død i 1690. 

Det er da ikke så svært.... de to OH brødre har måske fået hvert sit tilnavn for at kunne skelne dem fra hinanden (hvis nu Appellona også hed Olufsdatter, forklarer det at to brødre skulle have samme fornavn!).

Hvis jeg skulle være rigtig fræk (og måske ude på overdrevet!) kan jeg lufte muligheden af at Appellona kunne være en Appellona Olufsdatter Huulegaard (datter af en Oluf Huulegaard) og i så fald søster til Laurits Olufsen Huulegaard (1610-1653).... Det ville forklare alle navnene.....men jeg tvivler på det kan dokumenteres!

mange varme hilsener

Bjørn



Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Judith og Bjørn,

:D :D :D :D :D

Det ville være lidt upraktisk, hvis børnene med samme navne var nogenlunde jævnaldrende. De har jo af gode grunde, nok ikke fået deres tilnavne som små.

Men det ville selvfølgelig spare lidt på stemmen, når der skulle kaldes til samling.  ;)

Har du lavet et lille skema? Det må jeg hellere gøre efter torsdag.

Jeg vil gå i seng og læse lidt Blicher.
Sværke-slægten har jeg fået biblioteket til at bestille i enkeltbind, for en indbunden bog med over 500 sider er ikke ligefrem sengelæsning.

Din hypotese ang. Appellona er rigtig morsom. Så er vi da rigtig på den.

Sov rigtig godt.

De bedste hilsner
Anelle




Anelle Cosedis

Hej,

skiftet efter Appellona er hos FS, Holbæk, Bistrup image 362. Hun er nr. 22 ned. th. Starter med Anno 1691 d.13. Februar.

Måske I kan tyde noget? Underskrifter?

De bedste hilsner
Anelle





Judith Olsen

Godformiddag Anelle

Hans og Apelone havde også en datter, Mette:

Mette Hansdtr i Gundsoemagle          17 Aug 1684    pg 3
HUSB:    Jens Clemendsen
CH:      Peder Jensen     4
         Hans Jensen      2½
BRO:     Ole Hansen Hullegaard boende i Cappelof gaarde
gd: Mikkel Pedersen
[Bidstrup gods; Book 1 1684-1695; film 41095]
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

det er da lidt underligt, at Mette's drenge, Peder og Hans ikke er nævnt i skiftet efter Appellona. Hvem mon denne Jens Clemendsen i Gundsømagle er?

Mon ikke Mette er død i barselsseng?

Jeg har godt nok rigtig meget at samle op på fra denne tråd.  ;)

De bedste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej,

skiftet efter Mette starter 27. aug. 1684 samme sted, nemlig Bistrup, image 8.

Måske der står, hvad Jens Clemendsen var for en "stabejds".

Jeg har ledt efter Mette's begravelse i Gundsømagle 1683 og 1684 ny, opsl. 23. Jeg kan desværre ikke se noget.  :-\

De bedste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Mettes begravelse findes på opslag 22 i gl. udgave ;)

Hun var 40 år gammel, tror jeg, at der står.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

ny og gl. er jo ens, men jeg kan stadig ikke se den. ??? Står der Mette, Clemendsen's eller ....
hvilken dato ser du den?

De bedste hilsner
Anelle


Judith Olsen

Godt så.

Var lige i skifteprotokollen for Bistrup, men synes ikke umiddelbart, at der var noget, som kunne gøre os klogere på en evt. forbindelse til Huulegaards-familien.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Tusind tak, Judith.

Det kan jo være, at hun slet ikke blev kaldt Huulegaard, men at det kun var hendes bror, der havde dette tilnavn. Underligt og svært er det altså.  ???

Har du lagt dine aner på nettet? Når jeg nu sidder med al den efterslægt i området, kunne det jo være, at jeg ramlede ind i dine.

De bedste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Nej, jeg har ikke lagt mine aner på nettet.

Jeg "kører" stadig på den helt gammeldags manér med et excel-ark og så word-dokumenter for de enkelte familier - fordi: Tænk hvis det her "indernet" pludselig "går over"  ;D

Næ du - pen og blækhus, og så en lille smule ETB, som det hed i sin tid - det ved man hvad er  ;)

Men min mands slægt har jeg lagt ind på www.ourtree.dk - udover, at den selvfølgelig også findes på samme måde som min egen.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Ha ha, Judith.  :D
Næh, man kan godt få den tanke, at hvad nu hvis alle mine personer og opslag forsvandt. For ikke at tale om teksten. Det vigtigste i lige linje har jeg dog printet ud.

Jeg har aldrig "haft fingre i" excel-ark og word-dokumenter. Jeg er vist håbløst bagud. Først for nogle få dage siden har jeg fået en Nem-ID. Under tvang.  :P :P :P

Til gengæld er jeg meget begejstret for Spotify og har allerede lavet alenlange playlister. Og det er meget billigt i forhold til, hvad en CD koster. ;D

Men nu har jeg da lært at kopiere. Det hjælper jo rigtig meget. Jeg bruger det hele tiden, som nu oplysningerne om Magnus Beringskjold. Det ville jeg jo tidligere have skrevet af.

Jeg har jo heller ikke lagt anerne ud på nettet. Jeg bruger Family Tree Maker, men kunne godt tænke mig noget flottere ligesom The Next Generation......osv. Men jeg ved ikke, om det kun er beregnet til at lægge ud på nettet.

Mange, mange hilsner fra
Anelle

Judith Olsen

Bagud - jamen, pyt - så er vi da to  ;D

For mit vedkommende har jeg ikke fået taget mig sammen til at få et slægtsprogram installeret - igen fordi, tænk nu hvis computeren går ned - og man så ikke lige har fået taget en sikkerhedskopi.

Den situation var jeg i for 14 dage siden, da min computer pludselig ikke ville samarbejde. Nå, den kører lidt igen - men på pumperne, så det er kun et spørgsmål om tid. Fik dog taget den vigtige kopi.

Du godeste, hvor vi dog udleverer os selv nu - til spot og spe for hele verden, eller i hvert fald for vores slægtsforsker-kolleger :(
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Du har ganske ret, Judith.

Andre kan så få sig et billigt grin. Pyt med det. Selvhøjtidelige er vi jo ikke. ;) Og måske vi i den henseende er født for tidligt.

Jeg kunne bedre lide dengang en telefon var en telefon, og et kamera var et kamera. Nu skal vi sætte os ind i alle de ting en iphone kan. Teknologien går bare alt for hurtigt.

Nu vil jeg gøre mig klar til sidste afsnit af 1864 og bagefter Badehotellet. Og pludselig er man født for sent.

Hav nu en rigtig god aften.

Mange hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

har vi også denne (kan ikke huske det):

Olluf Hansen Hullegaarde i Cappelofgaarde ( Ole Hansen Huulegaarde)     28 May 1690    pg 231 #2
WIFE: Mette Poulsdtr
CH:    Poul Olsen       7
         Maren Olsdtr     5
BRO:  Ole Hansen       i Solrod
         Lars Hansen      i Solrod
wgd: Niels Gregoriusen i Gillebronde
[Bidstrup gods; Book 1 1684-1695; film 41095

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Og kan denne Lars Olsen være en søn af Ole Hansen Huulegaard?

           Ane Pedersdtr i Adseropsgaard                13 Jun 1725      pg 686
HUSB: Niels Christensen
CH:    Peder Sivertsen Qyeasker? lugende ved Esserhems Closter
         Hans Sivertsen  landsoldat
         Margrethe Siversdr = Lars Olsen i Hullegaard
         Maren Siversdr = Jonas Pedersen hmd i Alleslef
         Bodil Siversdr = Frederich Pedersen i Kidserop
        [Bidstrup gods; Book 4 1718-1728; film 41096]

Mange hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Ja, vi har haft skiftet efter Ole Hansen Hulegaard på tråden tidligere  ;)

Og nej, Lars Olsen i Hullegaard kan ikke være hans søn - så skulle han jo fremgå af skiftet efter Ole, og det gør han ikke.

Det fremgår jo heller ikke, at Lars hedder Olsen (Olufsen) Hulegaard, men at han bor i Hulegård. Sådan læser jeg det i hvert fald.

Hvis ikke det var fordi vi allerede ved, at Laurids Olufsen Hulegaard må være død ca. 1705/1706, så kunne det jo have været ham, men når hustruen Annicke gifter sig igen i - var det ikke - 1706, så kan det (vel) ikke være ham - medmindre der har været tale om en skilsmisse ?
Vi har jo ikke fundet Laurids Olufsen Hulegaard død, så vidt jeg husker.

Men Lars Olsen er da værd at tjekke nærmere. Svigermoderen Ane Pedersdatter må have været gift før, siden børnene hedder Sivertsen / Siversdatter, da manden i skiftet hedder Niels.

Lars Olsen i dette skifte kunne være Lars Olsen i Hullegaard i 1725:

Ole Jacobsen = Ane Christensdtr i Adtzerupsgaarde      d.6 & 20 Jan/1 Mar 1699/1700?   pg 303
CH:      Lars Olsen       boende i Allerslof
         Johanne Olsdtr   = Soren Michelsen i Glimb, Magistrates gods  (? Rasmus Michelsen )
         Ingeborg Olsdtr  = Christen Hansen i Alleslof, Lejregaards godts
         Kirsten Olsdtr   23
         Maren Olsdtr     19
         Ingeborg Olsdtr  18 (? Inger Olsdtr ) (= (trol) Soren Sorensen smedsvend )
gd: Christen Hansen i Alleslov
[Bidstrup gods; Book 2 1697-1704; film 41095]

Og hvis det er ham, så har han intet med Huulegaards-familien at gøre.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

tusind tak for dine oplysninger. Jeg har vist ikke fået dette sat rigtigt ind  :-\ Men....

Lars Olsen i dette skifte kunne være Lars Olsen i Hullegaard i 1725:

Ole Jacobsen = Ane Christensdtr i Adtzerupsgaarde      d.6 & 20 Jan/1 Mar 1699/1700?   pg 303
CH:      Lars Olsen       boende i Allerslof
         Johanne Olsdtr   = Soren Michelsen i Glimb, Magistrates gods  (? Rasmus Michelsen )
         Ingeborg Olsdtr  = Christen Hansen i Alleslof, Lejregaards godts
         Kirsten Olsdtr   23
         Maren Olsdtr     19
         Ingeborg Olsdtr  18 (? Inger Olsdtr ) (= (trol) Soren Sorensen smedsvend )
gd: Christen Hansen i Alleslov
[Bidstrup gods; Book 2 1697-1704; film 41095]

Det bliver lidt mystisk, for på Atterupgård, hvor jeg var med min mand, boede jo netop herredsfogeden Jacob Jensen indtil ca. 1701. Mon denne Ole Jacobsen kan være hans og Margrethe Olufsdatter Hulegaards søn?

Jeg er desværre alt for søvnig til at kunne tænke. Har knoklet siden kl. 6.30 for at kunne tage imod jyllandsgæster kl. 9.30. Så nu skal der holdes mini-jul.

Hvad med Bjørn og Kurt. Er de mon gået i vinterhi?

De bedste hilsner til dig, Judith
Anelle






Judith Olsen

Nej Bjørn og Kurt arbejder sikkert i "det skjulte" med familien  ;D

Jacob og Margrethe's børn var:

Margaretha Olufsdr Huulegaard enke ( Margrethe Olsdtr Huulegaard) i Jystrup d.17 Apr/29 Aug 1731 pg 234
1 HUSB: ... Lund
CH: Jens Lund degn i Jystrup (signed: Jens Jacobsen Lund)
Ole Lund degn i Ousted
Mathias Lund ridefoged i Schioldenesholm (signed: M.J. Lund)
Kirsten Lund = Andreas Melbye postmester i Ottense ( Kirstine Lund)
Else Lund = Hans Helt i Ebberup
Margrethe Lund = Bernt Vildgaard
Maren Lund = Lorentz Fribert i Saebye
2 HUSB: Rasmus Bertelsen (dod)
[Skjoldnaesholm gods; Book 3; FHL film 41350]

Og - medmindre der var to sønner med navnet Ole/Oluf - så kan Ole Jacobsen ikke være deres søn. Vel heller ikke efter børnenes alder ?
Og der står jo i Adtzerupsgaarde
Der var vel flere gårde/husmandssteder i Adtzerup.
Nå, måske er jeg også ved at være lidt småtræt - for jeg har været igang siden lidt i 05.00  ;D

Og nu må det være nok for idag. For os begge to, tror jeg  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kurt Palshøj

Hej Anelle og Judith o. a.

Jeg mener at Adtzerup og Atterup er to forskellige lokaliteter.

Adtzerup = Asserup en nu nedlagt landsby i Glim sogn (Asserup mølle, som den salige herredsfoged købte er en rest heraf).

Ole Jacobsen = Ane Christensdtr i Adtzerupsgaarde[ i Glim sogn]
datteren Johanne boede i Glim(b) sogn.
Markbogen om Glim sogn i 1682 http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=38822#38822,5499299

Atterup i Jystrup sogn, som 1682 Jacob Jensen "paa boer", tilhørte da Skjoldenæsholm, som ejedes af den bekendte Rentemester Müller. http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=38838#38838,5507546

senere boede Andreas Melby på Atterup.

Har søgt efter Jacob Jensen, Iacobus Iani, i Kbh. Univesitets Matrikel, (for at få et embede var det nødvendigt at have en videregående uddannelse), men kun fundet et par studenter, den ene er fra latinskolen i Kalundborg, så ham tror jeg ikke på, den anden hedder Iacobus Iani Iersinus! (er han fra Jersie ved Roskilde?) han begyndte på Uni den 12/11 1653 og sluttede d. 21/7 1664 (lange uddannelser var også in dengang!), Han var student fra Sorø academi, så der går jeg i stå, Hvis det er den "rigtige" Jacob Jensen er han blevet student fra Sorø Akademi i 1653.

De bedste hilsner
Kurt





Judith Olsen

Hej Kurt

Jeg har ingen som helst kendskab til herredsfogeder og kravet til deres uddannelse, så det er godt, at du ved noget herom  - og jeg dermed kan lære noget nyt ;)

Om "vores" Jacob Jensen er fra Kalundborg eller Jersie, tja - Jersie er jo ikke så langt fra Roskilde, og jeg ville jo rigtig gerne have, at Jens Pedersen Muurmester og hustru Kirsten af Roskilde, som var faddere ved dåben af den unavngivne datter i 1676 (formentlig Maren) skulle være Jacobs forældre, hvorfor skulle de ellers deltage i dåben ?

Anelle fandt en Jens Pedersen Muurmester død i Roskilde i 1681.

Og ja, jeg mener også at Atterup og Asserup er to forskellige lokaliteter, men jeg var nok lige lidt for træt i hovedet forleden aften til at "falde over" dette.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

midt i al juletravlheden, tror jeg at jeg er blevet lidt forvirret. Den sjællandske geografi har jeg helt sikkert ikke styr på.
Så er det jo godt, at du kan finde ud af det, Kurt. Og så alle de papirer, du kan finde. Imponerende for sådan en novice som mig. Og meget spændende, om du har fat i den rigtig Jacob Jensen. 11 år på Uni? Han har måske haft svært ved det?

I bogen om natmændene i Kalundborg læste jeg jo om en herredsfoged på Sjælland, der ikke kunne læse og skrive. Måske det var Jacob? Uhada.  :-\

Det er super at du, Judith, kan rede trådene ud, når jeg pladrer løs om ting, jeg tror, at jeg har fundet. For sikken da en gang vrøvl.

Jeg er nu blevet gæstefri og skal nu til at stille skarpt igen. Har været på bib i dag og lånt bogen: Stamtavle over fam. Melbye fra 1882 skrevet af Carl Chr. Melbye.

På første side i denne står, at Andreas Melbye og Kirstine Marie Jacobsdatter Lund blev viet 9. sept. 1704 i Særløse. Hvis man kunne finde ud af det i 1882, hvorfor så ikke nu?

Ser nu, at der står et mikroskopisk et-tal ud for vielsesdatoen. Dette henviser til et håndskrevent notat, hvor der står, at september rettes til juli. ??? ??? ???
Denne bog er fyldt med notater. Gid den var min. ;)

Jeg har allerede puttet Jens Pedersen Muurmester fra Roskilde ind som far til Jacob Jensen. For som dig Judith, kan jeg heller ikke se, hvorfor han skulle være til stede i kirken i 1676. Jystrup lå jo ikke lige om hjørnet (dengang ;)).

De bedste hilsner
Anelle




Judith Olsen

Mest til Kurt

Bare en strøtanke: Tilnavnet Lund - kan det tænkes, at Jacob Jensen har studeret ved Lund Universitet ?

Det blev startet i 1666 iflg. Wikipedia - så måske ?

Ved ikke om vi evt. kan komme videre ad den vej ?

Og Anelle - pladder og vrøvl - er da OK, når vi er så langt tilbage - og kirkebøgerne mangler. Alle kneb gælder som bud - gode eller dårlige, man ved aldrig om det kunne sætte nogle tanker i gang - som nu mit bud om Lund Universitet.

Og ja, Jens Pedersen Muurmester kan da kun være Jacobs far. Hvorfor ellers tage rejsen fra Roskilde til Jystrup for at bivåne en dåb af et - helt ærligt - pigebarn ?

Og dertil kommer vel, at et af Jacobs børn døbes Kirstine - måske efter farmor, Kírsten, som måske rettelig har heddet Christine/Kirstine/Kristine
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kurt Palshøj

Hej Judith

Det var også min tanke, men som du selv gør opmærksom på blev universitetet i Lund først grundlagt 1666, på det tidspunkt var Skåne og dermed Lund ikke længere dansk, efter freden i Roskilde 1658.
Han kunne naturligvis, teoretisk være født i Skåne, det var jo dansk land indtil 1658, gået på latinskolen i Lund, og derpå, med sine forældre flyttet til Roskilde.

At den omtalte Jacobus Jani (som ikke nødvendigvis er "vores") brugte 11 år kan måske skyldes at studiet blev afbrudt af belejringen af - og stormen på København, hvor borgerne og studenterne var med til at forsvare byen, og var årsag til at Bidstrup Gods blev givet til Københavns Magistrat.

Grunden til jeg søgte i Københavns universitets matrikel er den, at der her er nævnt den latinskole, hvor adgangseksamen til universitetet er fra.

Dette er en interessant side: http://genealogi.no/kilder/studentmatrikler/index.htm

Navnet Lund, hvor kommer det fra? så vidt jeg kan se, er Jacob Jensen ikke omtalt med tilnavnet Lund.

I f. eks. "Dimitterede fra Herlufsholm 1565-1875" oplyses navn. årstal og ofte forældrenes(fadereen) navn, det kunne jo også være muligt for andre "lærde skoler".
På Herlufsholm gik der bl.a. i 1761 en elev, Ole Jacobsen Huulegaard, desværre ikke den Ole som Anelle nævnte, for han er født "paa Birkendegaard paa Sjælland 2/5 1740", men et godt eksempel på de oplysninger der kan findes her.

De bedste hilsner
Kurt.

Anelle Cosedis

Ih, hvor er I altså go'e!!

Her er der slet ikke noget, der kører.  :-\

Selvom jeg nu sidder med Melbye-slægten og Hald-slægten, kan jeg ikke engang fokusere på de to bøger.

Og Sværke har jeg hentet i normaludgaver. Gad vide om jeg kan læse i aften?

Men tankerne kredser kun om jul, kirkegårdspynt, mad, gaver og al den slags man foretager sig i december.
I går i en forlystelsespark til frokost, på Kbh.s Rådhus (for at kigge på Gedde's kort, i Vor Frue, hos min yndlingskonditor, hos min skønne blomstermand, en smut omkring Kgs. Nytorv for at se hotellet's flotte juledekoration.
Hjem til eftermiddagskaffe (med kagen) og så aftensmad til gæsterne.
Dette er jo ikke nogen "reklame-kanal", så derfor ingen firmaer nævnt. ;) ;) ;)

Men I skal endelig ikke være i tvivl om, at jeg sætter stor pris på alt, hvad I finder frem. Og jeg prøver selvfølgelig at følge med.

Tusind, tusind tak og et stort juleknus skal I have.

De bedste hilsner
Anelle



Anelle Cosedis

Hej Kurt,

det er da en fantastisk god side du linker til med studenterne. Og meget morsom.

Tog lige den første fra 1479-1602 og stødte lige på "oldefætters" søn, Stygge Krumpen.  ;)

Det går lige an at læse for mig. Det kræver ikke så stor tankevirksomhed.

Godnat og tusind tak fra Dragør
Anelle

Tommy Hjorth Nielsen

#448
Følger lige med her i tråd,,,efter min søgning rammer jeg ind i 7 generation op i en tip X mange som værende Ole Poulsen Wentrup,,,,,som så er barnebarn af Ole Hansen Hulegaard,,,,men sjovt at han så har "kaldenavnet" fra Wentrup og ikke Hulegaard ?

Hmm,,men er ikke kommet så langt i den undersøgelse endnu (Er lidt ny indefor slægt),,,så bær lidt over med det ;-)

Judith Olsen

Hej Tommy

Velkommen til tråden - og ja, selvfølgelig bærer "vi" over med dig, hvis det er nødvendigt.

Vi har allesammen været nye i slægtsforskning - og nogen af os for ikke så længe siden :-)

Uden at have tjekket din Ole Poulsen Wentrup nærmere, så må han vel så være søn af:

Olluf Hansen Hullegaarde i Cappelofgaarde ( Ole Hansen Huulegaarde)     28 May 1690    pg 231 #2
WIFE: Mette Poulsdtr
CH:    Poul Olsen       7
         Maren Olsdtr     5
BRO:  Ole Hansen       i Solrod
         Lars Hansen      i Solrod
wgd: Niels Gregoriusen i Gillebronde
[Bidstrup gods; Book 1 1684-1695; film 41095

At han kaldes Wentrup og ikke Huulegaard er nok ikke så mærkeligt endda. Huulegaards-familien er jo centreret omkring Huulegaard ved Allerslev/Lejre, men Wentrup/Ventrup er ved Greve.

At farfaderen kaldes Huulegaard ved vi jo ikke nok om endnu, men der er dog i tråden en mulig forklaring og/eller ønsketænkning omkring dette.

Hvis du er heldig kommer Bjørn nok på banen med yderligere.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk