Hjælp til lægdsruller

Startet af Susanne Schønberg Lindstrøm, 08 Aug 2014 - 10:26

Forrige emne - Næste emne

Susanne Schønberg Lindstrøm

Hej
Håber der er en som kan hjælpe mig til at komme videre  :)
Jeg har i flere mdr. forsøgt at finde min oldefar i lægdsrullerne  ???

Min oldefar Peder Christensen er født d. 2-12-1856 i Hammelev, Gram, Haderslev
Ft. 1860 bor de i Janderup, Vester Horne, Ribe.
Ft. 1870 i pleje hos Peder Pedersen i Oksby, Vester Horne, Ribe.
Ved hans konfirmation er han hos en plejefamilie i Veiers.
Konfirmeret 5-2-1871 Oksby, Vester Horne, Ribe.
I afgangslisterne 1847-1878 Oksby, Vester Horne, Ribe side 219, 1874 14/1 nr. 1 står der Peder Christensen til Sleviske  ???

Hans far er Clemmen Christensen og mor er Cathrine Charlotte Schønberg.

Hvor/hvordan finder jeg ham i lægdsrullerne ???

På forhånd tak.

Mvh.
Susanne


Peter Paluszewski

Hej Susanne,

Hvis han er født i 1856 skal han først i rullen ved 17/18 års alderen. Jeg har derfor kigget efter ham i tilgangsrullerne 1873-75 i Oksby uden at finde ham (det er lægd 65 og 66 i 4. udskrivningsdistrikt).

Måske er han ikke i det sogn på det tidspunkt.
Måske er han ikke værnepligtig, da han er født i Tyskland.
Måske tager han netop til Slesvig for at undgå værnepligt. Bemærk at jo længe nord på man er, jo mere bliver Slesvig bare et navn for syd for grænsen. Han kan være taget tilbage til sin fødeegn.

Du kan kigge i de tilgangsrullerne i de år i de omkringliggende sogne. Men det er ikke sikkert du finder ham.

Hvis du er ny i lægdsruller kan du med fordel starte med at finde en person, der er født 1790-1834. Der er det meget nemmere at følge og finde folk. Det er sværere efter 1860, da man kun står få steder.

Mvh Peter

Susanne Schønberg Lindstrøm

Hej Peter

Peder's far Clemmen Christensen har jeg også forsøgt at finde  ???

Clemmen Christensen er født 5-6-1814 Oksby, Vester Horne, Ribe
Jeg vil så gerne finde ham. Han ser ud til at være død mellem 1862 og 1870 :(
Han rejste meget rundt som Møllerbetjent/formand og sidst jeg finder ham er i Skrave, Haderslev i 1861 hvor de får barn nr. 3.

Mvh.
Susanne


Peter Paluszewski

Hej Susanne,

Der er flere besværligheder ved Oksby. Der er så få i lægdsrullen, at jeg tror de fleste mænd i sognet må være i sørullen. De er desværre ikke online, men skal findes på arkivet.

Forresten er møllersønner ikke værnepligtige før 1829. Jeg ved ikke om Clemmen er møllersøn. Mændene streges i den periode når de er 38 år, så du vil ikke kunne følge ham til hans død. Hvis han er i sørullen bliver han dog overført til en Ekstrarulle, som holder styr på de ældre mænd.

Jeg faldt over en Christian, søn af Clemens Lambertsen, 36 år i 1815. Det skulle vel ikke være Clemmens far?
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17883,932335

Mvh Peter

Susanne Schønberg Lindstrøm

Hej Peter

Jo det er hans far  :) men han var gårdmand.
Min oldefar Peder blev sømand og de sidste år inden hans pension var han færgemand i Århus.

Mvh.
Susanne