Mads Christensen spøger stadig pleas Help;;;;

Startet af Inger Lise Jensen Daugbjerg, 06 Aug 2014 - 17:15

Forrige emne - Næste emne

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Hej Ruth Neumeister og andre Forskere.
På internettet har jeg læst din hjælp til:RE:Er Inger Cathine Pedersdatter af Olufklanen i Rindum.
Hvorfor spørger jeg nu om det, Jo, i et skifte af ovennævnte, læser jeg(jeg forstår ikke at arbejde med skifter lægsruller o.s.v.håber nogen kan lære mig dette) Mads Christensen Vestrups navn i Haderup.
Hvis han er min Mads Christensen Vestrup , så er han min tip tip oldefar. Og hvorfor tror jeg nu det I FT.1787 i Haderup sogn opslag 3 står der. Mads Christensen 50 år Hagebrogaard og  Ane Marie Madsdatter i Hagebrogaard, hun er 5 år.
De flytter efter konens  død i 1786  til Mønsted, og her bliver han gift med Maren Lauridsdatter i 1799. Han kalder sig nu Mads Vestrup Christensen.(opsl.347 1742-1801. Hvordan løser jeg den knude?
Jeg vil være meget glad for, hvis nogen kan hjælpe.

De venligste hilsener
Inger Lise Daugbjerg Jensen

PS. Mads Christenen havde andre børn:Maren Madsdatter som er min tip oldemor
Christen ig Niels døde som små
og en Christiane, som jeg heller ikke kan finde.
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Jane Valkær

#1
Hej
Jeg er bare en "snushane", der gerne hjælper, hvis jeg kan.

Et opklarende spørgsmål:

I FT 1787 Ringkøbing amt, Haderup er der nævnt tre Mads Christensen.

Du nævner denne:
Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Ginding, Haderup, Hagbroegaard, , 17, FT-1787, C1890
Mads Christensen 50 Enkemand Mand Huusmand  
Anne Marie Madsdatter 5  Hans Datter

Han skulle være blevet enkemand i 1786 og derefter flyttet til Mønsted i Viborg amt, hvor han i en alder af 62 år gifter sig med enken Maren Lauridsdatter.
Hedder her Mads Kristensen Weistrup?

Hvorvidt er du sikker på, at det er samme mand?

Mvh
Jane

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Hej Jane
I F.T- 1801 står der. Husm på Rosborggaard mark:Mads Christensen og Maren Lauridsdatter,
Maren Madsdatter hans datter, og Hans Dichsen(tysk Hans, Hans Stich, Hans Hansen, disse tilnavne er fundet af en arkivar i Viborg)
Maren Madsdatter er min tip
oldemor, hun  og Hans Hansen altså hans Stich kaldte sig senere Hans Hansen dannede par. Maren blev v. et af børnenes dåb introduceret som hans kone.
Maren blev født i Haderup sogn 1777 10.okt. Her står hun er datter af Mads Christensen og Johanne af Westrup. Der var også tvillinger f. febr, 1776.Christen døde 13 uger gl. og Niels døde 1787 inden FT. dette bekræftet af en forsker.Anne Marie Madsdatter er født 1782 opsl.67, men hun er konfirmeret som Anne Marie Westrup 1798 i Daugbjerg sogn opsl.98.
Jeg går således ud fra, at jeg er på rette spor, men kan ikke komme videre bagud. Håber du kan hjælpe.
De venligste hilsener
Inger Daugbjerg.
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Ruth Neumeister

Skiftet er meget stort, og lige nu har du ikke brug for alle oplysningerne deri, men for overblikkets skyld, så er skiftet her:
http://www.brejl.dk/ring.html
nr. 568

Du skriver, at du ikke forstår at arbejde med skifter. Hvis det er forkortelserne der driller, så står de øverst på siden, og ellers burde du måske tage en kopi af skiftet og inddele familierne i den rækkefølge de optræder, så er det måske noget nemmere at overskue.

For at gøre det lidt nemt, så har jeg kun medtaget de nærmeste af Anne Christensdatters arvinger, hvor din Mads Christensen optræder.

Anne Christensdatters arvinger:

Farbror Christen Nielsen Degn junior, 7 børn arver samt børnebørn
Faster Sidsel Nielsdatter g.m. Niels Madsen i Gadegård i Madum, begge døde, 4 børn arver samt børnebørn. Heraf sønnen
(Christen Nielsen i Ølgryde i [Nørre] Felding, død
ved søn Mads Christensen Vestrup i Haderup)

Faster Anne Nielsdatter g.m. Peder Jensen Skarregaard, begge døde, 3 børn arver samt børnebørn
Faster Maren Nielsdatter g.m. Jeppe ved Vedersø kirke, begge døde, 1 barn samt børnebørn arver


Morbror Mads Nielsen i Madum Kærgård, død, 1 barn arver
Moster Maren Nielsdatter Skorkær, død, 1 barn arver
Moster Johanne Nielsdatter g.m. Mads Bjerg i Staby, begge døde, 5 børn arver samt børnebørn

Altså:
Sidsel Nielsdatter g.m. Niels Madsen i Gadegård i Madum
Deres søn:
Christen Nielsen i Ølgryde i [Nørre] Felding
Hans søn:
Mads Christensen Vestrup i Haderup


Hilsen
Ruth



Jane Valkær

Hej

Her er omtalte FT 1801, Mønsted:

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Fjends, Mønsted, Huse på Rosborggårds mark, , 54, FT-1801, B8066
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Mads Chrestensen   69   Gift   Mand   Husmand med jord
Maren Laustdatter   53   Gift   Hans kone   
Maren Madsdatter   23   Ugift   Hans datter   
Hans Dichsen   35   Ugift   Fra Tydsk Holstein   Inderste og kaster grøfter om sommeren

Jeg kan forstå, at du har haft prof. hjælp. Min amatørstatus blegner her.

Uddrag fra skiftet, som Ruth så godt har nedkogt til en slægtsrække.

c Christen Nielsen i Ølgryde i [Nørre] Felding, død. 2B:
1 Mads Christensen Vestrup i Haderup
2 Dorthe Christensdatter i Bork


Desværre har kb Ringkøbing amt, Nørre Felding sogn er "sort hul" i perioden 1727-1749 - de vigtige år i denne sammenhæng. Kigget efter Mads' konfirmation - ikke fundet - men derimod søsteren Dorthe Christensdatter i 1759 på opslag 29 (1749-1775).

Fandt heller ikke søsteren Dorthe viet i kb 1749-1775 Nørre Felding.

Mvh
Jane

Ruth Neumeister

Hvis det viser sig, at skiftet er den rigtige familie, så prøv at Google:

Niels Madsen Gadgaard Madum
Der er en hel del at hente.

Ruth

Inger Lise Jensen Daugbjerg

 :Kære Ruth Neumeister.Mange tak fordi du gider hjælpe mig, jeg blev så glad, og vil nu prøve at følge dit råd m.h.t. at inddele et skifte i familier, håber jeg kan lære det.Men men, min Mads Christensen er 50 år i FT.1787 i Haderup sogn, han må således være født i ca. 1737.Dette passer ikke med Sidsel Nielsdatter g.m. Niels Madsen i Gadegaard i Madum. Deres søn Christen Nielsen i Ølgryde i Nørre Felding er født i 1724 , hvis han er faderen til Mads Christensen så passer årstallet ikke.
Hvad gør jeg så?? puh ha, den er svær. men håber du har mod på at hjælpe
De venligste hilsener
Inger Lise Daugbjerg.

PS. Jeg har prøvet at google men det var volapyk.
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Hej Jane Valkær
Først: For mig er du Professionel, og din lyst til at hjælpe er beundringsværdig, tak skal du have for det. Desværre kan jeg ikke få årstallene til at stemme. Min Mads Christensen var 50 år i FT. 1787,
ltså må han være født ca.1737. Christen Nielsen Ølgryde i nedre Felding er født 1724.Altså kan han ikke være far til Mads Christensen Vestrup . Ægerligt, så hvad nu? Håber du kan løse det.
De venligste hilsener
Inger Lise Daugbjerg Jensen

PS. Håber ikke en gammel kone på 77
er for gammel til at lære, Tror du?
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk

Jane Valkær

#8
Hej - følgende er skrevet efterhånden, som jeg kom gennem kb'erne.
Alt med forbehold, da jeg kun skimter efter navne og sagtens kan have overset noget.

Googlede lidt og fandt dette link:
Her er døbte i Nørre Felding 1677-1735 - kig især på den allersidste på siden, her optræder en Christen Ølgryde (ingen Mads Christensen):
https://sites.google.com/site/thingfamilie/slaegtsforskning/kirkeboeger/tvis---nr-felding/doebte-1

Iflg. døde i N.F., så blev en Christen Ølgryd begravet i 1714 - 46 år. Og igen i 1719 - 76 år gammel, så det må betyde, at der var flere Christen Ølgryde:
https://sites.google.com/site/thingfamilie/slaegtsforskning/kirkeboeger/tvis---nr-felding/doede-1

Du kan se flere afskrevet kirkebøger under Slægtsforskning/Kirkebøger i venstre side foroven i linket.

Jeg vil give dig ret i, at der er noget galt med diverse årstal.
Det er rigtigt, at Niels Gadgaard får en søn Christen døbt i 1724 (Ringkøbing, Madum 1660-1753 opslag 86 h).
Men han kan da have fået en "Christen" tidligere - hm

Kigget i kb Madum 1660-1753.
opsl. 65 h - Niels Madsen i Gadgaard fik tvillinger (? muligvis Christen og Maren) i 1702 (ikke fundet nogen begravelse i deres tidlige år)
opsl. 70 h - Niels Madsens barn Anne... i 1708

Niels Madsen optræder tit som fadder i disse år.

Herefter går der en del år uden Niels Madsen Gadgaard. Nok fordi han blev begravet i 1714, 60 år gammel (opslag 127). Altså er det ikke den samme Niels Madsen i Gadgaard, som bliver far til en Christen i 1724.
Der er en Christen Madsen og en Christen Gad/Gadgaard (måske den samme person - flere opslag), en Mads Gadgaard og en Jørgen Gad (Mads og Jørgen opslag 78). De var nok i familie med Niels Madsen.

Mit kvalificerede gæt er, at din Mads Christensens far Christen Nielsen blev født i 1702. Kan muligvis blive bevist i et skifte efter Niels Madsen i Gadgaard i 1714.

Mvh
Jane

PS Jeg prøvede at finde Christen Nielsen begravelse i Nørre Felding 1749-1775 - ved jo, at han er død inden 1782 fra skiftet. Fandt ham ikke.
Heller ikke i årene 1776-1782. Men han kan jo være begravet i et andet sogn, hvor han måske var på aftægt eller indsidder.

Jane Valkær

Hej
Kiggede også lige både Nørre og Sønder Bork (datteren Dorthe var jo fra Bork)
Ikke i Sønder Bork og ikke efter 1771 i Nørre Bork.

Mvh
Jane

Jane Valkær

#10
Hej
Nu har jeg vist fået bekræftet, at Christen Nielsen er født noget tidligere er 1724.

Forfra:
Her er et uddrag fra skiftet fra 1782:
00) faster Sidsel Nielsdatter g.m. Niels Madsen i Gadegård i Madum, begge døde. 4B:
a Mads Nielsen død. 1B:
1 Marie Kirstine Madsdatter g.m. Jacob Trund i Madum
b Niels Nielsen Gadegaard  død, 3B:
1 Niels Nielsen Søndergaard senior i Madum
2 Christen Nielsen Gadegaard i Madum
3 Anne Nielsdatter Nørby i Madum
c Christen Nielsen i Ølgryde i [Nørre] Felding  død. 2B:
1 Mads Christensen Vestrup i Haderup
2 Dorthe Christensdatter i Bork
d Anders Nielsen i Madumgård


De "røde"  er søskende og alle sønner af Niels Madsen i Gadgaard - ældst nævnt først og ellers fremefter:
Mads
Niels
Christen
Anders

Deres dåb har jeg fundet i kb Madum 1660-1753
opslag 46 - Mads - 1683
opslag 49 - datter uden navn - 1687
opslag 51 - Jens - 1689
opslag 54 - Maren - 1692
opslag 56 – Niels  - 1694
opslag 61 - Christen og Anders  - 1698
osv.

Det var vist de børn, som nåede skelsår og alder.
Som du kan se, så er dette samme rækkefølge som i skiftet. Det må altså betyde, at Christen Nielsen blev døbt 1698, og dermed var ca. 39 år, da han blev far til Mads Christensen.

Mvh
Jane

Inger Lise Jensen Daugbjerg

Kære Jane
Tusind mange tak, Godt gjort at alting skal skæres ud i pap, men endnu engang tak
De venligste hilsener
Inger Lise Daugbjerg Jensen.
Inger Lise Daugbjerg Jensen, Haslev
inka@c.dk