Efternavne der ændrer sig frem og tilbage

Startet af Mikkel Eide Eriksen, 31 Jul 2014 - 10:47

Forrige emne - Næste emne

Mikkel Eide Eriksen

Hej

I forbindelse med at undersøge Birthe Kirstine Jensdatter (1836-1890) har jeg længe haft en nød der er svær at knække. Efternavne på personer skifter frem og tilbage igennem årene, særligt er hendes mor og mormor besværlige. Jeg vil starte med moderen, Karen Christians-/Lars-/Andersdatter.

Nu gælder det om at holde tungen lige i munden, for der er mange oplysninger at holde styr på. Håber det giver mening!

Jeg ved fra Birthe Kirstines vielse hvor og hvornår hun blev født, så hun er nem at finde i Særslev kirkebog (datoer i det nedenstående er i formen åååå-mm-dd):

1836-05-08 dåb af Birthe Kirstine, forældre er Tjenestekarl Jens Christiansen af Hjembech og Fruentimmer Karen Christiansdatter af Faurboe (FS opslag 35, AO opslag 37). Tilsyneladende ikke gift - på AO er yderst til højre en svært læsbar anmærkning som ikke findes på FS: "[anmeldt] som barnefader Jens Christiansen" (Hvad menes der iøvrigt med fruentimmer? De andre brude og mødre i Særslev kaldes Pige eller Enke. Kan det være i betydningen "offentligt Fruentimmer" som prostituerede kaldtes i København?).

Dernæst har jeg fundet forældrene i folketællingerne. Birthe Kirstine med fed skrift, far med blå og mor med rød. Læg dog mærke til at mors navn undervejs skifter fra Larsdatter til Andersdatter, og at det jo ikke er Christiansdatter som ved dåben. Aldrene og børnenes navne peger dog på at det er samme familie der følges.

Citat
Holbæk, Tuse, Jyderup, Jyderup Bye, Et hus, 17, FT-1840, B8015

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Mouritsen 43 Gift  Huusmand
Ane Jørgensdatter 42 Gift  Hans kone
Ellen Larsdatter 14 Ugift  Deres barn
Mourits Larsen 11 Ugift  Deres barn
Jørgen Larsen 8 Ugift  Deres barn
Margrethe Larsdatter 4 Ugift  Deres barn
Jens Christensen 26 Gift  Indsidder og daglejer
Karen Larsdatter 29 Gift  Hans kone
Birthe Kirstine Jensdatter 3 Ugift  Deres barn
Jens Jensen 2 Ugift  Deres barn


Holbæk, Tuse, Jyderup, Jyderup Bye, et Huus, 21, FT-1845, C1589

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Olsen 36 Gift  Indsidder Fuglede
Maria Jørgensdatter 31 Gift  hans Kone Jyderup
Karen Andersdatter 8 Ugift  Deres Børn Jyderup
Caroline Jensdatter 3 Ugift  Deres Børn Jyderup
Ole Jensen 2 Ugift  Deres Børn Jyderup
Jens Christiansen 31 Gift  Indsidder Jyderup
Karen Andersdatter 34 Gift  hans Kone Jyderup
Kirstine Jensdatter 9 Ugift  Deres Børn Jyderup
Jens Jensen 6 Ugift  Deres Børn Jyderup
Ane Marie Jensdatter 2 Ugift  Deres Børn Jyderup
Birthe Nielsdatter 11 Ugift  Deres Børn Jyderup

Holbæk, Tuse, Jyderup, Jyderup bye, Et Huus, 78 F1, FT-1850, C5929

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christiansen 36 Gift  Dagleier og Huusfader Her i sognet [Jyderup]
Karen Andersdatter 40 Gift  Hans kone Føllesløv
Kirstine Jensdatter 14 Ugift  Deres børn Her i sognet [Jyderup]
Jens Jensen 12 Ugift  Deres børn Her i sognet [Jyderup]
Ane Marie Jensen 7 Ugift  Deres børn Her i sognet [Jyderup]
Christian Jensen 4 Ugift  Deres børn Her i sognet [Jyderup]
Niels Jensen 2 Ugift  Deres børn Her i sognet [Jyderup]
Birthe Johansdatter 68 Enke  Huusfaderens svigermoder, der af ham forsørges Føllesløv


Holbæk, Tuse, Jyderup, Jyderup Skoledistrikt, Jyderup, Et Hus, 14 - F2, FT-1860, C2750

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christiansen    46    Enkemand    Indsidder. Daglejer        Jyderup sogn, Holbæk Amt
Else Margrethe Jensdatter    31    Ugift    Hans ??        Skamstrup sogn, Holbæk Amt
Christian Jensen    14    Ugift    Hans Barn        Jyderup sogn, Holbæk Amt
Niels Jensen    12    Ugift    Hans Barn        Jyderup sogn, Holbæk Amt
Lars Christian Jensen    9    Ugift    Hans Barn        Jyderup sogn, Holbæk Amt
Jens Jensen    2    Ugift    Hans Barn        Mørkøv sogn, Holbæk Amt

For at få hold på det har jeg fundet en vielse, børnenes dåb + konfirmation, samt Karens begravelse i kirkebøgerne. Læg igen mærke til efternavnene, ved Birthe Kirstines dåb hedder mor Christiansdatter, ved vielsen Larsdatter. Navnet er derefter oftest Andersdatter/Andreasdatter, men et par gange er det Larsdatter.

Vielsen findes som dåben i Særslev KB:

1836-10-08 vielse, Tjenestekarl Jens Christiansen af Faurboe, 22 år (f c1814) og Fruentimmer Karen Larsdatter af Faurboe, 25 år (f c1811) (FS opslag 105) - her kaldes hun fruentimmer igen.

Herefter er familien at finde i Jyderup KB:
1838-11-11 dåb af søn Jens, forældre er Hmd Jens Christiansen og Hustru Karen Andersdatter i Jyderup (FS opslag 69)

1841-10-10 dåb af søn Christian, forældre Indsidder Jens Christiansen og Hustru Karen Andersdatter i Jyderup (FS opslag 81)

1842-01-01 dåb af datter Ane Marie, forældre kaldes Indsidder Jens Christiansen og Hustru Karen Larsdatter i Jyderup (FS opslag 180)

1842-01-23 Christian begraves kvart år gammel, Indsidder Jens Christiansens Søn i Jyderup (FS opslag 381)

1845-01-46 dåb af ny søn Christian, forældre er Hmd Jens Christiansen og Hustru Karen Andreasdatter i Jyderup (FS opslag 7)

1848-08-17 dåb af søn Niels, forældre er Hmd Jens Christiansen og Hustru Karen Andreasdatter i Jyderup (FS opslag 15)

1850-03-31 konfirmation af Birthe Kirstine, fader er Indsidder Jens Christiansen (FS opslag 141)

1851-06-15 dåb af søn Lars Christian, forældre er Indsidder Jens Christiansen og Hustru Karen Larsdatter i Jyderup (FS opslag 24)

1853-03-27 konfirmation af søn Jens, fader er Indsidder Jens Christiansen (FS opslag 125)

1855-09-30 konfirmation af datter Ane Marie, fader er Hmd Jens Christensen (FS opslag 145)

1859-02-08 begravelse af Karen Andreasdatter, Inds: Jens Christiansens Hustru i Jyderup. Hun blev 48 år gl (f. c1811) (FS opslag 258)

1860-04-08 konfirmation af søn Christian, fader er Indsidder Jens Christiansen (FS opslag 129)

1862-10-05 konfirmation af søn Niels, forældre er Indsidder Jens Christiansen og Hustru Karen Andersdatter i Jyderup (FS opslag 131)

1865-10-01 konfirmation af søn Lars Christian, forældre er Hmd Jens Christiansen og Hustru Karen Larsdatter i Jyderup (FS opslag 135)

Derefter gifter Jens sig på ny som det ses i FT 1860 ovenfor, men det er ikke relevant. Han springer iøvrigt lystigt frem og tilbage mellem at være husmand og indsidder, hvor han i FT kun er indsidder/daglejer. Som jeg forstår det var husmænd selvejere, det harmonerer ikke helt med indsidder der jo lejer sig ind hos en husmand.

Har nogen et bud på hvor det går galt? Har jeg blandet noget sammen?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

Et delvist svar:

Pige = Har ikke fået børn uden for ægteskab før vielsen
Enke = Har været gift, ingen børn uden for ægteskab
Fruentimmer = Ikke gift ved første barns fødsel

Det bruges ret konsekvent overalt i landet!

MVH
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lis B. Jensen

Hej

Du må prøve at sammenholde fadderne ved hver enkelt dåb - for at udelukke om det er samme familie.

Jeg plejer selv i sådanne situationer at bruge Word
og give de forskellige personer forskellig farve der kunne være søskende/forældre til dåbsbarnets forældre.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anders og Lis

Tak for svarene!

Ang. Fruentimmer: Det er jeg ikke stødt på før, og der er ellers en del uægte børn i mit træ. Men det giver fin mening i sammenhængen.

Ang. Faddere og Forlovere: Herunder har jeg skrevet dem af. Der er indtil flere gengangere, fx Tømmermand Claus Christian Iversen på de to sidste dåb hvor moders navn skifter fra Andreasdatter til Larsdatter. Det samme gælder Søren Christensen ved vielsen og dåben 1836 hvor navn skifter fra Christiansdatter til Larsdatter.

Desuden:
Mathias Christiansen 1838+41
Hans Kruse 1841+42
pigen Johanne Jensdatter 1838+42
Hans Christian Jensen 1842+45

Så det smager stadig af den samme familie.

mvh
Mikkel

PS. Overvejede om det var fordi præsten kendte hende under eet navn og degnen et andet - hvis nu hendes mor havde giftet sig igen, og fx præsten brugte hendes afdøde faders navn og degnen hendes stedfars. Men det er samme hånd der skriver indtil 1845 hvorefter det er en ny hånd.

Særslev KB:

1836-05-08 dåb af Birthe Kirstine, forældre er Tjenestekarl Jens Christiansen af Hjembech og Fruentimmer Karen Christiansdatter af Faurboe (FS opslag 35, AO opslag 37). Faddere: Lars Berthelsens Steddatter Karen af Hjembech, Søren Christensens Kone Dorthe Jensdatter af Faurboe, Hmd Christian Rasmussen af Faurboe, Hmd Mads Jørgensen og Unkg: Rasmus Jensen af Hjembech.

1836-10-08 vielse, Tjenestekarl Jens Christiansen af Faurboe, 22 år (f c1814) og Fruentimmer Karen Larsdatter af Faurboe, 25 år (f c1811) (FS opslag 105). Forlovere: Hmd Lars Christensen og Hmd Søren Christensen, begge af Faurboe.

Jyderup KB:

1838-11-11 dåb af søn Jens, forældre er Hmd Jens Christiansen og Hustru Karen Andersdatter i Jyderup (FS opslag 69). Faddere: Pigen Johanne Jensdatter paa [Agger...], Gmd Niels Olsen, Indsidder Niels Christensen og Ungkarl Christian Stoltze alle af Jyderup og Ungkarl Matheas Christiansen i Holmstrup.

1841-10-10 dåb af søn Christian, forældre Indsidder Jens Christiansen og Hustru Karen Andersdatter i Jyderup (FS opslag 81). Faddere: Pigen Cathrine Larsdatter, Hmd Hans Kruse, Indsidder Niels Christiansen og Karlen Jens Jensen, alle af Jyderup, og Karlen Mathias Christiansen af Holmstrup.

1842-01-01 dåb af datter Ane Marie, forældre kaldes Indsidder Jens Christiansen og Hustru Karen Larsdatter i Jyderup (FS opslag 180). Faddere: Pigen Johanne Jensdatter af [Sølle..?] Hmd Hans Kruse og Hans Christian Jensen og Indsidder Niels Christiansen og Henrik Olsen, alle af Jyderup.

1845-01-46 dåb af ny søn Christian, forældre er Hmd Jens Christiansen og Hustru Karen Andreasdatter i Jyderup (FS opslag 7). Faddere: Pigen Ane Hansdatter af Bjergbye, Hmd Hans Christian Jensen, Jens Olsen, Niels Larsen og Christen Larsen, alle af Jyderup.

1848-08-17 dåb af søn Niels, forældre er Hmd Jens Christiansen og Hustru Karen Andreasdatter i Jyderup (FS opslag 15). Faddere: Pigen Marie Jørgensdatter, Tømmermand Claus Christian Iversen, Ung: Niels Mathiesen, [...binder] Jens [Lar?] og Ungk: Johan Jensen, alle i Jyderup.

1851-06-15 dåb af søn Lars Christian, forældre er Indsidder Jens Christiansen og Hustru Karen Larsdatter i Jyderup (FS opslag 24). Faddere: Pigen Else Pedersdatter, Tøm Claus Christian Iversen, Hmd Niels Larsen, Ungk Johan Jensen, Ungkarl Johan Nicolai, alle i Jyderup.


Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lis B. Jensen

Hej

Har du tjekket de samme oplysninger på AO?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mikkel Eide Eriksen

Ja, så vidt de er læsbare ser jeg ingen væsentlig forskel anden end den nævnte i første indlæg ved vielsen (manglende anmærkning på FS).
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Kaare Grodal

Hej

Den Karen Larsdatter som bliver gift 1836 blev konfirmeret 1825, Særslev ops 166 hos stedfar:

Holbæk, Skippinge, Særslev, Faurboe Bye, et Huus, 37, FT-1834, C1215
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lars Christensen   57   Gift      Huusmand og Dagleier   
Birthe Johans Datter   51   Gift      hans Kone   
Johan Jensen   4   Ugift      deres Pleiesøn

Hun blev født Føllenslev Græsmark 28 feb 1811, men jeg kan ikke finde hende i kirkebogen.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kaare Grodal

Hej igen

Her er skiftet efter Karen:

Karen Andersdtr 47 i Jyderup           4 Feb 1859    pg 464 #49
HUSB:    Jens Christiansen inds
CH:      Birthe Kirstine Jensen 23 ugift
         Jens Jensen 19
         Ane Marie Jensen 16
         Christian Jensen 12
         Niels Jensen 9
         Laurine Jensen 7
[Merlose-Tuse Herred skpr; Book 8 1855-1859; Arkivalieronline.dk]

Så mon ikke du har fat i den rigtige. Hvorfra navneforvirringen så stammer fra løses først, når Karens dåb findes. For mig at se, er Birthe pige, da hun bliver gift med Jens i Særslev 1812, ops 324
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Mikkel Eide Eriksen

#8
Hej Kaare

Ja, du har vist fat i den lange ende. Johan Jensen i dit første indlæg er nok ham der står fadder 1851.

Jeg har prøvet at kigge i Føllenslev/Særslev KB men den er noget rodet ført. Der er to sektioner så vidt jeg kan se (sektion II starter opsl 140), men jeg finder ikke umiddelbart Karens dåb i nogen af dem.

Og jeg er enig, der står pige ved vielsen Lars Christiansen+Birthe Johansdatter. Men den er jo 1812, så hvis fødslen 18 feb 1811 står til troende er Karen uægte. Der kan der jo godt have været en Anders i kulissen.

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Det er lidt spøjst at Lars Christiansen + Birthe Johansdatter bliver trolovet 28. februar 1812, og Karen Anders-/Larsdatter skal være født 28. februar 1811.

Under alle omstændigheder står der at Lars er stedfader ved konfirmationen, så indtil videre arbejder jeg med formodningen om en hidtil ukendt Anders som biologisk fader. Men der nævnes jo også at Karen blev vaccineret 6. april 1815 af Voigt, så nu har jeg bestilt Holbæk og Kalundborg* lægedistrikters vaccinationsprotokoller til Rigsarkivet. Forhåbentlig står dér hvem hendes biologiske fader var.

Mikkel

*) Iflg. digdag.dk er Føllenslev/Særslev sogne i Kalundborg lægedistrikt, lige op ad grænsen til Holbæk lægedistrikt.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Der var desværre ikke gevinst. Vaccinationsprotokollen kalder Lars Christansen for hendes far...

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Hypotetisk kronologi som desvære mangler en del datoer da præsten har været ikke så lidt sjusket med sin kirkebogsførsel:

~1810 Anders NN og Birthe Johansdatter mødes og hun bliver gravid. De bliver formentlig trolovede og måske endda gift.
~1811? Anders NN dør.
1811 Karen fødes 28. februar (datoen ses ved konfirmation, ingen dåb i KB).
1812 Birthe Johansdatter trolover sig 28. februar med Lars Christiansen og de bliver viet (ukendt dato).

Det er muligt at Anders & Birthe hverken blev trolovet eller viet, men det stemmer dårligt overens med at Birthe kaldes pige i 1812.*

For at finde faderen har jeg først kigget efter mænd med fornavn Anders i den kønsmodne alder som dør omkring 1811 i Særslev-Føllenslev kirkebog:

- Anders Ibsen, begravet 19. april 1810, 68 år gl. opslag 113 (Føllenslev). Anders Ibsen var gift med Else Hansdatter i FT-1801 og hun ses ikke umiddelbart død 1801-1810, så han er ikke nogen god kandidat.
- Ingen fundet på opslag 265 (Særslev) – med mindre "Den gamle Jÿde som döde i Kroen" der begraves 29. dec 1810 hed Anders.

Derefter har jeg kigget i lægdsrullerne efter samme type:

1808 E Holbæk hovedrulle, lægd 58 Særslev: Ingen fundet

1808 E Holbæk hovedrulle, lægd 59 Føllenslev: To kandidater:

#40 Anders, søn af Jens Persen, 21 år gl, "død m. 1809 i 37 lægd" (37 er Fårevejle)
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17077,666482

#137 Anders, søn af Peder Mortensen, 20 år gl, "Död ved Regtet, efter dato ..? Sess 1810"
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17077,666488

Jeg har dog ikke kunnet finde skifter efter de to, så jeg er ved at løbe tør for idéer til videre søgning...

mvh
Mikkel

*) Det er min forståelse at så længe et barn bliver født efter vielsen regnes det for ægte, uanset at undfangelsen kan lægge enddog lang tid før trolovelsen. Reelt set måtte man ikke "søge seng sammen" før vielsen, men det så man så vidt jeg ved stort på:

http://www.galster.dk/slaegten/trolovelseogaegteskab.htm
http://www.sidensaxo.dk/fileadmin/saxo-abstract-uploads/Uaegte_boern.pdf
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986