Harald Hazack død 1. marts 1911 st. Johannes stiftelsen 1900-1912 opsl 210

Startet af Sanne Borgstrøm Andersen, 10 Aug 2014 - 13:22

Forrige emne - Næste emne

Sanne Borgstrøm Andersen

Hej

Jeg har fundet Harald Hazack død den 1. marts 1911 under st. Johannes stiftelsen 1900-1912 opslag 210 og kan i anmærkning se noget med " til Hornung akademi" eller "til Kirug akademi" da jeg samtidig kan se der kun er jordpåkastelse den 3. marts og ikke om hvor eller hvilken kirkegård han er begravet, så gætter jeg på at han har været sendt til "undervisnings brug" ??? eller forsøg... og hvor blev de så begravet... de blev vel ikke bare.."smidt" ud..

Harald døde 32 år gammel som arb. mand og brolægger og hans kone var død og han havde en bopæl fra 1910 iflg. politiregister bladene... så han er nok død af sult og sygdom og kulde...men blev de så automatisk brugt til forsøg..?

mvh
Sanne B. Andersen

ps. ved ikke om indlægget skal være her eller der...

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Sanne Borgstrøm Andersen

Hej Gitte

tak for henvisningen... det er noget af en mundfuld at sluge... selvom ja man ved jo godt at nogle blev brugt til dette og det er jo ret vigtigt at der bliver forsket...  men når det lige kommer tæt på ja så bliver man lige lidt overrasket...

og her i denne situation har han vel været hjemløs og ingen pårørende der kunne sige nej og har fået jordpåkastelse og formodentligt blevet kremeret og væk...

mvh

Sanne B. Andersen

Inge Hedal

Hej Sanne
Du kan læse om stiftelsen her: http://www.dengang.dk/readarticle.php?article_id=269
Prøv også at Google navnet.
Jeg tror, at du gør Harald Hazack mere forhutlet, end han nødvendigvis var. Han har uden tvivl boet på stiftelsen - det er ikke bare St. Johannes sogns kirkebog, du har fundet ham i. De øvrige afdøde er ikke kommet til kirurgisk akademi, og det siger mig, at det ikke det normale for stiftelsen at gøre. Han har formodentlig selv ønsket det.
Mvh. Inge

Sanne Borgstrøm Andersen

Hej Inge

Jamen du har nok ret. Jeg ved ikke ret meget om det her.. og mine formodninger går også kun på hvor familien boede indtil hans kone døde også ret ung og ingen børn (så vidt jeg kan se)... hans kone dør i 1906 og han står så i politietsregister som uden Bopæl og til st. Joh. stiftelsen.. så du har nok ret i, at han har opholdt sig der.

Et eller andet sted så er det jo også en nødvendighed, at nogen står til rådighed på denne måde til forskning.. så ikke noget moralsk der... men man skal lige vende sig til det første gang man støder på det. Jeg er selv laborant uddannet og havde engang et ønske om at arbejde på panum, så jeg er ikke "forskrækket" på denne måde...

Jeg læste det andet indlæg om dem der røg til kirugisk akademi og nogen var da frivillige og andre var det tilsyneladende ikke...

Men jeg takker for linket og vil læse lidt om stiftelsen og endnu engang tak for hjælpen til alle..

mvh

Sanne B. Andersen