Hvor er Oscar født, Esbjerg måske?

Startet af Agnethe Viola Hansen, 27 Jul 2014 - 14:06

Forrige emne - Næste emne

Anette Eriksen

Hej igen.

Gerdas mor, Henriette Hansen, havde i hvert fald fem søskende, de fem ældste børn havde samme far – Jørgen Pedersen - gift mand – senere enkemand. Det tredje barn er relevant for udvandringen til USA:

Hans Christian Hendrik Pedersen -  født 23. december 1863 – AO Tryggelev 1842 – 1881 – opslag 41. Hans Christian Henrik Pedersen bliver gift med Bothilde Emilie Svendsen, den 2. marts 1885 i Fodslette Sogn – AO 1881-1891 - opslag 253

På Familysearch finder jeg i New Denmark, Brown, Wisconsin parret Hans Christian Petersen og Bothilde Emilie Svensen  – med en søn, Karl H. Petersen født 2. oktober 1885 i Brown, New Denmark. Det MÅ være Henriettes bror og svigerinde. Ifølge dette er parret udvandret mellem brylluppet i marts 1885 i Fodslette og Karls fødsel i New Denmark i oktober 1885. Og derfor kan det også godt passe, når Jørgen Ørnhøj, der rejser sammen med Oscar i 1913, opgiver, at han er på vej til "brother in law" – Hans Chr. Petersen. E.M. Christensen (som vi antager er Henriette) opgiver at skulle over til "Brother"

De øvrige børn er følgende:
1)Hans Christian Hansen – født 6. marts 1859 – Tryggelev 1842 – 1881 opslag 31.
2)Ane Kirstine Pedersen – født 22. marts 1861 – Tryggelev 1842 – 1881 opslag 126.
4)Henriette Hansen – født 28. januar 1866 – Tryggerev 1842 – 1881 opslag 140.
5)Jensine Hansen – født 12. januar 1868 – Tryggelev 1842 – 1881 – opslag 152
6)Engelbrecht Hansen født 15. maj 1878 – Tryggelev 1878 – 1891 – opslag 2. Han har en anden far.


Mange hilsner
Anette Eriksen

Thestrup-Bjørn

#121
FLOT, Anette  :D


Nu mangler vi vist "kun"

- at få Oscar konfirmeret

- at få Henriette Christensen (f. Hansen) gift med Jørgen Ørnhøj (= Gammeljord Jensen = George Eaglehill)

- at finde Henriette død (måske før Ørnhøjs nye vielse i 1923)

- og selvfølgelig at få Oscar født/navngivet/døbt


------------------------

Jeg indsætter lige denne FT igen

Svendborg, Langelands Sønder, Tryggelev, Tryggeløv, hus, Fattighus, 29, FT-1880, C6599
...
Johanne Katrine Hansen   39   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv
Hendriette Hansen   14   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv
Jensine Hansen   11   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv
Engelbrect Hansen   1   Ugift   do [fattiglem]      Tryggeløv

-----------

TILFØJELSE

De ses også på fattighuset i FT1870 Tryggelev (ao-opslag 20) - såvel Henriette som storebroder Hans Chr.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Agnethe Viola Hansen

Kanon godt gået Anette Eriksen.

Jeg har nu også fået mail fra USA, hvor de er vildt begejstrede over alt det I her på DIS har fundet frem og kædet sammen.

Del Rae har også været lidt i gang med at lede efter Henriette Eaglehills død i Wisconsin dog uden held, men hun finder heller ikke mere på Oscar Eaglehill i Wisconsin, så vi må vist antage at han kunne meget vel være Oscar i Froid.

De mener selv at Oscar er kommet til Froid omkring 1924 og det passer jo meget godt i tråd med at det er omkring samme tid at George Eaglehill gifter sig igen.
De har haft fat i hans skole i Froid, men alle papirer fra dengang er gået tabt på grund af en oversvømmelse i 1930'erne. De forsøger nu om de kan finde nogle, der måske stadig har de gamle yearbooks.

De arbejder nu også på at finde ud af, hvem i familien, der har de originale fotos, for at se om de rent faktisk skulle være taget i Denmark, Wisconsin og ikke i Danmark som de hele tiden har troet.

Jeg har ikke hørt fra Immigrant arkivet endnu, men det er jo ferietid, så måske det tager noget tid.

Agnethe

Thestrup-Bjørn

#123
Øh - du mener vel det danske Udvandrerarkiv (for Emigranters udrejse fra DK).

------

I "vores" tilfælde, må Indvandrerarkivet være i USA (for Immigranters indrejse til USA).


Bare dette "bedrevidende" for at få begreberne på plads  ;)


---------------------------

TILFØJELSE:

Henriettes storebror, Hans Chr. H. Petersen og hustru Bothilde Emilie Svendsen får udover

Karl H. Petersen født 2. oktober 1885 i Brown, New Denmark

også følgende børn:

------------

Olga Sophia Petersen

Gender:   Female
Birth Date:   23 Jul 1887
Birthplace:   New Denmark, Brown, Wisconsin


August Petersen
Gender:   Male
Birth Date:   12 Apr 1889
Birthplace:   New Denmark, Brown, Wisconsin




Har uden hel forsøgt at finde parret Hans og Bothilde døde i Wisconsin
- heller ikke Henriette kan jeg finde død eller begravet.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inge Hedal

Hej
Der er noget, der har generet mig hele vejen igennem tråden, og nu håber jeg, at I kan hjælpe mig, for det ligger hele tiden i baghovedet på mig. Jeg kan ikke få det til at hænge sammen.

Fra svar 25:
I USA mener man at datoen 5. nov 1912 er fake. Del Raes mor husker nemlig, at forældrene Oscar og hans hustru diskuterede den ved deres sølvbrylluppet og hustruen siger, at året er forkert fordi Oscar var 26 da de blev gift. Det er ved den lejlighed, at Oscar beder om at dette ikke omtales mere fordi han ikke vil sætte moderen i forlegenhed. Så han kendte historien.... og vidste at dato eller måske blot året ikke stemte.

Det, der plager mig, er:
1. Hvis Oscar var adopteret af Gerda og Henry, forstår jeg ikke, at hans fødselsår kunne gøre hans mor (Gerda) forlegen. Det var vel tværtimod en fin gestus, at de adopterede Gerdas halvbror. For det er vel Gerda, han mener, når han siger, " han ikke vil sætte moderen i forlegenhed"?

Det får mig til at tro, at Oscar er Gerdas barn, smuglet ind i USA af Ørnhøj og Henriette. Hvis Henry ikke er far til Oscar, måtte drengen af vejen, indtil Gerda turde fortælle Henry sandheden. Desuden tror jeg, at han ikke var døbt, da rejsen startede, men at de amerikanske myndigheder krævede, at barnet havde et navn. Hvad var da mere nærliggende end at sige Oscar? Eller at få ham døbt på skibet inden ankomsten.

2. Hvorfor er det OK at være født den 5. november 1912, når Gerda først kom til USA i maj 1913 og blev gift med Henry den 10. nov. 1913? Hvis det skulle se respektabelt ud, burde de have løjet ham yngre endnu.

3. Oscar bliver gift med Maude Kincaid den 17.12.1936 og siger til hende, at han i virkeligheden er 26 år gammel, altså født i ca. 1910. Så er det mærkeligt, at han kunne beskrives som værende 6 måneder gammel ved ankomsten til USA i 1913!

Så hvad er det, der kan sætte Gerda i forlegenhed?
Mvh. Inge

Thestrup-Bjørn

#125
Faktisk godt, vi holder liv i tråden her; men lige kort om dit indlæg, Inge.

Du skriver, at Gerda ankom til USA i maj 1913
- det er ikke korrekt. Iflg. skibsmanifestet ankom hun (og de tre andre) til New York den 10. juni 1913 - og ved Oscar er ingen alder noteret, så det må betyde 0 år gl.
De sejler alle fra København den 29. maj 1913 (også iflg. manifestet).

Og så tror jeg, man skal tage Oscars erindringer med et gran salt (som så mange af vores slægtninges erindringer).
Oscar er i hvert fald ikke ægte søn af Henry Svendsen, som jo kun har nævnt sin kone og sønnen Jens som sine pårørende.

Vi må vente og se, hvad Udvandrerarkivet kan finde ud af

- og så var der jo lige den jordemoderprotokol fra Esbjerg  ;)


-----------------------------------------------------------------------------

- og så noget helt andet.

Det er ikke, fordi vi nu skal til at udvide forskningen – MEN nogle googlere kunne måske være interesseret i at se, hvor deres slægtninge blev af (og stammer fra).

Derfor vil jeg lige tilrette lidt data om Hans Christian Henrik Pedersens kone.
Der må nemlig være noget galt med med Bothildes registrering ved vielsen i Fodslette 21. marts 1885
- kirkebogsføreren virker også lidt rystende på hænderne (og måske var han svagtseende!).
Dog har han da anført hende som Svendson, hvilket fik nogle svenske klokker til at ringe.

Jeg tror, hun er født 14. okt. 1859 i Härslöv sogn ved Landskrona – for netop der ligger et Säbyholm.

- og se så her fra databasen om arbejdsophold i DK (på DDD):

Efternavn:    Svensson   Fornavn:    Botilda Emilia
Fødselsdatering:    14.10.1859      
Ankomst:    08.11.1882   Afrejse:    09.12.1882
Oplyst næringsvej:    Tjenestepige   Ank. fra (land):    Danmark
Ank. fra (region):    København og Frederiksberg   Ank. fra (lokal):    København
Fødeland:    Sverige   Afr. til land:    Danmark
Afr. til region:    Københavns Amt   Afr. til lokal:    Ordrup
Tj./Oph.sted (region):    Københavns Amt   Tj./oph.sted (sogn):    Hvidovre
Tj./op.sted(pr(vr):    Winckler      
Kildenavn:    Kbh Amts Søndre Birk - Hvidovre Sogns Østre fogederi - Meldingsprotokol 1875-1884      

----------------------------------------------


Efternavn:    Svensson   Fornavn:    Bothilda Emilia
Fødselsdatering:    14.10.1859      
Ankomst:    05.05.1883   Afrejse:    01.12.1883 [sandsynligvis til Svendborg amt!]
Oplyst næringsvej:    Tjenestepige   Ank. fra (land):    Danmark
Ank. fra (region):    Københavns Amt   Ank. fra (lokal):    Valby
Fødeland:    Sverige   Afr. til land:    Sverige
Tj./Oph.sted (region):    Københavns Amt   Tj./oph.sted (sogn):    Ordrup
Tj./oph.sted (stedn.):    Ordrup   Tj./oph.sted (art):    Restauration
Tj./op.sted(pr(vr):    Kroejer Nielsen      
Kildenavn:    Kbh Amts Nordre Birk - Meldingsprotokol - Gentofte Sogns Østre fogederi 1883-1887 (Tyendeprotokol)

-------------------      
Ovenstående blev desværre lidt rodet - men tjek selv databasen på DDD
At hun rejser til Svendborg amt er min tilføjelse i skarp parentes.
________________________________________

- og her fra FS (som jo altid bør tjekkes i kirkebøgerne, hvis muligt)

Name:   Botilla Emilia Svensson
Christening Date:   16 Oct 1859
Christening Place:   ASMUNDTORP,MALMOHUS,SWEDEN
Birth Date:   14 Oct 1859
Father's Name:   Sven Nilsson
Mother's Name:   Elna Olsdr




v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#126
Glemte lige.

Jeg tror ikke på, at Oscar var 26 år ved sin vielse i 1936 og, at han så skulle være født ca. 1910.

Det vil undre mig meget, hvis man på skibet (i 1913) ikke har kunnet se forskel på en 3-årig og på en under 1 år gammel.
Hvis han f.eks. var 6 mdr., da de rejste fra Kbh. (maj 1913), passer det med, at han er født november 1912.


På vielsesdokumentet af 17. dec. 1936 står, at han var 24 år, 1 md og 12 dage gammel - men den alder er vel fra hans fødselsattest (der er udstedt af hvilken myndighed? eller af hvilken jordemoder? i Esbjerg?).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Eva Morfiadakis

#127
Förnamn: Bothilda Emilia   Utflyttningsdatum: 1879-10-23
Efternamn: Svensson    Utflyttningslän: Malmöhus
Födelsedatum: 1859-10-14   Utflyttningsförsamling: Asmundtorp
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: Rönneberga 8
Födelselän: Malmöhus   Destination ort: Köpenhamn
Födelseförsamling: Asmundtorp   Destination land: Danmark
Födelseort:    Landskod:  
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 13
Yrke: Piga   Källa:  
Ålder: 20   Sida i husförhör: 60
Kön: K   Nr i utflyttningslängd:  
Civilstånd: O

Här är Bothildas utvandring från Sverige.

Hon är född i Asmundtorp på en plats som heter Norra Möinge. Hennes far var Sven Nilsson och mor Elna Olsdotter

Eva M
Eva M

Anette Eriksen

Jeg har haft nogle af de samme tanker som Inge Hedal i forhold til Oscars fødselsdato. Hvorfor dog opfinde en dato, der netop ville kunne bringe moderen i forlegenhed? Jeg tror, at datoen 5. november 1912 er den korrekte. Det stemmer også fint med, at Oscar i juni 1913 opgives til at være 6 måneder.

Skulle man opfinde en anden dato ville det vel have været, så det passede med ni måneder efter moderens ankomst til USA - eller så tilpas meget før, at det ville kunne forklares med et tidligere forhold.

Ak ja, vi venter alle på den store afsløring  :D

Mange hilsner
Anette Eriksen

Inger Toudal

#129
Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 09 Aug 2014 - 18:05

Du skriver, at Gerda ankom til USA i maj 1913
- det er ikke korrekt. Iflg. skibsmanifestet ankom hun (og de tre andre) til New York den 10. juni 1913 - og ved Oscar er ingen alder noteret, så det må betyde 0 år gl.
De sejler alle fra København den 29. maj 1913 (også iflg. manifestet).


Efternavn:    Svensson   Fornavn:    Bothilda Emilia
Fødselsdatering:    14.10.1859      
Ankomst:    05.05.1883   Afrejse:    01.12.1883 [sandsynligvis til Svendborg amt!]
Oplyst næringsvej:    Tjenestepige   Ank. fra (land):    Danmark
Ank. fra (region):    Københavns Amt   Ank. fra (lokal):    Valby
Fødeland:    Sverige   Afr. til land:    Sverige
Tj./Oph.sted (region):    Københavns Amt   Tj./oph.sted (sogn):    Ordrup
Tj./oph.sted (stedn.):    Ordrup   Tj./oph.sted (art):    Restauration
Tj./op.sted(pr(vr):    Kroejer Nielsen      
Kildenavn:    Kbh Amts Nordre Birk - Meldingsprotokol - Gentofte Sogns Østre fogederi 1883-1887 (Tyendeprotokol)

-------------------      
Ovenstående blev desværre lidt rodet - men tjek selv databasen på DDD
At hun rejser til Svendborg amt er min tilføjelse i skarp parentes.



Oscars alder er, som Anette skriver ovenfor, opgivet til at være 6 Mos. i maj-juni 1913:

http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi-bin%2Ftif2gif.exe%3FT%3D\\\\192.168.100.11\\images\\T715-2100\\T715-21000042.TIF%26S%3D.5&pID=103288160181&name=Oscar%26nbsp%3BOrnhoj&doa=Jun+10%2C+1913&port=Copenhagen&line=0012


Ifølge databasen over arbejdsophold http://ddd.dda.dk/immibas/immibas1.asp rejser Bothilda Emilia til Sverige i dec. 1883:

Efternavn:    Svensson   Fornavn:    Bothilda Emilia
Fødselsdatering:    14.10.1859
Ankomst:    05.05.1883   Afrejse:    01.12.1883
Oplyst næringsvej:    Tjenestepige   Ank. fra (land):    Danmark
Ank. fra (region):    Københavns Amt   Ank. fra (lokal):    Valby
Fødeland:    Sverige   Afr. til land:    Sverige
Tj./Oph.sted (region):    Københavns Amt   Tj./oph.sted (sogn):    Ordrup
Tj./oph.sted (stedn.):    Ordrup   Tj./oph.sted (art):    Restauration
Tj./op.sted(pr(vr):    Kroejer Nielsen
Kildenavn:    Kbh Amts Nordre Birk - Meldingsprotokol - Gentofte Sogns Østre fogederi 1883-1887 (Tyendeprotokol)

Hun kommer så på et senere tidspunkt til Fodslette på Langeland, hvor hun bliver gift 21/3-1885.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Jag tittade i födelseboken för Härslöv. Ingen Bothilda Emilia är född där 14/10 1859.

Eva M
Eva M

Inger Toudal

#131

Eva,
heller ingen født 14/12-1859 (fødselsdato opgivet ved vielsen i Fodslette 1885)? Hun skulle være konfirmeret 11/4-1875.

Dette må være den Bothilda Emilia Svensson, der flytter fra Sverige til København 23/10-1879:

København, København (Staden), Toldbodvej, 30, Forhus, 290 C, 3, FT-1880, D4868
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Heinrich Bone Carstensen    38    Gift    Husfader    Værtshusholder    Præstø
Hansine Carstensen f. ??    34    Gift    Kone       Svendborg
Sara Carstensen f. Mendel    64    Enke    Husfaders Moder       Nestved
Carsten Hans Carstensen    9    Ugift    Søn       Præstø
Hanne Sophie Frederik Carstensen    6    Ugift    Datter       Præstø
Marie Emilie Elise Carstensen    4    Ugift    Datter       Kjøbenhavn
Carl Heinrich Emil Carstensen    2    Ugift    Søn       Kjøbenhavn
Bothilde Emilie Svendsen    20    Ugift       Tjenestepige    Sverige

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

#132

Nej, inte heller 14/12 1859.

Bothilda Emilia f. 14/10 1859 Asmundtorp flyttade med sina föräldrar Sven Nilsson och Elna Olsdotter samt bror Nils till Säby 1859. De bodde i Säbyholm.

I husförhörslängden 1871-1875 står det att hon blev konfirmerad 11/4 1875.

Brodern Nils Svensson f. 12/12 1856 flyttade till Danmark 1872.

Säby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13386/A I/11 (1871-1875), bildid: C0069475_00040

Jag läste precis att Säby (annex) och Härslöv bildade ett pastorat.

Eva M
Eva M

Thestrup-Bjørn

Godt Eva - så passer pengene mht Henriettes svenske svigerinde og, at der faktisk var fejl i teksten ved vielsen i Fodslette 1885.

------------------

Og så tilbage til Oscar igen!

Flere fejl – eller?

Her står, at Oscar er født den 15. november 1912 – men måske en fejltydning af den 5.

SVENDSEN, OSCAR was born 15 November 1912, received Social Security number 516-05-5501 (indicating Montana) and, Death Master File says, died 20 May 2003   

Set bl.a. her - http://sortedbyname.com/mobile/pages/s232047.html

Ved gogglesøgning på blot - 516-05-5501
kommer der lidt mere frem

f.eks. her - http://www.mocavo.com/Oscar-Svendsen-1912-2003-Social-Security-Death-Index/08231527430799661459



Det er snart lidt svært at vide, hvad man skal tro.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mona Skov Jensen

Hej

Jeg har med interesse fulgt denne tråd. Og har ligesom andre undret mig over, hvad der kunne gøre Gerda forlegen med hensyn til Oskars alder, hvis ikke hun var hans mor.

Men måske er Oskars alder først bliver ændret, da han flytter til Gerda og hendes mand.
For er der nogen der ved om Henriette, Jørgen og Oskar har haft forbindelse med Gerda og hendes mand i årene i USA?
For har de ikke set hinanden, kan det måske tænkes, at først da moderen dør fortæller Gerda sin mand om Oskars eksistens. 
Og så har hun gjort ham 2 år ældre.
At hun havde undladt at fortælle, at hun havde fået et barn før de mødte hinanden, var jo nok nemmere at for tilgivelse for, end at hun havde fået ham efter at de havde mødt hinanden.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Agnethe Viola Hansen


Ja, det er ikke helt til at forstå den bemærkning vel?  Jeg undrer mig også, men det er det jeg har fra USA.

Jeg har nu fået svar fra Udvandrer arkivet og efter lidt snak frem og tilbage, så laver de nu 2 opslag, det kunne de nå på en ½ time. Så jeg håber at der kommer noget ud af dette som der kan arbejdes videre med.

Jordemoder protokollerne er jeg kørt lidt fast med. Jeg synes der er mange protokoller fra Esbjerg og jeg er gået lidt død i det med hvordan bestilling til lån til hjem bibliotek foregår. Det må jeg lige se nærmere på, på min næste fridag.

Min amerikanske slægtning har nu søgt højt og lavt efter Henriettes død i USA. Måske hun er blevet gift igen derovre, men det har de så heller ikke kunnet finde. Men der ledes fortsat.


Agnethe

Bente Aaris

Har gennemlæst tråden men kan ikke se i har nævnt George Eagelhill's Registration Cards for World War I - det har måske ikke nogen betydning - men det kan jo være væsentlig for tidslinien til Henrietta  (evt. hendes død/skilsmisse hvis de var gift)eftersom hun er oplyst at være hans nærmeste pårørende og registerkortet er underskrevet 12(?) september 1918.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-26428-3750-41?cc=1968530

og her i et Naturalizations Index oplyses der at han fik Statsborgerskab 13.maj 1921,

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-20824-179074-51?cc=1838804

og lige netop Naturalization det synes jeg jeres amerikanske venner skulle gribe fat i og finde ud af,
det står i Census Records hvornår de fik eller søgte det (her kan de godt snyde på alder og navnene bliver også officielt Amerikaniseret her).

Hvis Oscar kom til sin "mor" Gerda i 1923 var han jo ca. bare 10 år gml. og kan være registreret sammen med Svendsen familien, da han var umyndig (hvis de da ikke allerede forinden havde blevet Statsborgere), jeg ved ikke hvad der står om det ved Oscar og hans familie i Census 1920 - 1930 -1940?

I hvert fald tror jeg ikke rigtig på han kunne blive borgmester uden at have sine papirer i orden,
men de kan jo ha jukset lidt!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Agnethe Viola Hansen

Har lige fået et mystisk svar fra Udvandrer Arkivet, iflg. protokollen for 1913 så er der ingen Jørgen Ørnhøj  ej heller Jørgen Gammeljord Jensen   ????

Ej heller et barn med Ørnhøj navn.

Det her er da en lidt mystisk sag.

Med venlig hilsen

Agnethe Viola Hansen

Eva Morfiadakis

Förklaringen kan vara denna:

394.000 udvandrere for årene 1869 til 1908 kan findes i Den danske udvandrerdatabase, udarbejdet af Det danske Udvandrerarkiv i samarbejde med Aalborg Stadsarkiv på grundlag af Københavns Politis Udvandrerprotokoller.
Det betyder at databasen indeholder det store flertal af udvandrere, der har købt en oversøisk billet af en dansk rejseagent-Men ikke, de der har købt billet i udlandet, eller slet ikke har købt billet (fx. sømænd).


Eva M
Eva M

Anette Eriksen

Har de også tjekket Oscar Hansen? Evt. Oscar Jensen? Eller bare Oscar udvandret 10. juni 1913?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Inger Toudal


Det er jo ret mystisk. Ifølge skibsmanifestet har Jørgen Ørnhøj selv betalt for sin og Oscars billetter:

http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi-bin%2Ftif2gif.exe%3FT%3D\\\\192.168.100.11\\images\\T715-2100\\T715-21000042.TIF%26S%3D.5&pID=103288160181&name=Oscar%26nbsp%3BOrnhoj&doa=Jun+10%2C+1913&port=Copenhagen&line=0012

http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi-bin%2Ftif2gif.exe%3FT%3D\\\\192.168.100.11\\images\\T715-2100\\T715-21000041.TIF%26S%3D.5&pID=103288160181&name=Oscar%26nbsp%3BOrnhoj&doa=Jun+10%2C+1913&port=Copenhagen&line=0012

- Men han kunne jo selvfølgelig have købt billetterne i udlandet. Afgang med Oscar II fra København 29/5-1913, ankomst til New York 10/6-1913.

Jørgen G. Ornhøj står der, så vidt jeg kan læse, i skibsmanifestet. Jf. begyndelsesbogstavet i Oscars fødested registreret som Østbjerg.

Måske skal der søges i protokollen indeholdende efternavne, der begynder med O?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Thestrup-Bjørn

Ja - der skulle nok tjekkes igen på udvandrerarkivet.


- og hvad med Henriette og datteren Gerda, der jo rejste samtidig med Jørgen og Oscar.

Var de heller ikke i protokollen?

----------

Var der overhovedet noget om de mange andre, der rejste ud fra København med det gode skib Oscar II den 29. maj 1913.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998


Thestrup-Bjørn

Synd, du brugte tid på dette Bente.


Dette har vi for længst fundet - det drejer sig nu om UDVANDRERPROTOKOLLEN på det danske udvandrerarkiv.

Og især om den lille Oscar
og faderen Jørgen Ornhøj = Ørnhøj = Eaglehill = Gammeljord Jensen


Vi er helt med på
enken E M Christensen (= Henriette Hansen) og hendes uægte datter Gerda Hansen.

Og på hvem de alle skulle over til.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bente Aaris

CitatDette har vi for længst fundet - det drejer sig nu om UDVANDRERPROTOKOLLEN på det danske udvandrerarkiv.

Det er jeg sådan set klar over men tråden er lang  :P
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Agnethe Viola Hansen

Jeg har fået endnu en mail fra Udvandrer arkivet med besked om at det var ikke alle der blev registreret  ???

Kommer lidt bag på mig, troede alle blev registreret inden afrejse og at de så blev registreret igen på Ellis Island.

Agnethe

Eva Morfiadakis


Se min förklaring varför inte alla inte blev registrerade (18 aug 12:14). Jag har läst någonstans att agenterna i Tyskland sålda samma biljetter billigare. Biljetten blev väl på något vis hemskickad till en och man betalade via banken eller till en bulvan.

Eva M

Eva M

Line Thorngaard

#147
Hej Agnethe,

Har du spurgt på Esbjerg Byhistoriske Arkiv, om de har oplysninger om personer, der udvandrede fra byen?

Der er en udvandringsagent i borgerdatabasen for både 1909 og 1914, og måske er der flere udvandringsagenter i byen eller omegnen i 1913. Det kunne jo være, at papirer fra disse udvandringsagenter var blevet afleveret til arkivet, så der måske var oplysninger om Jørgen Ørnhøj og Oscar, hvis billetterne var købt igennem en af agenterne.

Venlig hilsen
Line Thorngaard